Ylipainoisten sairaudet maksavat 35 miljardia vuodessa
Yhteiskunnalle terveydenhuollossa.
https://vaikuttavuuskeskus.fi/kaikki/pertti-mustajoki-lihavuuden-aiheut…
Faktaa ja tutkimusta, isot henkilöt voivat ottaa tästä itseensä..mutta tätä kaikki normaalipainoiset maksaa. Onko reilua?
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Miten faktat menee näin tunteisiin monisairailla ylipainoisilla?
Surullista, mutta tietysti ensimmäinen reaktio ihmisen on kieltää totuus. Sama kuin addikti ei ymmärrä olevansa addikti,jos asian sanoo suoraan.
Miksi ap sitten heti otsikolla haastoi riitaa? Luku on otsikossa on täysin väärä. Joo kuluja on, mutta ei todellaan 35 miljardia.
En maksa mitään koska en ole ollut sairas koskaan. Kaljaa olen juonut aika paljon kuitenkin.
Olen läski ja voin aina laihduttaa, mutta ap ei pääse vajaaälyisyydestään eroon vaikka miten yrittää esittää fiksua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista, mutta tietysti ensimmäinen reaktio ihmisen on kieltää totuus. Sama kuin addikti ei ymmärrä olevansa addikti,jos asian sanoo suoraan.
Miksi ap sitten heti otsikolla haastoi riitaa? Luku on otsikossa on täysin väärä. Joo kuluja on, mutta ei todellaan 35 miljardia.
Kuka haastaa riitaa? Nuo ovat aika isoja numeroita oli sitten 3,5 tai 35. Ja kukaan ei jankuta? Tarjolla on hyvinkin validi kotimainen julkaisu aiheesta ja täällä ilmeisesti ison painoindeksin omaavat loukkaantuvat, vaikka aiheuttavat tuon laskun ihan itse..muille ihmisille. Ja varsinkin, jos voisi tehdä asialle jotain.
Sinun ja kaltaistesi muiden haukkuminen ja syyllistäminen vain lisää niitä yhteiskunnan kuluja, juurikin mielenterveyden puolelle jossa on jo muutenkin liian vähän resursseja. Säästä siis verovaroja ja ole hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ylipainoinen 69v. mamma, ei sairauksia, ei lääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Läski verolle. 100€/kk/kg.
Ja tyhmyys. Joutuisit maksamaan enemmän kuin mihin sinulla tulee koskaan olemaan varaa.
Vierailija kirjoitti:
Läski verolle. 100€/kk/kg.
Tulisi vain lisää kuluja kun suurin osa joutuisi maksamaan tuonkin tuilla.
Noin 60% suomalaisista on ylipainoisia. Varmaan siis maksavat jonkin verran niitä verojakin joilla palvelut rahoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinun ja kaltaistesi muiden haukkuminen ja syyllistäminen vain lisää niitä yhteiskunnan kuluja, juurikin mielenterveyden puolelle jossa on jo muutenkin liian vähän resursseja. Säästä siis verovaroja ja ole hiljaa.
Nuo ovat tutkimustiloksia ja vastuun ottaminen omasta terveydestä kuuluu kunnolliselle kansalaiselle, ihan kaikille. Turha noista teidän on suuttua muille, jos ylipainoa ja monisairautta ihan itsellä. Kai se on sitä kuuluisaa laiskuutta ja sormen osoittelua muualle ja kieltää todellisuuden itseltään.
Iäkkäiden palvelut ja somaattinen erikoissairaanhoito kattavat lähes puolet hyvinvointialueiden kustannuksista. Vuonna 2023 sosiaali- ja terveydenhuollon nettokäyttökustannukset olivat 23,9 miljardia euroa. Asukasta kohden kustannukset olivat 4 294 euroa.
Tätä maksamme kaikki ja tässä ei ole pilkkuvirhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka haastaa riitaa? Nuo ovat aika isoja numeroita oli sitten 3,5 tai 35. Ja kukaan ei jankuta? Tarjolla on hyvinkin validi kotimainen julkaisu aiheesta ja täällä ilmeisesti ison painoindeksin omaavat loukkaantuvat, vaikka aiheuttavat tuon laskun ihan itse..muille ihmisille. Ja varsinkin, jos voisi tehdä asialle jotain.
3,5 ja 35 miljardia on kaksi melko erilaista summaa. Melko oleellinen tieto ja ap selvästi tahallaan jätti pilkun pois. Mä en kirjoittanut sanaakaan mistään jankuttamisesta.
Mä selitin jo ensimmäisellä sivulla, että mun aiheuttamut kulut olisi tullut joka tapauksessa. Nuorena ja normaalipainoisena sairastetut syövät ja niiden hoidot ovat aiheuttanet yhtä sun toista ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Iäkkäiden palvelut ja somaattinen erikoissairaanhoito kattavat lähes puolet hyvinvointialueiden kustannuksista. Vuonna 2023 sosiaali- ja terveydenhuollon nettokäyttökustannukset olivat 23,9 miljardia euroa. Asukasta kohden kustannukset olivat 4 294 euroa.
Tätä maksamme kaikki ja tässä ei ole pilkkuvirhettä.
Näin😁!
Vierailija kirjoitti:
Olen läski ja voin aina laihduttaa, mutta ap ei pääse vajaaälyisyydestään eroon vaikka miten yrittää esittää fiksua
Onneksi en ole läski, tuskin pääset kiloistasi. Onneksi älyä on, kuten tutkia kotimaamme lukuja kriittisellä silmällä ja jakaa artikkeli yleishyödylliseen käyttöön. Ehkä tämä kolahtaa jolle kulle ja alkaa terveelliset elämäntavat.
Ylipainoiset alkavat olla enemmistö joten kohta aletaan haukkua normaalipainoisia ja hoikkia.
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoiset alkavat olla enemmistö joten kohta aletaan haukkua normaalipainoisia ja hoikkia.
😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat tutkimustiloksia ja vastuun ottaminen omasta terveydestä kuuluu kunnolliselle kansalaiselle, ihan kaikille. Turha noista teidän on suuttua muille, jos ylipainoa ja monisairautta ihan itsellä. Kai se on sitä kuuluisaa laiskuutta ja sormen osoittelua muualle ja kieltää todellisuuden itseltään.
Jos ylipainon välttäminen olisi nykymaailmassa kovinkin helppoa, ei ylipaino olisi niin suuri ongelma niin Suomessa kuin muuallakin. Itse kiitän geenejäni, sillä elämantapani eivät ole kummoiset, mutta painoindeksi on aina ollut alle 20. Diabetesta, sydäntauteja ja syöpää on silti ollut aika paljon omassakin suvussa, jossa kaikki ovat aina olleet hoikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en ole läski, tuskin pääset kiloistasi. Onneksi älyä on, kuten tutkia kotimaamme lukuja kriittisellä silmällä ja jakaa artikkeli yleishyödylliseen käyttöön. Ehkä tämä kolahtaa jolle kulle ja alkaa terveelliset elämäntavat.
Ai se onkin sitä kriittistä silmää, kun 3,5 miljardia muuttuu 35 miljardiksi. 😂
Ap, jankutus on palstan säännöissä kelletty.