Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheiden arki ilman rahaa: 9-vuotias ei ole koskaan käynyt lomamatkalla, kurkut ja salaatit jäävät kauppaan

Vierailija
22.05.2025 |

Nyt pääsevät ääneen ne oikeasti köyhät. Joilla ei ole varaa viedä lasta edes kerran vuodessa Hoploppiin (nyk. Leos leikkimaahan).

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011243259.html

Kommentit (1333)

Vierailija
961/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"9-vuotias ei ole koskaan käynyt lomamatkalla, kurkut ja salaatit jäävät kauppaan"'

70-luvulla maaseudun syrjäkylillä en ollut paljon vanhempanakaan koskaan käynyt lomamatkalla. Kurkut ja tomaatit kasvatettiin itse, kesällä kalasteltiin, marjastettiin jne.

Elämä oli köyhää, mutta eipä siltä tuntunut, että mitään oleellista puuttuikaan.

Nythän tuolla maaseudun syrjäkylillä on samanlaista taas, mutta erona on se, että enää ei ole pientiloja, jossa saattoi jotakin ruokaakin kasvatella, ne on kannattamattomina lopetetettu ja porukka makaa kirkonkylien ja pienempienkin kylien vuokrakämpissä hajoamassa, kun töitäkään ei ole eikä saa.

Edelleenkään ei lomamatkoilla käydä, nyt ei ole kurkkuja ja tomaattejakaan. Kaupat, josta niistä saisi, ovat kaukana. Onneksi sentään oravannahkakaupalla voi jotakin saada; tehdään sitä ja tätä, maksu saadaan milloin missäki

Ylellä juuri kun Suomi muuttui-levottomat ajat. Katsokaapa. Tämä taas tätä turhaa kotimaista ohjelmaa sen sijaan, että persujen suosimia vaihda partneria ohjelmia katsoisi maksukanavilta. Mitäs me lähihistorian tuntemuksellakaan, kun voidaan jännittää saako Robert Andreaksen jo tässä vai vasta ensi jaksossa.

Vierailija
962/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siinä sössitty oma talous ihan urakalla jos työssäkäyvällä ei ole varaa ostaa kurkkua. 

Todellakin, just ostin ison kurkun 1,05e, jääsalaattia pussi 0,99e, iso punainen parika 0,75e, tomaattia 0,5kg/1.90e,  perunoita 2kg/1,50e. Ei pitäisi hinnasta olevan kiinni ostaminen. Jättää pois ostamatta makaronit ym.tuotteet missä ei ole ravintoa eikä pidä nälkää.

Mikä tämän kommentin tarkoitus on? Jos lapsiperheeseen ostaa noita, pitää ostaa joku viisinkertainen määrä, että riittää pari päivää. Ymmärrän hyvin, että jää ostamatta, sillä mikään kurkku tai tomaatti ei tee kylläiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi saa koulussa ruoan ja salaattia, kotona syö pelkästään leipää ja jogurttia. Viikonloppuisin tehdään joku ruoka, mitä voi sitten lämmittää. Ei ole kiinnostunut ruokailusta, tietokone on elämän suola. Kyllä siellä nyt aina jotain ruokaa kaapissa on, kurkkua ja porkkanaa jopa, mutta olkoot ilman jos ei jaksa ottaa.

Niinpä. Tietokone on tärkein ja videopelit K18 väkivaltaa. Ruoka on sivuseikka. Hampurilaisen voi vetäistä yöllä koneella istuessaan.

Vierailija
964/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka opettaa ruokailutavat jos ei äiti vahtaa lastaan ja kerro miten se lautanen koostetaan ja miten syödään monipuolisesti ja terveellisesti? Näköjään oma esimerkki ei ole riittävä jos lapsi olisi ottamassa kaikkia kirsikkatomaatteja onalle lautasell3. Pitääkö sen koulun keittäjän yksitellen neuvoa jokaista oppilasta miten se lautanen täytetään? Eiköhän se kasvatus ja ruokailutavat kuulu ihan sinne lapsen vanhemmille.

Ei tietenkään 1 lapsi voi rohmuta ruokapöydässä puolta pakettia kirsikkatomaatteja jos perheessä muitakin ja kaikille pitäisi riittää useammalle päivälle. En itse äitinä suostuisi todellakaan käymään kaupassa joka päivä ostamassa lisää kirsikkatomaatteja omalle kullan nupulle.

Sinä aiheutat vain syömishäiriön lapselle.

Tuskinpa hän tämän päiväisen äiti enää on. Tai ollenkaan. Ainakin jutut kuulostaa niin keskityn omahyväisistä.

Vierailija
965/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikäli huvittavaa, että täällä kehoitetaan köyhiä syömään edullisia tuotteita, mutta sitten kun eräässä perheessä rajoitetaan parhaiden palojen rohmuamusta, niin se ei enää olekaan hyvä. Ei meilläkään lapset ole saaneet syödä ruokapöydässä määrättömästi vaikkapa savukalaa, lautaselle on otettava muutakin monipuolisesti. 

Vierailija
966/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Köyhän pitää olla kiitollinen ja nöyrä. Ei nyt saa tehdä mitään normaaleja asioita, mitä rikkaat tekevät ja on ihan luonnollista. Rikas unelmoi ulkomaan matkasta ja köyhä on iloinen siitä että pääsee edes elokuviin. Minun lapsuudessa ei ollut olemassa Hoploppeja. Luulenpa että jos olisi ollut niin varmaan olisin halunnut sinne. Vähän turha verrata 70-lukua nykyaikaan. Että koska minä en tehny sitä ja tätä niin ei sunkaan tarvi tehdä sitä. Tuollaiset neuvot on kyllä joutavanpäiväisiä. 

Vierailija
967/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytöntä että jossain on joku perhe, jossa vanhemmat eivät puutu lapsensa ruokailuun, jos joku syö pelkästään kirsikkatomaatteja tai vaikka nyt olisi pelkkiä lihapullia lautasella eikä ollenkaan mitään salaattia tai muuta lisäksi. Onko nykypäivän vanhemmat sellaisia, ettei lapselle uskalleta edes sanoa että maistaa kaikkea vähän. Ihanko ihan itse saa päättää syövänsä pelkkiä lihapullia ja majoneesia tai muuten tulee syömishäiriö jos puututaan ja ohjeistetaan syömään lautasmallin mukaan.

Vierailija
968/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla on sydäntä sanoa lapselle, että nyt et syö kaikkia tomaatteja vaan jätät myös muille ja otat sitten enemmän sitä salaattia, perunaa tai leipää. Ei lapsi saa syödä karkkiakaan niin paljon kuin huvittaa ja milloin huvittaa. Ihan käytöstavat meillä on ja rohmuaminen ja pelkästään itseään ajatteleminen ei kuulu niihin. Toisaalta kenellekään ei tulisi mieleenkään popsia itse sitä suosikkiaan vaan kaikkea maistetaan vähäsen aluksi.

Ja jos heille tästä kieltämisestä tulee syömishäiriö niin hakekoot sitten apua siihen ja muihin ongelmiinsa.

Kyllä heille tulee. Käytöksesi on järkyttävää.

Siis mitä?!? Lapselle kehittyy syömishäiriö, jos hänet opetetaan ottamaan muut ihmiset huomioon?

Minä käsitin tuon niin, että heillä on tietty määrä ruokaa, ja sen on tarkoitus riittää koko perheelle (ja oletan, että sitä on sen verran tarpeeksi, ettei kukaan jää nälkäiseksi), niin sinusta on ihan ok, että yksi rohmuaa jotain ruokaa niin, ettei sitä jää enää muille? Ja jos kieltää niin tekemästä, niin aiheuttaa lapselle syömishäriön?

Jos meininki perheissä on nykysin tällainen, niin ei tarvitse ihmetellä, että yhä useammasta kasvaa narsistinen minä-minä ja kaikki mulle heti  -ihminen. Ei tarvitse myöskään hämmästellä lasten lihomista, rasvamaksaa ym., jos lapsen pitää saada syödä ihan kaikkea mitä hän haluaa ja niin paljon kuin haluaa. Ei hyvänen aika.

Vierailija
969/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän ÄITI päätti sen lapsen tehdä vaikka ei ole rahaa/tuloja elättää sitä syyttäkää äitiä älkääkä yhteiskuntaa 

Vierailija
970/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Köyhän pitää olla kiitollinen ja nöyrä. Ei nyt saa tehdä mitään normaaleja asioita, mitä rikkaat tekevät ja on ihan luonnollista. Rikas unelmoi ulkomaan matkasta ja köyhä on iloinen siitä että pääsee edes elokuviin. Minun lapsuudessa ei ollut olemassa Hoploppeja. Luulenpa että jos olisi ollut niin varmaan olisin halunnut sinne. Vähän turha verrata 70-lukua nykyaikaan. Että koska minä en tehny sitä ja tätä niin ei sunkaan tarvi tehdä sitä. Tuollaiset neuvot on kyllä joutavanpäiväisiä. 

Olet aivan oikeassa: ihmisten pitää suhteuttaa tulot ja menot. Jos ei ole rahaa matkailuun, ei mennä. Sellaista se oli 1970-luvulla ja sellaista se on 2020-luvulla. 

Vierailija
971/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Haluan kommentoida mainintaa merkkivaatteista. Omassa lapsuudessani kaupan vaatteissa ei ollut isoa tai pientä logoa, josta jokainen voi nähdä vaatteen merkin ja samalla hintatason. Tämä (ikävä) käytäntö tuli vaatteisiin vähitellen.  Oli ihan eri asia mennä kouluun kotonatehdyssä tai kaupasta ostetussa vaatteessa, kun kukaan ei kovin tarkasti pystynyt arvioimaan perheen varallisuutta sen perusteella. No ehkä joku kangaskauppiaan lapsi pystyi, mutta muut eivät. Myös repussa, muussa laukussa, kengissä ja penaaleissaja uussa on näitä logoja. ne erottelevat ihmisiä toisistaan."

Kyllä logoja tai muuten tunnistettavia vaatteita on ollut aina, mutta ei niiden perusteella eroteltu ihmisiä. Esimerkiksi Marimekon raitapaita oli suurta huutoa muistaakseni jo 1960-luvulla.

Itse yritän karttaa kaikenlaisia logoja, sillä niillä pröystäily on varsin mautonta. Se kannattaa opettaa lapsillekin.

Vierailija
972/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen rikas vaikka työtön olenkin ja moni pitää minua varmasti köyhänä koska en ole kiinnostunut vaatteista enkä hienoista autoista. Nuoruudessani myös matkustelin vuosi kausia ja asuin ulkomailla niin nykyisin vain samoilen kotimaan metsissä ja syön edullista  kasvisruokaa. Mummon mökkini maksoi 30k ja tilillä 300k. En saa mitään nautintoa pizzeriassa käymisestä tai elokuvista. Jotkut rikkaatkin voi tykkää ihan ilmaisista asioista kuten metsässä liikkumisesta. Miksei köyhäkin voisi harrastaa ilmaisia juttuja ja syödä halpaa ruokaa, heti pitää valittaa jostain kun mikään ei riitä. Ei kaikkea tarvitse olla.

Vierailija
973/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi saa koulussa ruoan ja salaattia, kotona syö pelkästään leipää ja jogurttia. Viikonloppuisin tehdään joku ruoka, mitä voi sitten lämmittää. Ei ole kiinnostunut ruokailusta, tietokone on elämän suola. Kyllä siellä nyt aina jotain ruokaa kaapissa on, kurkkua ja porkkanaa jopa, mutta olkoot ilman jos ei jaksa ottaa.

Niinpä. Tietokone on tärkein ja videopelit K18 väkivaltaa. Ruoka on sivuseikka. Hampurilaisen voi vetäistä yöllä koneella istuessaan.

90-luvun laman nuoret ovat tämän laman nuorten vanhempia. Sitä se köyhyys tekee ja stä se osattomuuden ja toivottomuuden kierteen periytyminen tarkoittaa. He eivät saaneet aikoinaan apua, eivätkä osaa sitä omille laman laosilleen antaa. Huono-osaisuus periytyy siinä kuin hyväosaisuuskin.

Vierailija
974/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla on sydäntä sanoa lapselle, että nyt et syö kaikkia tomaatteja vaan jätät myös muille ja otat sitten enemmän sitä salaattia, perunaa tai leipää. Ei lapsi saa syödä karkkiakaan niin paljon kuin huvittaa ja milloin huvittaa. Ihan käytöstavat meillä on ja rohmuaminen ja pelkästään itseään ajatteleminen ei kuulu niihin. Toisaalta kenellekään ei tulisi mieleenkään popsia itse sitä suosikkiaan vaan kaikkea maistetaan vähäsen aluksi.

Ja jos heille tästä kieltämisestä tulee syömishäiriö niin hakekoot sitten apua siihen ja muihin ongelmiinsa.

Kyllä heille tulee. Käytöksesi on järkyttävää.

Siis mitä?!? Lapselle kehittyy syömishäiriö, jos hänet opetetaan ottamaan muut ihmiset huomioon?

Minä käsitin tuon niin, että heillä on tietty määrä ru

No just tuo äiti kieltää ottamasta ruokaa vaikka lapsella on nälkä.

Vierailija
975/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneppäs nyt laskemaan Kelan laskurilla saatteko asumistukea, jos puoliso irtisanotaan. 

