Lapsiperheiden arki ilman rahaa: 9-vuotias ei ole koskaan käynyt lomamatkalla, kurkut ja salaatit jäävät kauppaan
Nyt pääsevät ääneen ne oikeasti köyhät. Joilla ei ole varaa viedä lasta edes kerran vuodessa Hoploppiin (nyk. Leos leikkimaahan).
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011243259.html
Kommentit (1333)
"So ta voi olla ovella,parit pommit ja kämppäsi oli siinä. Laina toki jää sulle edelleen."
Jos niin käy meillä on ihan hippasen muitakin ongelmia kuin se pääsikö lapsi tänäkään kesänä Lintsille vai ei. Ihan kaikilla. Kaikkein eniten heillä kenellä ei nytkään ole mitään, ei edes henkistä pääomaa.
Te toivotte sotaa ja kuolemaa niille ketkä yhteiskunnassa tekee töitä, siis tuottaa arvoa ja rahoittaa järjestelmää, ettekä tajua että itse kärsitte siinä kaikkein eniten. Paljonko eläkeläisiltä tai muilta kenen rahapussia suojaa omaisuudensuoja, siis ihan perustuslaissa taattu oikeus pitää oma omaisuutensa itsellään, on leikattu? Niinpä. Kun valtiolta loppuu jakovara, niistetään ihan ekana lisää jaettavaa niiltä kellä laillisin keinoin on jaettavissa, siis niiltä kellä on ansio- tai pääomatuloja. Sitten kun sekään ei enää auta vaan syventää alamäkeä, sitten jaetaan vähemmän. Jos toivotte omaa etuanne, toivotte hyvää työllisyyskehitystä ja loppua näille kriiseille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille neuvoille pitäisi vaan nauraa, mutta silti aina ärsyynnyn. Miten muutetaan 700 km päähän perheen kanssa vanhempien yksiöön, kun pitäisi töissä ja koulussakin käydä. Tai keskitalvella telttaan ja missä se puuro siellä lumihangen keskellä keitetään. 10 euron päiväristeily Tallinnaan vaatii koko perheelle passit, ja ne ei ole ihan halpaa lystiä
Tallinnaan riittää lapsilta kuvallinen henkilökortti. Ei tarvi passi olla.
Ikävä kyllä nekin maksavat. Valokuvan ottaminen maksaa ja henkilökorttikin maksaa.
Miksi valokuvan ottaminen maksaa? Etkö sitäkään osaa tehdä itse puhelimellasi ja liittää hakemukseen? Toki jos sinulla ei ole kameraa, puhelinta tai tietokonetta, millä kuvan ottaa niin maksaahan se. 12€ maksaisi valokuvaamoliikkessä mainoskyltin mukaan.
Ei sitä voi itse tehdä. Ja se henkilökortti maksaa 75 €.
Ei eläkeläisiltä ole mitään leikattu.
Työttömiltä leikattiin ansiosidonnaista 400 kuukaudessa.
Ja omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt parin ystävän kanssa aina keväisin lomamatkalla aikuisten kesken.
Reilut kymmenen vuotta sitten käytiin viikonloppulomalla Euroopan kaupungeissa.
Jossain vaiheessa rahat riitti Tallinnan viikonloppuun, sitten yhdeksi yöksi ja viime vuonna enää päiväajaksi. Yöpyminen on kallista ja niin on matkatkin jos ei palaa kotiin saman päivän aikana. Tänä vuonna käytiin Porvoossa syömässä ja kahvilla.
Olemme korkeakoulutettuja työssäkäyviä ihmisiä, joilla kotona pääosin alaikäisiä lapsia.
Eihän tämä mikään todellinen ongelma ole, mutta kertoo sen, että jokin on todella muuttunut. Rahat on loppu yleensä jo ennen palkkapäivää, vaikka ei ole mitenkään tuhlaillut.
Eurooppa eli Venäjän puoli-ilmaisella energialla, eikä rakentanut omaa kapasiteettia kuten Suomi. Eurooppa eli USA:n suojelukseen luottaen eikä rakentanut omaa puolustusta kuten Suomi. Suomi eli Venäjän fossiilisesta sähköntuotannosta ja Venäjän metsistä ja sitoutui näiden nojalla kohtuuttomiin ilmastotavoitteisiin.
Tuloksena Suomi "rikkaana maana" maksaa Euroopan elvytystä ja puolustusmenojen nostoa ja teollisuus näivettyy.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan vähävaraisille lapsille oli kesäsiirtoloita. Puistoruokailuja oli myös. Eiköhän jotkut hyväntekeväisyysjärjestöt jaa nykyäänkin tyyliin huvipuistolippuja.
Ja eikö lapsella oli sukulaisia? Joku kummitäti, joka vois viedä eläintarhaan?
Monissa kunnissa tarjotaan kouluruoka läpi kesän. Me olemme keskituloisia mutta käytämme sitä silti hyväksi. Se on tarkoitettu kaikille koululaisille. Minä olen tottunut syömään vasta illalla mutta lapsi tarvitsee kaksi ateriaa päivässä. En minä viitsi koko kesää seistä hellan ääressä kokkaamassa.
