Kuinka pitkät välit teillä on ruokailujen välissä?
Syöttekö enne nälkää jo säännöllisin tunnein vai vasta kun on nälkä? Olen aina syönyt iltapainotteisesti ja ajattelin koittaa miten vaikuttaa se että syö aamupalan ja lounaan. Nämä olen jättänyt välistä, kun kouluruokailut loppuivat, loppuivat myös lounaat. Makeaa tekee iltapäivästä alkaen mieli. Tämän haluaisin loppumaan.
Kommentit (45)
Jos syön aamiaisen, niin koko loppu päivä on yhtä mussuttamista. Kun jätän aamiaisen väliin niin ruokailut pysyy kohtuullisina.
Eli syön lounaan, päiväkahvin ja päivällisen. Noin klo 10, n klo 15 ja n klo19-20.
Jos syön aamiaisen niin syön klo 5, klo 10, klo 12 pakko saada makeaa, klo 15, klo 19 ja vielä klo 22. Koko ajan tekee mieli tyhjiä kalorioita.
Aamupala klo 9, n. 400 kcal
lounas klo 13, n. 800 kcal
päivällinen klo 19.30-20, n. 800 kcal
Kunnon lounas pitää nälän tuonne iltaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu on minulla ollut aina eli ei aamupalaa, iltapainotteinen ruokailu ja herkkuja päivittäin.
Panostin rasvan syöntiin ja vähensin hiilihydraatit aluksi n 30g päivä. Makeanhimo loppui täysin. Aamuisin juon usein rasvakahvin. Päivällä nyt syön hiilihydraattia jonkun verran enemmän, mutta lasken kaloreita ja makroja. Tarkoitus on pudottaa painoakin ja on pudonnutkin. Herkut on jäänyt eikä tee mieli mitään. Näin mennyt jo kaksi kuukautta.
Hyvä hyvä, jatka samaan malliin. Itse aloitin noin vuonna 2011 ja sillä tiellä olen edelleen. Mulla hh nykyään 30-50g päivässä, prode 60-100g, rasvaa vähintään 150g. 2-3 ruokailua per päivä.
Syön silloin kun on aidosti nälkä enkä katso kelloa. Herätessä ei koskaan maistu mikään, eli ruokailut ajoittuvat jonnekin välille 11-02, riippuen siitä miten pääsee nukkumaan. Syön yleensä kolme kertaa päivässä, mutta tosiaan ruokailujen väli on jotain 5-20h. Olen hoikka, energinen ja hyvinvoiva n43v.
Säännölliset ruokailuajat
- kahvi kun herään, aamiainen 7.30
- lounas 13
- kahvi 14
- päivällinen 19
Välillä tuntuu nälkää mutta en reagoi siihen.
Normaalipainoinen
Vierailija kirjoitti:
Aamupala 8:00
Lounas 12:00
Päivällinen 16:00
Iltapala 20:00
Sama mulla. N.4h välein syön. Tärkeintänon että illalle on tulossa kunnon ateria, jolloin himoja ei esiinny kun kroppa tietää että nukkumaanmennessä on kupu tarpeeksi täynnä.
En minä tiedä, saattaa olla kaksi tuntia tai kaksi vuorokautta. Syön silloin kun on nälkä. En ymmärtänyt aloituksesta, että miksi pitäisi syödä ennen nälkää? En mä mene vessaankaan ennen kuin on hätä tai nukkumaan jos ei väsytä. Ja joo, hoikka olen.
Vierailija kirjoitti:
Aamupala klo 9, n. 400 kcal
lounas klo 13, n. 800 kcal
päivällinen klo 19.30-20, n. 800 kcal
Kunnon lounas pitää nälän tuonne iltaan asti.
Jos syö päivällä noin paljon niin ruokakooma iskee.
Vierailija kirjoitti:
Säännölliset ruokailuajat
- kahvi kun herään, aamiainen 7.30
- lounas 13
- kahvi 14
- päivällinen 19
Välillä tuntuu nälkää mutta en reagoi siihen.
Normaalipainoinen
Kahvi ei ole ruokaa
Syön "aamupalan" 12.30, lounaan klo 16 ja mahdollisesti jukurtin, hedelmän tai leivän iltapaksi kahdeksan aikaan. Jos ei ole silloin nälkä, en syö. Eli yksi pitkä väli, pari lyhyempää.
