HUHUU ELOKUISET KE-PE
Kommentit (42)
Mulla tuntuu kun rupean lepoasentoon esim. illalla nukkuu, ni tuntuu että syke voimistuu " jumpsuttaa" , mietin että heittääkö se sydän siellä ympäri, se jumpsuttaa sen 3-4 kertaa ja asettuu sit normaaliks. Meinasin kans neuvolassa mainita ens kerralla asiasta, varmaankin johtuu raskaudesta, ja mietin eka olenkin rasittanut itseäni liikaa, mut kotona olen päivät 1v pojan kanssa olen ottanut päikkäreitä pojan kans, en ole kokenut olevani rasittunutkaan, en tiedä.
En muista että ois ollut ekassa raskaudessa, voihan se olla että en ole niin teräskunnossa kun viime vuonna synnytin, että tää raskaus käy enemmän kunnon päälle.
Iivokki 20+6
Vaunuasioita tulin vielä kommentoimaan ku niin innokkaasti mulle vastailitta, kiitos siitä tosi paljon!! Nyt voinki sitten ihan tosissaan aatella niitä meille..
Möykkyräinen: just sitä tarkotin..hieno homma että sen voi ite korjata, ei tainnu olla vaikea homma vai kuinka? Tummat sitä tänneki joutuu ostamaan, mies kyllä haluais ne puna-harmaat jos Vilperi osoittautuu rinsessaksi, kuulemma sitte pitää olla " tyttöjen" väriset ;)
Lion76: Mulla on kans tollasia tykytyksiä, tuntuu välillä että sydän tulee kurkusta tai vähintäänkin irtoaa paikaltaan...välillä taas pistää niin maan perusteellisesti sydämeen, se on semmonen pistos että joudut tavallaan painamaan vastaan ettei sattus niin paljon..
Esmaralda: kantsii levätä kunnolla ja ilman omantunnon tuskia, olet onnellisesti raskaana ja pikkuinen on tärkein
Ihanaa päästään tänään ulos syömään koko konkka ronkka, juhlistetaan synttäreitä...ei tartte ite kokata :)
Päivän jatkoja!
Nani siis ja Vilperi 18+5
Meillähän se uusinta viel edessä :o/ Vieläkään en tunne mytteröisen liikkeitä ja se kyllä huolestuttaisi ellei olisi tuota todella loistokeksintöä - kotidoppleria ! Siihen se kyllä potkii, mutta ei tunne kyllä liikahdustakaan jos makoilee sängyssä...
Sukupuolikin on jo jollekin selvillä :oD Me ei vielä tiedetä ja sitä jännityksellä odotamme. Saako 5 tyttöämme siskon vaiko veljen :o)
Minulla verenpaineet ovat ihan päin puuta vaikka on lääkitys ja tänään kävin kilpparikokeissa. Nuo molemmat taas tsekataan uusintaultrassa....
Rapuäiti ja Lahja 20+2
Eli vauvan sydän,aivot ja napanuoravirtaukset norrmaalit.Painoarvio 340g ja koko vastasi laskettuaikaa.
Sukupuoltaan Lahja ei halunnut paljastaa,piti jalat tiukasti yhdessä koko ultrauksen ajan.Seuraava äippäpolikäynti 8 vkon kuluttua.
4 viikon kuluttua meillä on Kuopiossa yksityisellä 4-d ultra,jossa saadaan sukupuolikin selville.Nyt ostan neutraaleja värejä,lilaa,vihreää ja valkoista,jotka käy molemmille,vaikkakin yhä olen varma,että tulokas on tyttö.
Nyt olo on onnellinen ja helpottunut ja niin kiitollinen,kun näyttäis sille,että tämä viideskin tulokas on kaikin puolin terve <3
Lumina29 ja Lahja rv 20+6
Paljon onnea ultrakuulumisista!! Tosi monella alkaa olla myös puoliväli ylitettynä.
Itse taas sain rauhoituttua huolieni kanssa kahden lapsen kanssa pärjäämisestä ja päätin, että kesällä ja syksyllä käyttää mahdollisimman paljon sukulaisia ja muita apuja, jos tuntuu, että omat unet jäävät ihan minimaalisiksi. Tiedän kyllä, että vauvan itkuja jaksaa, mutta miten jaksaa sitten väsyneenä isomman lapsen todennäköistä taantumista/uhmaa.
