Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi tutkimus: suomalaisten naisten keskipaino on kohta 80kg

Vierailija
24.05.2025 |

Huh, aika paljon!

Kommentit (523)

Vierailija
501/523 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa käydä InBody -mittauksessa, niin saa tietoa omasta kehonkoostumuksestaan. Itse kävin viime viikolla ja olin yllättynyt mm. siitä, että omat luut painavat ainoastaan n. 3kg. Lisäksi, vaikka en ole ylipainoinen, mun vyötärö-lantiosuhteessa olisi parantamisen varaa ja myös viskeraalirasvaa olisi varaa vähentää, vaikka kehon rasvaprosentti oli täysin OK. 

Sinuna olisin huolissani, jos sun luut painavat vain n. 3 kiloa. Ellet tietysti ole lyhytkasvuinen. 

"Pääsääntöisesti luuston osuus kehon kokonaispainosta on 1020 prosenttia. Kansainvälisen säteilysuojakomission ICRP:n mukaan aikuisten miesten luusto painaa keskimäärin 10,5 kg ja naisten 7,8 kg."

https://tieku.fi/ihminen/paljonko-luuranko-painaa

Vierailija
502/523 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perämerestä maalle nousseita läskimanaatteja ovat. Siinä on hyvä livenä seurata miltä näytti aikanaan kun kalat nousi maalle ja alkoivat kävellä. Tosin nämä läskimanaatit ei kyllä kävele yhtään mihinkään, ne vain tipuaskelilla vaappuu eteenpäin kuin muumit.

No eikö ole hyvä että kävelevät.. Miksi tämäkään ei sitten käy? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/523 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta vain nuo 2 pitkää.

#484 antoi fiksun vinkin. Komppaan.

Koemme kudoskatoa/atrofiaa, sarkopeniaa, hormonien muutoksia + korjaavan, anabolisen kasvuhormonin erittymisen huomatt. vähentymistä. 35-vuotiaina olemme voimiemme kukkeudessa, tästä eteenpäin vanhetessamme > rapautuminen voi olla armotonta..

Ei ole helppoa, mutta tätä se on. Sama osa molemmilla sukupuolilla. Naisilla raskaus voi tuoda 15-30 kiloa lisämassaa. (Näin 26-vuotias s-koon kollegani aikanaan kertoi raskaudestaan: +30 kg painoa viimeisen raskauskuun loppuvaiheessa). Mies pääsee huomattavasti helpommalla raskauksitta..

Viiden vuoden välein olisi hyvä jokaisen realistisesti katsahtaa peiliin ja kartoittaa oma tilanteensa. Kerran vuodessa katselmus vielä parempi..

Poistun. Ei kommentteja muualla.

E

Vierailija
504/523 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä on sitten tekemistä kun pitää lihoa 32 kiloa, jotta pääsen suomalsien naisen keskipainoon. Ehdotuksia?

Vierailija
505/523 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on liian halpaa.

Tai huonolaatuista lisäainehöttöä. 

Vierailija
506/523 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Tässäpä on sitten tekemistä kun pitää lihoa 32 kiloa, jotta pääsen suomalsien naisen keskipainoon. Ehdotuksia?'

//

Älä tröllykkä jaksa.

Mene punnertamaan. 

Minä vedän leukoja.

E

Vierailija
507/523 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hmmh.. no mä painan tuon 80 kg ja tykkään ihan kurvikkaasta vartalostani. Olen terve ja liikun, en tosin ole mikään himoliikkuja vaan pikemminkin terveys- ja hyötyliikkuja. Käytän L-koon vaatteita ja olen 172 cm pitkä. Ärsyttää noi kauhistelijat "en ole koskaan tavannut noin painavaa naista" jne. 

Olen saman pituinen ja painan 10kg vähemmän. On lihaksia, mutta on ihan rehellisesti läskiä myös. Ne kurvit on sinullakin suurimmaksi osaksi läskiä. Ylipaino ei ole sen hienompaa tai terveempää, vaikka sitä kutsuisi kurveiksi. Kaikki ylipainon tuomat ongelmat ei näy tai ihminen ei välttämättä edes tajua niiden olemassaoloa, kun on niin tottunut niihin.

En nyt kannata skinny tokia myöskään, mutta ei sekään ole kovin tervettä, että ollaan onnellisia ylipainosta ja suljetaan täysin silmät sen riskeiltä. 

Vierailija
508/523 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo paljon ole jos on pitkä. Lyhyillä menee jo sairaalloisen puolelle.

Aika pitkä saa olla että tuo on ok. Itse olen  170 cm ja  62 kg, koskaan en näin lihava ole ollut, pitää karistaa muutama kilo. Oli pari  isoa nivelleikkausta ja sen takia paino pääsi pompsahtamaan  riittävän liikunnan puutteesta. Likkumaan olen tottunut paljon aina

Vierailija
509/523 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta vain nuo 2 pitkää.

#484 antoi fiksun vinkin. Komppaan.

Koemme kudoskatoa/atrofiaa, sarkopeniaa, hormonien muutoksia + korjaavan, anabolisen kasvuhormonin erittymisen huomatt. vähentymistä. 35-vuotiaina olemme voimiemme kukkeudessa, tästä eteenpäin vanhetessamme > rapautuminen voi olla armotonta..

Ei ole helppoa, mutta tätä se on. Sama osa molemmilla sukupuolilla. Naisilla raskaus voi tuoda 15-30 kiloa lisämassaa. (Näin 26-vuotias s-koon kollegani aikanaan kertoi raskaudestaan: +30 kg painoa viimeisen raskauskuun loppuvaiheessa). Mies pääsee huomattavasti helpommalla raskauksitta..

Viiden vuoden välein olisi hyvä jokaisen realistisesti katsahtaa peiliin ja kartoittaa oma tilanteensa. Kerran vuodessa katselmus vielä parempi..

Poistun. Ei kommentteja muualla.

E

Minulla raskausaikana lopussa oli vain n.10 kg ja tippui normaaliin muutamassa viikossa. tein fyysistä työtä raskauden  loppuun saakka ja heti töitä synnäriltä tullessa, eläimiä ei voinut jättää hoitamatta ja lypsämättä

Vierailija
510/523 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun perääni tulee poikkeuksetta 

kademielinen sålvaaja.

Jos todella olit 'oikea ihminen', 

joka 50 kg painat lisämassaa 

ruhoosi kaivaten >

niin ei sinulle trölli-heitto.

Tuetaan, ei lannisteta.

Myös nätit ja hoikat ihmiset 

ovat herkkiä; kaipaavat 

kivoja sanoja, muutakin kuin pelkkää kateuskiusaamista ja seksuaalista häirintää.

E

Vierailija
511/523 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä on todella huolestuttava  on että naisilla on nykyään miestyyppistä lihomista eli vatsa kasvaa oikeen kunnolla. Eilenkin vastaan tuli nuoria naisia ihan valtavan kokoisia.

Sitä ne lisäaineet tekee. 

Vierailija
512/523 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä on todella huolestuttava  on että naisilla on nykyään miestyyppistä lihomista eli vatsa kasvaa oikeen kunnolla. Eilenkin vastaan tuli nuoria naisia ihan valtavan kokoisia.

Sitä ne lisäaineet tekee. 

Siks varmaan aikuiset nussii alaikäisiä

Vierailija
513/523 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo paljon ole jos on pitkä. Lyhyillä menee jo sairaalloisen puolelle.

Aika pitkä saa olla että tuo on ok. Itse olen  170 cm ja  62 kg, koskaan en näin lihava ole ollut, pitää karistaa muutama kilo. Oli pari  isoa nivelleikkausta ja sen takia paino pääsi pompsahtamaan  riittävän liikunnan puutteesta. Likkumaan olen tottunut paljon aina

Riippuu toki ihmisestä ja vartalon mallista. Itse olen pari senttiä sinua pidempi. Lihaksikas ollut aina. Minulla tuo 62kg on ihan alaraja, etten ala näyttämään jo liian laihalta. Joskus painoin 59kg enkä näyttänyt terveeltä. Nyt paino pyörii 62-65kg välillä ja on juuri hyvä. 

Vierailija
514/523 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hmmh.. no mä painan tuon 80 kg ja tykkään ihan kurvikkaasta vartalostani. Olen terve ja liikun, en tosin ole mikään himoliikkuja vaan pikemminkin terveys- ja hyötyliikkuja. Käytän L-koon vaatteita ja olen 172 cm pitkä. Ärsyttää noi kauhistelijat "en ole koskaan tavannut noin painavaa naista" jne. 

