Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaisitko lähteä lomalle niin että ostat vaan lentolipun vaikka Prahaan ja siitä eteenpäin koko suunnitelma on avoin?

Vierailija
25.05.2025 |

Ei hotellivarauksia tms etukäteen, vaan summittainen reitti pääkopassa mitä haluaisit nähdä, tyyliin Etnan ja Lontoon Piccadillyn.

Ajatuksena reissata junalla, Flixbussilla ja yövytään missä milloinkin.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon menny silleen jenkkeihin

Miten pääsit maahan jos ei ollut majoitusta?

Oli eka yöks ja laitoin estaan ja maahantulokorttiin ja sanoin rajavartijalle että oon koko ajan manhattanilla. Sit vaan vuokrasin auton ja käytiin jossain west virginiassa asti

Jonnekin olen mennyt silleen, että ihan vaan summan mutikassa otin matkaoppaasta jonkun hotellin nimen ja osoitteen. Ei niitä kukaan ala tarkistamaan ja mistä sitä tietää vaikka olisin siihen hotelliin voinut olla menossakin.

Vierailija
22/76 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mun tyyli matkustaa. Haluan valita hotellit ja suunnittelen päiväohjelman raamit jo etukäteen. Rahalle vastinetta ja lomalla ei tarvi miettiä käytännön järjestelyjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mun tyyli matkustaa. Haluan valita hotellit ja suunnittelen päiväohjelman raamit jo etukäteen. Rahalle vastinetta ja lomalla ei tarvi miettiä käytännön järjestelyjä.

Isoin plussa on minusta siinä, että voi paikan päällä miettiä jääkö johonkin paikkaa päiväksi tai pariksi ylimääräistä. Joskus sitten taas joku paikka tuntuu siltä, että se on jo nähty joten voi hyvin lähteä seuraavaan kaupunkiin. Joskus olen myös sään mukaan matkustanut, eli hyödyntää huonot sateiset päivät matkustamiseen ja sitten ne parhaat päivät saa käyttöön mielenkiintoisissa kohteissa.

Toki ei tämä mikään kilpailu ole! Molemmat tavat on hyviä omalla tavallaan.

Vierailija
24/76 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan näe mitään järkeä, että lähtee ulkomaille ilman majoitusvarausta. Ei mua ainakaan huvita väsyneenä lennon jälkeen miettiä, mistä löydän hotellin haluamallani sijainnilla ja minulle sopivaan hintaan. Samaten yleensä katson etukäteen, missä haluan vierailla, ja varaan tarvittaessa lippuja ja ravintolavarauksia etukäteen, jotta saan varmasti haluamani. Eli ei kyse ole niinkään uskalluksesta, vaan pikemminkin siitä, miten saan matkan hoitumaan sujuvammin. Kyllä toki sitten jätän varaa aikatauluun ekstempore-jutuille, mutta yleensä ne matkat, jotka olen suunnitellut enemmän etukäteen, ovat just niitä, jotka ovat sujuneet parhaiten.

Suosittelen, että jos kierteleen lähdet, niin varaa nyt ainakin seuraavan kohteen majoitus etukäteen, kun olet vielä edellisessä majoituksessa, etkä vasta sitten, kun saavut paikalle. Säästää hermoja ja aikaa kummasti.

Vierailija
25/76 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekan yön majoitus ja paluulippu. Nykyään tuskin enää onnistuisi.

Vierailija
26/76 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikeastaan näe mitään järkeä, että lähtee ulkomaille ilman majoitusvarausta. Ei mua ainakaan huvita väsyneenä lennon jälkeen miettiä, mistä löydän hotellin haluamallani sijainnilla ja minulle sopivaan hintaan. Samaten yleensä katson etukäteen, missä haluan vierailla, ja varaan tarvittaessa lippuja ja ravintolavarauksia etukäteen, jotta saan varmasti haluamani. Eli ei kyse ole niinkään uskalluksesta, vaan pikemminkin siitä, miten saan matkan hoitumaan sujuvammin. Kyllä toki sitten jätän varaa aikatauluun ekstempore-jutuille, mutta yleensä ne matkat, jotka olen suunnitellut enemmän etukäteen, ovat just niitä, jotka ovat sujuneet parhaiten.

Suosittelen, että jos kierteleen lähdet, niin varaa nyt ainakin seuraavan kohteen majoitus etukäteen, kun olet vielä edellisessä majoituksessa, etkä vasta sitten, kun saavut paikalle. Säästää hermoja ja aikaa kummasti.

Jos et ymmärrä miksi lähteä varaamatta hotelleja, yms etukäteen olet kovin ymmärtämätön. Ei sen tarvitse olla sellaista mitä itse haluaa, mutta on aika kapeakatseista jossei ymmärrä sen viehätystä.

Vierailija
27/76 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ei matkusta Euroopan kiireisimmän lomasesongin (heinäkuun puolivälistä elokuun loppuun) niin hyvin voi mennä minne nenä näyttää. Ollaan reissattu monesti noin sekä autolla että junalla.

Vierailija
28/76 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekan yön majoitus ja paluulippu. Nykyään tuskin enää onnistuisi.

Onnistuu nykyäänki. ei FBI seuraa ootko sä siinä hotellissa koko matkaa jonka oot ilmottanu estassa. Ja arvostaisin jos et huutelis mulle osotettuihin kysymyksiin.

Vierailija
29/76 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En näe mitään järkeä varata kaikki etukäteen, kun usein vasta paikanpäällä selviää, mitä kannattaa tehdä. Joskus jätän paluulennonkin ostamatta.

Minkä takia vasta paikan päällä selviää mitä kannattaa tehdä? Netistähän saa hyvin selville mitä kannattaa ja mitä ei kannata tehdä ja jos suosittuja nähtävyyksiä haluat nähdä niin usein saat liput halvemmalla kun tilaat etukäteen ja mahdollisesti voit skipata jonotkin paremmin. Samaten jotkut paikat voi pahimmassa tapauksessa olla loppuunmyyty jos jätät liian myöhään. Itse tehtiin se moka kun mentiin Amsterdamiin ja ei ostettu lippuja Anne Frankin taloon etukäteen ja oli aivan älyttömmät jonot paikan päällä.

Vierailija
30/76 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolla olen kieränyt Eurooppaa. Tyyliin 15 eri maassa käyden. Ilman mitään tarkempaa suunnitelmaa etukäteen. Silleen, että on kuukausi aikaa ja sitten vaan menoksi! Pari kertaa nukuin autossa kun en jaksanut etsiä hotellia. Aika hyvin sitä kuitenkin tuolla maailmalla pärjää. Paljon tuli nähtyä ja reissu oli ikimuistoinen.

Vierailija
31/76 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et ymmärrä miksi lähteä varaamatta hotelleja, yms etukäteen olet kovin ymmärtämätön. Ei sen tarvitse olla sellaista mitä itse haluaa, mutta on aika kapeakatseista jossei ymmärrä sen viehätystä.

No täytyy myöntää, että en näe mikä siinä viehättää että mahdollisesti joutuu johonkin murjuun torakoiden keskelle tai joutuu ylihintaa maksamaan majoituksesta. Jos kaupingissa on joku suuri tapahtuma tuohon aikaan niin pahimmassa tapauksessa ei löydä majoitusta ollenkaan. 

Vierailija
32/76 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaisin mutta en halua. Teen vain täsmämatkoja enkä matkusta vain matkustamisen ilosta. Interreilaaminen 70-luvulla riitti.

Vierailija
33/76 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syys-marraskuussa olen matkustellut Euroopassa lännestä itään ja pohjoisesta etelään tuohon tyyliin. Kreikassa ja Italiassa on erityisen hyvin majapaikkoja, ja isännän tai emännän kanssa voi hieroa hyvät käteisdiilit. Kesäaikaan olen suurimman osan varkauksista tehnyt ennakkoon, mutta jättänyt muutamia päiviä löysää spontaaneille maisemanvaihdoksille.

Vierailija
34/76 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein ekan kerran vuonna 1985

Toki interraililla silloin joskus, mutta nykyisin sitä kaipaa enemmän mukavuutta ja turvallisuutta.  Toki jos rahaa olisi käytössä paljon, voisi luottaa että aina rahalla majoitus löytyy.

Vierailija
35/76 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No täytyy myöntää, että en näe mikä siinä viehättää että mahdollisesti joutuu johonkin murjuun torakoiden keskelle tai joutuu ylihintaa maksamaan majoituksesta. Jos kaupingissa on joku suuri tapahtuma tuohon aikaan niin pahimmassa tapauksessa ei löydä majoitusta ollenkaan. "

En minuakaan viehätä ajatus moottoripyörästä tai metelöivällä muskeliautolla ajamisesta. Ymmärrän kuitenkin miksi joku voi sellaisesta elämäntavasta haaveilla. En kuitenkaan lähtisi sanomaan, että moottoripyörät on idioottimaisia ja kalliit muskeliautot typeriä.

On ahdasmielistä jossei pysty ymmärtämään miksi muut voivat haluta toisenlaisia elämyksiä ja kokea seikkailuja. Jos pelkästään helppoutta ja varmuutta haluaa niin on parempi pysyä kotona.

Vierailija
36/76 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Interreilillä menin juuri noin. Juna-asemalla katseli mihin suuntaan junia lähtee ja sitten vain kyytiin. ennen nettiaikaa.

toki siinä menee aikaa majoituksien löytämiseen ja kyyteihin, mutta se on vaan aikaa.

Itsekin 90- luvulla reissasin juuri noin, nyt 50+ ikäisenä en jaksaisi alkaa paikan päällä etsimään kunnollista ja kohtuuhintaosta majoitusta. Tuolloin interrail-aikana tuli usein nukuttua junassa, rautatieasemalla tai jossain hostelin 10 hengen huoneessa. Siihen en enää ryhtyisi.

Vierailija
37/76 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Interraileja on harrastettu jo monen sukupolven ajan. Aika puupää pitää olla jossei ymmärrä vapauden ja aikatauluttomuuden viehätystä.

Vierailija
38/76 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus nuorena rinkkamatkoilla ei ollut tarkkoja suunnitelmia ja joskus päädyin hotellin/hostelin sijasta myös jonkun tapaamani mielenkiintoisen ihmisen luokse yöksi.

Vähän vanhempana puolison kanssa rinkkareissulla Aasiassa ja Etelä-Amerikassa oli joitakin hotelleja varattu etukäteen jo ennen lähtöä ja joitakin varasimme päivää paria etukäteen netistä matkan päällä. Muutama ex tempore-majoituskin oli, mutta ne olivat niin kehnoja että nauratti.

Nykyään jos kierretään autolla niin ei ainakaan kaikkia hotelleja varata etukäteen, joitakin kyllä jos etukäteen tiedämme, että jossakin haluamme olla useamman yön kivassa hotellissa hyvällä paikalla. 

Jos ei ole tarkoitus vuokrata autoa vaan kulkea busseilla/junalla niin varaan kyllä hotellit etukäteen. En todellakaan aio kulkea matkalaukun kanssa kävellen tai taksilla umpimähkään jossakin oudossa paikassa arvuutellen missä olisi kiva hotelli edulliseen hintaan.

Vierailija
39/76 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoitus viettää aikaa siinä kaupungissa mihin lennän, niin sieltä varaisin majoituksen. Muuten voisin mennä ilman tarkkaa suunnitelmaa. Olen noin tehnyt Australiassa kolmen viikon ja Uudessa-Seelannissa neljän viikon matkan. Oli varattuna pari yötä niistä paikoista mihin lennot laskeutui ja mistä paluu lento lähti. Niiden välissä ideoitiin tienpäällä.

Vierailija
40/76 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Interreilillä menin juuri noin. Juna-asemalla katseli mihin suuntaan junia lähtee ja sitten vain kyytiin. ennen nettiaikaa.

toki siinä menee aikaa majoituksien löytämiseen ja kyyteihin, mutta se on vaan aikaa.

Itsekin 90- luvulla reissasin juuri noin, nyt 50+ ikäisenä en jaksaisi alkaa paikan päällä etsimään kunnollista ja kohtuuhintaosta majoitusta. Tuolloin interrail-aikana tuli usein nukuttua junassa, rautatieasemalla tai jossain hostelin 10 hengen huoneessa. Siihen en enää ryhtyisi.

Mutta tuskin kadut hetkeäkään näitä muistoja. Moni maksaisi mitä tahansa päästäkseen takaisin näihin nuoruuden vuosiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme