Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko noloa hakea samaa työpaikkaa uudestaan?

Vierailija
23.05.2025 |

Kyseiseen paikkaan oli haku alkuvuodesta, en tullut valituksi. Nyt katsoin, että hakevat taas. Mitä työnantajat yleensä ajattelevat jos joku hakee uudestaan, joka ei siis tullut aiemmin valituksi. Onko edes mitään mahdollisuutta päästä jos on vähän aikaa sitten todettu, että ei valittu? Ennen kaikkea näyttääkö se epätoivoiselta ja jopa naurettavalta tai säälittävältä?

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakemaan vaan. 

Ei yritykset ajattele noita henkilökohtaisesti. Kun yksi työntekijä lopettaa, tilalle haetaan uusi. Ja kun toinen lopettaa, niin sama uusiksi. 

Vierailija
42/78 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys ei ole pelkästään työkokemuksesta ja osaamisesta vaan myös hakijan persoonasta. Haastattelun aikana pitää syntyä jonkinlainen yhteys ja molemminpuolinen kiinnostus

Niin. Annetaan mieluummin paikka pomon tyttärelle kuin kokemusta omaavalle vieraalle työnhakijalle (miehelle). Muutenhan pomo voi vaikka suuttua... Ja hei ollaan tällaien perhe firma annetaan työntekijöiden lapsille paikat mutta kiillotetaan julkisuus kuvaa kun laitetaan kuitenkin lehteen mainos, että haetaan kesätyöntekijöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hakenut samaa paikkaa kaksi kertaa. Ekalla kerralla pääsin haastatteluun, mutta en tullut valituksi. Se, joka valittiin, pysyi työssä tasan vuoden ja paikka tuli sitten taas auki. Hain uudestaan ja sain paikan. Uskon, että työnantajan silmissä näytin siltä, että todella haluan kyseisen paikan (niin kuin tietenkin halusinkin). Olin epätodennäköinen valinta vielä toisellakin hakukierroksella monestakin syystä, mutta ehkä sinnikkyys palkittiin.

Vierailija
44/78 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muakaan ei valittu työhön viime syksynä kun hain. Kysyivät saako soitella jos tulee myöhemmin tarvetta. Sanoin että saa toki. Nyt olen kelan työkokeilussa ja sieltä ehdotettiin että menisin kokeilemaan ilmaiseksi tuohon paikkaan. Olenko typerä kun en millään haluaisi mennä ilmaistöihin jo kerran hakemukseni hylänneeaeen firmaan?

Oliko heillä haku päällä, mutta ei kuitenkaan ollut tarvetta työntekijälle? :D

Ei ollut. Yhtä työntekijää hakivat ja suorittavaan työhön

Vierailija
45/78 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Joudun monena kuukautena laittamaan samoihin paikkoihin hakemuksen kuin edellisenä kuukautena koska ei aina tule sellaisia uusia paikkoja  tarjolle mihin voisin hakea.

Hyväksytäänkö tuo? Siis työkkärissä, että haetaan samaa paikkaa yhä uudestaan. Mä hakisin sinuna vaan pokkana paikkoja joihin tiedän että en voi tulla valituksi.

Vierailija
46/78 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistatko viime kerrasta yksityiskohtia, jotka olisit voinut tehdä paremmin? Esimerkkejä aiemmista saavutuksista, mitkä ovat työnantajalle merkityksellisiä? Muistatko, mitä siellä pidettiin kaikkein tärkeimpänä, millainen työkulttuuri siellä on, mitä ongelmaa siellä ollaan ehkä ratkaisemassa? Viime kerta oli kenraaliharjoitus, nyt on mahdollista tehdä räätälöity hakemus, ja toivottavasti haastattelukin, enemmän tiedon varassa kuin viime kerralla ja osuvammin kuin muut hakijat. Onnea matkaan!

Heh heh, esimerkkejä aiemmista saavutuksista. 

Ihab yhtä paskaa taas. Eikö riitä että tekee työnsä hyvin??? Mitä helvetin saavutuksia siinä on?  

Vierailija
47/78 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen hakenut Baronan kautta töihin yritykseen x. Ensin Baronan haastattelu ja sitten yrityksen haastattelu, kun Baronan tyyppi oli sitä mieltä, että voisin olla sopiva. No tuo yrityksen haastattelu oli niin paljon tuon Baronan haastattelun jälkeen, että luulin jo tulleeni siinä vaiheessa karsituksi, mutta ei. Sama yritys haki muistaakseni 5hlöä kerralla. N. kuukausi tästä eteenpäin samaan yritykseen haettiin 3:a työntekijää lisää, joko rekry oli mennyt pieleen tai vanhoja työntekijöitä lähtenyt pois. No soitin uudestaan tälle Baronan tyypille, että teenkö uuden hakemuksen vai huomioodaanko vanhat ja Baronan tyyppi sanoi vain, ettei kannata hakea uudelleen, että kyllä ei-valitut on kontaktoitu, jos haluavat palkata. Tästä päättelin, ettei minua vain haluttu jostain syystä sinne töihin. Jälkeenpäin totesin, että hyvä niin.

Vierailija
48/78 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kunnassa on 3 yritystä jossa on koulutustani vastaavaa työtä, näihin 3 yritykseen joudun joka kuukausi laittamaan 4 hakemusta, riippumatta siitä, onko siellä edes paikkoja haussa ja tosiaan yhteen yrityksistä joudun laittamaan aina 2 hakemusta, että tuo 4 hakemusta tulee täyteen.

Luulen, että tuolla yrityksessä pidetään minua jonain kylähulluna mielenterveyspotilaana, kun haen jatkuvasti paikkoja, joita ei ole edes haussa ja teen sen aina vain uudestaan ja uudestaan.

Hieman ihmettelen, eikö ihmisten maineella tai kunnialla ole mitään suojaa, pakotetaan ottamaan ikuinen hullun leima tällaisella toiminnalla?

Niitä töitä voi hakea myös oman koulutusalan ulkopuolelta, ihan näin vinkkinä

Jospa ei osaa muuta kuin oman alansa töitä, toope. Avoimiin paikkoihin näet yleisimmin haetaan kokeneita ammattilaisia, jos nyt yleensä ymmärrät noita termejä. Tehtaisiin yms puolestaan ei edes oteta rekrytoitavien listoille, jos on jonkun muun alan koulutettu ammattilainen.

Vierailija
49/78 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko osaamisessasi muuttunut mikään? Aika epätodennäköistä, että valinta osuisi sinuun tälläkään kertaa.

Toisaalta tyhjän saa pyytämättäkin.

Vierailija
50/78 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kunnassa on 3 yritystä jossa on koulutustani vastaavaa työtä, näihin 3 yritykseen joudun joka kuukausi laittamaan 4 hakemusta, riippumatta siitä, onko siellä edes paikkoja haussa ja tosiaan yhteen yrityksistä joudun laittamaan aina 2 hakemusta, että tuo 4 hakemusta tulee täyteen.

Luulen, että tuolla yrityksessä pidetään minua jonain kylähulluna mielenterveyspotilaana, kun haen jatkuvasti paikkoja, joita ei ole edes haussa ja teen sen aina vain uudestaan ja uudestaan.

Hieman ihmettelen, eikö ihmisten maineella tai kunnialla ole mitään suojaa, pakotetaan ottamaan ikuinen hullun leima tällaisella toiminnalla?

Ja myös oman kunnan ulkopuolelta, tämäkin ihan näin vinkkinä.

Joillakin voi olla jopa logistisia ongelmia, tokkopa sinä ymmärrät edes tuota asiaa.

Vierailija
51/78 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On! XDDDDDDDD Olen rekryäjä ja aina nauran katketakseni, kun ilmestyy samojen tyyppien hakemukset uudestaan ja uudestaan sähköpostiin! XDDD Jokin siinä kutkuttaa nauruhermojani ihan vimosen päälle xdddddd !

Hulluilla halvat huvit ja idiooteilla ilmaiset. Suosittelen psykopuolen päivystystä asap, vapautuupahan sitten työpaikka tervepäisemmälle ihmiselle.

Vierailija
52/78 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa ei osaa muuta kuin oman alansa töitä, toope. Avoimiin paikkoihin näet yleisimmin haetaan k

Jos ei perustaidot ole hallussa, niin voi tosiaan olla turhaa hakea mitään, mutta on myös paljon töitä, jossa ne perustaidot ovat, että osaa vastata puhelimeen ja/tai käyttää tietokonetta sähköpostin lähetykseen...

Vierailija
53/78 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä häpeämistä siinä on jos hakee uudestaan. Luuletko, että niillä on aikaa järjestää jotkut naurajaiset hakijoille. Itse hain aikoinaan samaan firmaan kolmesti ja toisella kerralla pääsin haastatteluun ja kolmannella sain pitkäaikaisen työpaikan. Ei hävettänyt yhtään.

Tällaistakin ikävä kyllä tapahtuu. Joillakin "ahkerilla" on aikaa maksattaa työnantajalla toisille nauramisesta ja siitä eteenpäin juoruilusta.

Vierailija
54/78 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se olisi jotenkin noloa?  Ainakin itse olen jäänyt monesti toiseksi ja jos työnatjana olisi valinnut useamman hakijan, niin ehkä olsin saattanut olla tuo toinen valituista tai sitten en, - Jos paikka on vielä julkinen virka, niin sen tarjoajalla ei ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin laittaa se uudelleen hakuun, jos se on jo kertaalleen täytetty vuoden vaihteessa mutta nyt tuo valittu ei syystä tai toisesta jatka, ainakaan tällä hetkellä tuossa paikassa ja paikkaan on varattu rahoitus, joka tulee käyttää tietyn ajan kuluessa.

Luullakseni myös moni työnantaja varmasti työllsitäsi useammankin jos olisi "tarpeeksi varaa" millä palkata, joten senkään vuosi ei ole mitään noloa. 

- Näin ollen itse puhuisinkin useammin mieluummin siitä, että Suomesta puuttuu ihan liian paljon heitä, jotka olsiivat valmiita maksamaan riittävän ja asianmukaisen palkan kuin tekemättämistä töis

Kysymys ei ole pelkästään työkokemuksesta ja osaamisesta vaan myös hakijan persoonasta. Haastattelun aikana pitää syntyä jonkinlainen yhteys ja molemminpuolinen kiinnostus

Tämä persoonajuttu on vähän ikävä työttömille hakijoille. Ei tarvitse kauaakaan olla työttömänä ja saada hylkyjä, kun se alkaa vaikuttaa mielentilaan. Persoona ei ehkä parhaalla tavalla pääse esille, kun elää toivottomuudessa ja rahapulassa. Kuitenkin ne työttömät niitä töitä tarvitsisivat, mutta yleensä aina valitaan paikalle purjehtinut jo muissa töissä oleva suuressa itsevarmuudessaan.

Riskiähän nykyään ei pitäisi olla, koska pitkäaikaistyöttömän saa palkata ilman eri syytä määräaikaiseksi, ja kaikilla on joka tapauksessa puolen vuoden koeaika.

Kyllä tässä on pitkälti rekrytoijien asenteista kyse.

Vierailija
55/78 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa ei osaa muuta kuin oman alansa töitä, toope. Avoimiin paikkoihin näet yleisimmin haetaan k

Taidat olla niitä työttömiä, jotka ovat omasta mielestään itse täydellisyyksiä mutta työnantajat ovat vaan kateellisia eivätkä palkkaa. Tuon tason ulosannilla ei ole mikään ihme ettei edes haastatteluihin kutsuta.

Vierailija
56/78 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet mielestäsi sopiva siihen tehtävään, niin hae ihmeessä paikkaa. Voihan olla, että nyt on sinun vuorosi saada paikka.

Vierailija
57/78 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi hakea uudestaan samaan paikkaan. Saattaa huomata että olet aidosti kiinnostunut siitä työpaikasta. 

Vierailija
58/78 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon hakenut itse useita kertoja samaa paikkaa.on esim.suositut kesätyöt joihin paljon hakijoita.jos paikka auki niin voi hakea aina.no shame.

Vierailija
59/78 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedänesimerkiksi tapauksen, jossa maisteri ja työkokemsuta omannut hakija haki paikkaa, - Ei saanut. Paikka annettiin vähemmän nimenomaista kokemusta omaavalle opsikelijalle. Maisteri hakija teki oikaisuvaatimuksen. Ei muutosta. parin kuuakuden päästä paikka oli taas auki. Oikaisu vaatimuksen tehnyt maisteri haki paikkaa. Ei päässyt edes haastatteluun.... 

Pätkätöihin tuomittu maisteri

Tapahtuiko tämä Ähtärissä?

Aika usein noissa valtion paikoissa tehdään haku ja tehtävään on valmiiksi olemassa jo ihminen. Yleensä tämän näkee ilmoituksesta rivien välistä eli haetaan jotain tiettyä ominaisuutta. Lisäksi korostetaan jotain ei helposti mitattavia ominaisuuksia esimerkiksi esiintymistaitoja. 

Esimerkkinä yhteen Fimean tehtävään oli valittu amk-tutkinnon suorittanut, ja painotettiin työkokemusta tehtävistä ja esiintymiskykyä. Olen DI kyseiseltä alalta ja minulla oli tehtävään vaadittavaa kokemusta, en tietenkään päässyt edes haastatteluun. Enkä jaksanut valittaa valinnasta. 

Vierailija
60/78 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä menetettävää sulla on? Haet vaan! Pidetään peukkuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan