Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti: Miksi taksimatka maksaa vain 6,50 euroa - ja miksi me hyväksytään se hiljaa?

Vierailija
25.05.2025 |

Huhhuh mammat, nyt on pakko kysyä: onko tämä teidän mielestä ok?

Iltalehti kertoo, miten Uberin ja Boltin taksikuskit ajavat ihmisiä ympäri pääkaupunkiseutua alle viidellä eurolla per kyyti. Ja mitä siitä jää käteen? 12 tunnin duunista ehkä 80 euroa. Osa kuskeista asuu äitinsä tai kämppiksen nurkissa, jotta pystyvät ylipäätään elämään. Kuulostaako reilulta?

Tässä ei enää puhuta "hinta-laatusuhteesta" vaan suoraan orjatyöstä. Ja kyllä, tätä tapahtuu täällä meillä Suomessa, vuonna 2025. Miehet ajavat itsensä velkavankeuteen, sähköautot seisoo parkissa, ja välillä kyydissä kuskataan jopa h u u m e i t a.

Ja me asiakkaat? Me taputellaan takapenkillä ilosta kun "jee, halpa kyyti, ei maksa kuin ratikka". Missä vaiheessa meistä tuli näin välinpitämättömiä?

Onko tämä teistä ok? Saako Uber ja Bolt murskata suomalaisten työn arvon koska "se nyt vaan on edullista ja kätevää"? Miten moni teistä käyttää näitä sovelluksia ja mietittekö koskaan mitä niiden halpuus tarkoittaa jollekin toiselle ihmiselle?

Rehellisesti, mammat. Onko sillä väliä, kuka sinut kuskaa kunhan se maksaa alle seiskan? Kertokaa. Haluan kuulla ihan kaiken.

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellyyttävää kun netissä se ongelmataksi on saduissa aina se limainen suomisetä, ja sitten lööpeissä kunnostautuvat ihan muunväriset.

No aika surullisia nämä kommentit ovat täällä olleet. Selvästi nämä harmaasta taloudesta ja ties mistä mielikuvitusräiskauksista kirjoittelevat ovat peräkylille jääneitä sankareita, jotka eivät uskalla poistua lähikauppaa pidemmälle.

Kyllä, minullakin kokemus on just tämä, että virolainen/venäläinen/suomalainen yli 50-vuotias ukko on ollut kaikista epämiellyttävin kokemus. Moni näistäkin on ollut ihan asiallinen, mutta limaisia setiäkin löytyy. En ole enää näihin törmännyt, kun käytän vain Uberia.

Vierailija
62/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Feminismi on kolonialismia.

Mun tuttavapiiristä tosiaan hyvin tienaavat, koulutetut milleniaalinaiset mukavuusfeministit ajelee nuilla Bolteilla ym.

Oikein puhuvat miten on halpaa, ja nämä naiset tienaavat sellasta 7-10k per kk. 

Oletko sinä sitä mieltä että olisi hyvä olla kokonaan käyttämättä noita palveluita? 

No tavallaan joo, koska peräänkuulutan eettisempää kuluttamista. Koko tuo Wolt-Bolt-dynamiikka eurooppalaisen korkean elintason mukavuusfeministin ja kolmansista maista tulleiden työläisten välillä oksettaa, ja päälle vielä hintojen polkeminen.

No mitä olet itse tehnyt tilanteelle? Perustanut yrityksen? Työllistänyt maahanmuuttajia? Maksanut kauppiaalle ylihintaa ostoksista? Niinpä, on niin helppo huudella, kun käytännössä omat teot ovat täysi nolla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mun vika ole jos joku on niin uuno että suostuu ajamaan tuohon hintaan taksia. Ei se tyhmä ole joka maksaa mitä pyydetään vaan se pyytäjä jos ei sillä rahalla tienaa.

Vierailija
64/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkimuksia harmittaa, kun ulkomaalaiset vievät heidän työt, jotka eivät edes kelpaa heille. 

Vierailija
65/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästö on niin suuri verrattuna tavalliseen taksiin. Siksi käytän. Ei minillakaan ole liikaa rahaa. Miksi maksaisin Taxi Helsingin kyydistä 80-90 Euroa, jonka saa boltilta ja Ubetonta 25-40 eurolla?

Ihmisillä ei vissiin käy mielessäkään, että Taxi Helsinki vain vetää enemmän välistä.

Uberin välityspalkkio on kyllä suurempi kuin Taxi Helsingin. Jopa moninkertainen. Hintaero tulee maksamatta jääneistä eläkemaksuista ja veroista. Alustatakseja menee konkurssiin tai lopettaa joka päivä, mutta uusia yrittäjiä tulee tilalle.

Vierailija
66/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään raiskaus sisältyy hintaan

Helsingin hovioikeus on tuominnut humalaisen asiakkaansa raiskanneen taksikuskin. Hovioikeus tuomitsi Olaonipekun Solomon Abionan kahden vuoden vankeuteen.

