Sinä lapsuutesi 70- tai 80-luvulla elänyt. Meiltä puuttuu jotakin, mitä silloin oli, eikö vain?
Kommentit (130)
Siis keneltä puuttuu? En ihan ymmärtänyt kysymystä.
Vanhempien välinpitämättömyys ja pikkulasten heitteilläolo.
Lasten ruumiillinen remmikuritus puuttuu.
Voithan sä vieläkin elää niin kuin silloin. Suljet vaan kaikki ruutusi ja lähdet ulos leikkimään. Luet kirjaa.
En ymmärrä aloitusta, ite pystyyt vastaamaan ap kun elit tuon ajan
Vierailija kirjoitti:
Lasten ruumiillinen remmikuritus puuttuu.
Onko se hyvä vai huono asia?
Ne kaikki asiat, joita tehtiin kun ei ollu nenä kiinni ruudussa.
Selvyys tai helppous tuotteiden valinnassa. 70-luvulla Punaiset kumpparit oli tytöille ja siniset pojille. Pojille oli vihreät koulureput ja tytöille punaiset olkalaukut. Ei tarvinnut pähkäillä ja valita turhan kauan.
Vuosikymmenen loppuun mennessä tuli jo liikaakin valinnan varaa. Nykyisin menee pää sekaisin kaikesta tarjonnasta.
Elämä oli yhtenäisempää kaikilla oli suhta samat tavat ja käytännöt.
Jotenkin oli aikaa enemmän. 70- luvulla kaupat oli auki klo 17 asti. Lauantaisin klo 14 asti. Sunnuntaisin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Selvyys tai helppous tuotteiden valinnassa. 70-luvulla Punaiset kumpparit oli tytöille ja siniset pojille. Pojille oli vihreät koulureput ja tytöille punaiset olkalaukut. Ei tarvinnut pähkäillä ja valita turhan kauan.
Vuosikymmenen loppuun mennessä tuli jo liikaakin valinnan varaa. Nykyisin menee pää sekaisin kaikesta tarjonnasta.
Elämä oli yhtenäisempää kaikilla oli suhta samat tavat ja käytännöt.
Voi kyynel
Valkoinen Suomi.
Hehe.
No ei vaiskaan.
Elämä todellakin oli monimuotoisempaa ja rikkaampaa henkisesti, sosiaalisempaa. Ihmiset oli sydämellisempiä jotenkin, koko kylä huolehti lapsista, ruuat ja kahvit seitsemine sortteineen tuli eteen joka talossa niin aikuisille kuin lapsille.
Epäkohtia oli mielestäni turvallisuuteen liittyvät asiat, lapset seisoi Tipparellun takaboksissa ja kaahattiin autolla. Pienetkin lapset sai hellesäällä käydä porukalla isompien kanssa uimarannalla yksin, kukaan ei valvonut.
Kulttuuri oli yhtenäisempi. Ei vertailtu muotivaatteilla jne.
Terveyskeskukseen (tää oli Espoon Viherlaaksossa) saatettiin lauantaipäivänä lähteä jonkin pikkujutun vuoksi (tikku sormessa, mustikka nenässä) ja suoraan pääsi sisään ja kaikista pidettiin huolta.
Kunnioitettiin vanhempia ihmisiä ja ylipäätään oltiin hienotunteisempia.
terkuin 70-luvulla syntynyt
Olen syntynyt 1974, ankeammalta mun lapsuuden aika vaikutti kuin nykyaika. Usein oli vaan loputtoman tylsää. Ja ihmisiä tungettiin mm. sukupuolen perusteella ahtaisiin muotteihin. Itse kun olin raisu ja poikamainen tyttö, se ahdisti kovasti. Sitten vielä kiusattiin, kun "nörttityttö" oli niin outo otus silloin.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin oli aikaa enemmän. 70- luvulla kaupat oli auki klo 17 asti. Lauantaisin klo 14 asti. Sunnuntaisin kiinni.
Niinpä. Kulutusyhteiskunta ei ollu niin kaiken nielevä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä aloitusta, ite pystyyt vastaamaan ap kun elit tuon ajan
Ihmisten väliset keskustelut, spontaanit vierailut, ruuanlaitto yhdessä ilman hifistelyä, tietynlainen elämisen aito sisältö kun kaikkia ei jaettu somessa.
Näin itse vastaisin.
Ap
Meiltä puuttuu Mt - ongelmat ja somen ongelmat. Onnex niitä ei ollu ysärillä. Kun kukaan ei voinu kuvata sua salaa mihkään. Ei ollu ku jotai ekoja puhelimia max tekstiviestit. Saatiin olla vapaita.
Ei kyllä puutu mitään, aika yltäkylläisyydessä elämme.