Miksiköhän ruumiillinen kuritus oli tärkeää vanhemman mielestä?
Tavallisen keskiluokkaisen perheen ainoa tyttölapsi 80-luvun keskivaiheilta ja luulen, että muuten meillä oli samanlaista kuin muillakin siihen aikaan, paitsi se, että käytettiin vielä ruumiillista kurittamista (= vyöllä takapuolelle) johonkin n. 12-vuotiaaksi asti, mikä ei kai ollut enää kovin yleistä. Nyt kun olen lukenut vanhoja päiväkirjoja, olen ymmärtänyt, että äiti on kipuillut asian kanssa kovastikin, ja se oli nimenomaan isän vaatimus, että ruumiillista kuritusta käytetään, äiti ei olisi halunnut. Tämä on vähän yllättävää, koska muissa kasvatuksellisissa asioissa kuitenkin äiti oli paljon läheisempi, eikä isä paljoa puuttunut. Mitään uskonnollista taustaa tai vastaavaa ei tässä ole, siis tapakristittyjä vain. Enkä muista, että isä muuten olisi ollut määräilevä niin, että olisi äidin jyrännyt.
Kommentit (88)
Vanhemmuus voi olla myös kiihottavaa ja seksi on ihan luonnollinen asia ilman woketusta.
Vierailija kirjoitti:
Näin arvokonservatiivina kristittynä kiihotun lapsiin kohdistuvasta väkivallasta ja lyömisestä muutenkin.
Näin ei vain on. Itselläkin tulee kiihottunut olo ja paikat limoittivat kun rankaisen ruumiillisesti.
Omani olen kasvattanut ilman väkivaltaa hyvin käyttäytyviksi ja kilteiksi. Mutta veljeni ei pidä kuria omille lapsilleen, joten aina tilanteen vaatiessa tämä täti kyllä pistää kelvottomat kakarat ojennukseen riittävän rajusti.
Opettakaa lapsille sama minkä opetin omilleni: jos joku lyö, saat lyödä takaisin vähintään yhtä kovaa. Ei se kiusaajat muuten opi. Hyvä senkin on turpaansa saada. Se on sille ihan oikein.
Lastaan pahoinpitelevä on luuseri, joka ei pärjää lapselle muuten kuin väkivallalla. Aika helvetin naurettavaa. Samalla sitten pilaa suhteensa elämänsä tärkeimpään ihmiseen. Tai ainakin nämä lapsensa pahoinpitelijät yleensä mainostavat lapsensa olevan heille se kaikkein tärkein.
Ei kyllä tulisi mieleenikään pieksää elämäni tärkeintä ihmistä siksi, että hän käyttäytyy jotenkin väärin.
Meidän perheessä -70-80- luvulla me lapset saatiin remmistä, eli professori-isä löi vyöllä.
Monesti minusta se oli epäreilua kun en pienimpänä ollut usein edes oikeinen tietoinen, että mitä olin tehnyt.
Minun toinen lapseni oli aika kovapäinen ja tukistin häntä muutaman kerran kunnolla. Sitten näin tämän alle 3-vuotiaan uhmakkaan ilmeen ja selän taakse puristetut kädet.
Ymmärsin ihan yhtäkkiä, että mikä on seuraava rangaistus; aionko lyödä lastani ihan kunnolla, että oppii olemaan..
Tästä alkoi minun oikea tutustumiseni tähän lapseeni ja siihen miten häntä pitää kasvattaa. Aika paljon miettimistä ja kommervenkkejä tarvittiin. Olen myös pyytänyt häneltä anteeksi ja selittänyt, että en osannut ollenkaan suhtautua uhmaan
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä -70-80- luvulla me lapset saatiin remmistä, eli professori-isä löi vyöllä.
Monesti minusta se oli epäreilua kun en pienimpänä ollut usein edes oikeinen tietoinen, että mitä olin tehnyt.
Minun toinen lapseni oli aika kovapäinen ja tukistin häntä muutaman kerran kunnolla. Sitten näin tämän alle 3-vuotiaan uhmakkaan ilmeen ja selän taakse puristetut kädet.
Ymmärsin ihan yhtäkkiä, että mikä on seuraava rangaistus; aionko lyödä lastani ihan kunnolla, että oppii olemaan..
Tästä alkoi minun oikea tutustumiseni tähän lapseeni ja siihen miten häntä pitää kasvattaa. Aika paljon miettimistä ja kommervenkkejä tarvittiin. Olen myös pyytänyt häneltä anteeksi ja selittänyt, että en osannut ollenkaan suhtautua uhmaan
Jotenkin ajattelisi, että kuritukset olisi olleet vähemmän kouluja käyneiden juttuja, mutta minunkin paras kaveri lapsena, isänsä lääkäri, joka antoi remmiä. Ei ymmärrä.
Minun isä oli iäkäs eikä uskonut ruumiilliseen kuritukseen. Mutta isällä oli myös auktoriteettia. Kun isä käski lopettaa höpöhommat niin ne loppui. Kaikista lapsista tuli kunnon kansalaisia ilman hakkaamista. Kiitos isälle siitä ja kaikesta tuesta ja rakkaudesta mitä kasvaessa sain. Ikävä on kova.
Jep. Se on kyllä kumma, että kun sieltä takamuksesta muutamaa paikkaa koskettaa, se edistää aivojen työtä valtavasti. Järki, mikä ennen on ollut persessä, palaa päähään. Olkaa onnellisia, ketä on kuritettu. On teillä enemmän järkeää ja viisautta kun vaoaakasvatuksen saaneilla.