Vierailija
67/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä ajetaan pysyvän oleskeluluvan/passin, ei rahan takia

Vierailija
68/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös opetella suomen kielen, opiskella ja mennä mielekkämpiin töihin. 

Vierailija
69/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niinpä niin

Nämähän ovat perinteisiä takseja, eivätkä Bolteja ja Ubereita.

Vierailija
70/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niinpä niin

Nämähän ovat perinteisiä takseja, eivätkä Bolteja ja Ubereita.

Kuskitkin näyttää kantasuomalaisilta.

Vierailija
71/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksikuski raiskasi kaksi naisasiakasta Helsingissä ja Vantaalla

Taksikuski oli poiminut päihtyneet naiset kyytiinsä Helsingin keskustasta ja kuljettanut syrjäiseen paikkaan.

Itä-Uudenmaan käräjäoikeus tuomitsi Agyemang Kwasin maaliskuussa kahdesta raiskauksesta 4 vuodeksi ja 1 kuukaudeksi vankeuteen.

Vierailija
72/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kaltaisessa maassa, jossa jokaiselle taataan minimitoimeentulo, yritys voi mielestäni vapaasti määritellä palkat jota maksaa työntekijöille. Jos maksaa liian vähän, ei saa työntekijöitä ja menee konkkaan. Näin mä itse yrittäjänä koen työntekijöiden palkkaamisen, enkä usko siihen että myöskään Uber tai Bolt saisi työntekijöitä, jos työstä ei jää mitään käteen. Mikään yritys ei pysty sillä tavalla riistämään epätoivoisia, kuten maissa joissa sosiaaliturvaa ei ole. 

Hinnoittelun suhteen taas olen luottanut vanhaan sanontaan siitä, että hinta on kohdallaan kun asiakas valittaa mutta maksaa. Jos mun asiakkaat ihmettelisi ja hihkuisi epäuskoisena että onpa halpaa, niin mä nostaisin hintoja. Mutta en mä mene neuvomaan toista yritystä miten he laskee oman kannattavuutensa. Mä en kuitenkaan ole mikään bisneshai ja mun osaaminen on ihan käytännön tuomaa ja osin varmasti vanhentunutta nykypäivän liiketoimintamalleissa. 

Käytän siis Uberia ja maksan sen miten kyyti on hinnoiteltu, vaikka ihmettelenkin usein miten se voi olla niin älyttömän halpa. 

Vierailija
73/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Välillä kuljetetaan huumeita"

En maksaisi MITÄÄN huumerikollisellle ma.dulle, luultavasti " välillä rais.kataan asiakkaita ( ja hatkalapsia)!" myös

Nyt aika lähteä kotimaahan ruskeiden, " työvoimapula" ei ollutkaan totta vaan jälleen yksi valheeksi osoittautunut vasemmiston salaliittoteoria!

Vierailija
74/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeetä, haluaisin maksaa ainakin 40 euroa.

Vierailija
75/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Feminismi on kolonialismia.

Mun tuttavapiiristä tosiaan hyvin tienaavat, koulutetut milleniaalinaiset mukavuusfeministit ajelee nuilla Bolteilla ym.

Oikein puhuvat miten on halpaa, ja nämä naiset tienaavat sellasta 7-10k per kk. 

Oletko sinä sitä mieltä että olisi hyvä olla kokonaan käyttämättä noita palveluita? 

No tavallaan joo, koska peräänkuulutan eettisempää kuluttamista. Koko tuo Wolt-Bolt-dynamiikka eurooppalaisen korkean elintason mukavuusfeministin ja kolmansista maista tulleiden työläisten välillä oksettaa, ja päälle vielä hintojen polkeminen.

Ok. Mä käytän varsinkin Bolttia

introvertti! antakaa huomioo! uniikki lumihiutale!

Mitä, saitko sä jonkun kohtauksen? Yritätkö sanoa tuolla jotain?

Introverttejä on suomalaisista varmaan enemmistö. Se ei ole uniikkia, vaan päinvastoin. Uskon että se on myös iso syy miksi nämä mahdollisimman kontaktittomat äppipalvelut on suosittuja. Ainakin mulle tuo on muiden syiden muassa paljon isompi syy palvelun käyttöön kuin esim halpa hinta.

Vierailija
76/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen kaltaisessa maassa, jossa jokaiselle taataan minimitoimeentulo, yritys voi mielestäni vapaasti määritellä palkat jota maksaa työntekijöille. Jos maksaa liian vähän, ei saa työntekijöitä ja menee konkkaan. Näin mä itse yrittäjänä koen työntekijöiden palkkaamisen, enkä usko siihen että myöskään Uber tai Bolt saisi työntekijöitä, jos työstä ei jää mitään käteen. Mikään yritys ei pysty sillä tavalla riistämään epätoivoisia, kuten maissa joissa sosiaaliturvaa ei ole. 

Hinnoittelun suhteen taas olen luottanut vanhaan sanontaan siitä, että hinta on kohdallaan kun asiakas valittaa mutta maksaa. Jos mun asiakkaat ihmettelisi ja hihkuisi epäuskoisena että onpa halpaa, niin mä nostaisin hintoja. Mutta en mä mene neuvomaan toista yritystä miten he laskee oman kannattavuutensa. Mä en kuitenkaan ole mikään bisneshai ja mun osaaminen on ihan käytännön tuomaa ja osin varmasti vanhentunutta nykypäivän liiketoimintamalleissa

Boltin ja Uberin kuljettajat ovat yrittäjiä, kuten juuri oikeudessa käsitellyssä Woltissakin olivat. Yrittäjät ovat hankalassa tilanteessa, koska kyytivälitys eli alusta määrää hinnat ja ottaa noin kolmanneksen välistä. 6,5 euron kyydistä menee 2 euroa välitykseen ja lopusta maksetaan alv, kulut ja oma palkka sivukuluineen. Tuollaisia kyytejä ehtii hyvällä tuurilla ajamaan 4 tunnissa ja hiljaisena aikana niitä voi olla yksi kahdessa tunnissa. Ketään ei kuitenkaan ole sinne pakotettu.

Vierailija
77/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hinnoittelun suhteen taas olen luottanut vanhaan sanontaan siitä, että hinta on kohdallaan kun asiakas valittaa mutta maksaa. Jos mun asiakkaat ihmettelisi ja hihkuisi epäuskoisena että onpa halpaa, niin mä nostaisin hintoja. Mutta en mä mene neuvomaan toista yritystä miten he laskee oman kannattavuutensa. Mä en kuitenkaan ole mikään bisneshai ja mun osaaminen on ihan käytännön tuomaa ja osin varmas

Boltin ja Uberin kuljettajat ovat yrittäjiä, kuten juuri oikeudessa käsitellyssä Woltissakin olivat. Yrittäjät ovat hankalassa tilanteessa, koska kyytivälitys eli alusta määrää hinnat ja ottaa noin kolmanneksen välistä. 6,5 euron kyydistä menee 2 euroa välitykseen ja lopusta maksetaan alv, kulut ja oma palkka sivukuluineen. Tuollaisia kyytejä ehtii hyvällä tuurilla ajamaan 4 tunnissa ja hiljaisena aikana niitä voi olla yksi kahdessa tunnissa. Ketään ei kuitenkaan ole sinne pakotettu.

Niin, mielestäni tässä asiassa ei ole väliä ovatko kuskit työntekijöitä vai yrittäjiä. Pointtini on se, että jos kuskeille ei jäisi käteen mitään, kukaan ei ryhtyisi tuohon työhön vaan eläisi mieluummin vaikka tuilla. Jos minä yritän maksaa liian pientä palkkaa, kukaan ei tule töihin ja se on minusta ihan oikein. Boltilla ja Uberilla kuitenkin näyttää kuskeja riittävän joten kaipa kuskit katsovat saavansa siitä kuitenkin tarpeeksi, vaikka itsekään en ymmärrä miten se on noilla hinnoilla mahdollista. En ymmärrä myöskään sitä miksi Uber ja Bolt eivät nosta hintoja. Mutta se on heidän ja heidän kuskiensa välinen asia.

Vierailija
78/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi yksin mieleenkään ottaa Helsingissä taksia

Varmaan aika raskasta elää tuollaisten pelkojen ja harhojen kanssa. Olen jo useamman vuoden kulkenut näillä halpiskyydeillä joka viikko, eikä huonoja kokemuksia ole. Ja olen nainen.

Sama, joudun käyttämään jonkin verran autottomana esim. lentokentälle ja sieltä pois on paras mennä taksilla. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia. Ainoa, joka tulee mieleen, on Taksi Helsingin vähän limainen vanhempi suomalainen herra, joka päätti viedä minut haluamaani paikkaan pisintä mahdollista reittiä pitkin saadakseen enemmän rahaa. No, näinpähän maisemia...

Ei ole tarkoitus romuttaa fantasiaasi, mutta vanhempi suomalainen Herra varmaan tiesi järkevämmän reitin. Useinkaan lyhyin ei ole järkevin. Esimerkiksi lentokentältä länteen päin juurikin maisemareitti on varsinkin tiettyihin kellonaikoihin parempi kuin Kehä III.

Vierailija
79/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nämä kuskit saa tukien kanssa enemmän rahaa kuukaudessa kuin perustyössä käyvä kantasuomalainen.

Vierailija
80/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hellyyttävää kun netissä se ongelmataksi on saduissa aina se limainen suomisetä, ja sitten lööpeissä kunnostautuvat ihan muunväriset."

Valkoisena suomimiehenä (ei pääkaupunkiseudulta? ajokortillisena?) sinä tiedätkin pääkaupunkiseudulla elävän valkoisen (ajokortittoman) naisen kokemuksista paikallisten taksien käytöstä :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi