Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti: Miksi taksimatka maksaa vain 6,50 euroa - ja miksi me hyväksytään se hiljaa?

Vierailija
25.05.2025 |

Huhhuh mammat, nyt on pakko kysyä: onko tämä teidän mielestä ok?

Iltalehti kertoo, miten Uberin ja Boltin taksikuskit ajavat ihmisiä ympäri pääkaupunkiseutua alle viidellä eurolla per kyyti. Ja mitä siitä jää käteen? 12 tunnin duunista ehkä 80 euroa. Osa kuskeista asuu äitinsä tai kämppiksen nurkissa, jotta pystyvät ylipäätään elämään. Kuulostaako reilulta?

Tässä ei enää puhuta "hinta-laatusuhteesta" vaan suoraan orjatyöstä. Ja kyllä, tätä tapahtuu täällä meillä Suomessa, vuonna 2025. Miehet ajavat itsensä velkavankeuteen, sähköautot seisoo parkissa, ja välillä kyydissä kuskataan jopa h u u m e i t a.

Ja me asiakkaat? Me taputellaan takapenkillä ilosta kun "jee, halpa kyyti, ei maksa kuin ratikka". Missä vaiheessa meistä tuli näin välinpitämättömiä?

Onko tämä teistä ok? Saako Uber ja Bolt murskata suomalaisten työn arvon koska "se nyt vaan on edullista ja kätevää"? Miten moni teistä käyttää näitä sovelluksia ja mietittekö koskaan mitä niiden halpuus tarkoittaa jollekin toiselle ihmiselle?

Rehellisesti, mammat. Onko sillä väliä, kuka sinut kuskaa kunhan se maksaa alle seiskan? Kertokaa. Haluan kuulla ihan kaiken.

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomimies: Ulkkarit tulee tänne loissimaan, tekisivät töitä!

Ulkkari: alkaa ajaa taksia/Uberia/Boltia

Suomimies: Ei saa mennä ulkkarin kyytiin!

Vierailija
82/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomimies: Ulkkarit tulee tänne loissimaan, tekisivät töitä!

Ulkkari: alkaa ajaa taksia/Uberia/Boltia

Suomimies: Ei saa mennä ulkkarin kyytiin!

Niin. Pysyisivät poissa jos eivät opi maan tavoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hellyyttävää kun netissä se ongelmataksi on saduissa aina se limainen suomisetä, ja sitten lööpeissä kunnostautuvat ihan muunväriset.

No aika surullisia nämä kommentit ovat täällä olleet. Selvästi nämä harmaasta taloudesta ja ties mistä mielikuvitusräiskauksista kirjoittelevat ovat peräkylille jääneitä sankareita, jotka eivät uskalla poistua lähikauppaa pidemmälle.

Kyllä, minullakin kokemus on just tämä, että virolainen/venäläinen/suomalainen yli 50-vuotias ukko on ollut kaikista epämiellyttävin kokemus. Moni näistäkin on ollut ihan asiallinen, mutta limaisia setiäkin löytyy. En ole enää näihin törmännyt, kun käytän vain Uberia.

Setäni oli taksikuski 1980-2000-lukujen välillä ja limaisempaa tissitperseöhöhöh-tyyppiä sai hakea.

Vierailija
84/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi yksin mieleenkään ottaa Helsingissä taksia

Varmaan aika raskasta elää tuollaisten pelkojen ja harhojen kanssa. Olen jo useamman vuoden kulkenut näillä halpiskyydeillä joka viikko, eikä huonoja kokemuksia ole. Ja olen nainen.

Sama, joudun käyttämään jonkin verran autottomana esim. lentokentälle ja sieltä pois on paras mennä taksilla. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia. Ainoa, joka tulee mieleen, on Taksi Helsingin vähän limainen vanhempi suomalainen herra, joka päätti viedä minut haluamaani paikkaan pisintä mahdollista reittiä pitkin saadakseen enemmän rahaa. No, näinpähän maisemia...

Ei ole tarkoitus romuttaa fantasiaasi, mutta vanhempi suomalainen Herra varmaan tiesi järkevämmän reitin. Useinkaan

Olen tuon kirjoittaja. Ei oltu menossa lentokentälle, vaan sairaalaan, jossa olen käynyt aiemminkin taksilla, koska pääsen sinne julkisia kulkuvälineitä nopeammin taksilla. Ei ollut ruuhka-aika, tietyömaata, aikaa oli reilusti saapua perille, eikä mikään muu pakottava tarve sille pidemmälle reitille. Kuski myös itse puhui, että katsopa näitä kauniita maisemia.

Jokainen muu kuski vei minut tuonne sairaalaan ja sieltä takaisin kotiin sitä normaalia lyhyttä reittiä. Ymmärrän reitinvalinnan silloin, kun se on järkevää.

Vierailija
85/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole mitään vaativaa työtä. Ei siitä kuulu mitään ihmeitä maksaa, vaikka miten olisi miesvaltainen homma. Se ei oikeasti vaadi paljon muuta kuin sen ajokortin.

Vierailija
86/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse annan aina tippiä 3-5e, että kuskille jäisi muutakin kuin persnettoa.

Ja just tätä paskaa en kaipaa Suomeen. Täkäläiseen kulttuuriin ei kuulu se että palveluista pitää tipata koska muutoin sen tarjoaja ei tule toimeen. Palvelut hinnoitellaan sellaisiksi että niillä pärjää.

Tämä! Kohta Suomessa edellytetään, että asiakas maksaa tippien muodossa osan palkasta. Ei tällaista!

Vierailija
87/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hellyyttävää kun netissä se ongelmataksi on saduissa aina se limainen suomisetä, ja sitten lööpeissä kunnostautuvat ihan muunväriset.

No aika surullisia nämä kommentit ovat täällä olleet. Selvästi nämä harmaasta taloudesta ja ties mistä mielikuvitusräiskauksista kirjoittelevat ovat peräkylille jääneitä sankareita, jotka eivät uskalla poistua lähikauppaa pidemmälle.

Kyllä, minullakin kokemus on just tämä, että virolainen/venäläinen/suomalainen yli 50-vuotias ukko on ollut kaikista epämiellyttävin kokemus. Moni näistäkin on ollut ihan asiallinen, mutta limaisia setiäkin löytyy. En ole enää näihin törmännyt, kun käytän vain Uberia.

Setäni oli taksikuski 1980-2000-lukujen välillä ja limaisempaa tissitperseöhöhöh-tyyppiä sai hakea.

Ja setäsi mukaanhan kaikki suomalaiset miehet ovat limaisia? Hyvä yleistys taas. Kyllä esim. 80-luvulla vielä uskalsi (nuorena naisena) mennä taksin kyytiin Helsingissäkin. Ravintolaillan jälkeen kun ajoi taksilla kotiin, niin taksikuski katsoi vielä, että pääsi ovesta sisään. 

Vierailija
88/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen kaltaisessa maassa, jossa jokaiselle taataan minimitoimeentulo, yritys voi mielestäni vapaasti määritellä palkat jota maksaa työntekijöille. Jos maksaa liian vähän, ei saa työntekijöitä ja menee konkkaan. Näin mä itse yrittäjänä koen työntekijöiden palkkaamisen, enkä usko siihen että myöskään Uber tai Bolt saisi työntekijöitä, jos työstä ei jää mitään käteen. Mikään yritys ei pysty sillä tavalla riistämään epätoivoisia, kuten maissa joissa sosiaaliturvaa ei ole. 

Hinnoittelun suhteen taas olen luottanut vanhaan sanontaan siitä, että hinta on kohdallaan kun asiakas valittaa mutta maksaa. Jos mun asiakkaat ihmettelisi ja hihkuisi epäuskoisena että onpa halpaa, niin mä nostaisin hintoja. Mutta en mä mene neuvomaan toista yritystä miten he laskee oman kannattavuutensa. Mä en kuitenkaan ole mikään bisneshai ja mun osaaminen on ihan käytännön tuomaa ja osin varmasti vanhentunutta nykypäivän liiketoimintamalleissa

Ei yrittäjälle mitään toimeentuloa taata.

Vierailija
89/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mun asiani välittää tuollaisista, mutta en kyllä ikinä myöskään käytä noita kun koen ne turvattomiksi näin naisena. Ehkä käyttäisin jos olisi naiskuski ja mieluummin sitä nyt halpaa käyttää kun kallista. 

Vierailija
90/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen kaltaisessa maassa, jossa jokaiselle taataan minimitoimeentulo, yritys voi mielestäni vapaasti määritellä palkat jota maksaa työntekijöille. Jos maksaa liian vähän, ei saa työntekijöitä ja menee konkkaan. Näin mä itse yrittäjänä koen työntekijöiden palkkaamisen, enkä usko siihen että myöskään Uber tai Bolt saisi työntekijöitä, jos työstä ei jää mitään käteen. Mikään yritys ei pysty sillä tavalla riistämään epätoivoisia, kuten maissa joissa sosiaaliturvaa ei ole. 

Hinnoittelun suhteen taas olen luottanut vanhaan sanontaan siitä, että hinta on kohdallaan kun asiakas valittaa mutta maksaa. Jos mun asiakkaat ihmettelisi ja hihkuisi epäuskoisena että onpa halpaa, niin mä nostaisin hintoja. Mutta en mä mene neuvomaan toista yritystä miten he laskee oman kannattavuutensa. Mä en kuitenkaan ole mikään bisneshai ja mun osaaminen on ihan käytännön tuomaa ja osin varmas

Ei yrittäjälle mitään toimeentuloa taata.

Jokaiselle taataan. Ei nimittäin oIe mikään pakko olla yrittäjä, jos sillä ei elä. On täysin sallittua lopettaa kannattamaton yritystoiminta ja siirtyä saamaan minimitoimeentuloa yhteiskunnalta.

Vierailija
91/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinta on se minkä arvoinen se matkakin on. Parin kilometrin matka ei todellisuudessa ole edes tuon 6.50€ arvoinen

Vierailija
92/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kukaan ei uskalla käyttää taksia pääkaupunkiseudulla joten hinnat on poljettu alas. Kiitos Bernerin tantalle 😌

Ei kai Berner ole vastuussa basaarikulttuurin käytöksestä ja naisten kohtelusta?

Vierailija
93/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80€ päivässä käteen ja jos tekee viisipäiväisin viikon niin se on 400€ viikossa käteen ja neljässä viikossa se tekee 1600€ käteen. Ei ollenkaan huono tulos. Moni ala missä tehdään samanlaista työaikaa saa vähemmän palkkaa käteen

Vierailija
94/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tähän liiallisen halpuuden ongelmaan sitten olisi ratkaisu? Siitä ei jutussa puhuttu mielestäni mitään. Kyytien tilaamatta jättäminen ei ainakaan kuskeja auta mitenkään? 

Vierailija
95/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähdin opiskelemaan lisää, kun kyllästyin huonoon palkkaan.

Vierailija
96/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lähdin opiskelemaan lisää, kun kyllästyin huonoon palkkaan.

Mä en edes mennyt työhön jossa oli surkea palkka. Tuota yritystä ei enää edes ole, koska ei sinne halunnut töihin kukaan. 

Vierailija
97/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa täälläkin ettei ongelma ole asiakkaitaan raiskaava taksikuski 2020-luvulla vaan se yksittäistapaus "limainen" taksikuski 1980-luvulla.

Vierailija
98/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa täälläkin ettei ongelma ole asiakkaitaan raiskaava taksikuski 2020-luvulla vaan se yksittäistapaus "limainen" taksikuski 1980-luvulla.

No jos ei ole kohdannut muita ongelmia taksissa kuin limaisen kuskin 80-luvulla? 

Itelläni ainoa ongelmatilanne taksissa koskaan on suomalaisen kuskin kyyti, joka tehtiin myös kiertoteitä ajellen, kun kuski luuli että emme ole paikallisia ja olimme myös humalassa, joten luultavasti ajatteli ettemme tajua mitään. Soitettiin poliisi ja poliisikin totesi että kyllä nyt meitä koitettiin vedättää. Tästä aikaa noin 10 v. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia vaikka viikottain käytän eri takseja. 

Vierailija
99/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ei ole kohdannut muita ongelmia taksissa kuin limaisen kuskin 80-luvulla? 

Itelläni ainoa ongelmatilanne taksissa koskaan on suomalaisen kuskin kyyti, joka tehtiin myös kiertoteitä ajellen, kun kuski luuli että emme ole paikallisia ja olimme myös humalassa, joten luultavasti ajatteli ettemme tajua mitään. Soitettiin poliisi ja poliisikin totesi että kyllä nyt meitä koitettiin vedättää. Tästä aikaa noin 10 v. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia vaikka viikottain käytän eri takseja. 

Lisään tähän vielä että senkin takia tykkään näistä nykyisistä palveluista, että niissä koko ajan näkee äpistä reitin mitä mennään ja myös hinta hyväksytään etukäteen. Näillä tuollainen huijaaminen ei ole mahdollista.

Vierailija
100/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaupungissa kylläkin maksaa noin parikymppiä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän