Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiyspakkaus 2025 julkaistu. Mitä tykkäät tuotteista?

Vierailija
22.05.2025 |

https://www.kela.fi/aitiyspakkaus

Kela julkisti juuri tämän vuoden uuden äitiyspakkauksen. Aika myöhään, mutta ennen julkaistu aiemmin keväällä. Mitä tykkäät tuotteista? Itse pidän paljon etenkin haalarista ja laatikosta. Oma lapseni syntyi 2017 ja silloin oli kyllä aika paljon enemmän tuotteita pakkauksessa.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni on jo 8-vuotta, mutta hänellä on edelleen käytössä (ja ehjänä!) äitiyspakkauksesta saatu pehmolelu unileluna. Harmi, että pehmolelu on jätetty pois. 

No eiköhän joka penskalla ole pehmoleluja muutenkin, yleensä liikaakin. 

Penskalla? Miksi kirjoitat tuolla tavalla ikävään sävyyn ja rumia termejä käyttäen? 

Yhtä hyvin voisi kysyä, että eiköhän jokaisessa kodissa ole pahvilaatikkoja, jos ei ole rahaa ostaa pinnasänkyä, joten äitiyspakkauksen pahvilaatikko on ihan turha. Ja eiköhän jokaisella lapsella ole jokunen body, mitä turhaan niitä jakaa pakkauksessa.

Vaan kun kaikkea ei voi saada. Haluaisitko itse karsia pehmolelusta, vanuhaalarista, makuupussista vai mistä???

Ehkäpä vauvan vaatteet on vähän tärkeämpiä kuin joku muistoksi säilöttävä pehmolelu, jollaisia penskoilla on enemmän kuin kukaan jaksaa säilöä? 

Vierailija
62/90 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni on jo 8-vuotta, mutta hänellä on edelleen käytössä (ja ehjänä!) äitiyspakkauksesta saatu pehmolelu unileluna. Harmi, että pehmolelu on jätetty pois. 

Penskalla? Miksi kirjoitat tuolla tavalla ikävään sävyyn ja rumia termejä käyttäen? 

Yhtä hyvin voisi kysyä, että eiköhän jokaisessa kodissa ole pahvilaatikkoja, jos ei ole rahaa ostaa pinnasänkyä, joten äitiyspakkauksen pahvilaatikko on ihan turha. Ja eiköhän jokaisella lapsella ole jokunen body, mitä turhaan niitä jakaa pakkauksessa.

Vaan kun kaikkea ei voi saada. Haluaisitko itse karsia pehmolelusta, vanuhaalarista, makuupussista vai mis

Itse karsisin hygieniatarvikkeita. No kondomit ja liukkari olikin nyt jätetty pois, mutta ei tarkoituksella vaan siksi, että Kela ei saanut tarjouskilpailussa niistä yhtään tarjousta, joten niitä ei saatu mukaan pakkaukseen vaikka olisi haluttu. Mielestäni myös terveyssiteet ja hammasharja on turhat. Lähinnä siksi, että jokaisella on oma mieltymys siitä millaisia siteitä tykkää käyttää, itsellä jäi ainakin nuo käyttämättä kun olivat liian paksuja (jälkivuotoa varten kaupasta sai ohuempiakin). Lisäksi se hammasharja on aika huono, itse ainakin halusin lapselleni laadukkaamman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pidätte värejä synkkinä, vilkaiskaapa edellistä. Siinä oli mustavalkoinen toppahaalari, kokomusta merinohaalari ja kokomustat housut. Viime vuoden pakkauksessa ei ollut myöskään vilttiä ollenkaan.

Sain lapsen viime vuonna, otin rahat. En osta itsellenikään Kiinassa valmistettuja vaatteita uutena, joten miksipä vauvallenikaan. Enkä tosiaan halunnut mustaa vauvalleni. Sain rahalla edellisvuoden pakkauksen käytettynä ja puolet jäi vielä muuhun. 

Vierailija
64/90 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan kun kaikkea ei voi saada. Haluaisitko itse karsia

Mutta ihan oikeastihan tämä ajattelumalli pätee ihan samalla tavalla noihin vaatteisiin. Jokaisella on oma mieltymys siihen, millaisia siteitä käyttää, mutta myös siihen, haluaako käyttää lapsella pään yli vedettäviä bodyja vai kietaisubodyja, housuja vai puolipotkareita, terällisiä vai terättömiä yöpukuja vai ei yöpukua ollenkaan, vaan unipussia... Eli kyllä se taitaa olla niin, ettei äitiyspakkaukselle enää 2025 oikeasti ole mitään järkiperustetta koko väestöä koskevana etuutena. Hieno historiallinen jäänne, jonka merkitys oli aikoinaan valtava, mutta nykyään lähinnä fiilistelyä ja yhteenkuuluvuutta samanlaisine tuotteineen.  

Vierailija
65/90 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ottaa pakkausta vaan itse ostaa tuotteet ja pysyä kaukana lääketieteestä, että äiti ja lapsi saavat pitää itsemääräämisoikeutensa ja kehorauhansa. Seksiväkivallan traumat ovat elinikäisiä sekä äidille että lapselle.

Vierailija
66/90 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse karsisin hygieniatarvikkeita. No kondomit ja liukkari olikin nyt jätetty pois, mutta ei tarkoituksella vaan siksi, että Kela ei saanut tarjouskilpailussa niistä yhtään tarjousta, joten niitä ei saatu mukaan pakkaukseen vaikka olisi haluttu. Mielestäni myös terveyssiteet ja hammasharja on turhat. Lähinnä siksi, että jokaisella on oma mieltymys siitä millaisia siteitä tykkää käyttää, itsellä jäi ainakin nuo käyttämättä kun olivat liian paksuja (jälkivuotoa varten kaupasta sai ohuempiakin). Lisäksi se hammasharja on aika huono, itse ainakin halusin lapselleni laadukkaamman."

Ihan joka tuotteen kohdalla ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä. Ehkä nirsoimpien on viisainta ottaa se raha pakkauksen sijaan. Niin kauan kuin se vielä saatavissa on. 

Eiköhän tämäkin etuus kohta oteta pois, kun jatkuvasti tästä kitistään.

Valivalivali. 

Vierailija
67/90 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on kivannäköinen pakkaus. Joku valitti että on liian sukupuolineutraali. Mitä muutakaan pakkaus voisi olla? Koskaan ei ole ollut erikseen tyttö- ja poikapakkauksia, vaan nimenomaan sukupuolineutraalejahan nämä ovat aina olleet, ja niin pitää ollakin. Ollaan iloisia että tällainen äitiyspakkaus yleensäkin on olemassa, se on aika ainutlaatuinen maailmassa. Ja jos ei kelpaa, niin sen voi ottaa rahana. Itse otin aikanani molemmille lapsilleni äitiyspakkaukset ja lähes koko sisältö tuli käyttöön. Lämpömittari kylpyvettä varten taisi jäädä vähimmälle käytölle, ja kestovaippoja ei koskaan kokeiltu, mutta muuten oli koko sisältö käytössä. Nyt ei vissiin ole enää niitä kestovaippoja mukana?

Vierailija
68/90 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä että on mahtavaa että Suomessa saa äitiyspakkauksen. Tuota haalaria ihmettelen myös. Muumiaiheita on miltei loputtomiin ja ne on yleensä suloisia ja värikkäitä. Miksi haalariin on valittu tosi synkkä kuosi nytkin ja joku vinkkasi viime vuoden pakkauksesta. Vilkaisin viime vuoden haalarin. Uskomatonta kyllä miksi haalariksi on silloinkin valittu tosi tylsän näkoinen harmaa kuvitus. Vaikka ihan kuvatonkin perusharmaa olisi ollut varmaan pirteämmän näköinen kuin harmaa Muumi-kuvitus. Vaikka kuosit valitaankin sukupuolineutraalisti niin vauvoille olisi valtavasti suloisia kuoseja. 

Vierailija
69/90 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta todella kiva pakkaus. Tykkäsin enemmän kuin vaikkapa viime vuoden pakkauksesta. Etenkin makuupussi ihastutti. Yksi suosikkeja oman 2021 pakkauksen makuupussin kanssa.

Vierailija
70/90 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, näköjään puolipotkuhousut jakavat kovasti mielipiteitä. Kysynkin, että jos ne kerta ovat niin korvaamattoman hyviä ja sukat+housut -yhdistelmät huonoja, niin miksi niitä ei omalla rahalla ostettaviksi myydä juuri missään? Lindexillä ei yksiäkään, H&M:llä joitain yksittäisiä settejä (vrt. kymmenittäin housuja ja housusettejä), Kappahl 115 vauvan housut, joista kahdet puolipotkuhousut, Metsola ei lainkaan valikoimissa, Polarn o pyret ei lainkaan valikoimissa...

Eli vaikka juuri muutamat kommentoijat ovat kokeneet ne erinomaisiksi, niin ei niitä kauppojen näköjään kannata myydä. 