Asumistuki laskuriin laitetaan palkka bruttona eli verot mukana ja puolison työttömyyskorvaus bruttona eli verot mukana ja myös oman palkan lomarahat. 

Kela näkee teidän tulot tulorekisteristä, et voi huijata. 

Miksi kukaan irtisanottaisiin töistä? En tunne ketään ihmistä, joka olisi saanut potkut töistä. Mutta tunnen monta, jotka ovat huvikseen irtisanoutuneet koska haluavat matkustella ja saada ansiosidonnaisen. Jos on työtön niin kyllä sitten se on ihan oma vika. Kannattaa varmaan sitten alkaa yrittäjäksi niin ei voi saada potkuja omasta firmastaan jos tällaista taipumusta on olla huono työntekijä.

Minä tunnen satoja ihmisiä, jotka on irtisanottu taloudellisista ja tuotannollisista syistä, mutta en ketään, joka olisi irtisanoutunut huvikseen.

Kannattaa ottaa huomioon, että ansiosidonnainen päiväraha on todella pieni, useimmiten ei läheskään puolta palkasta, ja menot on kuitenkin mitoitettu palkan mukaan. Ainoastaan pienituloisilla ansiosidonnainen on lähellä palkkaa.

Vierailija
976/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaanmatkailu on todella epäekologista hommaa, parempi mitä vähemmälle jää sekä lapsilla että aikuisilla. 

Vierailija
977/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--- "mutta lähtökohtaisesti lapset eivät itse osaa mihinkään Teneriffalle kaivata"

Kyllä todellakin osaa. Missä umpiossa te kuvittelette koululaisten kasvavan? Kun monet kaverit matkustelee, kyllä omatkin toivovat, että voitaisiin matkustaa milloin minnekin. Ei valitettavasti vain ole varaa. En surkuttele tätä sen kummemmin lapsille, mutta pakkohan se on realistisesti todeta, että ei rahat riitä siihen.

Tämä pitää lapsille opettaa,ettei kaikilla ole varaa ja millaisilla valinnoilla mahdollisesti itsellä voi tulevaisuudessa olla varaa.

Köyhät lapset kärsii ja heidän tulevaisuus on rajoittunut. Tietävät kyllä, ettei toivoa paremmasta ole. 

Ketjussa moni painaa naitä lapsia vielä alemmas. Köyhä ei koskaan ole tarpeeksi köyhä ettei porvari rpäile tukia liian suur

Köyhyys ei rajoita lapsen tulevaisuutta, mutta vanhempien asenne rajoittaa.

Vierailija
978/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän talossa ei kyllä lapset päätä mitä syödään :D Saavat esittää kyllä toivomuksia mutta kukaan henkilö ei todellakaan saa syödä yksinään kirsikkatomaattirasiaa ruokapöydässä vaikka kuinka urheileva teinipoika olisi. Ei saa syödä myöskään kaikkia lihapullia. Jos ei oma järki sano miten syödään niin kyllä siihen puututaan. Jos 1 ruokalautasellisen jälkeen on vielä nälkä niin halukkaat voivat sitten ottaa lisää. Mutta ei todellakaan saa yksin syödä kaikkia ruokapöydällä olevia tomaatteja tai lihapullia ensimmäisellä kierroksella. Nälkäänsä voi syödä sitten kolmannen ruokalautasellisen jälkeen sitä leipää, mitä on aina ruokapöydässä eikä se lopu ikinä kesken.

Vierailija
979/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perheessä on 5 henkilöä niin pitäisikö jääkaapissa olla aina 5 kirsikkatomaattirasiaa, 5 lihapullapakettia, 5 paprikaa, 5 kurkkua yms. Jos kaikki saavat syödä rajattomasti halujensa mukaan ja juuri sinä päivänä kaikki haluavat syödä oman kirsikkatomaattirasian. Meillä käydään kerran viikossa kaupassa ja ostetaan kauppareissulla esimerkiksi 2 kurkkua ja niiden on ihan riitettävä koko viikoksi salaattiin tai leivän päälle kaikille. Ei 1 henkilö voi syödä alkupalaksi kokonaista kurkkua koska nyt sattuu huvittamaan. Tai sitten jos käsketään syömään lautasmallin mukaan niin iskee syömishäiriö.

Vierailija
980/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän ÄITI päätti sen lapsen tehdä vaikka ei ole rahaa/tuloja elättää sitä syyttäkää äitiä älkääkä yhteiskuntaa 

Mitä? Oliko tässä neitseellinen syntymä? Sellainen on tietojemme mukaan ollut kerran ja siitä on pari tuhatta vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan