Ilta-Sanomat: Maria Nordin väittää auringon olevan vaaraton Lääkäri: "Puhuu täyttä s*ntaa"
Provo:
Maria Nordin on taas äänessä - ja tällä kertaa pistää kampoihin ihan tieteelle. Hän väittää, ettei käytä aurinkorasvaa, eikä ole käyttänyt vuosikymmeniin. Ihosyövät? Ne ei kuulemma johdu auringosta vaan... aurinkolaseista ja kosmetiikasta?! Mammat hei. Tää menee jo vaaralliseksi. Ihan oikea lääkäri joutui somessa oikaisemaan nämä väitteet, koska joku saattaa ihan oikeasti uskoa tähän. Että jos ei laita aurinkorasvaa niin ihokin oppii jotenkin "valmistautumaan"? Ja että aurinkolasit estävät aivoja tajuamasta auringonvaloa?
Tässä kohtaa pitää jo kysyä - kuinka pitkälle tällaista saa huudella julkisesti? Onko tässä nyt kyseessä mielipide vai puhdas vaara? Meillä on nyt sukupolvi, joka jo muutenkin uskoo enemmän IG-storyja kuin lääketiedettä. Miten kukaan äiti voi enää luottaa yhteenkään suositukseen, jos tällainen huuhaa saa somessa jakamattoman huomion?
Kertokaa nyt rehellisesti - uskaltaisitteko antaa lapsenne kuunnella tällaista? Käytättekö te aurinkorasvaa? Vai onko Maria sittenkin oikeassa?
Ilta-Sanomat: Maria Nordin esitti erikoisia väitteitä somessa Lääkäri Atte jyrähtää: Väite ei perustu mihinkään
Kommentit (340)
Lapselle suojaava vaatetus( pitkähihainen paita ja housut, miellyttävällä materiaalilla) ja auringossa ei pitkään oleskella. Silmiä suojaavat aurinkolasit ja nestettä tarpeen mukaan. Suojaa myös jalat eli sopivat kengät, sukat. Näillä on pärjätty muksuloiden kanssa. Vanhempien tehtävä esimerkkiä antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen tai olen tuntenut monia vanhemman sukupolven ihmisiä, jotka eivät koskaan käyttäneet aurinkorasvaa tai kosmetiikkaa ja ihosyöpä vaan tuli. Vaarallista väittää taas mustaa valkeaksi ja mutu-tuntumaa todeksi.
En tunne ketään vanhaa, jolla olisi ihosyöpä
Minä tunnen, mummuni 86v nenässä on ihosyövän esiaste. Muistan lapsuudessani kun aina "grillasi" itseään rannalla ja pihalla, mitä enemmän rusketusta, sen parempi.
Omalla 1917 syntyneellä mummullani oli melanooma (tehtiin ihonsiirto) ja okasolusyöpä kahdesti - kuoli 95-vuotiaana vanhuuteen. Eli melanooma oli vanhana jo vuosikymmeniä sitten.
Nyt omalla äidillä 74-vuotiaana tyvisolusyövän esiaste. Joka kesä punainen kuin rapu, kun ei jaksa laittaa mitään suojaa, kun "ei makaa auringossa" vaan on muuten paisteessa pihalla ja mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Lapselle suojaava vaatetus( pitkähihainen paita ja housut, miellyttävällä materiaalilla) ja auringossa ei pitkään oleskella. Silmiä suojaavat aurinkolasit ja nestettä tarpeen mukaan. Suojaa myös jalat eli sopivat kengät, sukat. Näillä on pärjätty muksuloiden kanssa. Vanhempien tehtävä esimerkkiä antaa.
Pitkähihaiset ja lahkeiset eikä siltikään voi olla kauaa auringossa. Jo on surkiaa
Minua aidosti kiinnostaa, mikä saa juuri sinut Nordinin juttuja uskova, luottamaan häneen? Vaikka hänen puhuu asioista, joihin ei ole perehtynyt muuta kuin "harrastusmielessä".