Supisteluista: Kyllä esikoisenkin odottaja voi tuntea supisteluja jo tässä vaiheessa. Suvussa on siitä kokemusta. Kunhan paikat pysyvät kiinni, niin vauvalle ei ole vaaraa, vaikka itse pitääkin lepäillä.
Mukavaa loppuviikkoa!!
Västis ja Taimi 18+6
Olipas lohduttavaa kuulla, että en ole yksin sydämentykytysten kanssa ! Nani76:sen kuvailemat oireet kuulostivat juuri omiltani..
Nyt tässä illan aikanakin on mulla tykyttänyt niin maan peevelisti, ettei mitään tolkkua.. Yritän vaihtaa asentoa, hengittää syvään, pidättää hengitystä ja vaikka mitä, mutta ei auta.
Ei kai tämä kuolemaksi ole, mutta TOSI ikävä vaiva !
Eipä ihminen kai sitten koskaan voi olla ilman mitään vaivoja, pahoinvoinneista kun pääsin ja olisi voinut ihan täysillä alkaa nauttia raskaudesta, niin sitten oma sydän alkaa temppuilla... Tää on niin tätä.
lion76 jonka sydän ihan sekaisin..
Kyllä nyt alkaa meikäläisen nauttiminen tästä odotuksesta ;) ;) maha kasvaa ja nyt on niin moni tullutkin itse sanomaan että teille taitaa olla tulossa toinen eli raskaudesta ei epäselvää ole ulkopuolisillekkaan.
Eilen miehen kanssa Rakenneultrassa käytiin ja kyllä pienokainen touhusi.Potkiikin kovasti jo joka päivä. eli kaikki oli siellä hyvin rankenteet ja istukankin paikan muistin kysästä niin sekin oikeessa paikassa.
Mulla sit seuraava kerta sairalaan on synnytys tapa arviointi koska sektiolla tuli eka ja nyt kyllä ois toiveissa synnyttää normaalisti.
Aattelin piipahtaa työpaikalla seuraavassa kuussa kertomassa et jää hoitovapaalta äitiyslomalle jne.. vähän jännittää mut luulen että aavistaa kyllä et näin käy.
Niin ja neuvolassa kävin myös tällä viikolla niin painoa tullut jonkun verran muttei onneks liikaa ja ainoa huolestuttava oli hemoglobiini joka oli 105 eli neuvolatäti passitti äkkiä ostaa rautaa ja ostinkin sitä litkua joka mulla tehoo parhaiten..
Seuraavalla neuvola käynnillä sit neuvolatäti kirjoittaa kelan paperit kuntoon ja minä saan rupeen täyttelee loput,tosin äippäpakkausta ei oteta koska eka pakkaus käyttämättä,eli ostetaa rahalla vaikka vaippoja.
viikonlopuksi luvattu tosi nättiä ilmaa,vielä ei kyllä siltä näytä kun sumua ja paksu pilvikerros kun katsoo ulos.toivon niin että toi tosta rupee kohta rakoilee koska lähetään puistoon leikkimään.
mul varmaan kauheasti kirjoitus virheitä kun nopeasti yritän kirjoittaa,pahoittelut siitä.
mut oikeeen hyvää viikonloppua kaikille!!!!!!!
ankka 19+3
Ihanaa kun on perjantai ja viikonloppu edessä. Pääsemme 3.4. rakenneultraan, sitä odotellessa päivät matelevat. Mulla on varmaan verenpaineen kanssa jotain häikkää, kun nousen niin korvissa kohisee ja sykkii ja kävellessä alkaa puuskututtaa hirmu helposti. Ei tulisi mieleenkään lähteä jumpalle, reipas kävelykin tuntuu olevan liikaa. Moni odottaja kertoo kärsineensä ihmeellisistä sydänvaivoista, itsekin olen huomannut merkillistä " kurnutusta" sydämessä aika ajoin. Vaiva liittyy varmaan raskauteen. Tänään 17 + 3, taidan olla eloisten häntäpäässä. Synnytys jännittää kovasti, on mielessäni päivittäin. Toivottavasti saan ajan pelkopolille mahdollisimman pian. Viikonloppuja!
