Vuokranantajat syrjivät ulkomaalaisilla nimillä hakevia
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pahimpia ovat sairaanhoitajat ja muut hoitoala. Järjetön ahneus saada koko ajan vaan isompaa palkkaa ja kiristetään ihmisten hengellä. Järjetöntä ahneutta heillä.
Terveisin ökypalkkaa nostava johtaja joka ei luovu etuoikeuksistaan ja bonuksistaan silloinkaan kun yrityksellä menee taloudellisesti huonosti?
Sairaanhoitajat jne. sentään tekevät oikeaa työtä, paljon enemmän ja raskaampaa kuin sinä, niillä hävyttömän pienillä resursseilla. Hoitavat sinutkin kuntoon kun olet saanut pullasorsana ähkyn.
Ihan silkkaa ahneuttaan se sairaanhoitajakin nostaa palkkaa ihmisten auttamisesta. Sairauden ihmisten vieläpä. Sietäisi hävetä, eikö vaan. Perusasioiden kuten sairaanhoidon pitäisi olla ilmaista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki jotka käyttää yhteiskunnallisia rakenteita väärin siinä toivossa että sillä rikastuu. Repii voittonsa muiden selkänahasta. Joo.
Millä tavalla sinä elätät itsesi? Kenen selkänahasta sinä kuppaat oman toimeentulosi? Veronmaksajien vaiko asiakkaiden?
Omalla omaisuudella, ei onneksi tarvitse enää ikinä käydä töissä. Mutta sinulta loppui argumentit, joten haluat keskittyä itse aiheen sijaan henkilöön, tietysti. Ad hominem. Tietysti jos vaikka eläisin yhteiskunnan tuella niin minulla ei olisi oikeutta mielipiteeseen saati sen ilmaisemiseen, tässäkään asiassa. Tyypillistä retoriikkaa.
Itsehän sinä aloitit tuon ahneudesta puhumisen. Miten tämä sinun oma omaisuutesi syntyi, jos ei kenenkään toisen selkänahasta, omia termejäsi käyttäen? Ja miten se tuottaa sinun ruokarah
Ad hominem. Leiki vaikka että olen lottovoittaja tai rikas perijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, itse mietin kieliasiaa. Jos ei ole yhteistä kieltä tai se on huono englanti niin miten ihmeessä selvittelee asumiseen liittyviä asioita? Siis myös sellaisia, jotka eivät johdu vuokralaisesta?
Mies se kieliasia selviää nimen perusteella?
Omalla lapsellani on nimi, jonka voisi kuvitella kuuluvan muunmaalaiselle ja täysin suomalainen on ja L:n kirjoitti äidinkielestään suomesta.
Mä olen ihan syntyperäinen suomalainen ja kirjoitin äidinkielestä A:n, eli osaan ilmeisesti suomea vain auttavasti.
M42
Ad hominem. Leiki vaikka että olen lottovoittaja tai rikas perijä.
Edelleen, ad hominemin aloitit sinä syyttämällä ahneudesta.
Lottovoitto tulee peliriippuvaisten ihmisten riistämisestä. Moraalitonta rahaa. Perintö tulee edeltävän sukupolven ahneuksissaan keräämistä varoista. Mutta jos et käytä pankkitilillä makaavaa perintörahaa suoraan vaan rahat ovat sijoitettuna, olet itsekin heti mukana ahneuden kierteessä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo vuokralaisten valikoinnin voi tehdä myös tavalla missä ei syyllisty vahingossakaan etniseen profilointiin. Suomenkielinen asuntoilmoitus, kaikki keskustelut, neuvottelut, dokumentaatio, yms yksinomaan suomeksi, pyydetään luottotiedot (mikä käytännössä vaatii että on asunut Suomessa riittävän pitkän aikaa), edellytetään vakituisia ansio- tai eläketuloja (vaaditaan todiste näistä), tarkistetaan verotoimistosta henkilön edellisen vuoden verotettava tulo että se täsmää annettuihin tietoihin, edellytetään kotivakuutuksen ottamista,... Periaatteessa voisi pyytää hakijaa esittämään myös rikosrekisteriotteenkin ettei tule vahingossa vuokranneeksi asuntoa vaikkapa huumekaupasta tuomitulle. Ja jos hakija kieltäytyy vastaamasta yhteenkin kysymykseen tai yrittää kyseenaistaa tai väistää sen niin sitten toteaa että nyt eivät taida odotukset oikein kohdata, kiitos hakemisesta.
En ole vuokranantaja mutta en myöskään usko että vuokranantajil
Rasistista.
Kyllä kaikki dokumentit sun muut pitäisi tarjota myös vuokraehdokkaan omalla kielellä. Tulkit, käännökset ym kulut tulee vuokralletarjoajan maksaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän kaikista saa rasistin, jos hakemalla haetaan.
Esimerkiksi tämä, kun mitataan sekkarilla aikaa siitä kuinka nopeasti vuokranantaja vastaa Aapon viestiin ja kuinka nopeasti vastaa Ablumatin viestiin. Jos vieraskielisen viestiin ei vastaa yhtä nopeasti, on rasisti.
Ainakin itse kun olen jotain kauppaamassa, pyrin keskittymään yhteen ostajaan kerrallaan. Eli en vastaa samalla sekunnilla kaikille kiinnostuneille ja myy yhtä tavaraa kymmenelle yhtäaikaa. Siksi toiselle vastataan heti ja muille myöhemmin. Olen siis siksi rasisti.
Luitko edes juttua? Siellä vuokranantajia haastateltiin ja he itse kertoivat että eivät tienneet ettei vuokraajia saa syrjiä kansalaisuutensa tms. takia, luulivat että he saavat päättää vaikka puhtaan rasistisin perustein.
Luin kyllä. Siinä myös sanottiin että toimittaja oli kellottanut aikaa, kummalle vastataan viestiin nopeammin, suomalaiselle vai ulkkarille.
Mikä tässä oli ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Kerran vuokrasin ulkomaalaiselle ja hän sitten päätti tehdä ruokaa avotulella kylpyhuoneessa. En vuokraa enää, koska asumisen taidot ei välttämättä ole Suomen tasoa.
Kylpyhuonehan on luultavasti parhaita paikkoja siinä kämpässä avotulella kokkaamiseen kun on suihku lähellä jos menee vihkoon.
Sillä tavalla ihan hyvä lehtijuttu, ettei kukaan loukkaa toisia rasistisilla kommenteilla, kun asiasta muistutetaan. Jos asuntoilmoitukseen vastaa etnisen nimen omaavana henkilönä, kannattaa tuoda sille kaikki omat hyvän vuokralaisen piirteet. Niin kantiksetkin tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi tämä, kun mitataan sekkarilla aikaa siitä kuinka nopeasti vuokranantaja vastaa Aapon viestiin ja kuinka nopeasti vastaa Ablumatin viestiin. Jos vieraskielisen viestiin ei vastaa yhtä nopeasti, on rasisti.
Ainakin itse kun olen jotain kauppaamassa, pyrin keskittymään yhteen ostajaan kerrallaan. Eli en vastaa samalla sekunnilla kaikille kiinnostuneille ja myy yhtä tavaraa kymmenelle yhtäaikaa. Siksi toiselle vastataan heti ja muille myöhemmin. Olen siis siksi rasisti.
Luitko edes juttua? Siellä vuokranantajia haastateltiin ja he itse kertoivat että eivät tienneet ettei vuokraajia saa syrjiä kansalaisuutensa tms. takia, luulivat että he saavat päättää vaikka puhtaan rasistisin perustein.
Luin kyllä. Siinä myös
Tutkivaa journalismia hyödyllisimmillään.
Tuo on kyllä taas niin vtun vassariartikkeli! Vuokranantaja saa edelleen valita vuokralaisensa. Ei ole pakko ottaa sitä kelaelättiä, vaan voi ottaa sen joka maksaa vuokran säntillisesti omilla, työstä tienaamillaan rahoilla. Mitäpä jos nämä ns. syrjityt kansanryhmät alkaisivat tekemään töitä ja integroitumaan tähän yhteiskuntaan, niin voisi olla helpompi saada se vuokra-asuntokin. Mutta onhan tässä jo useampi vuosikymmen mennyt, eikä ole näköpiirissä kotoutumista. Yhdellä ryhmällä siihen on mennyt jo satojakin vuosia.
Itse ainakin valitsen sen kuka minun asunnossa asuu. Ihan sama mitä nuo ideologiset vihervassarit sanoo. Ottaisi nämä vihervassarit omiin asuntoihinsa nuo asumaan kun kerran ne on niin hyviä ja muiden omaisuutta kunnioittavia asukkaita. Jos ei vuokralainen maksa omista rahoistaa edes takuu vuokraa niin ei se koskaan kunnioita sinun omaisuutta kun ei ole penniäkään omia rahoja kiinni
Itse asun ja olen asunut ulkkareiden naapurissa, jotka vastasivat koko talon haitallisesti melutasosta.Nyt on kyseessä on valkoinen mies ja filppumuija perheineen. Ihan hirveä melu eivätkä osaa kasvattaa lapsiaan yhtään. Vanhemmat puhuvat huutamalla, kanta astuvat. Oikein provosoivat koko perheen voimin hakkaamalla seinääni jatkuvasti ja varsinkin öisin kun olen valittanut useasti melusta. Kiusaajia ja ihan täysiä hirviöitä koko perhe.
Vierailija kirjoitti:
Itse asun ja olen asunut ulkkareiden naapurissa, jotka vastasivat koko talon haitallisesti melutasosta.Nyt on kyseessä on valkoinen mies ja filppumuija perheineen. Ihan hirveä melu eivätkä osaa kasvattaa lapsiaan yhtään. Vanhemmat puhuvat huutamalla, kanta astuvat. Oikein provosoivat koko perheen voimin hakkaamalla seinääni jatkuvasti ja varsinkin öisin kun olen valittanut useasti melusta. Kiusaajia ja ihan täysiä hirviöitä koko perhe.
Niin ja ikinä en vuokraa ulkomaalaiselle, jos on myös suomalaisia ehdokkaita, koska olen niistä eniten naapureina kärsinyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin kyllä. Siinä myös
Toimittelija voi yrittää tehdä jotain fiksumpaa hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen vuokraaminen pitäisi sitten vissiin kokonaan kieltää. Ei pelkästään siksi että sosiaalietuudet valuu kuin tulonsiirtoina ahneille rikkaille ja liian suuria riskejä ottaville rikkaita larppaaville. Vaan sillä päästäisiin myös lain rikkomisesta, eikä yksityisbisnes enää vääristäisi asuntojen hintoja. On jo nyt täysin kestämätöntä että asuminen maksaa reippaasti yli 50% keskiverto suomalaisen tuloista. Sellainen yhteiskunta romahtaa mahdottomuuteensa.
Yksityiset vuokra-asunnot ovat kyllä yleensä hitusen edullisempia kuin ns yleishyödyllisten toimijoiden, kuten Saton ja Lumon kämpät. Eli jos ne vääristävät hintoja, niin alaspäin eikä ylöspäin.
Sato ja Lumo ovat ihan eri konsepti. Isompia asuntoja, ei vuokravakuutta, asuntoa saa modata jne.. Oikea vertailukohde on kaupungin asunnot.
Kaupungin asuntoja ylläpidetään verovaroin, eli se on tuettua asumista. Ei sitä voi verrata yksityiseen.
Etelänaapuristamme oli kerran vuokralainen, eikä tule toista kertaa, huoh!
Muutin uudehkoon vuokra kerrostaloasuntoon kiinalaisen miehen jälkeen. Ollut tyhjänä puoli vuotta, ehkä otsonoitu. Asunnon joka sentti haisi paistoöljyn kärylle ja itämaisille mausteille. Tiskikoneessa sihdissä sentin paksuinen kovettunut öljykerros, kone vaihtoon. Öljy haisi jopa verhokiskoissa, mitkä pyyhin luutulla pölystä. Siis ilmassa leijunut öljynkäry laskeutui verhokiskoihin. Pesin kaikki pinnat kahdesti, haju lieveni siedettäväksi. Asunto tietenkin likakarstassa ja siivoamatta.
Omistaja ota huomioon, että monet ulkomaalaiset pilaavat asunnon ruuanlaitolla. Se ei kelpaa suomalaisille enää.
Vierailija kirjoitti:
Muutin uudehkoon vuokra kerrostaloasuntoon kiinalaisen miehen jälkeen. Ollut tyhjänä puoli vuotta, ehkä otsonoitu. Asunnon joka sentti haisi paistoöljyn kärylle ja itämaisille mausteille. Tiskikoneessa sihdissä sentin paksuinen kovettunut öljykerros, kone vaihtoon. Öljy haisi jopa verhokiskoissa, mitkä pyyhin luutulla pölystä. Siis ilmassa leijunut öljynkäry laskeutui verhokiskoihin. Pesin kaikki pinnat kahdesti, haju lieveni siedettäväksi. Asunto tietenkin likakarstassa ja siivoamatta.
Omistaja ota huomioon, että monet ulkomaalaiset pilaavat asunnon ruuanlaitolla. Se ei kelpaa suomalaisille enää.
Tämä riski on esimerkiksi ihan asiallinen syy valita muu vuokralainen, koska se liittyy asunnon kulumiseen.
Suurimmalle osalle kyllä riittää että saisi edes kohtuullisesti. Ettei tarvitsisi hakea Kelasta toimeentulotukea täydentämään liian pientä palkkaa, että saa maksettua ne elämisen peruskulut. Jos tekee yhteiskunnan rankimpia ja tärkeimpiä duuneja niin kyllä siitä pitäisi saada enemmän kuin jostain bisnespöhisemisestä.