Autistisena ei pääse mitenkään läpi työhaastattelusta ilman valehtelua tai esittämistä
Miksi haluat meille töihin?
Haluan elää itsenäisesti sekä maksaa ruokani ja vuokrani säntillisesti. Haluan tulla toimeen omillani.
Missä näet itsesä 3 vuoden kuluttua?
Työskentelemässä teillä.
Miten käsittelisitte hankalaa asiakasta?
Sanoisin ystävällisesti etten enää palvele teitä jos jatkatte häiriköintiä.
Esimiehesi piti lähteä yllättäen hoitamaan juoksevia menoja. Miten toimit?
Jatkan työntekoa normaalisti siihen asti kunnes työaika loppuu.
Mitä tiedät yrityksestämme?
Sen mitä nettisivuillanne, uutisartikkeleissa ja wikipediassa lukee. (Luettelen toimialan, historiaa ja liiketoimintalogiikan)
-------------------------------------------------------------
Ei yhtäkään työpaikkaa 8 vuoteen. Koulutuksena tuta-inssi. Haetut paikat joihin minut on evätty ovat jopa olleet hampurilaisravintoloita (minulla on hygieniapassi). Samaan aikaan siellä on töissä suukuolaavia neurotyypillisiä jotka tuskin edes tietävät milloin se firma on perustettu.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo muakin ärsyttää noin työhaastattelut kun ne on yhtä teatteria. "Kerro meille itsestäsi". No etkö lukenut mun motivaatiokirjettä ja cv:tä?!!!! Miksi kutsut haastatteluun jos sulla on jo tiedossa ettet aio palkata?! Miksi olet mulle vihainen siitä, että tulen haastatteluun, enkä ole sitä mitä haet? Etkö sinä ole se henkilö joka käy hakemusket läpi etukäteen ja päättää ottaa haastatteluun? Miksi tuhlaat minun aikaa ja energiaa senkin sadisti?!
Voi pyhä yksinkertasuus näitä joskus.
edelleen joutuu myymään itsensä ja tuotteensa asiakkaalle ja miettimään, mitä asiakas tästä hyötyy ja miksi sen pitäisi tämä palvelu ostaa. Eikä siihenkään riitä että minä haluan rahaa ruokaan ja sähkölaskuun.
se voi hyvin olla yksi motiivi useille niistäkin, jotka ON syntyneet kultalusikka suussa. Mutta ei ainoa. KENELLEKÄÄN suomessa se ei ole ainoa, koska yhtä hyvin voisit valita jonkun muun työpaikan jota hakea. Miksi aapeen täytyy väkisin esittää, että se on ainoa?
JOKU syy on siinä, että on hakenut juuri tätä. Ja siinäkin, ettei jää kotiin toimieentulotuelle, vaan hakee duunia, josta rehellisesti sanottuna ei ihan hirveästi minimitt-tukea enempää saa. On ihan vain älyllistä laiskuutta kieltäytyä ajattelemasta niitä syitä ja on ihan puhdasta epäkohteiliaisuutta ja työnantajan halveksuntaa kieltäytyä puhumasta niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelualan yrittäjänä voin sanoa, että vastauksesi olivat poikkeavat ja en olisi todellakaan palkannut. Sorry
Lisätään vielä: kohdat 1,3 ja 4.
No valheetko ois parempia?
1. Haluan auttaa yritystäsi menestymään( huumevelat pitää maksaa)
3. Olen sinunkin hommat hoitaaksesi ( Jes, Jes. Nyt saa hoidella omia asioita ja siitä maksetaan)
Jos tuo on sinun oikea asenne, niin vaikeuksissa olet, vaikkakin todellisuudessa olet oikeassa.
Nää kuitenkin vie voiton työhaastiksessa. Revi siitä.
Ihan vtun sairasta. Ennemmin kuolen nälkään. Kuka helvetti lähtee tuollaiseen valehteluun ja perseennuolentaan?
as-nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelualan yrittäjänä voin sanoa, että vastauksesi olivat poikkeavat ja en olisi todellakaan palkannut. Sorry
Mitä valheita AP:n olisi pitänyt luritella että olisit palkannut sinne siivoamaan?
Miksi niiden pitäisi olla valheita? Mutta siinä pitäisi olla joku viite siihen suuntaan, että työntekijä ymmärtää, mitä työtä hän on tulossa tekemään (meillä siivotaan isoja tiloja ihmisten keskellä, ei esim koteja tai tehtaisia vuorojen päätyttyä, elintarvikkeiden kanssa pitää voida käyttää tiettyjä siivousmenetelmiä jotka ei ehkä kotisiivouksessa ole tarpeen, joskus pitää juosta aika nopeasti siivoamaan sinne, missä asiakas on kaatanut munakennokasan ja jos kaadettu on esim maalipurkkikasa, siivoaminen voi vaatia vähän ongelma
Päinvastoin siinä oli asenne kohdillaan. Näin se vaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Meidän asiakkaat ovat isoja yrityksiä, joten mikäli ongelmia olisi ehkä joutuisi vähän sietämäänkin kiukuttelua.
Kirjoitin työnantaja - työntekijä lähtökohdasta.
Oispa vittumaista olla sinulla töissä kun pistät sen työntekijän syyksi kun jotain tapahtuu. Tee sellaiset sopimukset ettei tarvitse sietää. Tuo on omituisinta mitä olen kuullut että iso voi kyykyttää pientä. Sun kaltaiset pitävät yllä huonoa työilmapiiriä. Luulisi että myös työnsuorittäjalka on arvoa. Muutakin kuin se että häntä syytetään kaikesta ja isot yritykset pesee kätensä ongelmasta. Tiedätkö että siellä monet toimarot on niin itsevaltiaita omassa kuplassaan etteivät voi ymmärtää että vika voi olla myös heidän organisaatiossaan. Onko esim. Korvaus riittävä kaikkiin vaatimuksiin tai sopimukset tarpeeksi tarkat. Autisti kyllä osaa noudattaa ohjeita.
Palkatun työntekijän pitkät sairauspoissaolot tulevat erittäin kalliiksi. Siinä syy miksi kysytään kaikenlaista, etenkin motiivia työskennellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisätään vielä: kohdat 1,3 ja 4.
No valheetko ois parempia?
1. Haluan auttaa yritystäsi menestymään( huumevelat pitää maksaa)
3. Olen sinunkin hommat hoitaaksesi ( Jes, Jes. Nyt saa hoidella omia asioita ja siitä maksetaan)
Jos tuo on sinun oikea asenne, niin vaikeuksissa olet, vaikkakin todellisuudessa olet oikeassa.
Nää kuitenkin vie voiton työhaastiksessa. Revi siitä.
Ihan vtun sairasta. Ennemmin kuolen nälkään. Kuka helvett
TÄMÄ EI KAUS KANNA KUN UUDET IRTISANOMISSÄÖDÖKSET ASTUU VOIMAAN! Autistin jyräävät sen jälkeen kunhan jonkin aikaa kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Työhaastattelussa nimenomaan kuuluu valehdella ja kertoa se mitä rekrytoija haluaa kuulla. Luulisi autistinkin se tajuavan.
En myöskään ymmärrä mitä puusilmiä nämä rekrytoijat ovat kun eivät näe näiden myyn vaikka mummoni ja hiekkaa Saharaan tyyppien läpi. Ei kai kukaan voi tuollaista uskoa joka latelee näitä yleisimpiä fraaseja oma hyväisesti naureskellen.
En ihmettele, että työpaikaa ei ole tullut. Jo ensimmäiseen kysymykseen vastataan väärin: aloittaja kertoo siinä, mitä HÄN haluaa, vaikka työnantaja odottaa vastausta kysymykseen, mitä ANNETTAVAA hakijalla on työpaikkaan, eli miksi hän hakee heille, mikä olisi hänen panoksensa antinsa, hyötynsä työpaikalle.
Tällainen on hyvi yleinen virhe työhaastatteluissa, keskitytään kertomalla omia haluja, jotka eivät pätkääkään kiinnosta työnantajaa. Vain sillä on merkitystä, onko hakijalla mitään annettavaa työpaikalle. Työantaja ei ole halujen toteuttaja, vaan hän on ottaja.
Vierailija kirjoitti:
Koko ihmiselämä on valehtelua tai esittämistä.
Niin ei tarvitse olla. Itse lopetin valehtelun ja esittämisen jo aikoja sitten. Koskaan en ole ollut niin tyytyväinen elämääni kuin nyt. On helppo hengittää ja olen vapaa.
Yltiörehellisyys sopii itsenäiseen työhön todella hyvin. Mutta työporukassa on tietysti merkitystä myös sillä, että on se kuuluisa "hyvä tyyppi". Työelämä on käynyt aika raskaaksi ja vastuulliseksi kaikkine tehokkuusodotuksineen, mittaristoineen ja raportointeineen. Minä ainakin tarvitsen sen kestääkseni ympärilleni ihmisiä, jotka omalla asenteellaan ja käytöksellään buustaavat ja tuovat hyvää mieltä. Samalla koen ihan selkeäksi velvollisuudekseni antaa samaa muille. Välillä väsyneenä ja v*ttuuntuneena jopa puoliväkisin. (Mikä ei tietenkään tarkoita, ettei mitään negatiivisia tunteita saisi koskaan näyttää. Mutta niistä on päästävä yli ja olla kaatamatta turhia lasteja muiden niskaan.) Ei enää riitä, että hoitaa työnsä ja muuten pysyttelee työyhteisön reunalla mukana. Jokaisen pitää myös antaa kokonaisuuteen oma panoksensa.
Se on epäreilua sellaisille, jotka ovat tottuneet hengailemaan mukana. Sinänsä helppoina ja joustavina ihmisinä, mutta samalla tuomatta yhteisön ilmapiiriin mitään lisää. Sitä tosiaan kannattaa ihan opetella, näytelläkin. Voimia se vie, mutta kyllä se myös antaa. Ainakin minulle on käynyt niin. Tai sitten hakeutuu nimenomaan todella itsenäiseen työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työhaastattelussa nimenomaan kuuluu valehdella ja kertoa se mitä rekrytoija haluaa kuulla. Luulisi autistinkin se tajuavan.
En myöskään ymmärrä mitä puusilmiä nämä rekrytoijat ovat kun eivät näe näiden myyn vaikka mummoni ja hiekkaa Saharaan tyyppien läpi. Ei kai kukaan voi tuollaista uskoa joka latelee näitä yleisimpiä fraaseja oma hyväisesti naureskellen.
No voin kertoa, että ainakin K- ja S-ryhmissä on myymäläpäällikköinä täysin säälittäviä, amispohjaisia ja sen jälkeen joillakin heikkolahjaisjohtajakoulutuksilla aivopestyjä pösilöitä. Nämä sitten mittailevat siellä *potentiaalia* työvoimaan. Ihan varmasti uppoaa kaikki mahdolliset fraasit sekä myös perseennuolenta ihan henkilötasolla.
Vierailija kirjoitti:
Palkatun työntekijän pitkät sairauspoissaolot tulevat erittäin kalliiksi. Siinä syy miksi kysytään kaikenlaista, etenkin motiivia työskennellä.
Autistin ovat tunnollisia ja tulevat töihin. Sanoo mitä sanoo et voi tietää kuka on pois vaikka mitä sanoisi. Jos tyyppi myy itsensä opetetuilla olen huumorintajuinen ja sosiaalinen jargonilla niin mietipä, jos hän seisoisi kotiovellasi myymässä remonttia niin haluaisitko tosiaan sen?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ei niitä turhaan ihan suoranaisesti harjoitella erilaisilla kursseillakin. Niissä joutuu jokainen näyttelemään täydellistä unelmatyöntekijää, vaikkei sellaista oikeasti tietenkään ole olemassakaan. Kyllä rekrytoijakin sen tietää.
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele, että työpaikaa ei ole tullut. Jo ensimmäiseen kysymykseen vastataan väärin: aloittaja kertoo siinä, mitä HÄN haluaa, vaikka työnantaja odottaa vastausta kysymykseen, mitä ANNETTAVAA hakijalla on työpaikkaan, eli miksi hän hakee heille, mikä olisi hänen panoksensa antinsa, hyötynsä työpaikalle.
Tällainen on hyvi yleinen virhe työhaastatteluissa, keskitytään kertomalla omia haluja, jotka eivät pätkääkään kiinnosta työnantajaa. Vain sillä on merkitystä, onko hakijalla mitään annettavaa työpaikalle. Työantaja ei ole halujen toteuttaja, vaan hän on ottaja.
Tää on osaltaan totta mutta kyllä ihminen joka hakee töitä elättääkseen itsensä myös työssä haluaa pysyä. Jos hakee taivaita tavoittelevaa uratykkiä niin hän ottaa vain työn ponnahduslautana ja kohta saa etsiä taas uutta tekijää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voin kertoa, että ainakin K- ja S-ryhmissä on myymäläpäällikköinä täysin säälittäviä, amispohjaisia ja sen jälkeen joillakin heikkolahjaisjohtajakoulutuksilla aivopestyjä pösilöitä. Nämä sitten mittailevat siellä *potentiaalia* työvoimaan. Ihan varmasti uppoaa kaikki mahdolliset fraasit sekä myös perseennuolenta ihan henkilötasolla.
Kiitti.
Minä autistisena naisena olen päässyt ainoastaan henkilöstövuokrauspaikkoihin ja sieltä työllistymään talon kirjoille sen jälkeen kun olen näyttänyt kuinka kovasti teen töitä. Yhdessä vaiheessa elämääni kehityin maskaamisessa niin paljon ja luulin että elämässäni ideana on muuttaa itseäni. Pääsin silloin yliopistoalalle haastattelujen jälkeen jossa yleensä ei mielletä olevan autisteja. Poltin itseni loppuun melko pian. Ymmärrän autistina nykyään myös sen, milloin minun oletetaan esittävän jotain muuta.
Täällä on monia niin kiukkuisia vastauksia, että jos sama asenne yhtään paistaa haastattelussa, on tulos ihan selvä.
Vierailija kirjoitti:
Minä autistisena naisena olen päässyt ainoastaan henkilöstövuokrauspaikkoihin ja sieltä työllistymään talon kirjoille sen jälkeen kun olen näyttänyt kuinka kovasti teen töitä. Yhdessä vaiheessa elämääni kehityin maskaamisessa niin paljon ja luulin että elämässäni ideana on muuttaa itseäni. Pääsin silloin yliopistoalalle haastattelujen jälkeen jossa yleensä ei mielletä olevan autisteja. Poltin itseni loppuun melko pian. Ymmärrän autistina nykyään myös sen, milloin minun oletetaan esittävän jotain muuta.
Positiivisena puolena autistisena työntekijänä näen itsessäni korkean työmoraalin ja en lipsu rutiineistani hyvässä enkä huonossa mielessä. Korkea työmoraali on tosin huono burn outin vuoksi.