Lion76, Iivokki ainakin kärsivät noista tykytyksistä, itselläni niitä on ollut tässä raskaudessa jonkinverran, mutta edellisessä puolenvälin jälkeen ihan riittämiin ja tulivat juuri syömisen jälkeen ja makuulla mennessä, syke hakkasi 140/min ja olo oli tosi ikävä, oikein kurkkua kuristi. Sitten kun verenpaineet nousivat sisätautilääkäri valitsi sellaisen verenpainelääkkeen, joka hidasti rytmiä ja ihanasti häipyivät nuo tykytykset. Mutta siis raskauteen liittyvää oli minullakin.
Lumina29 ja Ankka158: ihania ultrakuulumisia teillä. Onnittelut molemmille!!!
Omppumamma samoissa mennään eli tänään 17+3, ultraan pääsen päivä sinun jälkeesi, joten taidan olla viimeinen ultrakäynnille menijä, vai onko muita 4.4 jälkeen.
Oma napa: eilen oli vähän pettymystä asuntoasioissa, oltiin miehen kanssa aika harmissaan, mutta sitten kun sohvalla pötkötin käsi alamahalla niin ihan selvästi tunsin potkun mahan päältä ja pyysin esikoisen ja miehen, jotka molemmat myös tunsivat potkut. Tuli taas kaikille hyvä mieli, ihan kuin tuo pikkuinen olisi päättänyt, että nyt on ne kunnon ensipotkut iskettävät, että muut murheet unohtuvat. Ja niinhän ne unohtuivatkin!!!
wintergirl h 17+3
Wintergirl... Et ole viimeinen ultrassa kävijä.. Mulla on rakenneultra vasta 11.4, joten saan odotella sinne pääsyä vielä monta päivää.. Toinen neuvola käynti on 2.4, jota myöskin odotan kovasti..
Täälläpä ei kummempia, pihalle teen tässä lähtöä.. Vanhin tyttö, 12 v. sairastaa flunssaa ja muut koulussa.. Itse vapaalla..
Ostin ruukkunarsisseja, jotka ajattelin laittaa tuohon oven viereen ruukkuun kasvamaan.. Muuten touhua riittää ulkosalla kun on tuota lääniä, mitä kopsutella kevät kuntoon.. Eipä siinä mitään, rakastan sitä puuhaa..
Mukavaa päivä jatkoa!
Piiu ja 007 rv 18 (tasan) =)
Aamulla herätty seitsämän aikaan, tuo aurinko niiiin pilkistää ikkunasta, että ei saa sit enää unta.
Mukava kuulla ultrakuulumisia ja lisää taitaa olla tulossa.
Sitä niin tarkkaan lukee toisten kirjoitukset ja on mielessä mitä kommentoi, mutta kun rupeaa kirjoittamaan ni sit pää tyhjenee, nytkin mietin että apua mitä miun piti kirjoittaa....
Saman tyylistä " hajamielisyyttä" ilmenee kyllä kotiaskareissakin, raskauden piikkiin.
Meillä ollut, että ruvettais rakentaa taloa, mut yks ilta tuumittiin asiaa ja ajattelin että pas...koko talon rakennukset, en jaksa ja viel kaksi pientä lasta ja mieskin taukoo pitää lentopallosta ja saisin vihdoinkin häntä pitää enemmän kotona, ni sit sitä oltais siellä tontilla. Päätettiin asua viel tässä kolmiossa kun hyvin mahdutaan ja säästetään ja ostetaan sit valmis asunto jos joku kiva tulis vastaan, mutta ei pidetä kiirettä asian kans. Minua on niin tressannut tuokin asia, mut ei enääää. Sai taas vähän purkaa...
Mutta täällä aurinko paistaa ja odotan että ulos pästään, kunhan ruoan laitan ja huomen tulee vieraita pitäis keksiä jotakin ruokaakin.
Aurinkoista päivää kaikille ja ihania vauvan potkuja:)
Iivokki 21+
Minäkin jäin kotiin tekemään papruhommia ja siivoamaan,kävin tuos kyl välissä lenkillä naapurin kanssa.Nyt ois tehtävä hiljalleen ruoka valmiix,kun koululaiset saapuu kohta kotiin.
Nyt " kahvitunnilla" netissä ;)
Wintergirl:Meillä on vielä toinen ultra 23.4,eli tuolloin on 4d ultra,mut sitä ei jännitä,kun tietää jo kaiken olevan ok.
Täällä tänään rv 21+0,joten 6. raskauskuukausi alkoi!
Lumina ja Lahja rv 21+0
Siis apua. Olettekos paljon ostelleet äitiysvaatteita? Itse olin tänään etsimässä äitiysfarkkuja ja hitto soikoon, minkä mallisia ne olivat HM:lla ja Lindexillä. Täällä meillä ei ole muita paikkoja, mistä ostella. Jäi farkut ostamatta, ostin sitten pellavasekoitehousut mustana ja kesäksi valkoisena. Edellisiä raskaushousuja on tuolla jossain purkamattomissa muuttolaatikoissa, mutta en nyt löydä, kun käyttö tulee varmasti pian ajankohtaiseksi.
Piiu: Täällä myös yksi pihanpönkijä. Sormet syhyy, että pääsee kunnollisiin hommiin. Piti tänä kesänä kaivaa ja pengertää rinnetonttiamme, mutta nyt jää odottamaan kesiä " hoikempia" . Haravoinut olen vähän, mutta alkaa niin julmetusti vihlomaan, jos vähän rivakammin koittaa hommia tehdä. Menestyykö jo ruukkunarsissi, kun eilen laitoin pajuja ruukkuihin ja jätin varauksen niihin narsisseille, mutta vielä en uskaltanut ostaa...
Nani: Hyvä, jos sait apua myyntipuheistani Emmaljungien suhteen. Kiristys oli ilmeisesti ihan helppo, ei ainakaan ukko valittanut mitään :-)
Minulla on se ultra vasta 18.4., joten häntäpäätä pidetään!
Ikäviä sydämentykytyksiä teillä toisilla. Voin vain kuvitella, kuinka pahanolon tuollainen tekee.
Nyt pilkkomaan tortillan " sisuksia" , kun poika vetää viimeiset minuutit unta.
Möykky
Heipsan!
Rakenneultrassa käyty ja tämän ultran teki lääkäri, koska mulla on kilpirauhashäikkää. Kaikki oli onneksi kunnossa ja tarkkaan lääkäri ultrasi. Olin ultrattavana varmaan lähemmäs 0,5 h. Lääkäri teki myös sisätutkimuksen ja paikat onneksi kiinni ja kohdunkaulaa jäljellä 3 cm. Hyviä kuulumisia siis täältä. :-)
Mulla on liitoskivut kiusana. Tänään on myös inhottavasti vihlonut oikeaan nivuseen. Kummallisia kipuja. Kyllähän se kohtu kasvaa eli ei ihme jos paikat vähän kovilla. Muuten vointi on hyvä.
Kuopus ollut nyt kuumeinen, kun sai keskiviikkona mpr-rokotteen. Haluaisi vain olla sylissä ja äidin lähellä. Voi toista...
Leppoisaa viikonloppua kaikille!
T. Ona rv 20+0!!!
Möykkyräinen ja muut vaunuasiantuntijat: kiitos vielä! ja Möykkyräiselle vielä äityisvaatteista..itse tilasin H&M:n nettikaupasta, oli tosi kivoja vaatteita, housut on sellasta college-kangasta, mustat ja aivan ihanat! (tilasin myöh. harmaatki)
Voi että niin ihania ultrauutisia saa lukea, voi ku malttais oottaa sitä omaa...
Tykytyksistä vielä: mulla nuo tykytykset eivät kuulu vain raskauteen..vuosi sitten oli pakko käydä asian vuoksi lääkärissä..se vain kuunteli sydämen ja käytti röntgen-kuvissa..meinas että mennä fysiatrin puolelle..olin pettynyt ku ei ottanut esim sydänfilmiä tms. meinas että tuskin sydämessä on mitään olet niin nuorikin..silloin nuo tykytykset oli niin pahoja että levossa ne vain pahentu, kävely oli sairaan hidasta ja hengittäminen todella työlästä..ko tutkimuksissa ei näkyny mitään..
Pihan tonkimisesta: Rakastan sitä ja valitettavasti teen sitä työkseni ja se onki vienyt siitä sen hohdon..ei ole kivaa tehdä ja rapata muiden pihoja, vie kaiken voiman ja innon joten meidän pihasta voikin sanoa että " suutarin lapsella ei ole kenkiä" ...tänä kesänä olen saanut sanoa ei kaikille pihahommille, jospa vaikka pystyis tekemään omalla pihallaan jotakin :)
Kävin vähän vakoilemassa noita muiden kuukausien pinoja...musta oli tosi kiva juttu se että jokainen neuvolassa käynyt kartoitti käymisensä tulokset, vähän niinku seurasivat muiden " kehitystä" ...miltäs teistä tuommonen kuuloistais?? Ois kivaa vaihtelua lukea toisten sf-mitoista yms... :)
Olikohan vielä jotakin muuta...no jos oli olen sen nyt jo unohtanut..
Erittäin iloista viikonloppua kaikille!
Nani76 ja Vilperi 18+6
ja siellä oli kaikki hyvin. Laskettua aikaa ei muutettu, vaikka on muutamia päiviä edellä kuitenkin. Painoa hänellä oli jo 430g ja laskettu aika pysyi siis edellisessä eli 4.8. Verenpainetta, hemoglobiinia eikä pissaa tutkittu nyt, kun olleet niin hyvät aiemmin. Kohdun tilannettakaan ei tarkistanut, koska viime viikolla lääkäri tarkisti sen ja kohdun suu oli kiinni ja pehmeä, olikohan tuo pituus 3 cm.
Sukupuolikin näkyi ultrauksen lopussa, ensin hän panttasi tietoa pitämällä jalat visusti edessä, mutta lopussa sitten paljasti tosiaan sukupuolensa ja arvaukseni osuikin oikeaan.
sydämen lyönneistä oli puhetta, minullakin on tuntunut ikäänkuin sydämen lyönnit olisivat voimistuneet ja pieni hengästymisen tunne lievänä tulee rehkimisen yhteydessä. Mutten ole pitänyt sitä vielä ainakaan kiusallisena, kun kuitenkinhan se sydämen tehon pitää tavallaan kasvaa kun verimäärä noussut.
vauva2006 20+6 (tai uuden mukaan 21+1)
kumpaakohan pitäs noudattaa???
Niin se taas hurahti yks työviikko ja edessä ois vielä reilu puolitoista. Elikkäs kiirastorstai on viimmenen työpäiivä ja sitten saakin alkaa kokopäiväiseksi massun kasvattajaksi :0)
Tälläviikolla on töissä taas tuntunu olevan tavallista rankempaa ( huh huh) Mutta jospa sitä vielä tän lopun jaksais kunnialla.
Meillä on mammapolilla käynti ja rakenneultra 10.4 sillon tulee just 21 viikkoo täyteen et saa nähdä kuinka " iso" ötökkä siellä sitte öllöttää. ja näkyykö sukupuoli hyvin. Kyllä haluttais tietää. Tässä olen kaveri ja sukulais piirissä kysellyt noita syketasoja ja sen mukaan mietiny kumpikos siellä itellä ois.Tähän asti on ollu aikavarma tyttö olo mut nyt en oo enää ollenkaan varma. Mut jospa se ultra sitten valaisisi asiaa.
Massu kasvaa nyt ainaki silmissä. niin sanokaapas hidastuuko vauvan syke kun se kasvaa vai pysyykö jotakuinkin samana Kaverin kanssa kuunneltiin eilen noita ääniä tuolla dopplerilla ja kaverin massuasukin sykse oli noin puolet hitaampi kun tän meidän vipeltäjän. meillä sykkeet ollu koko ajan siinä 150- 160, Kaverin laskettu aika kesäkuun alussa.
yks Kaveri sai tytön ja sillä oli sykkeet n.130-145 eli onko noihin sykkeisiin uskominen. Miten teillä kokemuksia asiasta.
Mut ei kai tässä taas muuta ku hyviä viikendin alkuja kaikille äipille ja massuasukeille
Teresa81+ötökkä 18+3
Pihan tonkimisesta: Meillä on pihalla sen verran lunta, ettei vielä voi mitään tonkia. Mutta sain sentään yhdestä kukkapenkistä, josta siis alkaa jo jotain vihreää näkyä, raastettua ylimääräiset viimevuotiset kuivat rikkaruohonkorret pois. Meillä pihaa on ihan liikaa.. Kyseessä yli 40 vuotta vanha piha, joka oli vähällä hoidolla jo ennen meidän muuttoa. Lähinnä olen yrittänyt välttää kaiken uuden hankkimista, silti viime keväänä innostuin ostamaan uusia kasveja, jotka laitoin ihan liian varjoiseen paikkaan ja loppukesällä kattoremontin yhteydessä kasvit saivat vähän kovaa kyytiä, kun niiden päälle tipahteli peltejä ym. Nyt en kyllä osta mitään uutta, yritän karsia vanhoja tai vain siirrellä niitä. Ja tiedän, että innostus pysyy korkeintaan kesäkuun alkuun saakka. Sen jälkeen piha rehottaakin villinä ja viimeistään lehtokotilon pirulaiset saavat intoni lopahtamaan. Olisi ihana tykätä puutarhan hoidossa, sillä siinä olisi harrastusta ikuisiksi ajoiksi.. Tänä vuonna aion harrastaa lähinnä ruukkukasveja; yrttejä ja herneenversoja ja kukkia, joista osan sisällä. Rairuohot on jo kylvetty (siitä on hyvä aloittaa).
Mammavaatteista: Itse ostin H&M farkut. Jotka ovat takapuolesta liian löysät, lahkeet lähes liian lyhyet ja vatsan kohdalta sopivat. Takapuolesta istuvammat puristivat edestä ja niissä vasta lyhyet lahkeet olivatkin. Mammavaatteita on vain pakko pitää. Vatsa on ISO. Saan taas (kuten esikoisenkin aikana) veikkauksia kaksosista, vaikka yksihän sieltä on tulossa.
Oma olo on nyt taas paljon parempi kuin alkuviikosta. Jotenkin se pelkokätilön luona käynti helpotti niin paljon, että vihdoin tuntuu siltä, että osaan nauttia tästä raskaudesta. Myös liikkeet tuntuvat, mutta ihan hassussa paikassa. Edessä olevan istukan takia tunnen liikkeet melko alhaalla ja voin kuvitella taas, miltä tulee myöhemmin tuntumaan mojovat liikkeet suoraan virtsarakkoon.
Tänään taitaa uni taas kutsua suhteellisen aikaisin. Mukavaa viikonloppua elokuiset!
Västis ja Taimi 19+0
En ole edellisessä enkä tässä raskaudessa kysynyt sykkeitä, eikä niitä ole sanottu. Joten en osaa ottaa sykeasiaan kantaa..
Tänne ei mitään ihmeellistä. Vauva tuntuu voivan hyvin ja pitääkin välillä sellaista kickboxingia tuolla mahassa, että oksat pois ! Kovasti on voimat ainakin karttuneet tässä viikkojen myötä.
Ainoo asia mikä nyt huolettaa on mun oma sydän. Olen tässä jo useamman viikon kärsinyt rytmihäiriöistä ja kävinkin jo niiden takia lääkärissä sekä sydänfilmissä. Mitään poikkeavaa ei löytynyt. Kilpirauhasta lääkäri tunnusteli ja sanoi sen olevan jotenkin turpean oloinen...se ainakin nimittäin liikaa hormoneja tuottaessaa aiheuttaa sydämentykytyksiä. Ensi tiistaina saan verikokeen tuloksen siltä osin.
Ikinä ennen mulla ei ole ollut tälläisiä tykytyksiä. Niitä tulee pitkin päivää, useita kertoja ja varsinkin iltaisin tuntuu, että niitä olisi vielä tiheempään. Muutenkin välillä tuntuu rinnassa kamalan raskaalta hengittää.. En tiedä, toivottavasti menee pian ohi. Neuvolasta oltiin ainakin sitä mieltä, että jo raskaus itsessäänkin voisi aiheuttaa tällaista, mutta mene ja tiedä..
Onko teillä elokuisilla vastaavasta kokemusta ?
huolestunut lion76 ja rv 20+3