Ilta-Sanomat: Maria Nordin väittää auringon olevan vaaraton Lääkäri: "Puhuu täyttä s*ntaa"
Provo:
Maria Nordin on taas äänessä - ja tällä kertaa pistää kampoihin ihan tieteelle. Hän väittää, ettei käytä aurinkorasvaa, eikä ole käyttänyt vuosikymmeniin. Ihosyövät? Ne ei kuulemma johdu auringosta vaan... aurinkolaseista ja kosmetiikasta?! Mammat hei. Tää menee jo vaaralliseksi. Ihan oikea lääkäri joutui somessa oikaisemaan nämä väitteet, koska joku saattaa ihan oikeasti uskoa tähän. Että jos ei laita aurinkorasvaa niin ihokin oppii jotenkin "valmistautumaan"? Ja että aurinkolasit estävät aivoja tajuamasta auringonvaloa?
Tässä kohtaa pitää jo kysyä - kuinka pitkälle tällaista saa huudella julkisesti? Onko tässä nyt kyseessä mielipide vai puhdas vaara? Meillä on nyt sukupolvi, joka jo muutenkin uskoo enemmän IG-storyja kuin lääketiedettä. Miten kukaan äiti voi enää luottaa yhteenkään suositukseen, jos tällainen huuhaa saa somessa jakamattoman huomion?
Kertokaa nyt rehellisesti - uskaltaisitteko antaa lapsenne kuunnella tällaista? Käytättekö te aurinkorasvaa? Vai onko Maria sittenkin oikeassa?
Ilta-Sanomat: Maria Nordin esitti erikoisia väitteitä somessa Lääkäri Atte jyrähtää: Väite ei perustu mihinkään
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei ole poissulkevia asioita. Mutta se motiivi itsensä kehittämiseen ei yleensä ole olla parempi lähimmäinen. Jos olisi, olisi hienoa👍
Sulla taitaa olla melko kapea otanta näistä itsensä kehittäjistä. Varmaan peräisin jostain kunnon ääripää hippi piireistä, jossa sitä itsensä kehitystä ja henkistä kasvua mainostetaan
Oho, melkoinen väite. Missähän näin on väitetty? Ainakin x:ssä oli auringosta sanottu, että se on haitallinen tiettyjen asioiden kanssa yhdistettynä. Mutta tämähän on aivan eri asia kuin tuossa otsikossa sanotaan.
Mitenköhän nämä Mariat, Lindat yms. saisi vastuuseen huuhaan levityksestä? Tuohan muistuttaa ruumiinvamman tuottamusta, mutta syy-seuraussuhteet ovat liian hankalia todistettavaksi. Ehkä ne pitäisi vaan muiluttaa itärajalla tms. niin sitten saisivat kokeilla toimintaansa siellä
Vierailija kirjoitti:
Minua aidosti kiinnostaa, mikä saa juuri sinut Nordinin juttuja uskova, luottamaan häneen? Vaikka hänen puhuu asioista, joihin ei ole perehtynyt muuta kuin "harrastusmielessä".
Niin, tuskin arkkitehtikoulutukseen kuuluu auringon ja lääkeaineiden yhteisvaikutus - varmaan ihan yhtä vähän kuin lääkärikoulutukseen betonikaaren lujuuslaskenta
Onhan aurinko periaatteessa vaaraton, jos sen alla ei vietä liikaa aikaa. Ongelmat tulee usein silloin, kun altistuminen auringonvalolle on pitkäaikaista. Eli on Maria ihan oikeilla jäljillä. Itsekään en ole enää viime vuosina käyttänyt aurinkorasvaa, enkä ole palanut kertaakaan. Olen vitivalkoinen suomalainen. Salaisuus on siinä, etten vietä liian pitkiä aikoja kerrallaan auringossa. Keskipäivällä olen usein varjossa.
Taitaa tämä Nordiini kuulua samaan lahkoon kuin nuo rokotevastustajat - jonkinmoisia puuttinisteja.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa tämä Nordiini kuulua samaan lahkoon kuin nuo rokotevastustajat - jonkinmoisia puuttinisteja.
Itse olen rokotevastustaja, enkä kannata Putinia. Mitäs siihen sanot?
Vierailija kirjoitti:
Onhan aurinko periaatteessa vaaraton, jos sen alla ei vietä liikaa aikaa. Ongelmat tulee usein silloin, kun altistuminen auringonvalolle on pitkäaikaista. Eli on Maria ihan oikeilla jäljillä. Itsekään en ole enää viime vuosina käyttänyt aurinkorasvaa, enkä ole palanut kertaakaan. Olen vitivalkoinen suomalainen. Salaisuus on siinä, etten vietä liian pitkiä aikoja kerrallaan auringossa. Keskipäivällä olen usein varjossa.
Et varmaan joudu pakosti työn tai harrastusten vuoksi olemaan auringossa? Sitä paitsi vaikka sinä et pala, on yksi ihminen aika huono otos.
Kai nyt on olemassa laki jonka perusteella tuo akka voitaisiin heittää vankilaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yllättynyt ;)
Vierailija kirjoitti:
Isäni on 78v. Teki yli 40 vuotta ulkotöitä kesät talvet. Oli joka syksy kesän jäljiltä ruskea kuin paahdettu kahvipapu. Ei ikinä käyttänyt aurinkorasvaa. Ei syöpää. Ei edes keuhkosyöpää vaikka poltti tupakkaa 12 vuotiaasta päälle 60 vuotiaaksi.
Äidille tuli vasta 85 -vuotiaana aurinkokeratooseja joita poisteltiin ihotautilääkärillä koska muuttuvat herkästi syöväksi.
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt on olemassa laki jonka perusteella tuo akka voitaisiin heittää vankilaan?
Jos huuhaan levittämisestä joutuisi vankilaan, niin silloinhan kaikki m u s l i m i t kin pitäisi heittää vankilaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa yhdessä kommentissa joku jo viittasi ruumiinvamman tuottamiseen, mutta totesi syy-seurausketjun todistamisen mahdottomaksi.
Yhtäkaikki tuo kuuluisi ainakin pakkohoitoon, jos ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos et olekaan puuttinisti niin olet ainakin hölmö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan tuon, hölmö kuulostaa lievemmältä kuin puuttinisti.
En käytä aurinkovoiteita enkä myöskään pala
Se vaarallisuushan riippuu ihan siitä kauanko ja miten siellä auringossa ollaan. Minä esim. en käytä kotimaassa aurinkorasvaa mutta en yleensä vietäkään ulkona pitkiä aikoja ja aurinkoa en ota ollenkaan.
Eli siis jos matkustat aurinkoon niin kärähdät aivan taatusti. Jos olet suomessa ja aurinko on pilvessä niin se on vaaraton. Loput tilanteet on siltä väliltä jos aurinko jossain näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et varmaan joudu pakosti työn tai harrastusten vuoksi olemaan auringossa? Sitä paitsi vaikka sinä et pala, on yksi ihminen aika huono otos.
Sinulla on vaikeuksia ymmärtää mitä sanottiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan tuon, hölmö kuulostaa lievemmältä kuin puuttinisti.
Ei välttämättä. Toki hölmöyteesi kuuluu sekin että luulet että voit itse valita.
Ihminen oli ennen omaa syntymistäänkin pelkkää spermaa ja munaa, eli jo omassa elämässään alkulimaa. Ihmisessä näkyy ultrassa koko evoluutiokaari.