kun paino ei nouse...
Nyt jo vähän huolestuttaa. Viikkoja 17+5 ja olen edelleen miinuksella kilon. Lähtöpainokin oli huimat 50 kg eli paino on 49 kg.
Ruokaa en ole missään vaiheessa pystynyt syömään paljon kerralla. Vaan sitä en pupellettu vähän ja usein. Joten syömättä en ole ollut. Kuvotusta / närästystä on ollut koko ajan vähän tai enemmän. Oksentanut olen ehkä 5 kertaa koko aikana.
Vauva kuitenkin kasvaa ja sydänäänet kuuluu selvästi. Kaikki turha löysä on vatsasta ja muualta kadonnut. Kohtu näkyy selkeästi. Liikkeet ja syke tuntuu ja näkyy masun päältä.
Tämä on toinen raskaus, joten eikö niitä kiloja pitäisi ns. luonnostaan kertyä enemmän. Viimeksi niitä tuli edes se pari kiloa puoliväliin mennessä...
Onko kohtalotovereita?
Kommentit (7)
Yleensä ylipainoisille ei tule paljoa raskauskiloja, et sanonut minkä pituinen olet, joten en tiedä koskeeko sinua. Työkaverillani on kaksi lasta ja molemmista on tullut koko raskausaikana vain n.2,4kg painoa. Synnärille jäi silti seitsemisen kiloa, eli periaatteessa " laihtui" raskausaikana/synnytettyään.
Eli niin kauan kun vauva voi hyvin, kaikki on hyvin :)
Itselläni on viikkoja 12+4 ja paino on tippunut tällä hetkellä 2,5kg voimakkaan pahoinvoinnin takia. Esikoisen aikaan oli ihan sama juttu ja olin lähtöpainossa vasta viikolla 23. Siitä alkoi sitten paino nousta ja 8kg tuli yhteensä. Lähtöpaino oli 164cm/64kg. Tätä toista odottaessa painoin hieman vähemmän ennen raskautta ja nyt painan 60kg.
Kyllä se vauva ottaa tarvitsemansa. Toki pitää yrittää syödä sen verran, että itsellä on hyvä olo.
Tytteli-83
Kiitokset vastauksista. Tuli vain paniikki asiasta. Täytyy ottaa itseään niskasta kiinni ja elää päivä kerrallaan ja odottaa painokontrollia, joka on kahden viikon päästä.
Tässä vähän lisätaustaa:
Olen 158 cm pitkä eli painoindeksi on n. 19.5. Edellisessä raskaudessa se oli 18, joten hoikka olen ollut aina. Painoa tuli edellisellä kerralla 6.5 kg. Ekan 8 vk aikana paino laski 2 kg, ne tulivat takaisin 14 vk mennessä. Muuten paino kertyi kohtuu tasaisesti, painottuen kuitenkin loppuraskauteen. Sf-mitta oli kuitenkin alusta asti alle alakäyrien, joten olinkin viikosta n.27 asti äitiyspolin tarkkailussa. Lopulta vk 37+0 syntyi 2.3 poika sponttaanista ja hyvä niin, sillä silloin olin ravannut jo kaksi viikkoa joka toinen päivä polilla ultrassa, koska mm. lapsivesi alkoi olla lopussa. Ja nyt tosiaan paino ei ole noussut lainkaan. Minusta toukka voi hyvin, mutta oma olo alkaa olla aika heikko.
Viikonloppua :-)
Neuvolassa sanoivat että ei ole hätää, olen todennäköisesti muuten laihtunut. Vauva kyllä ottaa aivan varmasti kaiken mitä tarvitsee. Useat äidit kiinnittävät syömiseen enemmän huomiota raskaana ollessaan ja koittavat syödä mahdollisimman terveellisesti. Silloin yleensä laihtuu. Mulla ei edes ole kyse siitä, herkut on todellakin maistunu. Pahoinvointiakaan ei ole ollut missään vaiheessa. Esikoisen kanssakaan ei tullut kuin 7kg, ja ne kaikki jäi sairaalaan. Joten ei syytä huoleen kunhan syöt säännöllisesti ja voit itse hyvin.
Petriina2 rv35+6
Tässä raskaudessa vasta rv 25+ nousi paino yli lähtöpainon (tipahti ensin pari kiloa eikä sitten juurikaan noussut). Edellisessä raskaudessa tuli taas tasaisesti pitkin raskautta reippaasti niin että kokonaispainonnousu oli 26 kg. Josta tosin osa kertynyttä nestettä, kun aika reippaasti turvotti..
Eli raskaudet ovat erilaisia, muista nyt vain mahdollisuuksien mukaan syödä monipuolisesti ja riittävästi ihan oman jaksamisen vuoksi. Lapsi kyllä ottaa omansa.
yhdyn edellisiin: älä murehdi. vauva ottaa omansa. itelläni on raskausviikkoja tästä tokasta raskaudesta kasassa 39, painonnousua hädintuskin 4 kiloa. Olen 170 cm pitkä, eka painomerkintä neuvolan kortisssa 64 kg, eilen kontrollissa oli 67,6.
Sama juttu oli esikoisen kanssa. Mulla ei vaan paino nouse, käytännössä odottaessani laihdun koska vauva kasvaa kyllä. Esikoinenkin oli syntyessää lähes nelikiloinen. Mulla on tää perinnöllistä, äitini ja äidin siskot on samanlaisia.
Syön kunnolla ja normaalisti, en valtavasti herkkuja mutta jotakin hyvää (jätskiä, pullaa) joka päivä. Ikävä kyllä kaikki kadonneet kilot tuppaa tuleen takas kun imetys loppuu :)
jokainen raskaus on yksilöllinen. Itselläni oli tullut rv 20 mennessä vain 500g painoa. Nyt RV 26+6 ja 4 kiloa on kertynyt. Edellisessä raskaudessa painoa tuli kaikenkaikkiaan vain 8 kiloa.