Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko masennus vanhenemiseen (mutta siitä vaietaan)?

Vierailija
28.05.2025 |

Ulkonäkö muuttuu, estrogeenitasot romahtavat, tulee univaikeuksia, nivelkipuja ja väsymystä, lihoo helpommin jne. Kuuluuko tähän muutosten litaniaan myös masennus? Eivätkö vanhat vain halua puhua siitä jolloin jokainen saa sen itse omakohtaisesti kokea kun aika on ja liittyä vaikenevaan joukkoon? Oletko vanha ja masennuitko iän myötä?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oireita tai kipuja, kai se jo itsessään voi ahdistaa. Ja jos ihmissuhteita ei oikein ole tai läheisiä. Ja muut tylyttävät.

Vierailija
22/36 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Voi olla. Ei mun vanhemmat ole olleet masentuneita mutta mua on tänä talvena masentanut ihan kamalasti. Vähän piristyin välillä kun oli lämpimämpää mutta pääsiäisen jälkeen alakulo on vallannut mielen eikä mene millään pois. Varmaan tämä hämärä ja viileä kevät masentaa. Olen niitä ihmisiä, jotka piristyy lämmöstä ja auringosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu. Masennus voi tulla minkä ikäisenä hyvänsä. Kaikki vanhat ihmiset eivät ole masentuneita. 

Vierailija
24/36 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tässä ole enää mitään hauskaa varmaankaan tiedossa, joten kyllä se mielen matalaksi vetää. Ei ole paljon rahaakaan tehdä mitään ja ystäviä ei ole. Lapset ei löydä puolisoita eikä näin ollen lapsenlapsiakaan ole tiedossa. Mieskin on enimmäkseen känkkäräkkää. Lopun häämöttäminen pelottaa.

Vierailija
25/36 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi se kuulua vaihdevuosioireisiin ainakin.

Vierailija
26/36 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sitä sanota että ihminen on onnettomimmillaan keski-ikäisenä, ja onnellistuu siitä taas kohti eläkevuosia?

Vierailija
27/36 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös sitä sanota että ihminen on onnettomimmillaan keski-ikäisenä, ja onnellistuu siitä taas kohti eläkevuosia?

Miksi sitä tulisi enää vanhempana onnellisemmaksi?

Vierailija
28/36 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä tulisi enää vanhempana onnellisemmaksi?

Niinpä.

Vierailija
29/36 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin syöpään 54v ja toki mieli oli pitkään maassa ja olin kaikesta uupunut. Mutta en kuitenkaan masentunut. 

Vierailija
30/36 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut masentunut siitä asti kun olin 15v. Ei ikä vaikuta.

Sama.

Vierailija
31/36 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En allekirjoita.

Olin vaikeasti masentunut parikymppisenä. Tai sanotaan, pahiten.

Masennustaipumus on jotain minkä kanssa elelen, olen hyväksynyt tämän piirteen, käyn työssä, en syö lääkkeitä (eivät toimi minulla ja lisäksi en usko masennuslääkkeisiin) ja elän sitä melko pientä elämää mikä minulle sopii.

Nyt viisikymppisenä en ole superenerginen mutta olen kyllä ihan huomattavasti kiitollisempi ja tyytyväisempi kuin nuorena, jolloin riivasi kateus ja vertailunhalu. Kun noista pääsin niin elämä helpotti kummasti. Evvk- asennetta suosittelen lämpimästi kaikille paineita ottaville omasta arvostaan stressaaville. Etenkin tässä mielisairaassa ihmisvihamielisessä ajassa. 

Tehtäväni ei todellakaan ole miellyttää ketään. Tuosta voi aloittaa.

Vierailija
32/36 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
33/36 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 54-vuotias. En ole masentunut, vaan elän mukavasti, hyväntuulisena enimmäkseen.  En ole koskaan ollut masentumaan taipuvainen, vaikka vaikeuksia ja suruja on toki elämässä ollut. 

Vierailija
34/36 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus ei kuulu vanhenemiseen vaan huonoihin elintapoihin ja ruokavalioon.

Nopeat lihassolusi vähenee kun lihaksesi eivät saa riittävästi haastetta -> keho on vetelä ja voimaton.

Sydämesi pumppausvolyymi ja sykealueet ovat persiillään kun et koskaan kävele reippaasti pidempää lenkkiä -> elämä on väsynyttä kun mitokondrioiden toiminto kuolee pois tarpeettomuuttaan.

Rasvamassa paisuu paisumistaan kun verensokeri pumppaa laidasta laitaan ja insuliinit siinä kyljessä -> olematon lihasmassa liikuttelee rasvaista kehoa huonosti energisoituna vässykän sydämen ja vähien mitokondrioiden ja näin huonon energiatuotannon saattelemana

Mitään ei jaksa tehdä -> hermosto ja aivot eivät saa uutta virikettä

Huonokuntoisuuden väsymystä paikataan liialla kahvilla, nokosilla, herkuilla, lääkkeillä ja alkoholilla -> kierre on valmis, mitään ei halua tehdä, sekä keho, aivot ja sydän surkastuvat kiihtyvää tahtia.

Se mitä teidän mammojen pitää tehdä on mennä salille tekemään raskaita nostoja. Mennä pitkille rivakoille kävelylenkeille (40-90min) jotta peruskunto elpyy. Mennä kävelemään luontoon ja löytää uusia kokemuksia sekä haasteita elämään, jotta hermostokin pääsee hommiin. Siinä se ruokavaliokin muuttuu kuin itsekseen kun kroppa vaatii oikeaa ravintoa ja kilot häviää.

Vierailija
35/36 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki alakulo, paha mieli  ja haikeus ei ole masennusta.  Normaalia elämää. 

Vierailija
36/36 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai jokin pelon ja joskus masennuksen tunne on luonnollista ikääntyessä, osaksi johtuu fyysisistä sairauksista. Ei voida hysteerisesti tarkkailla kaikkea tästä näkökulmasta että kaikki olisi psyykkistä.