Uskaltaisitko lähteä lomalle niin että ostat vaan lentolipun vaikka Prahaan ja siitä eteenpäin koko suunnitelma on avoin?
Ei hotellivarauksia tms etukäteen, vaan summittainen reitti pääkopassa mitä haluaisit nähdä, tyyliin Etnan ja Lontoon Piccadillyn.
Ajatuksena reissata junalla, Flixbussilla ja yövytään missä milloinkin.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
"No täytyy myöntää, että en näe mikä siinä viehättää että mahdollisesti joutuu johonkin murjuun torakoiden keskelle tai joutuu ylihintaa maksamaan majoituksesta. Jos kaupingissa on joku suuri tapahtuma tuohon aikaan niin pahimmassa tapauksessa ei löydä majoitusta ollenkaan. "
En minuakaan viehätä ajatus moottoripyörästä tai metelöivällä muskeliautolla ajamisesta. Ymmärrän kuitenkin miksi joku voi sellaisesta elämäntavasta haaveilla. En kuitenkaan lähtisi sanomaan, että moottoripyörät on idioottimaisia ja kalliit muskeliautot typeriä.
On ahdasmielistä jossei pysty ymmärtämään miksi muut voivat haluta toisenlaisia elämyksiä ja kokea seikkailuja. Jos pelkästään helppoutta ja varmuutta haluaa niin on parempi pysyä kotona.
Mielestäni se ei ole seikkailua, että tekee asiat tarkoituksella mahdollisimman hankaliksi. Olen itsekin matkustellut paljon ympäri maailmaa, myös monissa ns. off the beaten path -kohteissa, mutta en silti ymmärrä, miksi majoitus pitäisi varata vasta perille päästyä. Sen sijaan että triggeröidyt tästä niin mikset yksinkertaisesti selitä mikä siinä on niin viehättävää väsyneenä jossain kaatosateessa etsitä majoitusta puhelimesta akku tyhjänä ja sitten huomata että kaikki on täyteen buukattu kun on sattumalta samaan aikaan suuret festarit kaupungissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Interreilillä menin juuri noin. Juna-asemalla katseli mihin suuntaan junia lähtee ja sitten vain kyytiin. ennen nettiaikaa.
toki siinä menee aikaa majoituksien löytämiseen ja kyyteihin, mutta se on vaan aikaa.
Itsekin 90- luvulla reissasin juuri noin, nyt 50+ ikäisenä en jaksaisi alkaa paikan päällä etsimään kunnollista ja kohtuuhintaosta majoitusta. Tuolloin interrail-aikana tuli usein nukuttua junassa, rautatieasemalla tai jossain hostelin 10 hengen huoneessa. Siihen en enää ryhtyisi.
Mutta tuskin kadut hetkeäkään näitä muistoja. Moni maksaisi mitä tahansa päästäkseen takaisin näihin nuoruuden vuosiin.
Mikä estää 50+ vuotiasta lähtemästä tällaiselle matkalle jos vielä haluaa?
Kerran tuli tehtyä noin. En vain tiennyt että elokuussa oli Italiassa lomasesonki ja että se paikkakunta, johon saavuin oli italialaisten suosikki ja ei ollut yhtään ainoaa majapaikkaa, missä olisi ollut tilaa. Päädyin nukkumaan rautatieasemalle. Ei koskaan enää.
Matkustan aina ilman suunnitelmaa ja varauksia. En tykkää sitoutua paikkoihin, haluan mennä esim säätiedotuksen ja fiiliksen mukaan. Jos huvittaa jäädä, voin jäädä, jos ei huvita, voin lähteä. Mä myös koen ennakkosuunnittelun työnä, se vie iloa reissusta kun ensin hikihatussa mietit jotain aikatauluja. Me on aina löydetty hyvät majoitukset, ihan tunnin varoajallakin, koska yleensä varaan just ennen kuin alkaa nukuttaa. Ihmiset on vaan tosi erilaisia, mulle se, että lomallakin pitäisi sitoutua johonkin tiettyyn paikkaan ja suunnitelmaan tuntuisi enemmän työläältä, kuin helpottavalta.
silloin kun pikkulasten kanssa reissattiin, niin meillä oli sääntö, että ennen klo 14 on varattu seuraavan yön majoitus.
Varmaan uskaltaisin, mutta en tiedä haluaisinko. Lomalla ei ole minusta kiva käyttää aikaa siihen, että etsii vapaata hotellihuonetta. Tykkään enemmän yöpyä tasokkaissa ja mukavissa paikoissa kuin "missä milloinkin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe mitään järkeä varata kaikki etukäteen, kun usein vasta paikanpäällä selviää, mitä kannattaa tehdä. Joskus jätän paluulennonkin ostamatta.
Minkä takia vasta paikan päällä selviää mitä kannattaa tehdä? Netistähän saa hyvin selville mitä kannattaa ja mitä ei kannata tehdä ja jos suosittuja nähtävyyksiä haluat nähdä niin usein saat liput halvemmalla kun tilaat etukäteen ja mahdollisesti voit skipata jonotkin paremmin. Samaten jotkut paikat voi pahimmassa tapauksessa olla loppuunmyyty jos jätät liian myöhään. Itse tehtiin se moka kun mentiin Amsterdamiin ja ei ostettu lippuja Anne Frankin taloon etukäteen ja oli aivan älyttömmät jonot paikan päällä.
Siksi, että pyrin jututtamaan paikallisia ja välttelen turistirysiä. Ei minua mitkään Amsterdamit ja Anne Frankin talot kiinnosta. Mielenkiintoisimmat tapahtumat eivät välttämättä netistä löydy.
