Lapsiperheiden arki ilman rahaa: 9-vuotias ei ole koskaan käynyt lomamatkalla, kurkut ja salaatit jäävät kauppaan
Nyt pääsevät ääneen ne oikeasti köyhät. Joilla ei ole varaa viedä lasta edes kerran vuodessa Hoploppiin (nyk. Leos leikkimaahan).
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011243259.html
Kommentit (1333)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pienipalkkainen 3:n lapsen yh. Me käydään lähes vuosittain ulkomailla ja huvipuistossa. Mun lapset harrastaa, yhdellä todella kallis kilpaharrastus, siihen tosin saadaan vähän tukea. Mä en käytä rahaa itseeni. Ei tupakkaa, alkoholia tai omia maksullisia harrastuksia. Kaikki menee lapsiin ja perhe-elämään ja omaan kotiin. Nuorena otin luottoa älyttömät määrät ja olen nekin saanut maksettua pois. Ihan itsekseni,yksinäni. Kyllä näillä joilla ei ole varaa tehdä asioita on vaan se elämänhallinta hukassa. Päihteitä kuluu tai muuten itselle hankitaan kalliita asioita.
Et ole pienipalkkainen, koska on pienipalkkaisia jotka ei polta tupakkaa eikä juo alkoholia eikä käytä itseen muuta rahaa kuin välttämättömät hygieniatuotteet ja silti ei ole rahaa tehdä ulkomaanmatkaa.
Uskoakseni saavuttamattomat ulkomaanmatkat ovat enemmänkin osaamisen kuin rahojen puutetta. Lento Eurooppaan maksaa kymppejä, ja majoittuminen halvassa hostellissa tai mummohuoneessa on hyvinkin halpaa. Ruokakin on useimmiten halvempaa kuin Suomessa, joten kotimaan matkasta joutuu usein pulittamaan enemmän kuin ulkomaan matkasta.
ei päästy lapsena, en tiennyt Korkeasaaresta en Linnanmäestä jne. Nyt olen päässyt aikuisena vaikka mihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kommentoija kertoi vastoinkäymisten kasvattavan resilienssiä. Meille jatkuvat sairastumiset, kuolemat ja stressi ei tuonut yhtään mitään hyvää. Ollaan traumatisoituneita koko perhe. Just eilen puhuttiin tyttären kanssa, ettö joku korona ja etäkoulu oli pienin meidän ongelmista, vaikka siitä hankaluutensa olikin.
Ottaen huomioon että kaikki ihmiset kuolee, ei ihmisellä oikein ole varaa traumatisoitua siitä että näin käy lähipiirissä. Surra toki. Mutta traumatisoitua? Silloin ei ole kovin kummoisia selviytymiskeinoja henkisellä puolella.
Minä olen kohdannut kuolemaa, vastoinkäymisiä ja sairastelua (omaani ja läheisten) huomattavasti enemmän kuin ihmiset keskimäärin tähän ikään mennessä. Ne ns. parhaat vuoteni, jotka kaverit tekivät väitöskirjoja ja pyöräyttelivät siinä sivussa mukuloita, minä sairastin. Ja arvaa mitä: se kaikki on parasta,
Minulla ei sitten ole henkisellä puolella kovin hyviä selviytymiskeinoja, siitä voinemme olla samaa mieltä ja kyllä, olen traumatisoitunut, se ei ole yhden, vaan useamman tapahtuman seurausta. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, hermot eivät kestä enää yhtään mitään, pientäkään vastoinkäymistä.
On meillä varaa kurkkuun, mutta sitä saa jokainen 1-2 viipaletta päivässä eli kestää helposti viikon koko kurkku. Vatsa täytetään sitten halvemmalla porkkanalla ja perunalla yms.
Kallista ruokaa siis laitetaan lautaselle vain pieni maistiainen, esim. 3 kalapuikkoa ja enemmän perunamuussia ja kauden kasviksia. Ei tarvitse olla ikinä ilman mitään, mutta tuntuisi älyttömältä myös syödä parissa päivässä kokonainen sipsipussi tai karkkipussi. Kyllä 1 pussi meillä aina kestää monta viikkoa koska kerralla syödään vain vähän epäterveellisiä tai kalliita herkkuja. Nälissään ei tarvitse kenenkään olla ja terveitä on kaikki. Näkkäriä ja ruisleipää sekä margariinia tarjolla aina. Sekä porkkanatikkuja.
Miksi vanhemmat eivät enää lähetä lapsiaan kesäsiirtoloihin maalle? Se olisi varmasti ulkomaanmatkaakin jännittävämpi kokemus. Maalla voisi reippailla luonnossa, uida, hoitaa eläimiä ja vaikka kalastaakin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhemmat eivät enää lähetä lapsiaan kesäsiirtoloihin maalle? Se olisi varmasti ulkomaanmatkaakin jännittävämpi kokemus. Maalla voisi reippailla luonnossa, uida, hoitaa eläimiä ja vaikka kalastaakin.
Onko tuollaisia enää nykyään olemassa? Missä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mekään käyty lomalla, ulkomailla eikä oikeastaan missään koskaan. En koe menneeni siitä rikki ja pilalle.
Ennen lapsilla ei ollut välttämättä edes "harrastuksia". Kunhan tehtiin mitä mieleen juolahti ja ilman verenmakua suussa. Eikä siitäkään menty rikki.
En käynyt minäkään eikä ollut maksettuja harrastuksia, mutta sen verran älliä on kehittynyt päähän, että tiedostan ja ymmärrän, että ajat ovat nyt toiset. Mikä päti silloin, ei päde enää.
Yleinen elintaso, elämäntyylit ja maailmanmeno kaiken kaikkiaan ovat "hieman" muuttuneet tässä vuosikymmenten saatossa. Asioita pitää tarkastella tästä päivästä käsin, tämän hetken todellisuudesta eikä menneisyydestä.
Eivät elämäntyyli ja maailmanmeno ole mihinkään muuttuneet, vaan "insta- ja tiktok-todellisuus" on jotakin muuta kuin normaali elämä.
"Selvitin juuri että jos tapan itseni saa lapsi henkivakuutuskorvauksia jonkin verran, se on tapissa. Nostan nyt ensin kaikki lainat mitkä irti saan ja vietetään lapsen.kanssa kivaa aikaa, sitten tapan itseni. Tätä köyhyyttä en enää jaksa. Olemme eläneet leikatulla perustoimeentilotuella jo pari vuotta ja nyt riittää."
Toivottavasti et ihan vakavissasi tätä suunnittele. Lapsesi saa siitä suuremman trauman kuin köyhyydestä. Älä tee näin, hanki apua itsellesi. Soita kriisipuhelimeen, seurakunnan diakonille tms.
Olen minäkin asunut monta vuotta ulkomailla juhlien joka päivä ja rannalla maannut, mutta miksi olisin sitä somessa toitottanut? Minun elämäni se on, en halua jakaa sitä missään sosiaalisessa mediassa. Ei se muille kuulu kun nautin elämästä. Jos ei jollain ole rahaa, eikä halua alkaa yrittäjäksi niin kannattaa nyt ainakin olla hyvä luonne, että pääsee rikkaisiin naimisiin. Yöeensä elämä on ihan sellaista kun sen itse rakentaa ja kyllä syövistäkin voi parantua eikä lapsia tarvitse aina tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin lapset ovat sanoneet, että kun muut pääsevät ulkomaanmatkoille ja he ei.
Nykyään myös laitetaan someen kuvia matkoilta jne.
Täysin normaali vedätys lapselta, joka yrittää saada itselleen jotain uutta. Varmasti jokainen vanhempi törmää väitteeseen, että kaikilla muillakin on. Toki aina löytyy joku, jolla on tai joka saa, mutta enemmistö on niitä, joilla näin ei ole.
Tähän sitten pyydetään lasta luettelemaan nimeltä ne joilla on ja jotka saa.... Lista oli yleensä aika lyhyt :)
Näin oli jo 80-luvulla. Yksi tai kaksi nimeä tuli.
"Uskoakseni saavuttamattomat ulkomaanmatkat ovat enemmänkin osaamisen kuin rahojen puutetta. Lento Eurooppaan maksaa kymppejä, ja majoittuminen halvassa hostellissa tai mummohuoneessa on hyvinkin halpaa. Ruokakin on useimmiten halvempaa kuin Suomessa, joten kotimaan matkasta joutuu usein pulittamaan enemmän kuin ulkomaan matkasta."
Mikä ihmeen jankuttaja täällä näistä halvoista ulkomaanmatkoista jankkaa. Sulla ei taida olla lapsia. Matkat on vähän erilaisia vaikkapa parin lapsen kanssa kuin yksin reppureissulla. Ei ole osaamisen puutetta, olen aikana ennen lapsia reissannut niin Euroopassa kuin Aasiassa, hyvin on minibudjetilla sujunut. Maita on plakkarissa noin 35. Tällä hetkellä ei reissata, ehkä joskus myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
On meillä varaa kurkkuun, mutta sitä saa jokainen 1-2 viipaletta päivässä eli kestää helposti viikon koko kurkku. Vatsa täytetään sitten halvemmalla porkkanalla ja perunalla yms.
Kallista ruokaa siis laitetaan lautaselle vain pieni maistiainen, esim. 3 kalapuikkoa ja enemmän perunamuussia ja kauden kasviksia. Ei tarvitse olla ikinä ilman mitään, mutta tuntuisi älyttömältä myös syödä parissa päivässä kokonainen sipsipussi tai karkkipussi. Kyllä 1 pussi meillä aina kestää monta viikkoa koska kerralla syödään vain vähän epäterveellisiä tai kalliita herkkuja. Nälissään ei tarvitse kenenkään olla ja terveitä on kaikki. Näkkäriä ja ruisleipää sekä margariinia tarjolla aina. Sekä porkkanatikkuja.
Ei kurkku erityisempi ravinnon lähde ole, se on pääosin vettä. Porkkanat ovat terveellisempiä. Ihme valitusta Suomessa, muuttakaa Gazaan!
"veroja maksellut kuten kuuluu, mutta kun akuuttiin hätään tarvitsen apua, se evätään, hän sanoo.
Sähköjen katkaisusta KKV ohjeistaa tarkasti. Äiti tarkentaa, että hänellä on veromätkyjä ulosotossa, mikä kaatoi talouden."
Vähän tuntuu, että näissä jutuissa ei nyt ihan koko tarina tule koskaan esiin. Kertoohan se jotain, jos ihminen kokee olevansa oikeutettu johonkin, koska on maksanut verot kuten kuuluu, ja sitten heti seuraavassa lauseessa kertoo, että on ongelmissa koska ei ole maksanut verojaan...
Vierailija kirjoitti:
Apua. 2 kurkkuviipaletta päivässä ja 3 kalapuikkoa. Lapsiraukat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuollaisia enää nykyään olemassa? Missä?
En ole kuullut, että olisi.
Kyllä lapset tuntevat hierarkian. Ulkomaanmatka on hierarkiassa paljon korkeammalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellisempää noin se on. Vai pitäisikö lapsen syödä kokonainen kurkku yksin päivässä ja 10 kalapuikkoa nälkäänsä? Meillä ainakin lautasesta puolet on aina salaattia tai kasviksia ja usein se on porkkanaa, papua, kesäkurpitsaa, jäävuorisalaattia, kaalia tai muuta pääosin edullista. Voi joukossa olla myös 1 kurkkuviipaletta ja 1 kirsikkatomaatti tai vaikka 1 oliivi. Älytöntä että pitäisi jokaiselle lapselle ostaa oma kurkku joka viikko. Kalapuikkoja voi lautasella hyvin olla 2-5 kpl ja perunoita vaikka 1-4 ja kasviksia sekä leipää lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kurkku erityisempi ravinnon lähde ole, se on pääosin vettä. Porkkanat ovat terveellisempiä. Ihme valitusta Suomessa, muuttakaa Gazaan!
&nbs
Excursio Gazaan voisi hyvinkin toimia. Siellä saattaisi kurkun hinta tuntua toisarvoiselta. Ja jäädä mässypussit viikonlopuksi ostamatta.
Suomen köyhät eivät syö salaattia, he syövät sokeria ja ovat sen takia ovat ylipainoisia. Oikeasti köyhät eivät ole lihavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T
Kaukana terveellisestä pitää lapsi nälässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan vähävaraisille lapsille oli kesäsiirtoloita. Puistoruokailuja oli myös. Eiköhän jotkut hyväntekeväisyysjärjestöt jaa nykyäänkin tyyliin huvipuistolippuja.
Ja eikö lapsella oli sukulaisia? Joku kummitäti, joka vois viedä eläintarhaan?
Monissa kunnissa tarjotaan kouluruoka läpi kesän. Me olemme keskituloisia mutta käytämme sitä silti hyväksi. Se on tarkoitettu kaikille koululaisille. Minä olen tottunut syömään vasta illalla mutta lapsi tarvitsee kaksi ateriaa päivässä. En minä viitsi koko kesää seistä hellan ääressä kokkaamassa.
Ei nykylapsilla ole kummeja, ei ole coolia kuulua kirkkoon.
Ihmisillä ei ole rahaa kuulua kirkkoon, koska ansiosidonnaista leikattiin. <
Monen työttömän työssäkäyvä puoliso ei kuulu enää kirkkoon, koska ansiosidonnaista leikattiin. Perhe tarvitsee rahaa.
"Se on niin pienestä kiinni, että sinäkin tiput sinne kuoppaan"
No varmasti, mutta enhän minä niin hullu ole, että sotaa toivoisin ihan vaan jotta naapurin talo pommitettaisi kun se on hienompi kuin mun kolmioni. Mitä minä siitä sodasta itse hyötyisin, olinpa rikas tahi köyhä - ja varsinkaan jos olisin köyhä?