Uusi tutkimus: suomalaisten naisten keskipaino on kohta 80kg
Kommentit (525)
Ja toinen huomio kun vilkuilee ihmisten someja, kuvissa olevista saa etsimällä etsiä normaalipainoisia kun tytöillä on juhlat..
Minäpä painan yli 80kg mutta en olekaan mikään keskivertoihminen. Olen 169cm pitkä, elämääni tyytyväinen, ilman sairauksia, ei mitään lääkkeitä, kaikki veri-ym. arvot hyviä, ulkoilua harrastava, hyviä ystäviä, kala-kasvisruokaa syövä absolutisti. Nyt jo työeläkkeellä, aikaa opiskella ja harrastaa kaikkea mitä haluan kiloistani huolimatta. Haluan pudottaa kuiten muutaman kilon painostani. Olisi helpompi löytää kauniita, mukavia vaatteita. ps. Ja sanon jo valmiiksi kaikille, että en käytä valmisruokia enkä mitään missä on lisättyä sokeria. Paitsi ulkomaanmatkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä InBody -mittauksessa, niin saa tietoa omasta kehonkoostumuksestaan. Itse kävin viime viikolla ja olin yllättynyt mm. siitä, että omat luut painavat ainoastaan n. 3kg. Lisäksi, vaikka en ole ylipainoinen, mun vyötärö-lantiosuhteessa olisi parantamisen varaa ja myös viskeraalirasvaa olisi varaa vähentää, vaikka kehon rasvaprosentti oli täysin OK.
Mitähän luita sulta puuttuu? Naisen luut painavat keskimäärin 7,8 kg, noin suurta poikkeamaa ei voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hmmh.. no mä painan tuon 80 kg ja tykkään ihan kurvikkaasta vartalostani. Olen terve ja liikun, en tosin ole mikään himoliikkuja vaan pikemminkin terveys- ja hyötyliikkuja. Käytän L-koon vaatteita ja olen 172 cm pitkä. Ärsyttää noi kauhistelijat "en ole koskaan tavannut noin painavaa naista" jne.
Olen saman pituinen ja painan 10kg vähemmän. On lihaksia, mutta on ihan rehellisesti läskiä myös. Ne kurvit on sinullakin suurimmaksi osaksi läskiä. Ylipaino ei ole sen hienompaa tai terveempää, vaikka sitä kutsuisi kurveiksi. Kaikki ylipainon tuomat ongelmat ei näy tai ihminen ei välttämättä edes tajua niiden olemassaoloa, kun on niin tottunut niihin.En nyt kannata skinny tokia myöskään, mutta ei sekään ole kovin tervettä, että ollaan onnellisia ylipainosta ja suljetaan täysin silmät sen riskeiltä.
Sivusta. Kannattaa silti muistaa, että paino kertyy eri ihmisillä eri tavalla. Pituus ei selitä pelkästään. Joillain se on nimenomaan sitä haitallista vatsarasvaa, toisilla iso osa esimerkiksi rinnoissa. Sitten on myös lihakset. Jotkut voivat olla muodokkaita ja lihaksikkaita mikä selittää suuren painon.
Sivusta huutelen, että ainakin itselle nuo luuranko- ja mikset syö mitään-huutelut ovat olleet aina hoikkana arkipäivää. Korona-aikana lihoin ja kukaan ei sanonut mitään. Sitten, kun laihdutin takaisin, alkoi taas tämä.