Joskus tein sen virheen, että varasin majapaikan turistirysästä, eikä rahoja voinut saada takaisin. No, otin tästä takkiin rahallisesti, hyppäsin lähijunaan ja jäin mielenkiintoisemmassa paikassa pois ja illalla olin varmaan ainoa turisti pienen kylän railakkaissan kyläjuhlissa. Jäin tähän kylään useammaksi päiväksi ja sain sieltä yhden ystävän, joka on käynyt Suomessa minun innoittamana.
Niin monta kirjoitusvirhettä ja kömpelöä rakennetta jo pelkässä otsikossa, että AP:n on pakko olla vammainen.
Vierailija kirjoitti:
Kerran tuli tehtyä noin. En vain tiennyt että elokuussa oli Italiassa lomasesonki ja että se paikkakunta, johon saavuin oli italialaisten suosikki ja ei ollut yhtään ainoaa majapaikkaa, missä olisi ollut tilaa. Päädyin nukkumaan rautatieasemalle. Ei koskaan enää.
Ihan "mummona sumuun" ei kannata mennä. Ihan fiksua ottaa selvää matkakohteen perusasioista ja miten siellä ylipäätään on hotelleja. Järjen käyttö on ihan sallittuam
Kyllä naisena on fiksua varata yöpaikat ennakkoon. Vaatii kyllä tuolloin julkisten aikataulujenkin tutkimista, että ehtii ajoissa hotellin, eli en pystyisi. Hirveä ajatus joutua viimeisenä oljenkortena kaikkien hotellien ollessa varattuja jonkun hostellinmurjun sekahuoneeseen, jossa pitää nukkua tavarat tyynyn alla ja pelätä, että miehet ahdistelee.
Aikoinaan tuota tuli harrastettua enemmän. Interrail-kortilla tuli kierrettyä kaikki Euroopan isot kaupungit ja jonkin verran pienempiäkin paikkakuntia. Rautatieasemalta tallusteltiin rinkka selässä kohti hostellia tai hotellia huonetta kyselemään. Useimmiten löytyi, vaikka ei aina ensimmäisestä eikä toisesta paikasta.
Yöjuna oli viimeinen turva, jos kaupungista ei löytynyt vapaata majapaikkaa, niin junaan kuitenkin pääsi. Joskus 80-90 luvulla oli tavallista, että oli hyttivaunuja, joissa sai yöksi vedetyksi istuimet makuuasentoon, niin että hytti oli yksi suuri siskonpeti. Säästyihän siinä rahaakin kun nukkui välillä junassa.
Vierailija kirjoitti:
Tein ekan kerran vuonna 1985
😅
Olen kiertänyt Eurooppa ilman mitään varauksia ja ainoastaan laivalippu Saksaan ja siitä sitten eteenpäin.
Uskaltaisin, mutta ei ole mun tapa matkustaa. En halua käyttää aikaa majoitusten etsimiseen, enkä reittien selvittelyyn varsinkin kun yleensä pääsen matkustamaan loma-aikoina kun muutkin matkustavat. Joka tapauksessa ensimmäisen kohteen majoituksen varaisin valmiiksi.
Hotelleista ja hostelleista voi tulla luteita, joten ei kannata jättää majoitusta varaamatta, vaan tutkia tarkkaan paikan arvostelut ja varata ennakkoon. Ruokapaikoista voi saada ruokamyrkytyksen, joten fiksu tutkii ravintoloidenkin arvostelut ennakkoon. Säästyy myös mahdollisesti paljonkin aikaa reissussa, kun ei tarvitse kiertää ympäri kaupunkia etsimässä sopivan hintaista ja sen näköistä ravintolaa, että siellä uskaltaa syödä.
Mulla oli kyllä vuoden lippu, olin Israzelissa 80-luvulla, kävin kerran sieltä käsin Euroopan puolella, laivalla Kreikkaan ja takaisin, kävin Kyproksen puolella Nikosiassa ja Rodoksella. Kreikan kiersin osittain kaverin kanssa.
En ymmärtänyt aloitusta. Mikä tuossa on uskaltamiskysymys?
En suosittelisi. Voin kokemuksesta sanoa, että tulee helvetisti halvemmaksi varata ja maksaa kaikki hyvssä ajoin etukäteen. Ajoissa varattu meno-paluu lento voi helposti mennä alle 300€:n, mutta viime hetken yhden suunnan lento maksaa usein luokkaa 500€. Majoituksessakin pätee, tosin ei ihan yhtä iso suhteellinen hinnan nousu (ehjkä lähemmäs +/-50% kuin +100%).
Ysärillä tein noin parikin kertaa. Yksi matka alkoi niin, että laivalla Tukholmaan, junalla Göteborgiin, laivalla siitä Englantiin Harwichiin, siitä paikallisbusseilla Liverpooliin, josta laivalla Dubliniin. Lennot ja majoitukset olivat ysärillä halpoja nuorelle.
Ei ollut älypuhelinta eikä edes kännykkää, netistä puhumattakaan.
Joskus olen noinkin tehnyt. Yleensä tiedän mitä kohteita tai minkä alueen haluan nähdä. Säästää aikaa varata majoitus ennakkoon läheltä kohdetta tai hyviä liikenneyhteyksiä.
Toki ja olen näin tehnytkin monta kertaa. Joskus olen varannut 1. yön majoituksen (hostel-tyyppisen tms.) etukäteen. Suosittelen esim. Prahaan... siellä on vähän tunkua joskus. Varsovasta junalla Krakovaan on tosi kiva matka jne.