Iltalehti: Miksi taksimatka maksaa vain 6,50 euroa - ja miksi me hyväksytään se hiljaa?
Huhhuh mammat, nyt on pakko kysyä: onko tämä teidän mielestä ok?
Iltalehti kertoo, miten Uberin ja Boltin taksikuskit ajavat ihmisiä ympäri pääkaupunkiseutua alle viidellä eurolla per kyyti. Ja mitä siitä jää käteen? 12 tunnin duunista ehkä 80 euroa. Osa kuskeista asuu äitinsä tai kämppiksen nurkissa, jotta pystyvät ylipäätään elämään. Kuulostaako reilulta?
Tässä ei enää puhuta "hinta-laatusuhteesta" vaan suoraan orjatyöstä. Ja kyllä, tätä tapahtuu täällä meillä Suomessa, vuonna 2025. Miehet ajavat itsensä velkavankeuteen, sähköautot seisoo parkissa, ja välillä kyydissä kuskataan jopa h u u m e i t a.
Ja me asiakkaat? Me taputellaan takapenkillä ilosta kun "jee, halpa kyyti, ei maksa kuin ratikka". Missä vaiheessa meistä tuli näin välinpitämättömiä?
Onko tämä teistä ok? Saako Uber ja Bolt murskata suomalaisten työn arvon koska "se nyt vaan on edullista ja kätevää"? Miten moni teistä käyttää näitä sovelluksia ja mietittekö koskaan mitä niiden halpuus tarkoittaa jollekin toiselle ihmiselle?
Rehellisesti, mammat. Onko sillä väliä, kuka sinut kuskaa kunhan se maksaa alle seiskan? Kertokaa. Haluan kuulla ihan kaiken.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Koska kukaan ei uskalla käyttää taksia pääkaupunkiseudulla joten hinnat on poljettu alas. Kiitos Bernerin tantalle 😌
Mä uskallan ku en oo nainen tai pelkuri lol
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi yksin mieleenkään ottaa Helsingissä taksia
Varmaan aika raskasta elää tuollaisten pelkojen ja harhojen kanssa. Olen jo useamman vuoden kulkenut näillä halpiskyydeillä joka viikko, eikä huonoja kokemuksia ole. Ja olen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Feminismi on kolonialismia.
Mun tuttavapiiristä tosiaan hyvin tienaavat, koulutetut milleniaalinaiset mukavuusfeministit ajelee nuilla Bolteilla ym.
Oikein puhuvat miten on halpaa, ja nämä naiset tienaavat sellasta 7-10k per kk.
Vierailija kirjoitti:
Jos toiminta todellakin olisi persnettoa, miksi kukaan tekisi sitä?
Hyvät luontaiedut kuten nuoret halukkaat naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavapiiristä tosiaan hyvin tienaavat, koulutetut milleniaalinaiset mukavuusfeministit ajelee nuilla Bolteilla ym.
Oletko sinä sitä mieltä että olisi hyvä olla kokonaan käyttämättä noita palveluita?
Mun mielestä outoa on se, että taksiyrittäjät syyttävät bolttia ja uberia elämän kurjuudesta.
Yrittäjänä sulla on kuitenkin täysi vapaus olla tekemättä heidän kanssa sopimusta, ei se ole yhteiskunnan tai asiakkaiden vika, että yrittäjä sitoudut paskoihin sopimuksiin!
Vierailija kirjoitti:
Koska kukaan ei uskalla käyttää taksia pääkaupunkiseudulla joten hinnat on poljettu alas. Kiitos Bernerin tantalle 😌
Voisko sitä Berneriä mennä joku nylk..näpäyttää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä sitä mieltä että olisi hyvä olla kokonaan käyttämättä noita palveluita?
No tavallaan joo, koska peräänkuulutan eettisempää kuluttamista. Koko tuo Wolt-Bolt-dynamiikka eurooppalaisen korkean elintason mukavuusfeministin ja kolmansista maista tulleiden työläisten välillä oksettaa, ja päälle vielä hintojen polkeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan aika raskasta elää tuollaisten pelkojen ja harhojen kanssa. Olen jo useamman vuoden kulkenut näillä halpiskyydeillä joka viikko, eikä huonoja kokemuksia ole. Ja olen nainen.
Niin kyllä toisesta maailmansodastakin selvisi suurin osa ihmisist vahingoittumatta.
Vierailija kirjoitti:
Kovanen on hyvä.
Asiakkaiden vika kun ei käytetä palveluja jos ne maksaa liikaa.
Asiakkaiden vika kun käytetään palveluja jos ne maksaa liian vähän.
Mä olen kyllästynyt tähän jatkuvaan asiakkaiden syyllistämiseen, siksi en tule asiakkaaksi ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse annan aina tippiä 3-5e, että kuskille jäisi muutakin kuin persnettoa.
Harvalla on käteistä matkassa.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei uskalla käyttää pk-seudulla taksia, joten kaikki käyttävät Uberin ja Boltin takseja 🤔
Vierailija kirjoitti:
200 kyydin kokemuksella uber toimii pk-seudulla aivan loistavasti.
Kiva, että markkinatalous on tullut taksiin. Diesel maksaa kymmenen euroa sadalle kissalle, sähkö vitosen ja allekin. Vielä on hinnoissa ilmaa vaikka kuinka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
200 kyydin kokemuksella uber toimii pk-seudulla aivan loistavasti.
Meneekö maksajan tiedot Igorille ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tippi annetaan suoraan appissa perushinnan päälle 🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuon kirjoittajalla todennäköisesti on, kun kerran antaa. Miksi tämäkin on ongelma?
Minusta muutaman euron pizza- ja kebabannokset ovat paljon, paljon kyseenalaisempia. Uberilla on näihin verrattuna puhtaat jauhot pussissa.