Iltalehti: Kouluiskusta epäilty poika piti brutaalista K18-pelistä äidit, kuinka moni teistä tietää mitä lapsi oikeasti pelaa?
Huhhuh, nyt kiehun. Miten tämä on taas mahdollista?! Pirkkalan kouluiskusta epäilty poika on pelannut Gorebox-nimistä K18-veripeliä, jossa "luodaan, manipuloidaan ja silvotaan hahmoja", ja netissä vielä ylpeillään kouluampumislisäosilla. Ja joo, peli on ladattu yli 10 miljoonaa kertaa Androidille.
Kysynpä vaan, missä vaiheessa meidän vanhempien valvonta oikein lakkasi? Onko ihan oikeasti niin, että 1013-vuotiaat pojat voivat pelata tällaisia tapposimulaattoreita ilman että kukaan kysyy mitään? Ja ennen kuin joku sanoo että "ei peli tee ketään väkivaltaiseksi", niin: kyllä tekee, jos elämässä ei ole muuta tarttumapintaa kuin manifestit, raajojen irrotus ja sadistiset Discord-keskustelut.
Tässä ei ole kyse enää vain kasvatuksesta, vaan yhteiskunnallisesta sokeudesta. Missä ovat koulut, missä ovat isät, missä on valvonta? Me äidit tehdään kaikkemme että pojilla olisi turvaa ja empatiaa, mutta jos vastassa on pelit joissa harjoitellaan silpomista, ollaan kyllä aika yksin tämän taakan kanssa.
Kuinka moni teistä on oikeasti katsonut mitä oma lapsi pelaa tai mitä pelit sisältää? Kuinka moni on yrittänyt puuttua, mutta saanut vain silmien pyörittelyä tai jopa opettajilta olankohautuksia? Onko enää edes mahdollista kasvattaa poikia empaattisiksi ja rauhaa rakastaviksi vai kasvattaako koulu, netti ja pelit jo aivan omanlaisensa sukupolven? Kertokaa. Mä oon ihan rikki tästä.
Kommentit (200)
Ennemminkin pitäisi kysyä mitä liikkuu sen firman päässä joka tuollaisia pelejä tekee?
Minun mielestäni kenenkään ei pitäisi pelata mitään väkivaltaisia tai moraalittomia pelejä. Ne ei ole hyväksi kenellekään.
Aina pitäisi kysyä että mitä tämä asia tuo minun elämään, hyvää vai pahaa. Valita vain sitten se mikä tuo hyvää
Taas tämä ikuinen virsi.. miksi koulu ei tee sitä ja tätä?
Mutä tulee väkivaltapeleihin, niin koulu ei voi tehdä yhtään mitään. Voidaan suositella ja puhua, mutta koulu ei ole se joka siellä kotona valvoo, mitä kukin pelaa.
Kysyn usein suoraan, miten sinä voit pelata Fortniteä, jos olet 7-vuotias? Lapsi saattaa vastata, että ihan vanhempieni kanssa pelaan tai ne on pelin laittanut ja että kyllä mulla on lupa. Ihan turha laittaa mitään viestiä kotiin. Joskus laitan ja aina on vastauksena ollut vain hiljaisuus, mutta pelaaminen on jatkunut..
Miten kaikki voi jonkun mielestä olla aina koulun vika?
Täällä kinataan nyt pelaamisen vaaroista, aiheellisempi kysymys taitaisi olla, tiedättekö mitä kaikkea lapsesi puuhaa netissä. Sanotaan nyt tähänkin, että ei tietenkään sellaiset lapset, joiden psyyke on kunnossa, mutta kun on niitäkin joilla ei ole. Netin syövereistä löytyy jos jonkinlaista foorumia ja videoita katsottavaksi, jotka voi pistää heikomman pään lopullisesti sekaisin. Ja ennenkuin sanotte, tottakai on selvää, että ette voi jatkuvasti vahtia, saati kieltää netin käyttöä. Mutta jos nuoresi on tyyppiä yksinäinen susi, joka viettää kaiken vapaa-aikansa netissä, kannattaa ehkä näitäkin asioita miettiä.
Poikia 4 ja kyllä, olen aina tiennyt missä mennään, mitä tehdään, kenen kanssa jne. Myös pelit
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö kuinka monta vatun miljoonaa pentua maailmalla pelaa noita? Eihän täällä olisi muuta kuin hirveitä mur hia jos pelit tekisivät kaikista tap pajia. Tietenkään lasten ei saisi antaa pelata mutta kun ne kuitenkin pelaavat. Et sinäkään tiedä mitä omat kullannuppusi puuhaavat selkäsi takana.
Tuolla pojalla oli joku trauma takana, perheen sisäinen juttu.
Niin siis mikä esim estää katsomasta mitä pelejä pelikoneelle on ladattu? Ei ne kotonaan niitä niin helposti pelaa jos oikeasti valvotaan.
