Mitkä lääkkeet voivat tuhota ruusufinnin?
Iltalehdessä olis juttu mutta en pääse lukemaan sitä. Haluaisiko joku ystävällinen ihminen kertoa mitä siellä sanotaan? Että jos siitä olisi jotain apua tämmöselle surkealle punanaamalle.
Kommentit (47)
Olidihan se kiva jos joku referoisi mitä lehden artikkelissa oli, sillä ruusufinni on järkyttävä vaiva, eikä ainakaan mulla ole varaa alkaa lehtimaksuja maksamaan.
Itse olen käyttänyt rosazyliä, mutta ei se auta.
En pysty artikkelia lukemaan joten 🤷
Mulla vasta couperosavaihe ja märkänäppyjä kyllä jo esiintyy, mutta onneksi vielä suht harvoin. Mistään kosmetiikasta ihoni ei tykkää, mutta Detrian arbutin sarjaa voin vielä käyttää. Kyllähän tässä on pelko persiissä että ruusufinniksi tää vielä menee.
Saisiko tuon yllä olevan lainauksen lähteen, kiitos. Lähde on aina mainittava myös palstan sääntöjen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Saisiko tuon yllä olevan lainauksen lähteen, kiitos. Lähde on aina mainittava myös palstan sääntöjen mukaan.
Interwebbi
Vierailija kirjoitti:
Roacuttan on tarkoitettu akneen, ei ruusufinniin.
Ihan miten vain, mutta kyllä sitä määrätään myös ruusufinniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Interwebbi
No älä. Laitappa se lähde nyt kiltisti.
Vierailija kirjoitti:
Siis muistakaa pestä naama joka AAMU, ja pyyhkikää naama joka aamu uuteen, puhtaseen pyyhkeeseen.
Jos et halua järkyttävää pyykkivuorta niin älä kuivaa sitä naamaa mihinkään, kyllä se kuivuu itsestään.
Vaikka demodex punkkeja ei pidetä varsinaisena couperosan ja ruusufinnin syynä, niin niiden kurissa pitäminen tuolla Soolantra voiteella auttaa oireisiin.
Vierailija kirjoitti:
Noista demodex punkeista ja ruusufinnistä puhutaan ympäri nettiä, eli lähteenä ovat useat eri lähteet. Esim. Youtubessa on täynnä ihotautilääkärienkin videoita aiheesta englanniksi. Kirjoita hakusanaksi demodex rosacea.
mene kirjastoon lukemaan se lehti
Vierailija kirjoitti:
mene kirjastoon lukemaan se lehti
70km en mee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Interwebbi
No älä. Laitappa se lähde nyt kiltisti.
Joko löyty? En muista ulkoa, pitääkö mun aloittaa uusii kuukelointikierros?
Soolantra auttoi mulla. Tosin vaikutus loppui puolen vuoden jälkeen ja finnit tuli takas. Lopulta parani kun jätin kaikki sokerit ja makeutusaineet pois ruokavaliosta KOKONAAN. Nyt vuoden jälkeen voin jo vähän syödä makeaa.
Soolantran idea perustuu siihen, että se tappaa yöllä ihohuokosista ihon pinnalle nousevat demodex punkit. Siksi voidetta laitetaan nimenomaan vain yöksi, sillä punkit aktivoituvat yöllä.
Ja tämän takia on tärkeää pestä naama kunnolla aamulla, jotta pestään ne ihon pinnalle kuolleet populaatiot.
Naama pyyhitään puhtaaseen pyyhkeeseen ja tyynyliina vaihdetaan puhtaaseen seuraavaksi yöksi. Tätä toistetaan 3-4 kk ajan, jolloin demodex punkkien elinkaari munasta aikuiseksi on käyty alusta loppuun ja suurin osa on saatu täten tapettua.
Kukaanhan ei täysin tiedä ruusufinnin tai couperosan perimmäistä syytä, mutta demodex punkeilla näyttää olevan jokin yhteys siihen, sillä miksi muuten niiden tuhoaminen parantaa ruusufinnin?
Normaalipaino, liikunta ja terveellinen ravinto. ;)
En tiedä, mitä lehdessä sanotaan, mutta ruusufinni jaetaan yleensä 3 alatyyppiin ja hoito menee sen mukaan. Alla aika tyypillisia hoitomuotoja/tapoja vähentää oireita.
Eretymatoottinen. Voi kokeilla histamiinia (H1 ja H2), mirvasoa (joka supistaa verisuonia muutaman tunnin), mirvason lisäksi saman tekee nasol ja jotkut muut nenäsuihkeet ja silmätipat, laser, mikrobotoksi, led-valo ja pinnoitushoidot, propral tai muu beetalsalpaaja. Elidel tai muu takrolimuusivoide auttaa jollain.
Papulopustaaliseen taas voi kokeilla antibiootteja (tetrasykliinii), soolantra, isotretinoin, Skinoren, Elidel ja takrolimuusi, ruokavalio (VHH). Led-valo ja pinnoitushoidot auttaa toisilla. Otsonoitu oliiviöljy, Havujuoma.
Fymatoottinen. Lähinnä laser ja isotretinoin.
Kaikkia aktivoivia ruokia, lämpöä, kemikaalia ja aurinko vältettävä. Mikään ei varsinaisesti paranna, mutta saattaa olla pitkiä oireettomia kausia.
Mulla Soolantra eli ivermektiini poisti 80% punoituksesta 6 viikossa.
Ei saa kuin reseptillä lääkäriltä jos toteaa ruusun.
Ruohonjuuresta saa otsonoitua oliiviöljyä, auttaa. Seesamöljy on vielä parempi.
Mulla meni sitä vahingossa silmiin, jouduin hakemaan antibioottikuurin. Herkät silmät. Auttaa, vaikka tuoksuu omituiselta.