Lapsilisäjärjestelmää pidetään osin vanhentuneina ja siihen kohdistuu säästöpaineita. Kerro mielipiteesi, mitä lapsilisille pitäisi tehdä?
Lapsilisäjärjestelmää pidetään osin vanhentuneena, ja siihen kohdistuu säästöpaineita. Kerro mielipiteesi, mitä lapsilisille pitäisi tehdä?
Kommentit (87)
Nykymalli on ihan toimiva. Myös nettomaksajien täytyy kokea saavansa jotain yhteiskunnalta. Ja lapsilisä on nimenomaan lapsen etuus.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilta pois, toimeentulotuki sitten suurenee sen verran, muut voi elättää lapsensa itse.
Sitten ei ihmiset tekisi lapsia ja sitä hallitus ei halua. Omani on jo aikuisia.
Tuloraja jolloin ei saa enää lapsilisää. Ei rikkaille.
Sekään ei ole kovin reilua, että osa ihmisistä saa vastikkeetonta ilmaista rahaa, ilmaisia palveluita (päivähoito), ilmaisia tavaroita ja vaatteita (sossun maksusitoumukset lapsille), ilmaiset lääkkeet ja nyt vielä pitäisi saada pitää itse lapsilisät, mutta poistaa ne muilta... Laskekaapa kaikki nuo edut, mitä "vähävaraiset" saa ilmaiseksi. Isoja summia, ei työtä tekemällä yllä näihin kaikkiin. Siksi ei varmaan työt kiinnostakaan. Samoin nämä jättiperheet, joiden ylläpitäminen kustannetaan käytännössä verovaroin... Harvoin näistä ihmisistä edes tulee mitään nettoveronmaksajia, vaan samanlaisia yhteiskunnan elättejä kuin vanhemmistaankin.
Lapsilisät pois ja tilalle kunnon verovähennykset lapsimäärän mukaan. Kannustaa siihen, että jokainen hankkii sellaisen määrän lapsia kuin on varaa elättää ja työnteko kannattavampaa kuin kotona loisiminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan lisävero niille, jotka nostavat lapsilisää mutta eivät maksa tuloveroa. Ei loisille.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että nykysysteemi on ihan hyvä. Mutta kun olen lukenut näitä yllä olevan kaltaisia kommentteja, olen kääntynyt sille kannalle, että verovähennys olisi paras. Ja jos lapsilisään tullaan tekemään muutoksia, kannatan sitä puoluetta, joka ehdottaa tuota.
Miksi minun pitäisi olla solidaarinen pienituloisille, kun heidän ainut tavoitteensa on saada parempituloisilta rahat pois. Etenkin, kun tuo rikkaan raja näyttää olevan useimmille ihan keskituloinen perhe, joka maksaa muuten elämisensä ihan itse. Ei alennuksia päivähoitoon, ei asumistukea tms.