Kuntouttava työtoiminta
Harmittaa, kun toiminta ajetaan alas. Itselläni ei ole tarvetta enää, mutta olin tosi tyytyväinen aikanaan.
- Aamupala, lounas ja bussikortti. Ja 9€/pv. Todella tuntuva lisä. Jonka jälkeen rahaa riitti paremmin esim. kampaajalla käymiseem tmv.
Sitten vielä pajalta järjestettiin työpaikka sitä kautta.
Tämä nykyinen nopea säästäminen tulee näkymään pienellä viiveellä. Pajoilla käy paljon mm. mielenterveyskuntoutujia, joille paja on ainoa kontakti kodin ulkopuolella.
Olen todella surullinen, että Suomesta on tullut todella eriarvoinen maa.
Kommentit (21)
Hyvä uudistus. Kyllä rahan pitää tulla muualta ja pakottamiset pois. Se ei ollut enää vapaaehtoista kaikille. Varmaan löytyy joku muu juttu jos haluaa.
Mielenterveyskuntoutujille on erilaisia ryhmiä psykiatristen palvelujen piirissä.
Millaisia muutoksia siihen sitten on tulossa? Olen pihalla tästä.
Olisi todella tärkeä monelle. Hallitukselta todella lyhytnäköistä toimintaa. Jos halutaan pitkään työelämästä poissa ollut kuntoutuja takaisin töihin, ei se tapahdu noin vain. Nyt pitäisi olla heti kunnossa ja valmis kokopäivätyöhön. Kumman se kuntoutuja sitten valitsisi jos oletetaan että töitä oikeasti olisi tarjolla. Tällä menolla saadaan spöönauttisia ja syrjäytyneitä monin verroin lisää.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia muutoksia siihen sitten on tulossa? Olen pihalla tästä.
Kuntouttava ja työkokeilut kaiketi ajetaan alas kun niillä ei voi enää kuitata työttömistä aiheutuvaa sakkomaksua.
Täälläpäin kuntouttavaan työtoimintaan ei kuulu ruokailut, omat eväät mukaan ja sitten saa tietenkin tuon 9eur/päivä orjapalkan niiltä päiviltä kun käy paikan päällä.
Miten se auttaa kuntoutumaan. Pääset jonnekin kierrätyskeskukseen seisoskelemana samankaltaisten kanssa. Hyvin virikkeellistä toimintaa. Enemmän kuntouttaa osa-aikatyö josta saa sentään fyffeä eli palkkaa eli liksaa eli muroja.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä uudistus. Kyllä rahan pitää tulla muualta ja pakottamiset pois. Se ei ollut enää vapaaehtoista kaikille. Varmaan löytyy joku muu juttu jos haluaa.
Kuntouttava työtoiminta ei ole koskaan ollut lain mukaan pakollista. Mutta niin kauan kuin kunnat säästivät työmarkkinatuen sakkomaksuissa jos työtön oli kuntouttavassa työtoiminnassa (eli viime vuoden loppuun asti), oli kunnilla intressinä yrittää saada työttömät uskomaan, että kuntouttavaan työtoimintaan meno olisi pakollista.
Nyt kun tuota säästöä sakkomaksuissa ei enää saada, niin kuntouttavan työtoiminnan paikat pyritään pääsääntöisesti ajamaan alas. Mitään oikeaa kuntoutustahan ne eivät koskaan ole olleet, koska ei pitkäaikaistyötön muutu työlliseksi sillä, että hän käy jossain puuhastelupajalla missä häntä kohdellaan lähes kuin lasta.
Olen asunut kahdessa eri kaupungissa, joista toinen hyvin pieni, ja molemmissa on ollut tarjolla ryhmätoimintaa mt-kuntoutujille. Isommassa kaupungissa varsin monenlaisia ryhmiä. Olin myös työtoiminnassa yhdessä vaiheessa enkä koe, että se olisi ollut sen isompi apu kuin ryhmät. En jotenkaan usko, että moni nyt putoaisi tyhjän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminta ei ole koskaan ollut lain mukaan pakollista. Mutta niin kauan kuin kunnat säästivät työmarkkinatuen sakkomaksuissa jos työtön oli kuntouttavassa työtoiminnassa (eli viime vuoden loppuun asti), oli kunnilla intressinä yrittää saada työttömät uskomaan, että kuntouttavaan työtoimintaan meno olisi pakollista.
Nyt kun tuota säästöä sakkomaksuissa ei enää saada, niin kuntouttavan työtoiminnan paikat pyritään pääsääntöisesti ajamaan alas. Mitään oikeaa kuntoutustahan ne eivät koskaan ole olleet, koska ei pitkäaikaistyötön muutu työlliseksi sillä, että hän käy jossain puuhastelupajalla missä häntä kohdellaan lähes kuin lasta.
Mikä on sitten vaihtoehto? Kaikki on ajettu alas ja tullut keppiä tilalle. Edelleenkään kortistoja ei siivota. Iso osa kuuluisi eläkkeelle ja toisten pitäisi päästä pikku hiljaa etenemään kohti työelämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni mielenterveysongelmaisia kuuluu kuntouttaa mt-palvelujen piirissä. Muut työttömät tuskin yleensä hyötyvät työtoiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on sitten vaihtoehto? Kaikki on ajettu alas ja tullut keppiä tilalle. Edelleenkään kortistoja ei siivota. Iso osa kuuluisi eläkkeelle ja toisten pitäisi päästä pikku hiljaa etenemään kohti työelämää.
Jos käytännössä työkyvytön ihminen kaipaa seuraa ja tekemistä päiviinsä, niin hän voi vaikkapa osallistua johonkin yhdistystoimintaan. Erilaiset yhdistykset kaipaavat talkoolaisia.
Jos taas ihminen on etenemässä kohti työelämää, niin muutama lyhyt työkokeilupätkä ja sen jälkeen ammattiopintojen aloittaminen voisi olla yksi hyvä idea.
Työtoiminnan tarkoitus on päästä työkokeiluun tai palkkatukityöhön.
Sen tarkoitus ei ole estää syrjäytymistä. Ihmiset käy siellä juuri noiden etujen takia. Kaikki laiskoja ja ei aiettakaan kuntoutua työelämään. Harva on se poikkeus.
Turha rahanmeno.
Vierailija kirjoitti:
Sen tarkoitus ei ole estää syrjäytymistä. Ihmiset käy siellä juuri noiden etujen takia. Kaikki laiskoja ja ei aiettakaan kuntoutua työelämään. Harva on se poikkeus.
Turha rahanmeno.
Lisään vielä että olen itse työtoiminnassa ja koskaan en ole nähnyt niin laiskoja ihmisiä.
Omaa tyhmyyttä jos joku haluaa olla orja jossain pajalla. Niissä pajoissa ei tehdä mitään oikeita töitä mitä työnantajat arvostaa. Työkkäri tarjonnut tai yrittänyt pakottaa minua 20 kertaa kuntouttavaan vaikka olen täysin terve ja työkykyinen muuten. Viimeksi haastoin typin oikeuteen koska virkailija väitti että työttömyyteni johtuu siitä että joisin paljon alkoholia joten sen mielestä olin sairas ja työkyvytön. Nauhoitin vielä sen käynnin. Sitä ennenkin typissä ne kutsui minut kuukauden välein sinne eli 10 kertaa ja yrittävät pakottaa kuntouttavaan. Koska en suostunut niin vähensivät työttömyystuesta 20 tai 40%. Koin asian kiristyksenä joten tein rikosilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Turha rahanmeno.
Olen ollut useammassa kuntouttavassa työtoiminnassa ja työkokeilussa, joka kerta työnantajalla on tullut jotain syitä tai tekosyitä ettei voi palkata tai ottaa palkkatuelle vaikka olen aina ollut tehokas, itsenäinen ja järjestelmällinen tekijä.
Viimevuonna olin vanhustenhoidossa, ei ollut minun paikka mutta olen yhtä kokemusta rikkaampi, nyt olen menossa paikkaan mikä oikeasti antaa minulle jopa inspiraatiota ja hyvää fiilistä, vaikken ole vielä päässyt aloittamaankaan (sopimuksia vaille). Olen siis mt-kuntoutuja ja halua päästä eteenpäin tästä kuopasta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Turha rahanmeno.
Käytännössä kuntouttava työtoiminta on toiminut eräänlaisena työttömien loppusijoituspaikkana. Suuri osa on ollut siellä vuodesta toiseen, ilmeisesti kaiken toivonsa menettäneenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha rahanmeno.
Olen ollut useammassa kuntouttavassa työtoiminnassa ja työkokeilussa, joka kerta työnantajalla on tullut jotain syitä tai tekosyitä ettei voi palkata tai ottaa palkkatuelle vaikka olen aina ollut tehokas, itsenäinen ja järjestelmällinen tekijä.
Viimevuonna olin vanhustenhoidossa, ei ollut minun paikka mutta olen yhtä kokemusta rikkaampi, nyt olen menossa paikkaan mikä oikeasti antaa minulle jopa inspiraatiota ja hyvää fiilistä, vaikken ole vielä päässyt aloittamaankaan (sopimuksia vaille). Olen siis mt-kuntoutuja ja halua päästä eteenpäin tästä kuopasta löytyy.
Valitset paikkasi väärin. Itse menossa työkokeiluun ja sinne missä muhkea rahapussi. Oma vikasi jos menet kunnalle tai järjestöön. Suosi isoja yrityksiä ja yksityisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha rahanmeno.
Viimevuonna olin vanhustenhoidossa, ei ollut minun paikka mutta olen yhtä kokemusta rikkaampi, nyt olen menossa paikkaan mikä oikeasti antaa minulle jopa inspiraatiota ja hyvää fiilistä, vaikken ole vielä päässyt aloittamaankaan (sopimuksia vaille). Olen siis mt-kuntoutuja ja halua päästä eteenpäin
Valitset paikkasi väärin. Itse menossa työkokeiluun ja sinne missä muhkea rahapussi. Oma vikasi jos menet kunnalle tai järjestöön. Suosi isoja yrityksiä ja yksityisiä.
Työkokeilu on rajattu 6kk, en ole täysin työkykyinen että voisin tehdä sitä minimiä vaadittua eli 3krt/vko 6h/pvä, sillä kuntouttava kun se on joustavampi (ja kuntouttavassa paikat ovat vain kunnan järjestämiä ja eri järjestöjä). Paikkana kulttuuri koska rakastan ja harrastan taiteita ja en mene noihin rahankiilto silmissä, vaan nimenomaan kuntoutusmielessä.
Ei ole omalle kohdalle onnistunut nämä höpöhöpö kokeilut tai harjoittelut. 9€ päivä on ok aluksi, mutta kun osaat hommat, niin pitäisi työnantajan omatunto jo kolkuttaa.