Vierailija kirjoitti:
Mikä hän olikaan ammatiltaan? Mitä opiskeli?
Eikös ole arkkitehti? Mahtavan laaja-alainen koulutus heillä, pätevöittää myös lääketieteen ammattilaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
"Ei hitto mikä sairastuneiden syyllistämisvuodatus. Ihan kamala."
Se, että kokee syyllistymistä ei vielä tarkoita että sitä syyllistämistä olisi tapahtunut. Paljon tuosta nordinistakin sanotaan, että syyllistää, tai "sanopa tämä ihmisryhmälle x", vaikka pohjimmiltaan se syyllistys on pelkässä tekstin tulkinnassa. Kerron tämän aika paljon hänen juttujaan lueskelleena. Kun herää tunteita, niin tekstiä ei silloin katsota neutraalisti, ja vähiten tietenkin tämän henkilön kohdalla.
Semantiikkaa, mikä ei silti todista hänen väitteitään todeksi.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kesät ovat olleet aikaisemmin vähemmän kuumia ja suositus oli lapsuudessani että ulkomaille täytyisi mielellään varata sitä aurinkorasvaa.
Pelkoa on saattanut herättää viimeisen vuosikymmen aikana Suomen yllättävän kuumat, kuivat ja hautovat kesäilmat. Nämä kesät eivät ole olleet ihan tyypillisiä Suomessa, ilmasto on ollut toisinaan hieman kuin ulkomaillakin.
Luin myös joitakin vuosia sitten että aurinko on paahtanut matalemmalta, olisiko tällä osuutta auringon paahteen vaikutukseen kehossamme?
Järkevästi kannattaa pohtia kuitenkin asioita sillä silkka syyllistäminen ja asioiden ajattelemisen kieltäminen ei edistä keskustelua eikä asioita.
Lapsena ja nuorena 70- ja 80-luvuilla ei aurinkorasvaa käytetty. Itselläni on tyypillinen suomalainen vaalea ihotyyppi, ja paloin joka kesä. Palan edelleen ja saan aurinkoihottumaa, jos olen auringossa ilman kunnon suojakertoimella varustettua voidetta ja peittävää vaatetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen kesät ovat olleet aikaisemmin vähemmän kuumia ja suositus oli lapsuudessani että ulkomaille täytyisi mielellään varata sitä aurinkorasvaa.
Pelkoa on saattanut herättää viimeisen vuosikymmen aikana Suomen yllättävän kuumat, kuivat ja hautovat kesäilmat. Nämä kesät eivät ole olleet ihan tyypillisiä Suomessa, ilmasto on ollut toisinaan hieman kuin ulkomaillakin.
Luin myös joitakin vuosia sitten että aurinko on paahtanut matalemmalta, olisiko tällä osuutta auringon paahteen vaikutukseen kehossamme?
Järkevästi kannattaa pohtia kuitenkin asioita sillä silkka syyllistäminen ja asioiden ajattelemisen kieltäminen ei edistä keskustelua eikä asioita.
Lapsena ja nuorena 70- ja 80-luvuilla ei aurinkorasvaa käytetty. Itselläni on tyypillinen suomalainen vaalea ihotyyppi, ja paloin joka kesä. Palan edelleen ja saan aurinkoihottumaa, jos olen auringossa
Palaminen johtuu liian nopeasta yliannostuksesta. Aurinko tuottaa rusketuksen joka suojaa palamiselta, mutta sitä on alettava ottamaan varhaisin keväällä, jolloin yv indeksi on pienempi ja vaikutus heikompi. Ihminen on rakennettu ulkoiluun ympäri vuoden, ei käkkimään 10kk sisällä ja sitten paahtumaan keskikesän kuumimmassa auringossa äkillisesti - ja palamaan.
Kevätaurinko on optimaalinen tuottamaan tuota varhaista suojaa kesän polttavalle auringolle. Jos mahdollisuutta nauttia siitä ei ole, niitä keskikesän aurinkoja pitää annostella vähän kerrallaan ja antaa ihon tuottaa rusketusta, ennen kuin ottaa lisää aurinkoa. Esim. 30min per päivä ja siitä pikku hiljaa ylöspäin.
Kunnollinen rusketus ei myöskään katoa yhdessä talvessa vaan seuraavana keväänä ei tarvitse aloittaa ihan alusta. Pari vuotta sisällä oleilua palauttaa ihon vaaleaksi.
Vierailija kirjoitti:
Nordin on sekaisin kuin seinäkello, eikä hänen juttujaan uskovat ole kyllä älyllä kyllästettyjä. Niin paljon kuin netistä löytyy valheita ja puoskarointia, meillä on yhä luotettavia lääketieteellisiä tietolähteitä.
Ehkä typerin hänen juttunsa oli kun väitti, että tuotantoeläimet ovat kollektiivisesti hyväksyneet osansa ihmisen alaisuudessa, sillä ne eivät muuten lisääntyisi. Tämä julkaisu löytyy hänen facestaan.
Eivät ne ehkä sitä tajua, ainakaan jotkut kanat. Mutta jotkut varmasti tajuavat, tosin eipä heillä myöskään ole hirveästi vaihtoehtoja kapinoida. Tuotantoeläin päätyy teuraaksi jos ei anna ihmisen r aiskata.
Hengellisyys on sellainen ominaisuus joka on lapsilla, ja se koulitaan pois koulussa supressoimalla luonnollinen liike ja stressaamalla lasta, ohjaamalla hänen huomionsa ympäristöstä ja luonnosta autoritääriseen suorittamiseen. Monelle tämä muutos on lopullinen ja pysyvä. Olen onnellinen niiden ihmisten puolesta, jotka pystyvät palautumaan ihmisen luonnolliseen tilaan hengellisyyksineen siitä huolimatta, että se yritetään yhteiskunnan taholta amputoida, suppressoida ja tuhota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaarallista jos joku uskoo noita satuja, siis Marian.
Noi Marian väitteet on täysin samoja kuin erään Anni Sirviön. Siis hänen, joka pitää perheensä kanssa suojaamattomia aurinkokylpyjä päivittäin.
Ja hänen dekolteestaan huomaa että auringossa on todella oleskeltu. On videoissaan palaneen oloinen. Heili oli myös olympialaisissa palanut, kasvot punaiset ja ahavoituneet. Näin siis ainakin mun silmään oli. Ikävää jos jo nuorena iho menee pilalle vanhempien oppien vuoksi.
Asuin nuorena Australiassa ja ystäväni kuoli ihosyöpääm alle 30-vuotiaana. Erittäin aggressiivinen melanooma. Oli lapsesta asti aina ulkona ja aina ilman rasvoja tai suojia. Hullun hommaa... ja tällä kertaa maksoi nuoren hengen.
Australia on tosiaan erittäin raskas auringon osalta ja siellä puutkin kasvavat huomattavasti nopeammin ja suuremmaksi, kuin muualla maailmassa juuri tästä syystä. Kaikki on siellä rajumpaa, on vähän niinkuin sellainen maanpäällinen helvetin esikartano.
Tämä johtuu osittain ihmisistä, jotka sitä asuttavat, he vaikuttavat ilmastoon. Vanhoissa luonnonläheisimmissä uskoissa on "rain makereita" sillä ymmärrettiin ihmisen mielen vaikutus ympäristöön. Australian asukkaisto perustuu pitkälti uk:n karkoitusvankeihin, ja on siksi niin intensiivinen ja vaarallinen paikka.
En käytä aurinkorasvaa. En halua imeyttää elimistööni kaikenmaailman kemikaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Minua aidosti kiinnostaa, mikä saa juuri sinut Nordinin juttuja uskova, luottamaan häneen? Vaikka hänen puhuu asioista, joihin ei ole perehtynyt muuta kuin "harrastusmielessä".
