Velkoja ei voi koskaan maksaa takaisin - rahajärjestelmänä salattu totuus
Maailmanlaajuinen velkakoneisto pyörii loputtomasti, ja valtiot ovat sen ikuisia vankeja. Miten on mahdollista, että velkaa on enemmän kuin rahaa, jolla sen voisi maksaa?
Velkaa luodaan tyhjästä
Nykyinen rahajärjestelmä perustuu siihen, että kaikki rahasta syntyy pankkien luovuttamina lainoina. Kun valtio ottaa velkaa, se ei lainaa olemassa olevaa rahaa, vaan raha luodaan kirjauksella - tyhjästä. Tästä syntyneestä velasta velanottaja joutuu maksamaan korkoa, vaikka itse velkapääoma oli pelkkä numerosarja tietokoneessa.
Miksi velkaa ei voi maksaa kokonaan pois?
Koska kaikki raha on alun perin lainattua ja korot eivät ole koskaan luotu järjestelmään, velan määrä kasvaa koko ajan. Valtioiden velat ovat niin valtavia, että niiden täysimääräinen maksaminen olisi mahdotonta ilman uuden velan ottamista. Itse asiassa, jos kaikki velat yritettäisiin maksaa kerralla, rahaa ei yksinkertaisesti riittäisi - koska se raha on velkaa toisille.
Korkotulot virtaavat järjestelmän luojille
Tässä järjestelmässä suurin hyötyjä on se, joka saa korkotuloja tyhjästä luodusta rahasta. Pankit ja rahoituslaitokset keräävät valtavia summia koroina, vaikka itse raha oli alun perin vain kirjaus heidän tietokoneisiinsa.
"Tämä on järjetöntä, mutta näin se toimii"
Taloustieteilijät ja rahan luojat tietävät tämän järjettömyyden, mutta järjestelmää pidetään yllä, koska se on rakennettu näin. Valtioiden velka on ikuinen, ja velattomuus on mahdoton haave. Jos velkaa yritettäisiin vähentää radikaalisti, seurauksena olisi lama tai rahan määrän pieneneminen, mikä romahduttaisi talouden.
Onko ratkaisua?
Jotkut asiantuntijat vaativat rahajärjestelmän täydellistä uudistamista, esimerkiksi valtion itsensä luomaa velatonta rahaa. Toiset pitävät nykytilaa väistämättömänä - meidän on vain hyväksyttävä, että velka on ikuinen osa modernia taloutta.
Yksi asia on kuitenkin varma: niin kauan kuin raha syntyy velkana, kukaan ei voi olla vapaa veloista.
Kommentit (84)
Epäilevät Tuomaat, lukekaapa alkuun vaikkapa tämä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4himm%C3%A4isvarantoj%C3%A4rjestelm…
Juu, tämä on vaikeaa. Mutta yrittäkää edes.
Markku Uusipaavalniemi puhui eduskunnassa ollessaan useasti tästä, mutta eihän asia tolloille auennut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä kovinkaan hyvin ole salattu kun olen jo 80-luvulla KANSANTALOUDEN perusteiden oppikirjoista lukenut miten rahajärjestelmä toimii ja mitä ovat M0, M1, M2 ja M3 jne rahat.
Hyvin on salattu kun asia ei ole ykköspuheenaihe jokaisessa vaalissa. Asia päätetty tietoisesti sulkea keskustelulta.
Pelotellaan toki velalla (joka kuuluu järjestelmään).
Valitettavasti moni politiikko ei tiedä asiasta, edes ekonomistit ei tiedä.
Harvoja on ne jotka tietävät.
Siksi Kokoomus kuvittelee että velka on pahasta, ongelma on itse rahajärjestelmässä. Se mihin heidän pitäisi osoittaa kritiikki.
Kyllä mä kokoomuslaisena tiedän asiasta.
Ongelma on se ettei voida tehdä asialle mitään. Olemme yksi pieni kansallisvaltio vs. muu maailma. Pitäisi päästä sopimukseen uudesta rahajärjestelmästä, jotta asiaan saadaan muutos - ei tule tapahtumaan. Toinen tapa on että lähdemme Pohjois-Korean kaltaiselle tielle, sekään ei tapahdu.
Se miksi Kokoomus käyttää velkaa poliittisena aseena on ideologinen.
Ap varmaan käyttää itse vain käteistä rahaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä kovinkaan hyvin ole salattu kun olen jo 80-luvulla KANSANTALOUDEN perusteiden oppikirjoista lukenut miten rahajärjestelmä toimii ja mitä ovat M0, M1, M2 ja M3 jne rahat.
Hyvin on salattu kun asia ei ole ykköspuheenaihe jokaisessa vaalissa. Asia päätetty tietoisesti sulkea keskustelulta.
Siksi Kokoomus kuvittelee että velka on pahasta, ongelma on itse rahajärjestelmässä. Se mihin heidän pitäisi osoittaa kritiikki.
Ongelma on se ettei voida tehdä asialle mitään. Olemme yksi p
Ei se vaadi kuin sen että valtio ottaa rahanluontioikeuden takaisin itselleen. Sitten laatii omat säännöt, oma valuutta toki.
Muut voivat tehdä mitä haluavat.
Kerroppa ap nyt että mikä se ongelma tässä on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on s
Velat ei nollaannu tuolla tapaa. Se vaatii uutta järjestelmää.
Velat siis jää ja jatkossa velka kasvaa omilla säännöillä ja valuutoilla aivan eri tavalla (pahemmin Suomen kannalta)
Vierailija kirjoitti:
Olen velaton ja saan yhteiskunnan ilmaista rahaa. Revippä siinttä 😎
Revippä siinttä? Yritäpäs uudelleen ja suomeksi.
Salattu totuus on myös ettei pankin velkaa tarvitse maksaa koskaan takaisin.
kuitenkin tämänkin nykyhallituksen takia moni yksityistalous on ulosotossa, perinnässä, jne. ja ne kokonais"korot" ovat moninkertaiset suhteessa pääomaan.
Vierailija kirjoitti:
kuitenkin tämänkin nykyhallituksen takia moni yksityistalous on ulosotossa, perinnässä, jne. ja ne kokonais"korot" ovat moninkertaiset suhteessa pääomaan.
Ei taida hallituksesta tai koroista johtua
Melkein kaikki raha on nykyään pankkitalletuksia. Seteleitä ja kolikoita on paljon vähemmän. Pankkitalletus on pankin velkaa asiakkaalle.
Ihanko oikeasti joku ei tiedä noita molempia asioita?
Vierailija kirjoitti:
Tietyillä tahoilla on valta painaa FIAT-rahaa, ja vasta siitä maksettu korko on oikeata rahaa.
Mitähän tuokin mahtoi tarkoittaa?
Tiedätkö, mitä on Fiat-raha?
Vierailija kirjoitti:
Jännä oikeasti ettei tästä puhuta ikinä missään isona ongelmana.
Ehkä siksi, että se ei ole ongelma.
Vierailija kirjoitti:
27. Juuri näin. Suomen merkittävin lainoittaja on EKP.
Ei EKP omista juuri yhtään minkään valtion obligaatioita. Kansalliset keskuspankit, esimerkiksi Suomen Pankki, kyllä omistavat.
Tottahan se on että lainataan rahaa jota ei edes ole rahoittajalla. Ne on vain nimellisiä bittiarvoja. Korot ja voitot voi ainoastaan realisoida oikeaksi valuutaksi. Ja toinen, täysin epäeettinen toimintamalli on muun muassa se että nyt Trump kumppaneineen harrastaa pörssikurssien shorttausta, eli manipuloi pörssikursseja tullien muodossa. Nopeaa ja helppoa rahaa täysin tyhjästä, tahallaan aiheutettua ylös alas liikettä. Osta halpaa osaketta, myy se kahden päivän päästä kalliilla. Näiden, heille jaettujen voittojen maksajana olen minä, ja olet myös sinä ja kaikki muutkin ihmiset. Rahoitusjärjestelmä on kohta ajettu täysin samaan kriisiin kuin ennen ww2 aikaa ja tulokset alkaa kohta olla myös sen mukaisia.
Mikä raha. Sehän on vain ykkösiä ja nollia bittiavaruudessa.
Valtioiden velka on eriasia kuin yksittäisten ihmisten ottama velka.
Kerrotaan joka paikassa paitsi somessa ja hesarissa. Nykymaailmassa tietämättömyys on täysin oma vika.