Äitiyspakkaus 2025 julkaistu. Mitä tykkäät tuotteista?
https://www.kela.fi/aitiyspakkaus
Kela julkisti juuri tämän vuoden uuden äitiyspakkauksen. Aika myöhään, mutta ennen julkaistu aiemmin keväällä. Mitä tykkäät tuotteista? Itse pidän paljon etenkin haalarista ja laatikosta. Oma lapseni syntyi 2017 ja silloin oli kyllä aika paljon enemmän tuotteita pakkauksessa.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
"Mistä tiedät että joku 2 kk ei tykkää sukista?"
____
Siitä, että hän kitisee tuskaisena, jalat ja varpaat on selvästi kuumat, ja vauva rauhoittuu aina kun sukat ottaa pois.
Okei, no jos oikeasti kuumanhikiset varpaat. Meillä ei koskaan ollut tuollaista, aina oli ennemmin viileät varpaat. En käyttänyt siitä syystä koskaan housuja+sukkia koska sukat saattoi pudota ja sitten vasta vilu olikin. Sen sijaan potkarien päälle laitoin villasukat lisälämmikkeeksi. Niin ne on erilaisia vauvatkin.
Sopivatko nuo värit oikeasti suomalaiselle vauvalle?
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo huppuhaalari on niin ruma? Ja nuo ruskeat potkuhousut?
Miksi sinusta talvihaalari on ruma? Siinä on kauniin sinistä ja kiva kuvitus kirjasta Kuka lohduttaisi Nyytiä. Onko yleisilme liian synkkä sinusta? Itse tykkään tuosta. Niistä ruskeita potkareista minäkään en tykkää kyllä yhtään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haalarista en tykkää yhtään, mun mielestä tuo värimaailma on ehkä ankein kuviteltavissa oleva. En muista, millaisia ne muut vaihtoehdot äänestyksessä olivat, mutta eivät ne ainakaan huonompia voineet olla. :D
Muuten kyllä ihan tykkään. Puolipotkuhousujen ottamista takaisin pakkaukseen ihmettelen, ainakaan meidän v. 2022 pakkauksessa niitä ei ollut, enkä ole niistä kauheasti kuullut keneltäkään kehuja. Housut + sukat paljon parempi yhdistelmä.
Ai jaa, mä taas käytin vauvoilla pelkästään potkareita. Miten muka sukat on kätevämmät?
Minustakin potkarit on kätevämmät.
Sukat tippuu helposti, ja vaikka eivät tippuisikaan niin nilkat jää paljaaksi kun lahkeet nousee helposti. Eihän se kesällä tietenkään haittaa, mutta kesä on kovin lyhyt ja vauva tarvitsee vaatetta muinakin vuodenaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Silloin v. 2017 kun oma lapseni syntyi oli pakkauksessa villasekoitehaalarin ja toppahaalarin lisäksi sellainen vanuhaalari. Se oli todella hyvä, taisi olla meillä koko pakkauksen käytetyin tuote. Täydellinen syksyllä ja keväällä, ei hiostanut yhtään mutta lämmitti hyvin. Ja talvella taas nollakelissä oli erittäin hyvä vaunuissa makuupussissa päiväunilla, silloin kun se toppahaalari olisi ollut liian kuuma. Sääli, että sellaista ei enää ole. Ap
Jep, vanuhaalari oli ihana.
Vierailija kirjoitti:
"Mistä tiedät että joku 2 kk ei tykkää sukista? Useimmiten ongelma on toisinpäin eli vauvalla on kylmät varpaat. "
No mistä nyt äiti muutenkaan tietäisi, mitä 2 kk on vailla, mistä tykkää tai mistä ei? Kyllähän se vauva sen osaa näyttää, jos on tyytyväinen ilman sukkia ja tyytymätön sukat jalassa.
Sitä paitsi ymmärtääkseni lapsille on muutenkin hyvästä olla mahdollisimman paljon paljain jaloin. Ei suomalaisissa keskuslämmitetyissä asunnoissa kylmä tule vauvoillekaan.
Paljain jaloin joo siinä kohtaa kun ottaa askelia, nyt kai puhuttiin pienemmistä. Monella pienellä vauvalla paleltuu herkästi sormet ja varpaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haalarista en tykkää yhtään, mun mielestä tuo värimaailma on ehkä ankein kuviteltavissa oleva. En muista, millaisia ne muut vaihtoehdot äänestyksessä olivat, mutta eivät ne ainakaan huonompia voineet olla. :D
Muuten kyllä ihan tykkään. Puolipotkuhousujen ottamista takaisin pakkaukseen ihmettelen, ainakaan meidän v. 2022 pakkauksessa niitä ei ollut, enkä ole niistä kauheasti kuullut keneltäkään kehuja. Housut + sukat paljon parempi yhdistelmä.
Ai jaa, mä taas käytin vauvoilla pelkästään potkareita. Miten muka sukat on kätevämmät?
Minustakin potkarit on kätevämmät.
Sukat tippuu helposti, ja vaikka eivät tippuisikaan niin nilkat jää paljaaksi kun lahkeet nousee helposti. Eihän se kesällä tietenkään haittaa, mutta kesä on kovin lyhyt ja vauva tarvitsee vaatetta m
Juuri näin. Meillä oli talvivauva ja potkareita käytettiin, sukat tippuu herkästi tai sitten ne puristaa. Osa vauvoista voi ilmaista tyytymättömyyttä sukkien puristavuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinusta talvihaalari on ruma? Siinä on kauniin sinistä ja kiva kuvitus kirjasta Kuka lohduttaisi Nyytiä. Onko yleisilme liian synkkä sinusta? Itse tykkään tuosta. Niistä ruskeita potkareista minäkään en tykkää kyllä yhtään. Ap
Ahdistava tarinakin, ei mikään hilpeä pienten lasten satu.
Karmea tuo talvihaalari, lepakoita ja pelottavia hahmoja.
Mitkä ruskeat potkuhousut? Eikö tuolla ole vain tavalliset ruskeat trikoohousut.
Sinapinkeltaisesta bodysta tulee mieleen sairaalavaatteet.
Mun mielestä on tosi nätin värisiä tuotteita ja kivoja kuoseja! Neutraaleja värejä voi sitten yhdistää värikkäämpien vaatteiden kanssa jos itse haluaa. Haalari, makuupussi ja viltti on etenkin tosi kivat.
Aivan ihana! Makuupussi on lempparini. Aivan upean kaunis koko paketti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistava tarinakin, ei mikään hilpeä pienten lasten satu.
Ahdistava tarina? Sehän on tarina ystävyydestä. Ensin joku on yksinäinen, sitten hän löytää hyvän ystävän, ja elämä hymyilee.
Vierailija kirjoitti:
Valittakaa, valittakaa saatanat. Äitiyspakkaus on kuitenkin Suomessa ainutlaatuinen etu. Ei teidän ole sitä pakko ottaa.
Anoppi kertoi että 40-luvulla äitiyspakkauksen sisältö oli viisi metriä sideharsovaippaa.
5 metriä harsoa on ollut 40-luvulla iso apu. Siitä on saanut monta vaippaa. Vaippoja on varmasti tarvinnut paljon, että aina on riittänyt puhtaita ja kuivia vaippoja vauvalle. Se on ollut kova homma pestä niitä ilman pesukonetta.
Äitini kertoi saaneensa anopilta pyykkilaudan lahjaksi, kun sai ensimmäisen vauvan. Vähän myöhemmin sai käsikäyttöinen pesukoneen. Sellaisen jota käytettiin kammesta veivaamalla.
Vaatteissa on aika ankeat ja tylsät värit. Enkä ymmärrä sitä, että melkein kaikki kuviolliset vaatteet ovat eläinkuvioita. Olisi nyt vähän enemmän vaihtelua. Toisin kuin suurin osa täällä, niin haalarin kuosista kyllä tykkään. Tavaraa on aika vähän, mutta kyllä ne olisi silti varmasti tarpeen, jos ne saisi. Lisää varmaan pitää kuitenkin itse ostaa. Kaikesta huolimatta käyttäisin laatikon tuotteita.
Kohtuullisen ankea huopa. Muutenkin värimaailma sopii kivasti suomalaiseen marraskuuhun.
Pääasia että kondomit ja liukuvoide saatiin pois! Joskos seuraavaan pakkaukseen saataisiin kaikki hygieniatuotteet pois ja annettaisiin ihmisten itse ostaa tarpeelliset / itselleen sopivimmat hygieniatuotteet. Viltti oli hyvä palautus pakkaukseen. Haalari oli ensi silmäyksellä ihan ok, mutta mitä ihmettä nuo kuviot esittävät?
Edit 39. Tajusinkin jo että nehän ovat muumeja. Lepakot olivat aika erikoinen lisävalinta vauvahaalariin.