Itse "uskon" isoon osaan hänen jutuista, puhtaasti siksi, että ne tekee järkeä. En kyllä pidä niitä totena, vaan vain mahdollisesti totena, niin kuin suunnilleen kaikkea muutakin muiden kertomaa tietoa. Ymmärrän hänen pointtinsa. En kuitenkaan sano, että luottaisin häneen. En "luota" muihinkaan nettikirjoittelijoihin, kirjailijoihin tai tällaisiin.
Itse käytän mieluummin kemikaalirasvaa, kun saan ihosyövän. En ymmärrä tätä Nordinia. Ei ole mitään lääketieteen koulutusta ja puhuu niin tietävästi asioista. Pian puhuu, kun tarpeeksi toivoo, ei tule ihosyöpä. Lääkärit näkevät syöpien vakavuuden. Hyvä, että lääkäri oikaisi ja varoitti kuuntelemasta Nordinia. Muutenkin kaikki on minä, minä, minä nykyisin. Minä ajattelen, minä uskon asioihin....Ei enää uskota Jumalaan, ei lääkärien ammattitaitoon ja kokemukseen. Minä on nykyisin Jumala. Itsellä oli huuhaa anoppi. Kun otat tipan huuhaa lääkettä, paranet. Mieluummin kuuntelen koulutettuja lääkäreitä ja Jumalaa, joka ohjaa lääketiedettäkin.
Samaa kastia on minän kehittäminen. Entä jos kehittäisi ja auttaisi lähimmäistä? Useat lääkärit tekevät työtään auttaen nimenomaan lähimmäistä. Nordinista kuuluu minä ja opetus, keskity sinäkin minään. Minäkin olen kyllästynyt tähän itseensä keskittymiseen. Hyvä, että en ole ainoa. Lapseni lukee lääkäriksi ja ajattelee tulevaisuudessa auttavansa ihmisiä. Ja arvostaa tieteen saavutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsena ja nuorena 70- ja 80-luvuilla ei aurinkorasvaa käytetty. Itselläni on tyypillinen suomalainen vaalea ihotyyppi, ja paloin joka kesä. Palan ed
Sähän olet ihan täysin pihalla. Rusketus ei suojaa millään lailla ihoa palamasta, noin luultiin joskus kasarilla kun vielä solariumissa käyminenkin oli trendikästä. Ja se on uv-indeksi. -eri
Lääkärien väitteet perustuvat rahaan ja lääketeollisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Samaa kastia on minän kehittäminen. Entä jos kehittäisi ja auttaisi lähimmäistä? Useat lääkärit tekevät työtään auttaen nimenomaan lähimmäistä. Nordinista kuuluu minä ja opetus, keskity sinäkin minään. Minäkin olen kyllästynyt tähän itseensä keskittymiseen. Hyvä, että en ole ainoa. Lapseni lukee lääkäriksi ja ajattelee tulevaisuudessa auttavansa ihmisiä. Ja arvostaa tieteen saavutuksia.
Mitä ihmeen "kehittäisi lähimmäistä"? Jokainen voi kehittää vain itseään, eikä lähimmäisen auttaminen ja itsensä kehittäminen ole toisensa poissulkevia asioita. Jotkut kehittää itseään, että voisivat olla kanssaihmisiä kohtaan parempia.
Juu, ei ole poissulkevia asioita. Mutta se motiivi itsensä kehittämiseen ei yleensä ole olla parempi lähimmäinen. Jos olisi, olisi hienoa👍
Ja hänen dekolteestaan huomaa että auringossa on todella oleskeltu. On videoissaan palaneen oloinen. Heili oli myös olympialaisissa palanut, kasvot punaiset ja ahavoituneet. Näin siis ainakin mun silmään oli. Ikävää jos jo nuorena iho menee pilalle vanhempien oppien vuoksi.
Asuin nuorena Australiassa ja ystäväni kuoli ihosyöpääm alle 30-vuotiaana. Erittäin aggressiivinen melanooma. Oli lapsesta asti aina ulkona ja aina ilman rasvoja tai suojia. Hullun hommaa... ja tällä kertaa maksoi nuoren hengen.