Vierailija kirjoitti:
Ennemminkin pitäisi kysyä mitä liikkuu sen firman päässä joka tuollaisia pelejä tekee?
Minun mielestäni kenenkään ei pitäisi pelata mitään väkivaltaisia tai moraalittomia pelejä. Ne ei ole hyväksi kenellekään.
Aina pitäisi kysyä että mitä tämä asia tuo minun elämään, hyvää vai pahaa. Valita vain sitten se mikä tuo hyvää
Olisi vaan aika tylsiä pelejä tuolla logiikalla.
Vierailija kirjoitti:
Se firma tekee sitä mitä asiakkaat haluavat, helppoa.
Ja sinulla on täysi oikeus mielipiteeseesi. Minulla omaani. Ja minulla on oikeus pelta mitä pelejä haluan, osassa niissä on väkivaltaa.
Pelaaminen on hauskaa ajanvietettä, monen muun asian ohella -eivätkä ne sulje toisiaan pois. Ja ne tuovat hyvää elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö kuinka monta vatun miljoonaa pentua maailmalla pelaa noita? Eihän täällä olisi muuta kuin hirveitä mur hia jos pelit tekisivät kaikista tap pajia. Tietenkään lasten ei saisi antaa pelata mutta kun ne kuitenkin pelaavat. Et sinäkään tiedä mitä omat kullannuppusi puuhaavat selkäsi takana.
Tuolla pojalla oli joku trauma takana, perheen sisäinen juttu.Niin siis mikä esim estää katsomasta mitä pelejä pelikoneelle on ladattu? Ei ne kotonaan niitä niin helposti pelaa jos oikeasti valvotaan.
Ja lisään vielä tähän että myöskin millaista kielenkäyttöä esim siellä käytetään chateissa ym jotkut ihan ipanat käyttää. Tää on juuri tätä vanhemmuutta et nostetaan vaan kädet pystyyn että en minä sille mitään mahda. Kyllä mahtaa jos oikeasti viitsii nähdä vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Poikia 4 ja kyllä, olen aina tiennyt missä mennään, mitä tehdään, kenen kanssa jne. Myös pelit
Voi kuule, et tiennyt.
Itseasiassa syy on buumereiden. He antoivat rock musiikin turmella maailman. Sitä satoa tässä nyt kerätään.
Mielestäni tässäkin ketjussa on nytkin paljon esimerkkejä siitä että selittelyn makua löytyy. Tottakai lasten väkivaltaiseen toimintaan, kielenkäyttöön ja ylipäätään siihen miten toisia kohdellaan on monia eri syitä, mutta myös sillä on merkitystä minkä ikäiset pelaa ja millaisia pelejä. Mitä ne pelit sisältää ja mikä niissä on ideana. Väkivaltaisia pelejä on valtavasti erilaisia ja lisäksi myös se miten siellä puhutaan ja keskustellaan muiden pelaajien kanssa. Kyllä siinä mennään metsään jos joku 11-vuotias pelaa sellasia pelejä missä tarkotuksella tehdään pahaa koska voidaan ja on sellasta sisältöä mitä ei lapsi osaa suodattaa ja erottaa reaalimaailmasta samalla tavalla kuin aikuinen tai lähes aikuinen nuori.
Tähän kun yhdistetään se mitä kaikkea muuta sinne nettiin mahtuu, millaista sisältöä siellä on, minkälaisia keskusteluja käydää ja kenen kanssa jne. Näitä voi valvoa jos haluaa, meillä ei esim tullut kuulonkaan että oltaisiin saatu pelata mitä halutaan vaan se oli hyvin rajattua eikä meillä esim pelikonsolit olleet sijoitteuna lapsena omiin huoneisiin vaan olohuoneeseen minne vanhemmat näki tämän tästä ja olivat etukäteen tutustuneet jokaiseen peliin mitä pelattiin ja peliaika oli hyvin rajattua. Se oli silloin tällöin tapahtuvaa huvia eikä päivittäistä/useita kertoja viikossa. Ja olen 2000-luvun lapsi jolloin oli jos jonkinlaista peliä ja vempelettä.
Fakta on ettei vanhemmat seuraa tarpeeksi ja valvonta on vaikeaa kun lapsilla on liian vapaat kädet touhuta. Lapsilla on puhelimet ja netit jo ihan pienestä asti nykyään sillä verukkeella että saadaan kiinni vaikka kellopuhelimetkin on keksitty. Tää on ihan vanhempien oma valinta ollut.
Kuinka moni vanhempi täälläkin ketjussa seuraa ja kysyy missä keskusteluryhmissä teidän lapset on ja mitä kaikkea siellä oikeasti keskustellaan? Montako pelikeskustelua olette nähneet? Tiedättekö edes lapsenne pelinimeä? Osaatteko kuvata lapsenne pelaamia pelejä mitä ne on ja mikä niiden idea on vai onko vastaus kysymykseen joku ammuntapeli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, et tiennyt.
Kyllä tiesin. 3 vanhinta jo aikuisia ja nuorimman menot tiedän ihan tarkkaan. Vanhimpien kanssa puhuttu heidän nuoruudestaan ja ei siellä mitään älyttömyyksiä ole tehty, mistä en olisi ollut kärryillä
Vierailija kirjoitti:
Voi lol. Googlaapa mikä on tämän hetken aivan ylivoimaisesti odotetuin peli :D
Kyllähän se on pitkään tiedetty että videopelit aiheuttaa väkivaltaa!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Pelasin lapsuudesta asti kaikkia fps-pelejä ja vastaavia enkä ole koskaan ollut tappelussa. En edes käynyt armeijaa.
Hyvä sinulle. Mutta jotkut ovat alttiimpimpia vaikutteille kuin sinä ilmeisesti olit.
Ihan normaaleja työssäkäyviä kansalaisia tuli myös mun pelikavereista. Tämä kirjojen, elokuvien ja pelien syyttäminen on aivan älytöntä.
Hyvä myös heille. Mutta kun yksi sadasta ottaa pelien mallit normielämän käytännöksi niin siinä on jo aika monta potentiaalista väkivallantekijää joka ikäluokassa.
Se on sitten pohtimisen paikka, että pitääkö tän sadasosan vuoksi kieltää pelit kaikilta vaiko opastaa vanhempia tunnistamaan nämä lapsistaan ja estää heiltä pelaaminen.
Pointtini onkin, että sinun kokemuksesi perusteella ei voi kiistää sitä, etteikö peleillä voisi olla negatiivinen vaikutus osaan lapsia.
Esim. pikkuveljeni kauan ennen digipelejä otti lastenohjelmat ( Puunukkeanimaatio Kapteeni Nemo, yms) nin tosissaan, että pelkäsi illat ja näki painajaisia. Vanhempien oli pakko kieltää häntä katsomasta niitä. Meihin muihin lapsiin ne eivät vaikuttaneet mitenkään, ymmärsimme niiden olevan satuja.
Omien lasteni aikaan yhden työkaverini poika katsoi näyteltyjä Wtestling sarjoja. Ja otti mallit niin todesta, että hyppi toisten poikien päälle sohvan selkänojilta ja kerrossängystä. Ei kuulemma sarjoissakaan sattunut moinen niin kyllä hän voi tehdä samaa. Leikit ja sarjojen katselu oli kiellettävä. Tän pojan osalta myöhään, vaikka vanhempansa yrittivät parhaansa. Poika oli vankilassa jo nuorena pahoinpitelystä, myöhemmin naisystävän taposta. Vanhemmat joutui pakenemaan useamman kerran kotoaan ja tilaamaan poliisit hakemaan pojan kun riehui siellä jaammuskeli ikkunoista.
En vähättelisi räiskintäsarjojen ja törkykieltä ja malleja sisältävien sarjojen ja pelien vaikutusta osaan nuoria. Sovinistisia ja naista alistavia javihaavia juttuja unohtamatta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Pelasin lapsuudesta asti kaikkia fps-pelejä ja vastaavia enkä ole koskaan ollut tappelussa. En edes käynyt armeijaa.
Hyvä sinulle. Mutta jotkut ovat alttiimpimpia vaikutteille kuin sinä ilmeisesti olit.
Ihan normaaleja työssäkäyviä kansalaisia tuli myös mun pelikavereista. Tämä kirjojen, elokuvien ja pelien syyttäminen on aivan älytöntä.
Hyvä myös heille. Mutta kun yksi sadasta ottaa pelien mallit normielämän käytännöksi niin siinä on jo aika monta potentiaalista väkivallantekijää joka ikäluokassa.
Se on sitten pohtimisen paikka, että pitääkö tän sadasosan vuoksi kieltää pelit kaikilta vaiko opastaa vanhempia tunnistamaan nämä lapsistaan ja estää heiltä pelaaminen.
Pointtini onkin
Vai että yksi sadasta :D
Meillä kyllä ISÄ valvoi ettei veljet pelaa väkivaltapelejä eli mitään GTA:ta yms. Pelit lähti ja koneet myös, jos niitä oli.
Veljeni ovat empaattisia miehiä.
Ratsastuksessa on tullut enemmän kuolleita kuin kouluiskuissa tänä vuonna - ratsastus on kiellettävä!
Minäkin pelasin esim gta:ta alaikäisenä, mutta olen ehdottomasti sitä mieltä että lasten ja nuorten netinkäyttöä pitäisi valvoa hyvin tarkkaan. Nyt niitetään sitä satoa mitä liian vähäisellä holhoamisella on saatu aikaan, jatkuvaa uutisointia lasten tekemistä väkivaltarikoksista.