Mä syön 4 ateriaa päivässä, pääasiassa klo 6.30 ja 21 välisenä aikana. Aamupalan ajankohta vaihtelee vähän sen mukaan, miten aamulla herään, mutta yleensä viimeistään puoli 8 olen aamupalalla viikonloppuisinkin. Lounaan syön 11-12 välillä, päivällisen 16-18 välillä. Iltapalan sitten 20-21.30 välillä.
Yleensä säännölliset.
-aamiainen, melko runsas klo 6-7
- lounas n. klo 11
- välipala, ihan kunnollinen klo 14-15
- päivällinen n. klo 18
Ei ollut koskaan ylipainoa. Ei makeanhimoa, ellei jostain syystä saa syödä kun olisi aika, jolloin nälkä pääsee liian kovaksi
kevyt lounas klo11-12
päivällinen klo 16.30
iltapala klo 19
N39 (normaalipainoinen)
Vierailija kirjoitti:
kevyt lounas klo11-12
päivällinen klo 16.30
iltapala klo 19
N39 (normaalipainoinen)
Lisään, että aamulla juon pari kuppia kahvia.
Mulla loppui iltamässyttelyt kun aloin syömään kunnon aamiaisen ja lounaan. Oli virhe kärvistellä olemattomalla ruoalla aamulla ja päivällä, mulla se kostautui sillä että koko illan teki mieli syödä jotain ja se ei ollut hallittua. Kun syön ennen puolta päivää kunnolliset annokset joissa mietitty ravintoaineet tasapainoon, illalla on hyvin helppo jatkaa terveellisellä linjalla. Kun tein tämän muutoksen, en enää tuntenut sitä jatkuvaa "nälkää", joka olikin merkki jonkinlaisesta puutteesta. Muutoksen myötä paino on pudonnut 102 -> 84 kg, enkä ole tuntenut laihduttavani.
Mä syön aamiaisen, lounaan ja päivällisen. Iltapalan sen mukaan, mihin aikaan ja mitä olen syönyt päivälliseksi ja mihin aikaan menen nukkumaan. Kaikkien aterioiden ajankohdat riippuu siitä, mihin aikaan olen herännyt, mitä ohjelmaa on päivän aikana (esim onko just lounasaikaan jotain palavereja, onko mulla mahdollisesti lääkäriaika just lounasaikaan tai olenko lähdössä heti töiden jälkeen jonnekin, jolloin päivällinen siirtyy vasta myöhemmäksi) ja siitä, mihin aikaan olen syönyt sen edellisen aterian. Mä syön kyllä makeaakin (esim marjoja ja hedelmiä), mutta varsinaista makeanhimoa mulla ei ole. Esim tänään aamiaisella mulla oli mukillinen kahvia, pieni voileipä, jonka päällä kinkkua, kurkkua ja paprikaa sekä lisäksi muutama isokokoinen mansikka (noin 100 g). Tossa aamiaisessa oli jo puolet päivän C-vitamiinin tarpeesta. Pyrin syömään siten, ettei mitään ravintoaineita tarvitse ottaa purkista. D-vitamiini on ainoa, jota en saa ruuasta riittävästi. Tällä hetkellä olen normaalipainossa, mutta en vielä ihannepainossani. Viime syyskyysta lähtien on painosta lähtenyt 9 kg ihan vain syömällä määrällisesti vähemmän. Syön ja juon siis kaikkea samaa kuin ennenkin, mutta vain määrällisesti vähemmän. Vielä saa muutama kilo pudota ja olen tyytyväinen.
Syön 5 kertaa vrk:n aikana. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Tämä on oikea ateriarytmi.
Aamiainen 07:30
Lounas 12:00
Päivällinen: 19:30
Välipala tarvittaessa iltapäivällä kolmen maissa.
Vasta kun on nälkä ja usein silloin leipää tms..pientä. Joskus syön ruoan mutta en joka päivä. Kahvia pääosin juon joka päivä ja jaksan oikein mainiosti. Jos syön mahan täyteen niin alkaa väsyttää enkä jaksa tehdä mitään eli aamupalaakaan en syö niin jaksan paremmin töissäkin ja syön ekan kerran vasta töiden jälkeen kotona.
On siinä välillä tehtävä töitäkin.