Ilta-Sanomat: Maria Nordin väittää auringon olevan vaaraton Lääkäri: "Puhuu täyttä s*ntaa"
Provo:
Maria Nordin on taas äänessä - ja tällä kertaa pistää kampoihin ihan tieteelle. Hän väittää, ettei käytä aurinkorasvaa, eikä ole käyttänyt vuosikymmeniin. Ihosyövät? Ne ei kuulemma johdu auringosta vaan... aurinkolaseista ja kosmetiikasta?! Mammat hei. Tää menee jo vaaralliseksi. Ihan oikea lääkäri joutui somessa oikaisemaan nämä väitteet, koska joku saattaa ihan oikeasti uskoa tähän. Että jos ei laita aurinkorasvaa niin ihokin oppii jotenkin "valmistautumaan"? Ja että aurinkolasit estävät aivoja tajuamasta auringonvaloa?
Tässä kohtaa pitää jo kysyä - kuinka pitkälle tällaista saa huudella julkisesti? Onko tässä nyt kyseessä mielipide vai puhdas vaara? Meillä on nyt sukupolvi, joka jo muutenkin uskoo enemmän IG-storyja kuin lääketiedettä. Miten kukaan äiti voi enää luottaa yhteenkään suositukseen, jos tällainen huuhaa saa somessa jakamattoman huomion?
Kertokaa nyt rehellisesti - uskaltaisitteko antaa lapsenne kuunnella tällaista? Käytättekö te aurinkorasvaa? Vai onko Maria sittenkin oikeassa?
Ilta-Sanomat: Maria Nordin esitti erikoisia väitteitä somessa Lääkäri Atte jyrähtää: Väite ei perustu mihinkään
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa tämä Nordiini kuulua samaan lahkoon kuin nuo rokotevastustajat - jonkinmoisia puuttinisteja.
Itse olen rokotevastustaja, enkä kannata Putinia. Mitäs siihen sanot?
No, jos et olekaan puuttinisti niin olet ainakin hölmö.
Otan tuon, hölmö kuulostaa lievemmältä kuin puuttinisti.
;9 Olettamuksesi on varmaan oikea.
Vierailija kirjoitti:
Oho, melkoinen väite. Missähän näin on väitetty? Ainakin x:ssä oli auringosta sanottu, että se on haitallinen tiettyjen asioiden kanssa yhdistettynä. Mutta tämähän on aivan eri asia kuin tuossa otsikossa sanotaan.
Niin, aurinko kiihdyttää solumuunnoksia. Sen vuoksi kasvitkin rakastavat aurinkoa: se auttaa niitä kasvamaan. Ihminen on biologinen organismi siinä missä kasvikin ja hyötyy auringonvalosta, siinä missä kaikki muutkin elävät olennot. Ongelmat alkavat, kun kehossa on jotakin sinne kuulumatonta (kuten syöpää), joka saa myös energiaa auringosta. Lääketieteessä tiedetään, että moderni ruokavalio aiheuttaa syöpää, ja sen vuoksi suositellaan välttämään solumuutoksia edistävää auringonvaloa. Lääketiede ei kuitenkaan hyökkää ravintotiedettä kohtaan, sillä molemmat hyötyvät toisistaan.
Sitten on ne, jotka syövät luomusti ja katsovat terveytensä perään vähän tarkemmin, kuin kansalliset ravintosuositukset. Iso osa ei katso niitäkään. Juuri nämä tahot ovat alttiita näille syöville ja heidän ehkä kannattaakin noudattaa tuota ohjetta välttää aurinkoa, sillä jos syöpää on kehossa teollisuusmoskan vuoksi, niin voi olla että loppu tulisi nopeammin auringossa ja syöpähoidoissa kuin aurinkorasvamyrkyillä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan aurinko periaatteessa vaaraton, jos sen alla ei vietä liikaa aikaa. Ongelmat tulee usein silloin, kun altistuminen auringonvalolle on pitkäaikaista. Eli on Maria ihan oikeilla jäljillä. Itsekään en ole enää viime vuosina käyttänyt aurinkorasvaa, enkä ole palanut kertaakaan. Olen vitivalkoinen suomalainen. Salaisuus on siinä, etten vietä liian pitkiä aikoja kerrallaan auringossa. Keskipäivällä olen usein varjossa.
Juuri näin ja palamisen väittää jopa australiassa, missä aurinko on paljon voimakkaampi, siedättämällä itseään. Jos on aivan valkoinen niin ottaa ekana päivänä 10min aurinkoa. Toisena 15. Ja niin edelleen. Siellä australiassa siis, Suomessa voi ottaa huoletta vaikka 30min, 40min, jne. Rusketus eli melaniini suojaa palamiselta ja kehittyy pikku hiljaa altistuksen myötä.
Jos iho on aivan valkoinen se indikoi myös sitä, että aurinkoa pitäisi saada. Siksi iho muuttuu valkoiseksi, jotta se saisi hyödyn heikoimmistakin säteistä. Mitä tummempi iho, sitä vähemmän säteitä pääsee läpi.
Minulta on vasta kaksi kertaa leikattu levy epiteeli karsinoomaa päästäni, joten Maria ei taida tuntea minua? Onkohan Hänellä lääkitys ihan kunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan aurinko periaatteessa vaaraton, jos sen alla ei vietä liikaa aikaa. Ongelmat tulee usein silloin, kun altistuminen auringonvalolle on pitkäaikaista. Eli on Maria ihan oikeilla jäljillä. Itsekään en ole enää viime vuosina käyttänyt aurinkorasvaa, enkä ole palanut kertaakaan. Olen vitivalkoinen suomalainen. Salaisuus on siinä, etten vietä liian pitkiä aikoja kerrallaan auringossa. Keskipäivällä olen usein varjossa.