Puolipotkuhousuja sai tosiaan etsiä. Onneksi löysin ihanat kotimaiselta Hilla-merkiltä. Olivat yksi käytetyimpiä vaatteita vauvalla. Ja tietysti kirppareilta löytyi vanhoja äitiyspakkausten potkareita.

Vierailija
71/90 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöllökuosinen body on aivan ihana. Muutenkin ihan kiva pakkaus ja todella hyvä, että viltti on palautettu pakettiin.

Vierailija
72/90 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspakkaus on mielestäni muinaisjäänne, jonka voisi lopettaa! Kirppikset pullistelee noita vaatteita, kun ei niitä lopulta käytetä. Aivan turha hukata verorahoja pakkaukseen. Vähävaraisille voisi olla joku tarveharkintainen vauvaraha, suurin osa pärjää ilman.

Vierailija
73/90 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on kivannäköinen pakkaus. Joku valitti että on liian sukupuolineutraali. Mitä muutakaan pakkaus voisi olla? Koskaan ei ole ollut erikseen tyttö- ja poikapakkauksia, vaan nimenomaan sukupuolineutraalejahan nämä ovat aina olleet, ja niin pitää ollakin. Ollaan iloisia että tällainen äitiyspakkaus yleensäkin on olemassa, se on aika ainutlaatuinen maailmassa. Ja jos ei kelpaa, niin sen voi ottaa rahana. Itse otin aikanani molemmille lapsilleni äitiyspakkaukset ja lähes koko sisältö tuli käyttöön. Lämpömittari kylpyvettä varten taisi jäädä vähimmälle käytölle, ja kestovaippoja ei koskaan kokeiltu, mutta muuten oli koko sisältö käytössä. Nyt ei vissiin ole enää niitä kestovaippoja mukana?

Kerran on kokeiltu tyttö- ja poikapakkauksia, mutta se loppui jakelukaaokseen. 

Onhan siinä sekin ongelma, että sukupuoli ei sittenkään ole aina ihan varma etukäteen. 

Mielestäni muutenkin ajatus tyttöjen ja poikien väreistä on älytön. 

Vierailija
74/90 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta todella kiva pakkaus. Tykkäsin enemmän kuin vaikkapa viime vuoden pakkauksesta. Etenkin makuupussi ihastutti. Yksi suosikkeja oman 2021 pakkauksen makuupussin kanssa.

Ra is kaajakoala on kiva vauvan makuupussissa?

Vierailija
75/90 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pakkauksen kuosit ovat kivoja ja on hienoa, että meillä on äitiyspakkaus.

Siitä olen surullinen, että pakkaus on kutistunut paljon aiemmasta. Moni varmasti valitsee mieluummin 170 euroa ja ostaa käytettynä enemmän tavaraa. Äitiyspakkaus on siksikin ollut mukava, että siinä on ollut paljon tarpeellista tavaraa eikä kaikkea ole tarvinnut metsästää itse.

Vierailija
76/90 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä nurinaa tyttöjen ja poikien väreistä. Meillä oli poika ja käytettiin paljon neutraalejakin värejä (lilaa, vaaleanvihreää, keltaista, vaalean oranssia jne). Hyvin nuo käy kaikille vauvoille.

Vierailija
77/90 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki värit käy molemmille sukupuolille, pinkkikin, ihan hempeän vaaleanpunaista ehkä lukuunottamatta. Ehkä ne vaaleanpunaiset prinsessaunelmat voi ostaa itsekin, jos niitä kovasti kaipaa. 

Vierailija
78/90 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin ainoalle lapselleni pakkauksen nostalgiasyistä, mutta suurin osa sisävaatteista jäi käyttämättä. Olivat jotenkin tosi löysiä ja leveitä lerppuja, tykkäsin sellaisista joustotrikoosta tehdyistä niukemman mallisista vaatteista kun vauvakin oli aika sirppana.

Toppahaalari oli talvivauvalle ekana talvena liian iso ja toisena liian pieni. Vanuhaalaria käytin paljon ja villapukua sekä kypärämyssyä. Makuupussi ja peitto tuli käyttöön sekä hiusharja ja kynsisakset. Nyt ei tainnut olla niitä? Silloin oli muistaakseni digikuumemittarikin mikä oli hyvä! Kestovaippoja en käyttänyt enkä puolipotkareita. 

Vierailija
79/90 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian kirjavaa. Silmissä vilisee kun kaikki vaattet erilaista räikeää kuosia.

Vierailija
80/90 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tuttipullot?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi