Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla lapset jo aikuisia, onko teillä edelleen raskauden/synnytyksen aiheuttamia vaivoja tai vammoja?

Vierailija
23.05.2025 |

Noloa myöntää mutta mulle jäi krooniset peräpukamat ja pissa lirahtaa turhan herkästi ponnistaessa. 

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun mielestä ole, vaikka lapset eivät ole vielä aikuisia, vaan 11 ja 14.

Tuohon virtsankarkailuun saa apua lantionpohjan jumpasta.

Vierailija
22/57 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

pömppövatsa 3 lapsen jälkeen vielä 30 v myöhemmin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös ikä rappeuttaa kehoa, ei kaikki johdu synnytyksestä...

Vierailija
24/57 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektioarpi, venynyt vatsanahka, roikkurinnat kosmeettisina asioina.

Vaivoina rektoseele, jota ei suostuta korjaamaan julkisella sekä opisiotomia-arpi. Molemmista on sen verran haittaa, että olisi vaan kannattanut sektio myös toisessa synnytyksessä. 

Yksityiseltä gynekologilta kannattaa hakea lähete erikoissairaanhoitoon ja sitä kautta julkiselle operatiiviseen hoitoon. Helsingissä onnistuu kyllä.

Vierailija
25/57 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neljä lasta, nuorimmat kaksoset ainoa mikä on jäänyt on hätäsektio arpi. Ohjeet virtsankarkailun ehkäisemiseksi sai silloin yli 25 vuotta sitten jokainen synnyttänyt ja ne tehosi.

Ja kuvittelet, että virtsankarkailu on aina ihan omaa syytä ja vältettävissä kunhan vaan jumppaa?

Tätä minäkin aina ihmettelen. Minulla on mielestäni vahvat lantionpohjan lihakset ja treenaankin niitä, mutta olen koko ikäni - siis lapsesta pitäen, olen nyt 40 - kärsinyt ajoittain lirahtelusta. Pystyn pidättämään tosi hyvin vaikka olisi kovakin pissahätä, mutta jos esimerkiksi kova yskä tulee, niin lirahtelulle ei voi mitään.

Minulla ei ole lapsiakaan. En tiedä oikein mitä voisin tehdä eri tavalla.

Ei se tarkoita, että olisi "oma syy". Mä kuuntelin kerran luennon, jonka piti lantionpohjan terveyden asiantuntija, ja hän kertoi, että lantionpohjan lihakset voivat olla myös krampissa niin, että henkilö ei osaa ollenkaan rentouttaa niitä, ja virtsankarkailu voi myös johtua siitä.

Vierailija
26/57 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, ettei naisten synnytysvaurioita haluta korjata julkisella. Miesten liian kireitä esinahkoja kyllä poistetaan. 

Voisin harkita lisääntyväni, mutta en halua maksaa kymmeniätuhansia euroja yksityislääkärille mahdollisten vammojen korjaamisesta. 

Kyllä niitä ainakin Naistenklinikalla korjataan, hae lähete yksityiseltä.

Vierailija
27/57 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektioarpi mitä hädin tuskin huomaa. Ei muuta.

Vierailija
28/57 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäi peräpukamat, lievä peräsuolen laskeuman, vatsalihasten erkauma ja huonosti ommeltu väliliha. Ei paljoa naurata.

Et sitten hakeutunut operatiiviseen hoitoon ?

On noita hoideta julkisella mitenkään. Saat korkeintaan jumppaohjeet kouraan. 

Vierailija
29/57 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neljä lasta, nuorimmat kaksoset ainoa mikä on jäänyt on hätäsektio arpi. Ohjeet virtsankarkailun ehkäisemiseksi sai silloin yli 25 vuotta sitten jokainen synnyttänyt ja ne tehosi.

Ja kuvittelet, että virtsankarkailu on aina ihan omaa syytä ja vältettävissä kunhan vaan jumppaa?

Tätä minäkin aina ihmettelen. Minulla on mielestäni vahvat lantionpohjan lihakset ja treenaankin niitä, mutta olen koko ikäni - siis lapsesta pitäen, olen nyt 40 - kärsinyt ajoittain lirahtelusta. Pystyn pidättämään tosi hyvin vaikka olisi kovakin pissahätä, mutta jos esimerkiksi kova yskä tulee, niin lirahtelulle ei voi mitään.

Onko ylipainoa? mulla ihan oikeasti ylipaino aiheutti tuon karkailun, just aivastaessa tai yskiessä ja sitä ylipainoa oli paljon, mutta silti painoin tyyliin maksimissaan 100kg. Laihduin ja karkailu loppui.

Vierailija
30/57 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmekymppisellä?

Vierailija
31/57 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmekymppisellä?

Aika harvalla kolmekymppisellä taitaa olla aikuisia lapsia.

Vierailija
32/57 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ylipainoa? mulla ihan oikeasti ylip

Ei ollenkaan. Ja tosiaan tämä alkoi minulla jo alakouluikäisenä, ja olin silloinkin hyvin hoikka, balettia harrastava lapsi.

Vierailija
33/57 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peräpukamat jäi. Aluksi niistä ei ollut juurikaan haittaa, mutta nyt 60-v ne vuotavat ihan joka päivä verta. Vaatisi leikkaushoitoa, mutta en halua mennä enää yhteenkään kirurgiseen toimenpiteeseen, jos ei ole hengenlähdöstä kyse.

Vierailija
34/57 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat kuin ap:lla.

Pukamat koettettiin polttaa,mutta epäonnistui ja pissa karkaa jumpasta huolimatta.

Vierailija
35/57 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun käyttämään suojia joka päivä vuotavien pukamien takia, ei kivaa. Uima-altaissa en voi enää uida ollenkaan sen takia.

Vierailija
36/57 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sitä tietää? Apn nimeämät ongelmat liittyvät ikääntymiseenkin. 

Minulla sama, mutta en pistä niitä synnytyksien syyksi, vaan kovan mahan ja vaihdevuosien.

Vierailija
37/57 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välilihan leikkausarpi on alkanut aiheuttaa monenlaisia ongelmia, en suosittele kenellekään. 

Vierailija
38/57 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tissit nyt vähän roikkuu. Muita jälkiä ei ole jäänyt, vaikka 3 lasta olen vääntänyt.

Vierailija
39/57 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole jäänyt mitään pysyvää.

Synnytyksen jälkeen oli pidätyskyky kadoksissa pari viikkoa. Mutta se palautui normaaliksi.

Nyt on nuorinkin aikuinen eikä ole mitään vaivoja. Paikat vähän roikkuu, mutta se johtuu raskauden jälkeen tapahtuneesta lihomisesta.

Vierailija
40/57 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, selvisin molemmista synnytyksistä ilman vaivoja, onneksi.