Ei nykylapsilla ole kummeja, ei ole coolia kuulua kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Aika traagista jonkun elämä jos 38-vuotiaana tekee lapsen kun omaisuutta vain matkalaukun verran ja tilillä 50k ja sitten kaikki rahat loppuu. En kyllä ymmärrä miksi se kodin laittaminen paljoa maksaisi. Itse asun vuokralla ja kaikki tavarani ovat ilmaisia Facebook-ryhmistä. Riisinkeittimenkin olen löytänyt ilmaiseksi vaikka en todellakaan sellaista tarvitsisi.
Toki syksyisin myyn myös sieniä ja mustikoita sekä ympäri vuoden niin hoidan muiden koiria tarvittaessa, josta saa extratuloja jos haluaa käydä kampaajalla tai ravintolassa.
Et tainnut ymmärtää lukemaasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan vähävaraisille lapsille oli kesäsiirtoloita. Puistoruokailuja oli myös. Eiköhän jotkut hyväntekeväisyysjärjestöt jaa nykyäänkin tyyliin huvipuistolippuja.
Monissa kunnissa tarjotaan kouluruoka läpi kesän. Me olemme keskituloisia mutta käytämme sitä silti hyväksi. Se on tarkoitettu kaikille koululaisille. Minä olen tottunut syömään vasta illalla mutta lapsi tarvitsee kaksi ateriaa päivässä. En minä viitsi koko kesää seistä hellan ääressä kokkaamassa.
Ihmisillä ei ole rahaa kuulua kirkkoon, koska ansiosidonnaista leikattiin.
Moni on joutunut hallituksen leikkausten takia eroamaan kirkosta. Ei ole rahaa maksaa kirkollisveroa.
Vierailija kirjoitti:
"So ta voi olla ovella,parit pommit ja kämppäsi oli siinä. Laina toki jää sulle edelleen."
Jos niin käy meillä on ihan hippasen muitakin ongelmia kuin se pääsikö lapsi tänäkään kesänä Lintsille vai ei. Ihan kaikilla. Kaikkein eniten heillä kenellä ei nytkään ole mitään, ei edes henkistä pääomaa.
Te toivotte sotaa ja kuolemaa niille ketkä yhteiskunnassa tekee töitä, siis tuottaa arvoa ja rahoittaa järjestelmää, ettekä tajua että itse kärsitte siinä kaikkein eniten. Paljonko eläkeläisiltä tai muilta kenen rahapussia suojaa omaisuudensuoja, siis ihan perustuslaissa taattu oikeus pitää oma omaisuutensa itsellään, on leikattu? Niinpä. Kun valtiolta loppuu jakovara, niistetään ihan ekana lisää jaettavaa niiltä kellä laillisin keinoin on jaettavissa, siis niiltä kellä on ansio- tai pääomatuloja. Sitten kun sekään ei enää auta vaan syventää alamäkeä, sitten jaetaan vähemmän. Jos toivotte omaa etuanne, toivott
Se on niin pienestä kiinni, että sinäkin tiput sinne kuoppaan. Perusturvaa ei enää.ole eikä asuntoja osta kukaan. Tämä on se ongelma, tämä pitää talouden lamassa. Kyllä jokainen haluaisi olla hyväveronmaksaja mielummin kuin köyhä ja näköalaton.
Vierailija kirjoitti:
Moni on joutunut hallituksen leikkausten takia eroamaan kirkosta. Ei ole rahaa maksaa kirkollisveroa.
Ei ole kummejakaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän tässä vielä puuttuisi että omien lasten lisäksi pitäisi ruokkia ja viihdyttää ne kummilapsetkin. Hyvä jos omiin on varaa. Ei kummi ole mikään pankkiautomaatti.
Vierailija kirjoitti:
Te toivotte sotaa ja kuolemaa niille ketkä yhteiskunnassa tekee töitä, siis tuottaa arvoa ja rahoittaa järjestelmää, ettekä tajua että itse kärsitte siinä kaikkein eniten. Paljonko eläkeläisiltä tai muilta kenen rahapussia suojaa omaisuudensuoja, siis ihan perustuslaissa taattu oikeus pitää oma omaisuutensa itsellään, on leikattu? Niinpä. Kun valtiolta loppuu jakovara, niistetään ihan ekana lisää jaettavaa niiltä kellä laillisin keinoin on jaettavissa, siis niiltä kellä on ansio- tai pääomatuloja. Sitten kun sekään ei enää auta vaan syventää alamäkeä, sitten jaetaan vähemmän. Jos toivotte omaa etuanne, toivott
Heh olet aika veijari. Me köyhät ei voida vaikuttaa kriiseihin sentään vaikka kiva se olisi laittaa sekin meidän syyksi.
En viitsi spekulouda enempää mitä voisi.tapahtua kriisitilanteessa omaisuudensuojalle tai muita asioita. Jokainen huolehtii silloin itsestään siinä olet oikeassa.
Tottakai passivalokuvan voi itse ottaa. Netistä löytyy poliisin säännöt, minkälainen kuva hyväksytään.
Ulkomailla matkustelu tulee myös halvaksi. Itse ainakin kun irtisanouduin ja jätin vuokrakämppäni niin muutin 2 vuodeksi ulkomaille. Sain ansiosidonnaisesta vaikka kuinka paljon säästöön. Asustelin pääosin hostelleissa ja söin ravintoloissa Tinder-treffien piikkiin. Ulkomailla kaupasta saa myös ruokaa ja juomaa halvalla. Ihanaa elämää eikä tarvinnut ikinä siivota! Aina puhtaat lakanat ja ystävällisiä ihmisiä kaikkialla. Lempimaani olivat Australia ja Thaimaa. Joka päivä tuli juhlittua, mutta silloin vielä jaksoi. Aina kerralla vähintään 2-3 viikkoa per kohde koska luonnollisesti bussimatkat maksavat jos vaihtaa kohdetta usein.
Elämä on täynnä valintoja ja myös sairauksien kanssa voi oppia elämään. En kuitenkaan ymmärrä valittamista, vaikka on mielestäni ihan ok olla työtön. Kyllä sitä rahaa saa säästettyä kun syö vaikka kaurapuuroa ja ruisleipää ja itselläni ainakin puhelinlasku on 15€/kk. En ymmärrä että pitäisi olla ilmaiset puhelut ja tekstarit kun whatsapilla voi soittaa. Ei minulla ole ainakaan asiaa soitella mihinkään virastoihin joka kuukausi. Kirjastosta saa ilmaiseksi kirjoja.
"Epäilemättä näin on, jos kärsii absoluuttisesta köyhyydestä. Suomessa on vain suhteellista köyhyyttä, jolloin tuollaiseen stressiin ei ole mitään syytä. Se stressi luodaan ihan omassa päässä, niin köyhillä kuin lennonjohtajillakin.
TOSIASIA on, että aina on ollut niitä ihmisiä, jotka tilanteen stressaavuudesta huolimatta kykenevät fiksuun ajatteluun. Ne ovat niitä, jotka nousevat köyhyydestä, joista tulee sotasankareita tai muiden auttajia k-leireillä.
Todellisen ihmisen tulee kyetä nousemaan olosuhteidensa yläpuolelle. Muuten on pelkkä lastu laineilla, ei eläintä kummempi.
Stressi on elimistön reaktio siihen, miten ihminen tilanteensa KOKEE, ei tilanteeseen an Sich. Jokainen voi kouluttaa aivojaan tulkitsemaan tilanteet toisin. Ihan jokainen. Jokaisella on itsellään tämä valta.
Mutta tietysti jos mieluummin uhriutuu ja rääkyy ja tuon asenteen lapsilleenkin periyttää..."
Et taida oikeasti ymmärtää aihetta, vaikka niin kuvittelet.
Vierailija kirjoitti:
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Alle 50 hengen työpaikoilla ei ole enää takaisinottovelvoitetta.
Ja saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta.
Irtisanomiseen riittää huolimattomuus tai alisuoriutuminen.
Tämä on hyvä. Ei tarvitse pitää väkisin töissä saikuttajia ja lorvijoita, ja pääsee tunareista eroon. Olkaa kunnollisia työntekijöitä. Ei työnantaja turhaan alaisia palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Alle 50 hengen työpaikoilla ei ole enää takaisinottovelvoitetta.
Ja saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta.
Irtisanomiseen riittää huolimattomuus tai alisuoriutuminen.
Tämä on hyvä. Ei tarvitse pitää väkisin töissä saikuttajia ja lorvijoita, ja pääsee tunareista eroon. Olkaa kunnollisia työntekijöitä. Ei työnantaja turhaan alaisia palkkaa.
Jep eikä tarvitse maksaa kokemuslisiä.
Nuoremmilla ei niitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei ole rahaa kuulua kirkkoon, koska ansiosidonnaista leikattiin.
Kirkollisveroja maksetaan ansiotuloista ja se on prosentin luokkaa. Jos haluaa kuulua kirkkoon muttei maksaa veroa, voi liittyä 1.1. ja erota 30.12. vaikka joka vuosi.
Just ostin melkein kilon kotimaisia tomaatteja kaupasta. Alle kolme euroa maksoi.
Olen käynyt parin ystävän kanssa aina keväisin lomamatkalla aikuisten kesken.
Reilut kymmenen vuotta sitten käytiin viikonloppulomalla Euroopan kaupungeissa.
Jossain vaiheessa rahat riitti Tallinnan viikonloppuun, sitten yhdeksi yöksi ja viime vuonna enää päiväajaksi. Yöpyminen on kallista ja niin on matkatkin jos ei palaa kotiin saman päivän aikana. Tänä vuonna käytiin Porvoossa syömässä ja kahvilla.
Olemme korkeakoulutettuja työssäkäyviä ihmisiä, joilla kotona pääosin alaikäisiä lapsia.
Eihän tämä mikään todellinen ongelma ole, mutta kertoo sen, että jokin on todella muuttunut. Rahat on loppu yleensä jo ennen palkkapäivää, vaikka ei ole mitenkään tuhlaillut.