Olen saman pituinen ja painan 10kg vähemmän. On lihaksia, mutta on ihan rehellisesti läskiä myös. Ne kurvit on sinullakin suurimmaksi osaksi läskiä. Ylipaino ei ole sen hienompaa tai terveempää, vaikka sitä kutsuisi kurveiksi. Kaikki ylipainon tuomat ongelmat ei näy tai ihminen ei välttämättä edes tajua niiden olemassaoloa, kun on niin tottunut niihin.

En nyt kannata skinny tokia myöskään, mutta ei sekään ole kovin tervettä, että ollaan onnellisia ylipainosta ja suljetaan täysin silmät sen riskeiltä. 

Komppaan. Laihdutin normaalipainon ylärajoilta alarajoille. Vasta siten tajusin mitä vaivoja olikaan ollut. Nivelkivut, päänsäryt, iho-ongelmat, kuukautiskierron häiriöt jne. Ei niitä huomannut ja tajunnut, kun ne oli arkipäivää. 

Vierailija
515/523 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa että ihmissilmä on tottunut jo Suomessa ylipainoon, itse täysin keski-normaalipainoisena eli 56kg/168cm saan kuulla jatkuvasti että ala syödä olet luuranko. Ja huomaan että vaatteet ovat kasvaneet ihmisten lihomisen myötä, käytän XS vaatteita ja nekin osa on liian isoja ja tätä kokoa tai pienempää ei edes löydy kaikista vaatteista.

Vierailija
516/523 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsutaan nimellä fatimismi,paino, muoto ja väri esikuvana

Vierailija
517/523 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä on sitten tekemistä kun pitää lihoa 32 kiloa, jotta pääsen suomalsien naisen keskipainoon. Ehdotuksia?

Raskaaksi vaan,jos mahdollista.

Vierailija
518/523 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kurvikas"= lihava. Kyllä varmaan ärsyttää kun joku sanoo suoraan. "Käytän L-koon vaatteita". Niin. L on large...

Vierailija
519/523 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kannattaa käydä InBody -mittauksessa, niin saa tietoa omasta kehonkoostumuksestaan. Itse kävin viime viikolla    ja olin yllättynyt mm. siitä, että omat luut painavat ainoastaan n. 3kg. Lisäksi, vaikka en ole ylipainoinen, mun  vyötärö-lantiosuhteessa olisi parantamisen varaa ja myös viskeraalirasvaa olisi varaa vähentää, vaikka kehon    rasvaprosentti oli täysin OK. 

Tätä suosittelen myös. Moni yllättyy juurikin esim. luiden painosta. InBody-mittaus tarjoaa faktatietoa, eikä  tarvitse arpoa, onko se oma paino nyt pääasiallisesti syömällä vai treenaamalla hankittua. Mittaus tarjoaa myös  suuntaviivoja esimerkiksi sille, miten jatkossa kannattaa treenata.

Sen kertoo ihan peilikin, että missä muodossa se paino on. Tosin monella taitaa olla kehonkuva jo niin vääristynyt, että kuvittelee itsensä paljon hoikemmaksi kuin mitä todellisuudessa on. Erityisesti vessojen peilit ovat salakavalia, koska niissä valaistus tulee pääasiassa ylhäältä päin, eli leuan alle muodostuu varjo ja saa näin näyttämään kuvajaisensa todellista hoikemmalta.

Mutta aina voi myös tehdä ihrojen hyllyttely ja löllyttely testin: ottaa napakan otteen vatsastaan kaksin käsin ja hytkyttelee ja löllyttelee vähän ja jos hyllyy ja löllyy ja lällyy, niin se on merkki siitä, että on aika vaihtaa sipsit ja suklaalevyt porkkanaraasteeseen ja pinaattiin 🤭

Vierailija
520/523 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmmh.. no mä painan tuon 80 kg ja tykkään ihan kurvikkaasta vartalostani. Olen terve ja liikun, en tosin ole  mikään himoliikkuja vaan pikemminkin terveys- ja hyötyliikkuja. Käytän L-koon vaatteita ja olen 172 cm pitkä.  Ärsyttää noi kauhistelijat "en ole koskaan tavannut noin painavaa naista" jne. 

SIIS HYI HELEVETTI! Itse 172 cm pitkänä olisin ihan kauhuissani, jos painaisin 80 kg. Ylipainon puolelle tuollainen menee. Heti alkaisi refluksioireet ja muut oireet vaivaamaan...

N 172 cm 62 kg

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme