Lapsiperheiden arki ilman rahaa: 9-vuotias ei ole koskaan käynyt lomamatkalla, kurkut ja salaatit jäävät kauppaan
Nyt pääsevät ääneen ne oikeasti köyhät. Joilla ei ole varaa viedä lasta edes kerran vuodessa Hoploppiin (nyk. Leos leikkimaahan).
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011243259.html
Kommentit (1333)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin täytyy muistaa, että lapset saattavat myös verrata kokemuksiaan "värikynän kanssa". Tarkoitan siis sitä, että jos lapsen luokalla on ne pari keskiluokkaista tyyppiä jolla on kiva takki ja toisella kivat kengät ja he käyvät kerran kolmessa vuodessa jossain edullisella ulkomaanmatkalla, niin köyhän lapsen silmin se näyttää siltä että sillä toisella on jatkuvasti kaikkea, matkustelee koko ajan ja saa määrättömästi rahaa käyttöönsä.
Todellisuushan on usein ihan erilainen miltä se ulospäin näyttää ja varsinkin eri elintasoa elävälle. Todellisuudessa ne kivat kengät on lapsi itse säästänyt mummulta saaduista joululahjoista osan ja loput maksoi kummi ja äiti puoliksi. Se keskiluokkainen lapsikin saa rahaa hyvin rajallisesti eikä hänkään voi koska tahansa mennä mäkkäriin syömään niin halutessaan.
Se perusarki ei välttämättä eroa niin paljoa kuin miten köyhempi
se että näet jonkun syövän kallista jäätelöä, ei tarkoita sitä että kaikki söisivät sitä. Katso ympärillesi- suurin osa kuitenkin kävelee sen kalliin paikan ohi ja ostaa kokeintaan marketista ne halvemmat jäätelöt kuten minä keskituloinenkin teen.
Se mihin kiinnittää huomionsa ja miten siihen reagoi on oleellista
Vanhemmille työntekijöille tuli huononnuksia, kun
Alle 50 hengen työpaikoilla ei ole enää takaisinottovelvoitetta kohta.
Ja ikäsidonnaisuudet poistettiin työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle työpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui. Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen.
Ennen työkkäri hommasi 57-vuotiaana irtisanotulle palkkatukityöpaikan valtion tai kaupungin työpaikkaan ja siitä kertyi ansiosidonnainen. Palkkatukityöstä ei kerry enää ansiosidonnaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ainakin 9km säteellä 4 kauppaa ja menen tarjouksien perässä lähes päivittäin reppu selässä jotain ostamassa. Saa liikunnat samalla. Kun siis joku täällä itki että vain 2 kauppaa niin ei voi etsiä tarjouksia. Ja liikuntavammaisten voi mennä sitten invataksilla jos alkaa taas valitus, ettei voi kävellä yms.
Kuvitteletko, että liikuntavammaiset voivat ajella invatakstilla ihan miten lystäävät. Matkojen määrä on tarkkaan rajoitettu ja menevät tarpeellisiin menoihin. Ei niillä mitään kaupparallia tehdä.
Minä en lähtisi edes rollaattorilla kauppaan vaan tilaisin vain 1 kerran kuussa tarvittavat ruoat kotiin. Eipähän tulisi ostettua mitään turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kersa maksaa helposti sellaiset 7-10 t€ vuodessa ainakin parinkymmenen vuoden ajan. Aika helppo laskutoimitus onko niihin varaa vai ei.
7 t€ x 18 tekee 126 000 euroa. Jokaisella joka edes harkitsee lapsia, pitäisi olla tämä tilillä saldona. Taitaisi Suomesta loppua suomalaiset.
Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle työpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui. Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen.
Tossa siis linkki https://www.tyj.fi/lakimuutokset
Vierailija kirjoitti:
Jotain on todella pahasti pielessä, jos vanhempi ei osta lapselleen kunnollista ruokaa. Vaikka olisi miten huono rahatilanne tahansa, lapsen perustarpeista täytyy huolehtia aina.
Eli jos kurkku jää saamatta, lapsen käy huonosti?
Älä viitsi. Nykyinen ruoka on sitä paitsi kaikkea muuta kuin puhdasta ja ravitsevaa, joten kyllä se sinun kuninkaallinen pilttisi tulee saamaan sairauksia jossain vaiheessa, vaikka pistäisit koko omaisuutesi pilttisi ruokkimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkasi ansiosidonnaisesta 400 kuukaudessa, lapsikorotukset poistettiin ja porrastus vie 1/5 osan.
Minä teen osa-aikatyöyä 50 % työajan. Ei kannattaisi. Nyt kerran vuodessa päiväraha lasketaan uudelleen pienempien tulojen mukaan ja tulee karenssi. 7 työpäivää, johon menee 3 viikon päiväraha. Soviteltua päivärahaa saa todella vähän ja se pienenee 8 viikon kuluttua taas 20 %. Jos en tekisi tuöyä, saisin päivärahaa enemmän kuin nyt palkkaa ja päivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle työpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui. Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen.
Tossa siis linkki https://www.tyj.fi/lakimuutokset
Ikäsidonnaisista poikkeuksista luovutaaan.
Saadakseen leikattua ansiosidonnaista pitää kilpailla nuorten kanssa 12 kuukautta työsopimuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ainakin 9km säteellä 4 kauppaa ja menen tarjouksien perässä lähes päivittäin reppu selässä jotain ostamassa. Saa liikunnat samalla. Kun siis joku täällä itki että vain 2 kauppaa niin ei voi etsiä tarjouksia. Ja liikuntavammaisten voi mennä sitten invataksilla jos alkaa taas valitus, ettei voi kävellä yms.
Tervetuloa maalle missä kylällä on 2 kauppaa tai joissain paikoissa vain 1 kauppa. Enkä kyllä lähde 45km päähän kävelemään tarjouksen perässä. Enkä sitäpaitsi itkenyt mitään, kunhan totesin ettei kaikilla ole mahdollisuutta juosta tarjousten perässä.
Pakko kyllä kysyä miksi asua jossain missä ei ole mitään tulevaisuutta?
Rakastan itse tätä kotipaikkakuntaa. Siis ei paikkakunta jossa olisin synty
Monellakin on töitä tehtäväkdi ja joillakin jopa se talo. Eri asia on saako siitä tekemisestä riittävää elantoa?
Vierailija kirjoitti:
Yh lähihoitaja saa palkan lisäksi elarit ja korotetut lapsilisät.
Naimisissa olevan lähihoitajan puoliso taas 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuen.
Muita tukia ei tule paitsi 200 lapsilisää, jos on 2 lasta.
Varmaan saa jos on totaali-yh, harva on. Itse en saa elareita, koska lapset on viikko-viikko. Sama vuokra, vesimaksut on silti silloinkin kun lapset on isällä. Vaatteet, pyörät, kalusteet ym pitää hankkia tänne ihan yksikseen, ei voi jakaa kustannuksia puolison kanssa.
Yh-korotus lapsilisään on 73,30€, minulla kaksi lasta, joten se tekee 140€/kk. Lapsilisät menee puoliksi lasten isän kanssa.
Eli eli, saan lähihoitaja- lähivanhempana about 70€ tämmöstä kuuluisaa yh-extraa. En saa edes asumistukea enää, kun se leikattiin. Ihan minun palkalla tässä koitetaan elellä. Puolison palkka olis kiva.
Vierailija kirjoitti:
Aina voi verrata johonkin.
Katsotaan Gazan lapsia, ei ole puuroa eikä turvaa, suojaa. Siihen nähden ollaan rikkaita, Rauha ja vapaus.
Tsemppiä taas lähtee 300 työpaikkaa Suomesta.
Ja1940 luvulla oli vielä köyhempää!
Eli pitää olla 28 kuukauden aikana 12 kuukautta töissä jotta saa leikattua ansiosidonnaista puolitoista vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naimisissa olevan lähihoitajan puoliso taas 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuen.
Varmaan saa jos on totaali-yh, harva on. Itse en saa elareita, koska lapset on viikko-viikko. Sama vuokra, vesimaksut on silti silloinkin kun lapset on isällä. Vaatteet, pyörät, kalusteet ym pitää hankkia tänne ihan yksikseen, ei voi jakaa kustannuksia puolison kanssa.
Yh-korotus lapsilisään on 73,30€, minulla kaksi lasta, joten se tekee 140€/kk. Lapsilisät menee puoliksi lasten isän kanssa.
Eli eli, saan lähihoitaja- lähivanhempana about 70€ tämmöstä kuuluisaa yh-extraa. En saa edes asumistukea enää, kun se leikattiin. Ihan minun palkalla tässä koitetaan elellä. Puolison p
Mutta jos puoliso on työtön niin hän saa 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuen.
Vierailija kirjoitti:
Eli pitää olla 28 kuukauden aikana 12 kuukautta töissä jotta saa leikattua ansiosidonnaista puolitoista vuotta.
Ennen riitti 6 kuukautta.
"Monellakin on töitä tehtäväkdi ja joillakin jopa se talo. Eri asia on saako siitä tekemisestä riittävää elantoa? "
Höh, no sittenhän siellä ei ole niitä toimeentulon edellytyksiä.
mitä ihmiset tekee siellä missä ei ole tulonsiirtoja? Kuolevilta paikkakunnilta löytyy vaan vaalenneet luut kun sinne on jääty kuolemaan nälkään pihapuun alle?
Eli jos puoliso irtisanotaan niin hän saa 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuen ja lapset syö teillä 4 viikkoa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli eli, saan lähihoitaja- lähivanhempana about 70€ tämmöstä kuuluisaa yh-extraa. En saa edes asumistukea enää, kun se leikattiin. Ihan
On se enemmän kuin tuo lapsilisän yh-korotus.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos puoliso irtisanotaan niin hän saa 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuen ja lapset syö teillä 4 viikkoa kuukaudessa.
Eli jos on yh ja lapset syö vain 2 viikkoa yh :n luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--- "mutta lähtökohtaisesti lapset eivät itse osaa mihinkään Teneriffalle kaivata"
Kyllä todellakin osaa. Missä umpiossa te kuvittelette koululaisten kasvavan? Kun monet kaverit matkustelee, kyllä omatkin toivovat, että voitaisiin matkustaa milloin minnekin. Ei valitettavasti vain ole varaa. En surkuttele tätä sen kummemmin lapsille, mutta pakkohan se on realistisesti todeta, että ei rahat riitä siihen.
Tämä pitää lapsille opettaa,ettei kaikilla ole varaa ja millaisilla valinnoilla mahdollisesti itsellä voi tulevaisuudessa olla varaa.
Köyhät lapset kärsii ja heidän tulevaisuus on rajoittunut. Tietävät kyllä, ettei toivoa paremmasta ole.
Ketjussa moni painaa naitä lapsia vielä alemmas. Köyhä ei koskaan ole tarpeeksi köyhä ettei porvari rpäile tukia liian suur
Suomessa on ilmainen koulutus. Köyhän lapsi voi opiskella vaikka sähköasentajaksi amiksessa, perustaa yrityksen ja kas, päästä leveälle leivälle. Tms.
Nykyään akateeminen koulutus ei ole mikään takuuvarma tie hyviin tuloihin (STEM-alat poislaskettuina), mutta niin kauan kuin tekoälyllä ei ole peukaloita, tulemme aina tarvitsemaan sähköasentajia, putkimiehiä, LVI-asentajia ja sen sellaisia.
"Meillä on täällä oma iso maalaistalo ja töitä enemmän kun ehtii tehdä."
No eihän teillä sitten ole mitään hätää oli niitä kauppoja kaksi tahi neljä.