Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti: Miksi taksimatka maksaa vain 6,50 euroa - ja miksi me hyväksytään se hiljaa?

Vierailija
25.05.2025 |

Huhhuh mammat, nyt on pakko kysyä: onko tämä teidän mielestä ok?

Iltalehti kertoo, miten Uberin ja Boltin taksikuskit ajavat ihmisiä ympäri pääkaupunkiseutua alle viidellä eurolla per kyyti. Ja mitä siitä jää käteen? 12 tunnin duunista ehkä 80 euroa. Osa kuskeista asuu äitinsä tai kämppiksen nurkissa, jotta pystyvät ylipäätään elämään. Kuulostaako reilulta?

Tässä ei enää puhuta "hinta-laatusuhteesta" vaan suoraan orjatyöstä. Ja kyllä, tätä tapahtuu täällä meillä Suomessa, vuonna 2025. Miehet ajavat itsensä velkavankeuteen, sähköautot seisoo parkissa, ja välillä kyydissä kuskataan jopa h u u m e i t a.

Ja me asiakkaat? Me taputellaan takapenkillä ilosta kun "jee, halpa kyyti, ei maksa kuin ratikka". Missä vaiheessa meistä tuli näin välinpitämättömiä?

Onko tämä teistä ok? Saako Uber ja Bolt murskata suomalaisten työn arvon koska "se nyt vaan on edullista ja kätevää"? Miten moni teistä käyttää näitä sovelluksia ja mietittekö koskaan mitä niiden halpuus tarkoittaa jollekin toiselle ihmiselle?

Rehellisesti, mammat. Onko sillä väliä, kuka sinut kuskaa kunhan se maksaa alle seiskan? Kertokaa. Haluan kuulla ihan kaiken.

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse annan aina tippiä 3-5e, että kuskille jäisi muutakin kuin persnettoa.

Eli ylläpidät harmaata taloutta ja oletat, että muut mkasavat kiltisti sen "yrittäjän" verot.

Vierailija
42/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa ihmisten harjoittaa elinkeinoa vapaasti. Ei sitä tarvi säädellä.

Taksin käyttö on vapaaehtoista eikä pakko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi yksin mieleenkään ottaa Helsingissä taksia

200 kyydin kokemuksella uber toimii pk-seudulla aivan loistavasti.

Meneekö maksajan tiedot Igorille ?

Ei. Miksi menisi?

Vierailija
44/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla on käteistä matkassa.

No tuon kirjoittajalla todennäköisesti on, kun kerran antaa. Miksi tämäkin on ongelma?

Heitä köyhälle pari euroo verotonta, niin sielu taivaaseen vilahtaa. 

Vierailija
45/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Feminismi on kolonialismia.

Mun tuttavapiiristä tosiaan hyvin tienaavat, koulutetut milleniaalinaiset mukavuusfeministit ajelee nuilla Bolteilla ym.

Oikein puhuvat miten on halpaa, ja nämä naiset tienaavat sellasta 7-10k per kk. 

Oletko sinä sitä mieltä että olisi hyvä olla kokonaan käyttämättä noita palveluita? 

No tavallaan joo, koska peräänkuulutan eettisempää kuluttamista. Koko tuo Wolt-Bolt-dynamiikka eurooppalaisen korkean elintason mukavuusfeministin ja kolmansista maista tulleiden työläisten välillä oksettaa, ja päälle vielä hintojen polkeminen.

Ok. Mä käytän varsinkin Bolttia, koska

- tarvitsen usein kyytiä eikä minulla ole autoa

- äppi on tosi kätevä

- kyyti tulee melkein aina hetkessä

- kuskit löytää neuvomatta perille

- äpissä voi laittaa välipysähdyksiä

- introverttina arvostan sitä, että kuskin kanssa periaatteessa riittää pelkkä tervehdysten vaihtaminen. Ei tarvitse neuvoa, neuvotella hinnasta tai maksutavasta ym. Toki usein keskustelen ihan muuten vaan jos kuski vaikuttaa olevan siihen halukas.

Nämä on ne syyt, minkä takia tilaan Boltin. EN sen takia, että hinta on niin halpa. Maksan sen mitä pyydetään ja jos hinta olisi enemmän niin en minä siitä ala mukisemaan. Minusta hinta saisi olla hyvinkin kaksinkertainen ennen kuin edes vähentäisin palvelun käyttöä. Sitä mä en vaan näe, miten kolmansista maista tullut kuski hyötyisi siitä että minä nyt jätän hänen kyytinsä tilaamatta koska se on liian halpa. Tässä ei ole mielestäni mitään logiikkaa, kuten ei myöskään feminismin vetämisessä mukaan keskusteluun taksien hinnoista.

Vierailija
46/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai käytän. Miksi ihmeessä maksaisin samasta palvelusta enemmän? Teippiä annan, jos palvelu on ollut hyvää. Paljon mielummin ovat töissä tekemässä edes jotain, kun makaamassa kotona ja lypsämässä yhteiskunnan tukia. 

Minä taas uskon, että lypsävät tuet tuohon päälle. Ei noilla hinnoilla rehellisesti tienata. 

Vierailija
47/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ylläpidät harmaata taloutta ja oletat, että muut mkasavat kiltisti sen "yrittäjän" verot.

Kerro nyt vielä, miten uber/bolt-appin kautta annettu tippi on harmaata taloutta.

Vierailija
48/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästö on niin suuri verrattuna tavalliseen taksiin. Siksi käytän. Ei minillakaan ole liikaa rahaa. Miksi maksaisin Taxi Helsingin kyydistä 80-90 Euroa, jonka saa boltilta ja Ubetonta 25-40 eurolla?

Vierailija
49/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästö on niin suuri verrattuna tavalliseen taksiin. Siksi käytän. Ei minillakaan ole liikaa rahaa. Miksi maksaisin Taxi Helsingin kyydistä 80-90 Euroa, jonka saa boltilta ja Ubetonta 25-40 eurolla?

Ihmisillä ei vissiin käy mielessäkään, että Taxi Helsinki vain vetää enemmän välistä.

Vierailija
50/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioidaanko jutussa se, että esim. uber antaa kovia alennuksia, jotka eivät edes näy kuskille? Eli itse emofirma maksaa sen alennuksen ja kuski saa rahansa sen ovh hinnan mukaan. Olen jutellut tästä uber-kuskin kanssa, joka ei siis tietänyt, että sain 40% alennuksen reissusta. Hän sai rahansa sen normihinnan mukaan uberiltä. Uber mukavasti kontribuoi siis minun ajeluani.

Vierailija
51/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan aika raskasta elää tuollaisten pelkojen ja harhojen kanssa. Olen jo useamman vuoden kulkenut näillä halpiskyydeillä joka viikko, eikä huonoja kokemuksia ole. Ja olen nainen.

Sama, joudun käyttämään jonkin verran autottomana esim. lentokentälle ja sieltä pois on paras mennä taksilla. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia. Ainoa, joka tulee mieleen, on Taksi Helsingin vähän limainen vanhempi suomalainen herra, joka päätti viedä minut haluamaani paikkaan pisintä mahdollista reittiä pitkin saadakseen enemmän rahaa. No, näinpähän maisemia...

Vierailija
52/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uberin ja boltin parhain etu edullisten hintojen lisäksi on se, että näen kuskin ja sen arvostelut. Jää myös jälki äppiin kuka kuski oli. Ei enää ikinä tolpalta otettavaa taksia. En ole ajanut niillä moneen vuoteen. Hinnat hirveät ja kuskit voi olla ketä tahansa. Kuittia ei välttämättä saa. Nykyisin mulla voi olla taksitolppa 10 metrin päässä, niin tilaan uberin tai boltin!

Vierailija
53/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä tarviin taksia,mielummin otan pilkkahinnalla kun huijattas parin kilsan kyydistä lähelle sata euroa. Näin kävi tuttavalle kun kännissä taksilla kotiin halusi.

Vierailija
54/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uberin ja boltin parhain etu edullisten hintojen lisäksi on se, että näen kuskin ja sen arvostelut. Jää myös jälki äppiin kuka kuski oli. Ei enää ikinä tolpalta otettavaa taksia. En ole ajanut niillä moneen vuoteen. Hinnat hirveät ja kuskit voi olla ketä tahansa. Kuittia ei välttämättä saa. Nykyisin mulla voi olla taksitolppa 10 metrin päässä, niin tilaan uberin tai boltin!

Tämä! En suostuisi enää koskaan menemään taksitolpalle, kun Uberista tai Boltista lentää ulos kuin leppäkeihäs, jos kohtelee asiakasta huonosti. Ja tosiaan, yhtään huonoa kokemusta ei ole, ellei yhtä voimakasta partaveden hajua lasketa. Aina ystävällisiä ja täsmällisiä kuskeja on ollut. 

Vierailija
55/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinpä niin

Vierailija
56/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttavapiiristä tosiaan hyvin tienaavat, koulutetut milleniaalinaiset mukavuusfeministit ajelee nuilla Bolteilla ym.

Oletko sinä sitä mieltä että olisi hyvä olla kokonaan käyttämättä noita palveluita? 

No tavallaan joo, koska peräänkuulutan eettisempää kuluttamista. Koko tuo Wolt-Bolt-dynamiikka eurooppalaisen korkean elintason mukavuusfeministin ja kolmansista maista tulleiden työläisten välillä oksettaa, ja päälle vielä hintojen polkeminen.

Ok. Mä käytän varsinkin Bolttia, koska

- tarvitsen usein kyytiä eikä mi

introvertti! antakaa huomioo! uniikki lumihiutale!

Vierailija
57/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan aika raskasta elää tuollaisten pelkojen ja harhojen kanssa. Olen jo useamman vuoden kulkenut näillä halpiskyydeillä joka viikko, eikä huonoja kokemuksia ole. Ja olen nainen.

Sama, joudun käyttämään jonkin verran autottomana esim. lentokentälle ja sieltä pois on paras mennä taksilla. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia. Ainoa, joka tulee mieleen, on Taksi Helsingin vähän limainen vanhempi suomalainen herra, joka päätti viedä minut haluamaani paikkaan pisintä mahdollista reittiä pitkin saadakseen enemmän rahaa. No, näinpähän maisemia...

Hellyyttävää kun netissä se ongelmataksi on saduissa aina se limainen suomisetä, ja sitten lööpeissä kunnostautuvat ihan muunväriset.

Vierailija
58/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uberin ja boltin etu on se, että näkee hinnan etukäteen ennen kuin tilaa. Sitten voi miettiä mistä tilaa. Vai meneekö julkisilla. Pari kertaa kun oltu liikenteessä, niin kaveri ottanut Taksi Helsingin ja hinta on ollut tyypillisesti 2 kertaa kovempi kuin uberillä tai jopa kolme kertaa, kun uberillä olisi ollut alennuksia!

Vierailija
59/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämme markkinataloudessa.

Vierailija
60/103 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yhteiskunnan pitäisi määrittää hinnat ja omistaa tuotantokoneet, sehän olisi hieno toimiva yhteiskuntamalli.. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi