Juoppoarvot koholla vaikka en käytä alkoholia
Punasolut ja joku GT arvo. Olen viimeksi ottanut alkoholia kolme vuotta sitten.
Kiva juttu. Muistan joskus aiemmin kun oli punasoluissa varmaan samaa ja eihän lääkärit minua uskoneet, että en juo 😫
Aharistaa
Kommentit (22)
Käytätkö ashwagandhaa tai jotain muita luontaistuotteita?
Ei maksa-arvot mitään kerro. Pyydä B-PEth ja S-CDT, niissä näkyy jos ei käytä alkoholia.
Höpöhöpö, ei kukaan ammattilainen ala noiden perusteella tehdä johtopäätöksiä. Korkea GT kertoo enemmäkin rasvamaksasta. Korkea MCV (oletan että tarkoitat tätä) voi johtua matalasta B-vitamiinista.
CDT ja PEth ovat alkoholimarkkereita, näitä testataan yleensä vaan jos täytyy jostain syystä poissulkea alkoholin liikakulutus (esim. ammattikuskit tai vaikka joku kelan vaatima lausunto tms).
Siellä muuta, maksa reistaa. Kannattaa selvityttää.
Mulla on maksa-arvot koholla ja en juo. Hormonivalmiste ollut jossa voi olla nämä oireet ellei ole muu.
Olette plösjä lylleröitä ja siksi maksa-arvotkin on koholla.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, ei kukaan ammattilainen ala noiden perusteella tehdä johtopäätöksiä. Korkea GT kertoo enemmäkin rasvamaksasta. Korkea MCV (oletan että tarkoitat tätä) voi johtua matalasta B-vitamiinista.
CDT ja PEth ovat alkoholimarkkereita, näitä testataan yleensä vaan jos täytyy jostain syystä poissulkea alkoholin liikakulutus (esim. ammattikuskit tai vaikka joku kelan vaatima lausunto tms).
Mikä tarve sinulla on kieltää se, että ammattilaisetkin ovat ihmisiä omituisine päähänpinttymineen joiden takia tekevät täysin pieleen meneviä johtopäätöksiä? Omalla kohdallani eräs lääkäri päätti että kilpirauhasissani on vikaa. Testien mukaan arvot olivat niin täydelliset kun vain voi olla, mutta hänen mukaansa niissä oli vikaa, pakko niissä oli olla vikaa koska hän nyt vain oli niin päättänyt. Ei kuitenkaan niin sekaisin ollut päähänpinttymänsä kanssa että olisi määrännyt minulle jotain kilpirauhaslääkitystä, kun testit eivät suostuneet hänelle kertomaan oliko kyseessä vajaa- vai liikatoiminta. Enkä käynyt sillä kertaa lääkärissä edes minkään sellaisen vaivan kanssa joka liittyisi mitenkään kilpirauhasiin.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa kyllä käytän. https://www.makrobios.fi/products/makrobios-anti-stress-60-tablettia-30…
Mutta otan vain yhden tabletin iltaisin, eli vain hyvin vähän Ashwagandhaa tulee. Mutta lopetan nyt tietysti sen.
Vierailija kirjoitti:
Ei maksa-arvot mitään kerro. Pyydä B-PEth ja S-CDT, niissä näkyy jos ei käytä alkoholia.
Aion pyytää, koska muuten lääkärit kuitenkin epäilee
Tutulla löytyi autoimmuuni-maksasairaus
Vierailija kirjoitti:
GT oli 60, viitteen yläraja taitaa olla 40.
Tuo MCV on tosiaan aiemmin aiheuttanut lääkäreille epäilyksiä alkoholin käytöstä. Muutaman kerran on otettu jotkut tarkemmat testit ja ne ovat selvästi osoittaneet, että en käytä alkoholia.
Luin joskus tuosta B-vitamiinien puutteesta ja olen syönyt säännöllisesti syönyt folaattia ja B12-vitamiinia. Mutta nyt se on kyllä päässyt unohtumaan. MCV on pysynyt 5 vuotta viitteissä tällä keinolla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on maksa-arvot koholla ja en juo. Hormonivalmiste ollut jossa voi olla nämä oireet ellei ole muu.
Hormonilaastari+kierukka on
Maksaan vaikuttaa monet asiat, jos syöt paljon eläinrasvoja, et harrasta kestävyysliikuntaa, jos syöt paljon sokeria tai yleensäkin syöt enemmän kuin kulutat.
Näitä testejä otettiin kun olen suoraan sanottuna kuolemanväsynyt.
Kilpirauhasarvot ok, CRP oli 10 (viite 3). GT, MCV koholla ja afos tms oli viitteen alapuolella jonkin verran.
Niin ja Natrium oli 135, kun viitteen alaraja 137.
Ferritiiniä ja pitkää sokeria odottelen vielä.
Vierailija kirjoitti:
Maksaan vaikuttaa monet asiat, jos syöt paljon eläinrasvoja, et harrasta kestävyysliikuntaa, jos syöt paljon sokeria tai yleensäkin syöt enemmän kuin kulutat.
Kaikki nämä pitävät paikkansa, erityisesti sokeria kuluu nyt aivan holtittomasti. Tähän on tultava muutos
Vierailija kirjoitti:
Eläinrasva ei vaikuta maksaan haitallisesti.
Sokeri aiheuttaa rasvamaksaa.
Joo lopetapa se ashwagandan vetäminen, syö terveellisesti ja laihduta ylipaino pois. Ja kerro lääkärille huolestasi ja sano että ottaa ne testit missä alkoholinkäyttö oikeasti näkyisi jos epäilee alkoholiongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa kyllä käytän. https://www.makrobios.fi/products/makrobios-anti-stress-60-tablettia-30…
Mutta otan vain yhden tabletin iltaisin, eli vain hyvin vähän Ashwagandhaa tulee. Mutta lopetan nyt tietysti sen.
Noniin.
Mulla ihan päinvastoin. Juon paljon ja säännöllisesti, mutta maksa- ja muut juoppojen labra-arvot on matalat tai ihan hyvin sallituissa rajoissa.
Muille käynyt näin?