Miten olisit pärjännyt 100 vuotta sitten?
Kun ei esimerkiksi koko kansaneläkelaitosta ollut vielä olemassakaan eikä mitään asumistukia tai lapsilisiä ja eläkettäkin kela alkoi maksaa vasta 1949 vuodesta alkaen.
Kuitenkin tuhansia vuosia pärjätty ihan hyvin, että kuinkahan itse pärjäisit ja mitä tekisit?
Kommentit (317)
Olen tietotekniikan DI, vähän hankalaa varmaan olisi kun en rautapuolesta eli elektroniikasta osaa (tai ainakaan muista) kuin perusteita. Mutta verrattuna yleiseen koulutustasoon olisin erittäin hyvin koulutettu, päätyisin varmaankin joksikin johtajaksi tehtaaseen.
Toinen juttu on sitten se, että olisinko jäänyt henkiin ilman antibiootteja...
Vierailija kirjoitti:
Varmaan huonosti. Osahan olikin orjapiikana tai renkinä. Edellisessä elämässä joku on voinut olla vanhanajan alalla. Ei istunut tietokoneella.
Miksei Suomen kouluissa enää opeteta historiaa?!?!
Vierailija kirjoitti:
Vuosi olisi nyt 1926. Miksei silloin olisi jo pärjännyt? Ehkä paremminkin kuin nykyään näin käytännöllisenä ja käsistäni kätevänä ihmisenä.
Tosin olisin saattanut jo lapsena kuolla johonkin lastentautiin.
Jos olisin syntynyt 100 v aiemmin, olisin luultavasti kuollut pienenä lapsena nälkään. Elettiin 1800-luvun loppupuolella suuria nälkävuosia.
Kyllä varmaan olisin pärjännyt 100 vuotta taaksepäin osapuilleen saman tasoisesti kuin nykyäänkin. Jokainen on myös elinpiirin ja aikakauden vanki, halusi tai ei. Olisin tuolloin ollut vapaa nykyisistä siirtymätaakoista, mutta en osaa kuvitella, mitä vaatimuksia olisi ollut silloin. Kasvattajani olisi viime kuussa täyttänyt 100 vuotta. Kuoli n 6v sitten. Olen alle 50v. Ja on mulla jotkut tavat ja näkemyksetkin sitä luokkaa.
Monista teinien vanhemmista huomaa, että he eivät pärjäisi edes lastensa asemassa. Esim netin käyttö on ihan onnetonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosi olisi nyt 1926. Miksei silloin olisi jo pärjännyt? Ehkä paremminkin kuin nykyään näin käytännöllisenä ja käsistäni kätevänä ihmisenä.
Tosin olisin saattanut jo lapsena kuolla johonkin lastentautiin.
Jos olisin syntynyt 100 v aiemmin, olisin luultavasti kuollut pienenä lapsena nälkään. Elettiin 1800-luvun loppupuolella suuria nälkävuosia.
Eli 1868
Onhan suomalaisissa jo yli satavuotiaita. Kun näitä kierrätyskeskusteluja Vauvassa käydään t a a s 2126, on lukijakunnalla laajempaa horisonttia aiheeseen. Ellei joku yltiöpää nosta panoksia muotoon 200 vuotta sitten. Sen tietäisi omakohtaisesti ehkä Merimaailman vanha kilpikonna, se joka ei eläissään joutunut liemeen.
Ihmeen paljon kommentteja, joissa historiantaju on täysin hukassa. Eikö historiaa enää opeteta kouluissa vai eivätkö nämä kommentoijat vain kuuntele tunnilla ja lue läksyjään?
Toinen juttu mikä ihmetyttää on pessimismiä huokuvien kommenttien määrä. "Olisin jo kuollut, voivoivoi, olisin kuollut jo ennen kuin synnyinkään, aijaijai, surkiaa olisi ja tauti veisi säälikää minua uijuijui". Käykö ikinä mielessä, että ainakin osaan vastoinkäymisistänne voisi olla syynä ihan tuo älyttömän surkea, lannistunut ja valittavainen asenne?
Hirveää luettavaa kun ei osata edes kuvitella asioita muuten kuin sysimustien lasien läpi.
Varmaan samalla tavalla kuin muutkin siihen aikaan syntyneet ihmiset.
Toinen juttu mikä ihmetyttää on pessimismiä huokuvien kommenttien määrä. "Olisin jo kuollut, voivoivoi, olisin kuollut jo ennen kuin synnyinkään, aijaijai, surkiaa olisi ja tauti veisi säälikää minua uijuijui". Käykö ikinä mielessä, että ainakin osaan vastoinkäymisistänne voisi olla syynä ihan tuo älyttömän surkea, lannistunut ja valittavainen asenne?
Olen eri mieltä. Useimmat vastaajat ovat realistisesti miettineet elettyä elämäänsä ja todenneet, että eivät olisi elossa ilman nykylääketiedettä. Mielestäni olisi fantasiaa ruveta kuvittelemaan, että jos olisin syntynyt 100 vuotta sitten, olisinkin tosi terve ja riuska työntekijä.
Jos ihminen on sairastanut lapsesta asti, niin kuinka edes kehtaat väittää, että syy hänen vastoinkäymisiinsä on oma asenne?
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen paljon kommentteja, joissa historiantaju on täysin hukassa. Eikö historiaa enää opeteta kouluissa vai eivätkö nämä kommentoijat vain kuuntele tunnilla ja lue läksyjään?
Hirveää luettavaa kun ei osata edes kuvitella asioita muuten kuin sysimustien lasien läpi.
Keskustelu on ollut mieluisaa luettavaa. Koskaan ei voi tietää mitä lukuvuorossa seuraavana odottaa. Ihmisillä on oikeus muotoilla vastaukset kysymyksiin miten tahtovat. Huonoja mielipiteitä ja mielikuvia ei ole - on vain kaikkeuden palapeliin sopivia osasia galagsin laajuudelta ja päälle vielä noin sadan Ikeakassin kaupalla.
Olisin ehkä kuollut synnytykseen, koska esikoiseni syntyi sektiolla. Tai ehken olisi tavannut miestäni, koska meidän asuinpaikkamme ovat 35km etäisyydellä toisistaan. Tai ehkä nälkävuodet veivät henkeni lapsena.
Olisinko oppinut lukemaan? Oppikoulua en olisi käynyt. Kotona ei olisi ollut kirjoja, paitsi raamattu. Ei voi tietää...
Eikös silloin eletty sitä iloista 20-lukua.
Olen arkkitehti, mutta naisena se olisi ollut 20-luvulla aika haastavaa. Toki ensimmäinen naisarkkitehti valmistui Suomessa jo 1800-luvun loppupuolella, mutta yleisemmin arkkitehtinaiset taisivat työskennellä miestensä varjossa. Koska en kuitenkaan nainut arkkitehtimiestä vaan 20-luvulle sovellettuna ehkä kauppiaan, niin toimisin varmaan tuossa perheyrityksessä ja hoitaisin lapsia sekä jotain takapihan omaviljelypalstaa mikä useimmilla taisi olla, jos asui pienemmässä kaupungissa.
Elämä voisi olla tällöin jopa porvarillista, jos nyt en olisi mihinkään (tulehduksiin tai lapsivuoteeseen esim.) kerennyt kuolla. Synnytyksistä periaatteessa olisin voinut selvitä, jos vain olisin synnyttänyt pätevän kätilön avulla. Ei varmaan ajankuvaan nähden ihan hullumpaa, jos ei ota huomioon että vastahan oli sisällissota, minkä seurauksena voisi olla vaikka mitä ja ainakin traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Olisin ehkä kuollut synnytykseen, koska esikoiseni syntyi sektiolla. Tai ehken olisi tavannut miestäni, koska meidän asuinpaikkamme ovat 35km etäisyydellä toisistaan. Tai ehkä nälkävuodet veivät henkeni lapsena.
Olisinko oppinut lukemaan? Oppikoulua en olisi käynyt. Kotona ei olisi ollut kirjoja, paitsi raamattu. Ei voi tietää...
Eipä ollut mitään nälkävuosia vuonna 1926 eikä sen jälkeenkään. Isäni syntyi silloin. Hänellä on kuusi sisarusta jotka jäivät kyllä kaikki eloon. He kävivät oppikoulua ja hankkivat ammatit itselleen. Kirjoja heillä oli vaikka muille jakaa. Isoisäkin, joka oli synt. 1900 oli käynyt kouluja. Eivät olleet mitään yläluokkaa vaan keskikokoinen maatila oli heillä, siis isovanhemmillani. Nyt on sedistäni jo neljä kuolleet, vanhoiksi kuitenkin elivät.
Olisin invalidisoitunut fyysisen rasituksen vuoksi nuorella iällä ja kuollut antibiooteilla hoidettuihin infektioihin tai kulkutauteihin ennen ikävuotta 40. Jos niistä olisin selvinnyt niin ruoka-allergia olisi tehnyt elämän mahdottomaksi samoihin aikoihin ja viimeistään sydäninfarkti vienyt ennen kuin täytin 60v.
Koulutusta joka minulla nyt on (yliopistotutkinto) en olisi saanut kun ei olisi ollut siihen rahaa eikä mahdollisuuksia.
Olisin hankkinut rikkaan miehen elättäjäksi ja manipuloinut ukon uskomaan että kovastikin rakastan
Varmaan kuten nykyäänkin. Sopeutumalla.
Hyvin oisin pärjännyt,paremmin kuin nyt..silloin ois rakennettu itse talo ja oltu pelolla töissä..nyt käyt töissä ja kaikki rahat menee korkeaan vuokraan ja ruokaan..
Raataisin esi-isien kohtalon perusteella kaivoksissa amerikoissa. Asiat olisivat siis paljon paremmin.
Leikilläni minä mennyttä aikaa ympärilleni maalasin. Anteeksi hauskantekoni. Ei nuo toisetkaan plussaa peukutelleet. Nykymaailma on niin tylsän tietorikas, vaikka vuotuinen huijaaminen puhe-elimellä sujuu miljoonissa euroissa yksinomaan Suomessa. Verkossa saa nyt kalasteltua hyvät verovapaat tienestit. Toista se oli ennen kalastelu, nuijalla mateita jään läpi kalauteltiin.