KOREA, löytyykö ketään Koreasta tai tietääkö joku...
Meille on tarjolla yhtenä vaihtoehtona expattikomennus Etelä-Koreaan. Paikka tulisi olemaan Pusanissa (Busanissa), eli eteläisessä Etelä-Koreassa.
Olemme tälläkin hetkellä expatteina Aasiassa, joten expattius yleensä on tuttua. Koreasta kohteena minulla ei ole tietoa eikä kukaan tutuistani ole ollut siellä expattina. Olen käynyt siellä kylläkin joitakin vuosia sitten lomamatkalla, mutta silloin ei tullut katseltua paikkoja muuten kuin turistin näkövinkkelistä.
Olisiko jollain tietoa joko Koreasta yleensä tai ihan Pusanin kaupungista?
Onko alueella paljon (tai edes jonkin verran) suomalaisia perheitä? Entä miten aktiivinen ja kuinka suuri on länsimainen expattiyhteisö?
Onko länsimaalaisia sairaaloita, lääkäriasemia yms terveydenhoitoa?
Minkälaisia asuinalueita? Onko tapana käyttää kotiapulaisia?
Löytyykö ruokakauppoja, jotka myyvät länsimaisia tuontiruokia?
Kaikki vinkit otetaan kiitollisina vastaan!
Moi,
Olen asunut Koreassa, Soulissa kaksi vuotta, tässä muutama pikainen kommnetti:
Onko alueella paljon (tai edes jonkin verran) suomalaisia perheitä? Entä miten aktiivinen ja kuinka suuri on länsimainen expattiyhteisö?
*** Suomalaisia perheitä ei ole kovin paljoa
, oliko joku sata suomalaista koko maassa? Itse olin aktiivisempi " pohjoismaalaiseten naisten klubissa" ja käsittääkseni Pusanissa on aika paljon ainakin Norjalaisia. Ekspattiyhteisö ainakin Soulissa on tiivis ja aktiivinen.
Onko länsimaalaisia sairaaloita, lääkäriasemia yms terveydenhoitoa?
*** Lääkäripalvelut pelasivat hienosti meillä. Englantia puhuttiin hyvin ja hoito oli ystävällistä ja tehokasta. Monessa sairaalassa ainakin Soulissa on ns International Clinic, josta tulee englanninkielentaitoinen henkilö mukaan tulkiksi jos lääkäri ei puhu englantia.
Minkälaisia asuinalueita? Onko tapana käyttää kotiapulaisia?
***Ainakin Soulissa monissa perheissä oli filippiiniläinen apulainen tai lastenhoitaja. Hinnat vaan aivan eri tasoa kuin esim. Singaporessa tai Kiinassa. Muistaakseni filippiiniläinen babysitteri laskutti noin 8000 Wonia tunnilta. Myös viisuminsaanti filippiiniläiselle apulaiselle voi olla todella hankalaa, mutta tähän oli kai tulossa jotain muutoksia.
Asunnot aika kaliita ja vähänlaisesti puistoja lapsiperheen tarpeisiin.
Löytyykö ruokakauppoja, jotka myyvät länsimaisia tuontiruokia?
*** Soulissa pelastukseni oli Costco eli amerikkalaisia tuontiruokia jonkun verran. (http://www.costco.co.kr/eng/index.htm) Myös korealaisten kauppojen valikoimalla pärjää, mutta juustot jne vähän heikkoja. Pusanin kaupoista en osaa sanoa.
Kaikki vinkit otetaan kiitollisina vastaan!
[/quote]
*** Jos haluat niin kerron mielelläni privaattina lisää. Meille oli aika hardcore kokemus, vaikka oltiin myös asuttu Aasiassa jo vuosia.