Miksi Suomessa on aina sisällä niin kylmä, liiketiloissakin?
Siis jos ulkona on 17 astetta, niin ei sen ilmanvaihdon tarvitse olla jollain hellepäivien asetuksella puhaltamassa niskaan. En tajua mikä tämä juttu on... Sama hotellihuoneissa. Talvella sanotaan, että säästäkää sähköä pitämällä lämmitystä pienemmällä, mutta luuleeko ihmiset, että se sisälämpötila pitää saada sinne 18 asteeseen kesälläkin ja siksi pitää sitten käyttää koko vuoden sähköt siihen viilennykseen sitten? Mikä juttu? Kuka tätä haluaa?
Kommentit (53)
Miehet noita asentaa ja säätää. Miehet hikoilee heti kun on +14C.
Kauppakeskuksissa ja yleensäkin kaupoissa on liian kuuma. Prismojen yläkerrassa hikoilen aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin! Miksi ei voi pukea päälle? Meilläkin on töissä lämmöt täysillä kesät ja talvet kun yhtä palelee. Sisällä on aina vähintään 24 astetta! Haistelkaa sitten mun hikilöyhkää, kun mä hikoilen heti aamusta alkaen! Ärsyttävää!!
Älä hikoile niin paljon.
Joo, lopetan heti kun kerrot miten. Sisällä on helleasteet, niin kyllä se hikeä pukkaa jos meinaa vielä duuniakin painaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin! Miksi ei voi pukea päälle? Meilläkin on töissä lämmöt täysillä kesät ja talvet kun yhtä palelee. Sisällä on aina vähintään 24 astetta! Haistelkaa sitten mun hikilöyhkää, kun mä hikoilen heti aamusta alkaen! Ärsyttävää!!
Älä hikoile niin paljon.
Joo, lopetan heti kun kerrot miten. Sisällä on helleasteet, niin kyllä se hikeä pukkaa jos meinaa vielä duuniakin painaa.
No tätähän paleleville toitotetaan. Palelkaa vähemmän. Kiitos todella hyödyllisestä ohjeesta, jonka verukkeella ei edelleenkään tarvitse ratkaista tätä ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikalihavilla huono pintaverenkierto.
Häh? Kerrotko vaan faktoja itsestäsi vai liittyikö tämä aiheeseen jotenkin?
Kyllä se rasvakerros suojaa, luuranko kuolee kylmyyteen.
Viihtyisit minun asunnossani. Jos ulkona on 20 astetta niin täällä on 30 astetta.
Paras on kun asunto on alun perinkin jätetty eristämättä olohuoneen ikkunoiden suhteen. Miten voi edes rakentaa noin?
Vierailija kirjoitti:
Patterit eivät toimi kuin pakkasella, asukas ei voi itse säätää, vaikka ihmiset kokisivat olonsa väsyneeksi ja sairaaksi kylmässä. Palelua ja pelkkää villaa sisällä. Joku "nero" on sen päättänyt Suomessa ja osa käyttää sitä lakia hyväksi, taloyhtiö mm. Lisäksi on tuuletusraot ja ikkunoiden, ovien muut raot. Ja kylmä lattia. En sano että patterilla kannattaa kuivattaa nenän limakalvot, mutta edes jotain lämpöä. Asukas voi tarvita silti patterin lämpöä yksilöllisesti. Tulipaloriskin vuoksi olisi parempi että kunnon vesipatteri toimii, kuin että on vanha lisäpatteri kärisemässä. Sähköpatteri sähköistää ilmaa ehkä liikaa, parempi sekin kun ei mitään. Silti lisäpatteri ei ratkaise kylmyyttä, hyvin vähän.
Tiedätkö edes mikä on tuuletusrako?
Miksi nämä vilukissat edes kulkee missään kesähepeneissä ruuvaamassa termostaattia täysille? Laittaa vaan villatakkia päälle niin ei palele! Minä en voi enempää omista kesähepeneistäni vähentää!
Piloillaanko kirjoittelet? Joka paikassa on niin helvetin kuuma, ettei voi kuin käväistä sisällä mahdollisimman nopeasti. Tokmannillakin näytti olevan 1500 kpl loisteputkeja katossa. Kyllä niistä lämpöä lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vika on sinussa itsessäsi. Teillä vilukissoilla on huono verenkierto tai joku vitamiininpuutos. Tyttäreni mies on tuollanen, vaikka me muut puskettais hikeä kuumassa huushollissa, tämä valittaa että ikkunat on laitettava kiinni kun on niin kylmä. Eikä suostu menemään lääkäriin mittauttamaan veriarvojaan.
"Vika", eli sinun perheesi on täydellinen ja tämä uusi mies viallinen, kun ei ole samanlainen. Kuulostat painajaisanopilta. Ihmiset on erilaisia, ei se ole mikään "vika". Oletko miettinyt, että ehkä teidän perhe onkin se epäterve, jos on Suomessa kuuma jatkuvasti. Globaalisti kuulutte vähemmistöön.
Hänen perheensä on paremminkin sopeutunut geeneiltään tänne pohjolan viileyteen. Nämä nykyiset kesähelteet, mitä on ollut monena kesänä, ovat turhan kuumia silloin.
Vanhetessaan ihmiset tarvitsevat enemmän lämpöä, vanhoilla eläkeläisillä on kesäisinkin reilusti päällä ulkona, kun heillä on aina kylmä.
Kyllä minä pidän taloni sisätilat aina siellä 24c jotta olisi kiva oleilla alasta, ollaan vaimon kanssa nudisteja
Vierailija kirjoitti:
Viihtyisit minun asunnossani. Jos ulkona on 20 astetta niin täällä on 30 astetta.
Kelpaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset nyt palelevat kaikkialla. Mikä on maamme ilmaston huomioon ottaen melko koomista.
Jaa. Tulin juuri ulkomailta missä kaikkialla on lämmintä sisällä, myös talvella, ja huomasin taas eron Suomessa niin selkeästi.
Asun Englannissa ja täällä on ainakin kaikkialla kylmää sisällä, usein vielä kylmempää kuin Suomessa.
eikö se johdu ihan suoraan jostain energiatehokkuuslaeista ettei tuhota maapalloa ilmastonmuutoksella.
Suomessa ei kyllä ikinä ole sisällä liian kylmä? Terveiset täältä Alankomaista jossa ekan opiskeluvuoden istuin sisällä talvitakki päällä kun eivät raaski lämmittää. Ja ihan normaalia olla lämmittämättä osia talosta, esim. koko yläkerta kylmänä tai patterit pois päällä makuuhuoneissa, lämmitys pois päällä kun ei olla kotona jne. Usein sisällä joku 15-16 astetta. Itsellänikin nyt 17 eikä ole kylmä kun tähän on tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Vika on sinussa itsessäsi. Teillä vilukissoilla on huono verenkierto tai joku vitamiininpuutos. Tyttäreni mies on tuollanen, vaikka me muut puskettais hikeä kuumassa huushollissa, tämä valittaa että ikkunat on laitettava kiinni kun on niin kylmä. Eikä suostu menemään lääkäriin mittauttamaan veriarvojaan.
Viileässä viihtyminen on pohjoisten kansojen epigeneettinen sopeuma. Se on -ja varsinkin historiallisesti ollut- hyödyllinen ominaisuus.
Valitettavasti itselläni ei tätä sopeumaa ole, vaikka molemmat vanhempani ovatkin suomalaisia. Palelen alle 20 asteen lämpötilassa. Vaatteiden lisäys auttaa, mutta kun keholleni liian alhainen ympäristölämpötila on pitkäkestoinen, tai ero optimiin liian suuri, mikään ei oikein auta. Nenäni vuotaa ja lihakset ovat jäykkinä. Asun talvet trooppisessa Aasiassa. Siellä asetan ilmastointilaitteella sisälämpötilaksi 26 astetta, mikä tuntuu miellyttävälle, myös nukkuessa.
Suomessahan just on lämmin aina sisätiloissa. Ulkona hyvin harvoin heh. Usassa on niin kylmä sisätiloissa, että vilustuu suorastaan.
Tiputtamalla sisälämpötilaa asteella voi säästää jopa viisi prosenttia energiankulutuksessa.
Älä hikoile niin paljon.