Juuri näin ja palamisen väittää jopa australiassa, missä aurinko on paljon voimakkaampi, siedättämällä itseään. Jos on aivan valkoinen niin ottaa ekana päivänä 10min aurinkoa. Toisena 15. Ja niin edelleen. Siellä australiassa siis, Suomessa voi ottaa huoletta vaikka 30min, 40min, jne. Rusketus eli melaniini suojaa palamiselta ja kehittyy pikku hiljaa altistuksen myötä.
Jos iho on aivan valkoinen se indikoi myös sitä, että aurinkoa pitäisi saada.
Hv (ja tämä ei tarkoita hyvää veljeä)!
Olen itse asunut Australiassa ja siellähän on UV-säteily paljon voimakkaampaa kuin Suomessa. Uimarannoilla on UV-mittarit ja aurinkovoiteen jakelupisteet. Kaksi kolmesta australialaisesta saa ihosyövän elämänsä aikana. Ja sinä tampio puhut "vähittäisestä altistuksesta"
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt on olemassa laki jonka perusteella tuo akka voitaisiin heittää vankilaan?
Ei ole. Ja vaikka tulisi se kovasti hänen kohdallaan huudeltu #puoskarilaki, niin sekään ei vaikuttaisi hänen toimintaansa, koska hän ei esiinny lääkärinä tai muuna ammattilaisena, eikä tarjoa mitään hoitoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt on olemassa laki jonka perusteella tuo akka voitaisiin heittää vankilaan?
Ei ole. Ja vaikka tulisi se kovasti hänen kohdallaan huudeltu #puoskarilaki, niin sekään ei vaikuttaisi hänen toimintaansa, koska hän ei esiinny lääkärinä tai muuna ammattilaisena, eikä tarjoa mitään hoitoa
Tuo on kyllä ongelma - jos joku antaisi netissä itsemurhaneuvlja niin kyllä se saataisiin loppumaan
Vierailija kirjoitti:
Maailman johtavat ihotautilääkärit ovat joka tapauksessa kanssasi eri mieltä. Heidän mukaansa iho tulisi suojata asianmukaisesti myös talvella ja pilvisellä säällä eli varjossa. Nämä ovat lääkäreitä, jotka leikkaavat työkseen ihosyöpiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaa huudella vaan. Ne jotka uskoo ja sitten kuolee, niin joutaa kuollakkin. Darwin kiittää.
Darwin on helvetin kidutuksissa tällä hetkellä.
Voi olla. Mutta se on usein hinta, jonka oikeassa olemisesta joutuu maksamaan.
Darwin perui puheensa loppuelämässään, muistaakseni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaa huudella vaan. Ne jotka uskoo ja sitten kuolee, niin joutaa kuollakkin. Darwin kiittää.
Darwin on helvetin kidutuksissa tällä hetkellä.
Voi olla. Mutta se on usein hinta, jonka oikeassa olemisesta joutuu maksamaan.
Saisko tuosta jonkin lähteen? Eikä pliis mitään hihhulilähteitä
PS. Nykytiede löytää aina vain uusia todisteita evoluutiosta. Valitettavasti evoluutiollekin tulee harha-askeleita, esimerkkinä Nordinien pariskunta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä ongelma - jos joku antaisi netissä itsemurhaneuvlja niin kyllä se saataisiin loppumaan
No, tuo onkin eri asia
Huh huh mammat, nyt keittää! -aloittaja. Tunnistaa tekoälyn avulla kirjoitetusta tekstistä.
Onko tää psykoottinen tää Nordin, kun jatkuvasti heittää tieteenvastaista juttua ja ilmeisesti luulee, että hänen käsityksensä ovat aivan relevantteja?
Ärsyttää myös se kaiken esittäminen kuin leikkisi pikkulasta silmät suurina heleällä lapsen äänellä. Ei vaikuta terveeltä.
Onko hänellä paljonkin "seuraajia" ja ovatko he tosissaan näillä linjoilla. Itse tilasin jonkun uutiskirjeen jonkun nettikohun takia, kun kiinnosti, mutta on kyllä köykäset eväät. Peruskoulun terveystiedon kirja on hyödyllisempi..
Mummielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos iho on aivan valkoinen se indikoi myös sitä, että aurinkoa pitäisi saada.
Rusketus on ihon palamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tuo onkin eri asia
Ei kovin paljoa eri - mentaalihoitoja syöpään, aurinko on ystäväsi jne. Maria on sekopää, joka leikkii ihmisten terveydellä
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä puheita tarkoitat, mutta eo hän Lajien synnyssä esittämäänsä teoriaa koskaan "perunut".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tuo onkin eri asia
Ei kovin paljoa eri - mentaalihoitoja syöpään, aurinko on ystäväsi jne. Maria on sekopää, joka leikkii ihmisten terveydellä
Aurinko on ainakin minun ystäväni, terveisin psoriasista sairastava.
Ap on selkärangaton koululääketieteen kannattaja
Vierailija kirjoitti:
Ap on selkärangaton koululääketieteen kannattaja
Sinä olet aivoton huuhaan uhri. Miltä tuntuu olla tyhmä joka ei itse tajua olevansa tyhmä?
Sinulla on vaikeuksia ymmärtää mitä kysyttiin? Esimerkiksi puistotyöntekijät tai rakennusmiehet eivät voi välttämättä "olla keskipäivällä usein varjossa"... Ai niin joo, sinä olet KELA-persu, joka voi tarvittaessa siirtyä terassilla sinne varjon alle.