Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksiköhän ruumiillinen kuritus oli tärkeää vanhemman mielestä?

Vierailija
24.05.2025 |

Tavallisen keskiluokkaisen perheen ainoa tyttölapsi 80-luvun keskivaiheilta ja luulen, että muuten meillä oli samanlaista kuin muillakin siihen aikaan, paitsi se, että käytettiin vielä ruumiillista kurittamista (= vyöllä takapuolelle) johonkin n. 12-vuotiaaksi asti, mikä ei kai ollut enää kovin yleistä. Nyt kun olen lukenut vanhoja päiväkirjoja, olen ymmärtänyt, että äiti on kipuillut asian kanssa kovastikin, ja se oli nimenomaan isän vaatimus, että ruumiillista kuritusta käytetään, äiti ei olisi halunnut. Tämä on vähän yllättävää, koska muissa kasvatuksellisissa asioissa kuitenkin äiti oli paljon läheisempi, eikä isä paljoa puuttunut. Mitään uskonnollista taustaa tai vastaavaa ei tässä ole, siis tapakristittyjä vain. Enkä muista, että isä muuten olisi ollut määräilevä niin, että olisi äidin jyrännyt. 

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivän kakaroille ei pidetä juuri lainkaan kuria ja se onkin yksi erittäin merkittävä syy sille miksi lasten ja nuorten käytös (joka osittain vaikuttaa myös älykkyyteen) on surkealla tasolla.

Vierailija
42/77 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- jostain muualta luettu ja omaksuttu käsitys, että vain tämä toimii

Käytännön kokemus siitä, että ruumiillinen kuritus toimii. Suurin osa maailman vanhemmista käyttää ruumiillista kuritusta.

Ei se toimi.

Mistä sen näkee, että se ei toimi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivän kakaroille ei pidetä juuri lainkaan kuria ja se onkin yksi erittäin merkittävä syy sille miksi lasten ja nuorten käytös (joka osittain vaikuttaa myös älykkyyteen) on surkealla tasolla.

Iso osa vanhemmista ei enää edes pysty pakottamaan lapsiaan kouluun. Lapsi jää vaan kotiin pelaamaan. Tällä on valtavan tuhoisa vaikutus lapsen kehitykselle ja ylipäätään tulevaisuudelle, mutta minkäs teet kun kurittaa ei saa.

Vierailija
44/77 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faija veteli remmillä persuksiin niin, että pahkurat nousi enkä pystynyt istumaan pariin viikkoon, kun olin kähveltänyt broidin säästöpossusta kolikoita. Olen vieläkin kiitollinen hänelle, että rosvon ura katkesi siihen, eikä niin kuin monille kavereille 60-luvun Rööperissä joista ammattirikollisia.

Vierailija
45/77 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väkivaltaiset eivät kykene keskustelemaan. Meillä ei oltu väkivaltaisia 70-80-luvuilla.

Sitähän se oli. Tottelet tai saat selkään ja tottelet. Lasten vaan piti totella enemmittä keskusteluitta ja esimerkkioppimatta. Oma lapsi on 17 ja hyväkäytöksinen nuori jota ei ole kasvatettu piiskalla vaan rajoilla ja rakkaudella. Laiskuutta turvautua väkivaltaan ja selittää että pakko kun ei se tottele. 

Vierailija
46/77 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väkivaltaiset eivät kykene keskustelemaan. Meillä ei oltu väkivaltaisia 70-80-luvuilla.

Sitähän se oli. Tottelet tai saat selkään ja tottelet. Lasten vaan piti totella enemmittä keskusteluitta ja esimerkkioppimatta. Oma lapsi on 17 ja hyväkäytöksinen nuori jota ei ole kasvatettu piiskalla vaan rajoilla ja rakkaudella. Laiskuutta turvautua väkivaltaan ja selittää että pakko kun ei se tottele. 

Mitä itse teet jos lapsi ei tottele vaikka keskustelet ja esimerkkiopetetat? Eli miten saat sen paljon puhutun rajan pitämään?

Vierailija
47/77 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä itse teet jos lapsi ei tottele vaikka keskustelet ja esimerkkiopetetat? Eli miten saat sen paljon puhutun rajan pitämään?

Minä sain selkään kun karkasin autotielle. Tein sen uudelleen uhmassani. Oma lapsen kohdalla estettiin ja puhuttiin siitä miksi ei niin tehdä. Ja että saa luvan kulkea kädestä pitämättä kun pysyy siellä missä pitää. Kerran tahallaan särki toisen tavaran. Mitä hyötyä olisi ollut piiskata ja pelotella sen sijaan että joutui ostamaan omasta rahasta uuden ja viemään tälle rikotun sijaan. Käytiin myös keskustelu aiheesta että moinen käytös on rumaa ja tuo pahaamieltä eikä hän pääse luistamaan vastuusta. Siihen jäi ne touhut. On ollut seuraukset suuntaan ja toiseen. Toivottu käytös huomattu, oma esimerkki ja ylipäänsä paljon keskusteltu asioista ja elämästä. Tunteet saaneet kuulua mutta ketään/mitään ei saa vahingoittaa. En väitä että nää vuodet ois olleet helppoja, mutta kantaneet paljon pidemmälle kun se minun saamani piiskatyyli. Aikuinen on aikuinen eikä kaveri ja kysele lapselta sopiiko? Siinä missä lapsen asia ei ole päättää. 

Vierailija
48/77 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain selkään kun karkasin autotielle. Tein sen uudelleen uhmassani. Oma lapsen kohdalla estettiin ja puhuttiin siitä miksi ei niin tehdä. Ja että saa luvan kulkea kädestä pitämättä kun pysyy siellä missä pitää. Kerran tahallaan särki toisen tavaran. Mitä hyötyä olisi ollut piiskata ja pelotella sen sijaan että joutui ostamaan omasta rahasta uuden ja viemään tälle rikotun sijaan. Käytiin myös keskustelu aiheesta että moinen käytös on rumaa ja tuo pahaamieltä eikä hän pääse luistamaan vastuusta. Siihen jäi ne touhut. On ollut seuraukset suuntaan ja toiseen. Toivottu käytös huomattu, oma esimerkki ja ylipäänsä paljon keskusteltu asioista ja elämästä. Tunteet saaneet kuulua mutta ketään/mitään ei saa vahingoittaa. En väitä että nää vuodet ois olleet helppoja, mutta kantaneet paljon pidemmälle kun se minun saamani piiskatyyli. Aikuinen on aikuinen eikä kaveri ja kysele lapselta sopiiko? Siinä missä lapsen asia ei ole päättää. 

Kun ruumiillista kuritusta ei käytetä niin ongelmaksi tulee useimpien lasten kohdalla se, että niitä toimivia seurauksia/pelotteita millä lapsen uhma saadaan pois ei yksinkertaisesti löydy läheskään aina, kun niille olisi tarvetta. Mitä noihin yksittäisiin esimerkkeihin tulee, niin karkaamisen estäminen voi olla vaikeaa, koska ei varsinkaan hiukan isompaa lasta pysy koko ajan pitämään kädestä kiinni. Omaa rahaa rikotun asian korvaamiseen lapselle ei välttämättä ole lainkaan tai sitä on liian vähän. On myös sellaisia lapsia jotka eivät juuri välitä rahasta. Ja paljon muitakin häiriökäytöksen muotoja tietysti on. Vaikkapa rumat puheet, yleinen häiriköinti, kiusaaminen, sovituista ajoista myöhästyminen.

Vierailija
49/77 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhemmat käyttivät väkivaltaa ihan vain laiskuuden vuoksi. Kyllähän lapsi oppii tottelemaan, kun tietää, että vanhempi varmasti pieksää niin, että korvissa soi. Kieltämättä itselläkin käynyt joskus uhmaikäisen kanssa mielessä, että kun kerran hiuksista pyöräyttäisi, niin olisi varmasti kiltisti, mutta en ikinä sitä tekisi. 

Joo, tänään prismassa joku äiti puhui lapselle nätisti sanalla, kun oli niskavilloissa kiinni. Ikävä tapa. 

Vierailija
50/77 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli vapaa kasvatus. Kyllä lapsi puhumalla oppii. Eihän suuttuminenkaan pahasta ole, kunhan ei maltti mene ja johda fyysiseen kurittamiseen. 

Vierailija
51/77 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso osa vanhemmista ei enää edes pysty pakottamaan lapsiaan kouluun. Lapsi jää vaan kotiin pelaamaan. Tällä on valtavan tuhoisa vaikutus lapsen kehitykselle ja ylipäätään tulevaisuudelle, mutta minkäs teet kun kurittaa ei saa.

Ja puhuminen ja rajojen asettaminen ei olisi keino?!

Vierailija
52/77 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja puhuminen ja rajojen asettaminen ei olisi keino?!

Puhumalla asetetusta rajasta on kovin helppo olla välittämättä. Päästää vaan puheen yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos.

Vierailija
53/77 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun ruumiillista kuritusta ei käytetä niin ongelmaksi tulee useimpien lasten kohdalla se, että niitä toimivia seurauksia/pelotteita millä lapsen uhma saadaan pois ei yksinkertaisesti löydy läheskään aina, kun niille olisi tarvetta."

En minä ainakaan keksi, miten se ihan oikeasti olisi hyödyksi se kurittaminen. Kun toisissa perheissa joissa oli villimpiä lapsia, kuritus oli toistuvaa, eihän se silloin kai toiminut, jos pitää usein kurittaa, eikö? Ja toisaalta itse kun olin lähtökohtaisesti kiltti ja totteleva, ja jos joskus tuli jostain sanomista, olin tippa linssissä jo pelkästä torumisesta, se olisi hyvin riittänyt rangaistukseksi, enkä koe, että torumisen lisäksi annettu vyö teki minusta yhtään enempää tottelevaa. 

Vierailija
54/77 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhemmat käyttivät väkivaltaa ihan vain laiskuuden vuoksi. Kyllähän lapsi oppii tottelemaan, kun tietää, että vanhempi varmasti pieksää niin, että korvissa soi. Kieltämättä itselläkin käynyt joskus uhmaikäisen kanssa mielessä, että kun kerran hiuksista pyöräyttäisi, niin olisi varmasti kiltisti, mutta en ikinä sitä tekisi. 

Mikset tekisi?

Vierailija
55/77 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaa voi miettiä omalle kohdalle iästä riippumatta: jos sinua aletaan hakkaamaan itseäsi isomman toimesta aina kun teet virheen, niin miten se sinuun vaikuttaisi?

Mistä keksit tuon virheen tekemisen? Eihän virheestä kuulu rangaista, vaan tahallisesta pahanteosta.

Vierailija
56/77 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiristettiin ruumiillisesti ja minusta kasvoi ahdistunut aikuinen 

Minua ei, ja olen silti ahdistunut aikuinen.

Vierailija
57/77 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruumiillinen kuritus ei saa olla sama asia kuin pahoinpitely ja väkivalta. Itse sain muksuna luunappeja kun tein luvatonta, mutta ne oli enemmän häppeeks eikä kippeeks. Opinpahan olemaan näplimättä hellanlevyjä, kiusaamatta koiraa tms. Ei jäänyt traumoja ja oppi meni heti perille. 

Ruumillinen kurittaminen on väkivaltaa. Kasvatus ja kuri/kurittaminen ovat myös eri asioita. Ei häpeään kasvattaminen myöskään ole mikään tavoiteltava asia. 

Olen myös saanut luunapoeja, tukkapöllöä ja sitten rajumpaakin väkivaltaa. Kuriksi nuo selitettiin, mutta kasvatusta en saanut. Opin vain olemaan näkymätön ja vihaamaan itseäni. Terapiaa on tarvittu. 

Omat lapseni, vaikka varsin vilkkaita ovat aina olleet, ovat oppineet jättämään hellat ja koirat rauhaan ihan ilman väkivaltaa. Ovat onnellisen ja tasapainoisen oloisia nuoria, joilla on myös tilaa tunteilleen ja kasvuun kuuluville mokille ja kokemuksille. 

Mitä ihmettä on "tukkapöllö"? Tekeekö ruumiillinen kuritus myös lukihäiriön?

Huhuu! Tukassani on pöllö!

Vierailija
58/77 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tota mäkin aina ihmettelin. Että kun olin skidi mitään ei koskaan opetettu tai neuvottu, vaan kaikki olis pitäny osata jotenkin ihmeellisesti itsestään. Ja sit kun ei ollu ajatustenlukija, niin sitten kuritettiin. Täysin randomeja rangaistuksia ihan mitättömist asioista. Miten siinä oppii tottelemaa muuta ku pelosta.

Vierailija
59/77 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin perverssiä piestä lasta paljaalle perheelle. Onko tämä syynä laajaan s/m kiinnostukseen?

Vierailija
60/77 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin perverssiä piestä lasta paljaalle perheelle. Onko tämä syynä laajaan s/m kiinnostukseen?

Olen kuullut sellaisen selityksen kyseiselle toimenpiteelle, että nahkavyöllä paljaalle takapuolelle lyömällä saadaan aikaan kovaa kipua ilman, että että tulee fyysisiä vaurioita.

On osa varmaan pervojakin ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi