Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsilisäjärjestelmää pidetään osin vanhentuneina ja siihen kohdistuu säästöpaineita. Kerro mielipiteesi, mitä lapsilisille pitäisi tehdä?

Vierailija
27.05.2025 |

Lapsilisäjärjestelmää pidetään osin vanhentuneena, ja siihen kohdistuu säästöpaineita. Kerro mielipiteesi, mitä lapsilisille pitäisi tehdä?

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin kaikista lapsista on huomattavasti enemmän kuluja kuin maksettu lapsilisä ja keskituloiset jo joutuvat maksamaan täysimääräiset hoitomaksut.

Tuloihin perustuvan järjestelmän rakentaminen maksaa enemmän kuin säästö olisi. Progressiivinen verotus tasaa jo tuloja. Pienituloisten lapset ovat hoidossa ilmaiseksi.

Kaikille vaan se lapsilisä - se on reiluinta.

Tuosta päivähoidosta sen verran, että tiedän kyllä maksujen pienentyneen huimasti, mutta kävin mielenkiintoista katsomassa niin 8000 euron bruttotuloilla päivähoitomaksu on kahdesta lapsesta vain reilu 200 euroa. Omat lapset on jo aikuisia, mutta muistan, että osa-aikahoidosta maksettiin pienellä palkalla yli 100 euroa per muksu päivähoitomaksua. 

Missä on noin edullista päivähoitoa tarjolla? Meillä ylin maksuluokka, ja yhden lapsen hoito maksaa 340 euroa kuussa. Kyseessä pieni päiväkoti, mutta kunnan järjestämä hoito.

Vierailija
82/87 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykymalli on ihan toimiva. Myös nettomaksajien täytyy kokea saavansa jotain yhteiskunnalta. Ja lapsilisä on nimenomaan lapsen etuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilta pois, toimeentulotuki sitten suurenee sen verran, muut voi elättää lapsensa itse.

Sitten ei ihmiset tekisi lapsia ja sitä hallitus ei halua. Omani on jo aikuisia.

Vierailija
84/87 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloraja jolloin ei saa enää lapsilisää. Ei rikkaille.

Vierailija
85/87 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekään ei ole kovin reilua, että osa ihmisistä saa vastikkeetonta ilmaista rahaa, ilmaisia palveluita (päivähoito), ilmaisia tavaroita ja vaatteita (sossun maksusitoumukset lapsille), ilmaiset lääkkeet ja nyt vielä pitäisi saada pitää itse lapsilisät, mutta poistaa ne muilta... Laskekaapa kaikki nuo edut, mitä "vähävaraiset" saa ilmaiseksi. Isoja summia, ei työtä tekemällä yllä näihin kaikkiin. Siksi ei varmaan työt kiinnostakaan. Samoin nämä jättiperheet, joiden ylläpitäminen kustannetaan käytännössä verovaroin... Harvoin näistä ihmisistä edes tulee mitään nettoveronmaksajia, vaan samanlaisia yhteiskunnan elättejä kuin vanhemmistaankin.

Lapsilisät pois ja tilalle kunnon verovähennykset lapsimäärän mukaan. Kannustaa siihen, että jokainen hankkii sellaisen määrän lapsia kuin on varaa elättää ja työnteko kannattavampaa kuin kotona loisiminen.

Vierailija
86/87 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan lisävero niille, jotka nostavat lapsilisää mutta eivät maksa tuloveroa. Ei loisille.

Vierailija
87/87 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että nykysysteemi on ihan hyvä.  Mutta kun olen lukenut näitä yllä olevan kaltaisia kommentteja, olen kääntynyt sille kannalle, että verovähennys olisi paras. Ja jos lapsilisään tullaan tekemään muutoksia, kannatan sitä puoluetta, joka ehdottaa tuota.

Miksi minun pitäisi olla solidaarinen pienituloisille, kun heidän ainut tavoitteensa on saada parempituloisilta rahat pois. Etenkin, kun tuo rikkaan raja näyttää olevan useimmille ihan keskituloinen perhe, joka maksaa muuten elämisensä ihan itse. Ei alennuksia päivähoitoon, ei asumistukea tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi