Mitä helvettiä, nykyään monet jo vähän yli viisikymppiset suunnittelevat eläkkeelle jäämistä ja oravanpyörästä pois hyppäämistä!
Kokoomustako saamme kiittää taas tästäkin, että porukka on aivan uupunutta ja kypsänä jatkuviin yt-kierroksiin ja pätkätöihin?
Kommentit (507)
Vierailija kirjoitti:
"240000 saa leskeneläkettä. Keskimääräinen leskeneläkkeen saaja on 78-vuotias."
https://www.taloustaito.fi/tyo-elake/leskenelake-muuttumassa-maaraaikai…
Mikä hemmetin muinaisjäänne leskeneläke. Voi hyvää päivää. Taidan vetää itseni narun jatkoksi. Kaikki muut saa vaikka mitä, itse joutuu työstä suoraan hautaan. T. Keski-ikäinen väliinputoaja
Minä en ole kokenut lukuisia yt-kierroksia enkä ole koskaan tehnyt pätkätöitä. Silti olisin nyt 50-vuotiaana ihan valmis eläkkeelle. Mitä pahaa siinä on jos ei halua tehdä töitä eläkeikään asti. Miksi työssäkäyvät ihmiset eivät saisi halutessaan lopettaa työntekoa aikaisemmin, mutta on ihan ok jos joku haluaa loisia työttömänä vuosikausia. Miksi kotona oleminen on vain työttömien etuoikeus?
Suuri osa ihmisistä haaveilee jäävänsä pois töistä 50v mutta sitten kun joku sen tekee niin häntä paheksutaan eikä sitä ymmäretä ..näin kävi minulle
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa ihmisistä haaveilee jäävänsä pois töistä 50v mutta sitten kun joku sen tekee niin häntä paheksutaan eikä sitä ymmäretä ..näin kävi minulle
Kateutta se on.
Jäin itsekin viidenkympin paremmalla puolella pois duunista. Elämänlaatu parani heti satakertaisesti. Olin säästänyt tuota varten reilut 10 vuotta kaikesta mahdollisesta kuin roopeankka ja sijoittanut. Todella kannatti. Ei ole mitään huolia enää ja nukun hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei viitsisi enää tehdä töitä, kun palstalla on toitotettu, että tuilla elää mukavasti. Työnteko ei kuulemma kannata?
Kummasti niitä tukien varaan vapaaehtoisesti jättäytyvia on todella vähän. Koska niiden varassa ei tosiaankaan elä mukavasti, nippa nappa pysyy hengissa. Ja sehän on tarkoituskin.
Mutta ainahan voit ottaa loparit ja kokeilla itse miten mukavaa se on.
Kun aikoo jäädä töistä pois 55+ vuotiaana, niin on oltava hyvät säästöt joilla elää. Jos on esim. vielä velkaa asunnosta, niin jäljellä olevan velan määrä oltava myös säästössä kaiken varalta. Yhteiskunnan tukien varaan on aika härskiä jäädä lorvimaan. Monella tuon ikäisellä voi olla jo aika hyvä eläkekertymä, mutta eläkeikä on vielä kaukana, joten hyvät säästöt tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole kokenut lukuisia yt-kierroksia enkä ole koskaan tehnyt pätkätöitä. Silti olisin nyt 50-vuotiaana ihan valmis eläkkeelle. Mitä pahaa siinä on jos ei halua tehdä töitä eläkeikään asti. Miksi työssäkäyvät ihmiset eivät saisi halutessaan lopettaa työntekoa aikaisemmin, mutta on ihan ok jos joku haluaa loisia työttömänä vuosikausia. Miksi kotona oleminen on vain työttömien etuoikeus?
Näin. Miksi nuorempien pitäisi uhrata elämästään 50 vuotta työlle ja nykyisten eläkeläisten elättämiseen ja lopulta itse kuolla sorvin ääreen saaden pieniä rippeitä eläkkeeksi vastineeksi korkeista työeläkemaksuista. Hyvä näpäytys samalla yhteiskunnalle, näkevät kuinka työeläkemaksut vähenee, kun pieni sukupolvi jättää työt hyvissä ajoin. Itse tähtään jääväni pois työstä viimeistään 58-vuotiaana, siihen asti työskentelivät myös vanhempani.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei viitsisi enää tehdä töitä, kun palstalla on toitotettu, että tuilla elää mukavasti. Työnteko ei kuulemma kannata?
Tuillahan kaikki joutilaat elää. Eläkeläiset, vammaiset, työttömät, vanhempainvapaalaiset jne.
Vierailija kirjoitti:
Kun aikoo jäädä töistä pois 55+ vuotiaana, niin on oltava hyvät säästöt joilla elää. Jos on esim. vielä velkaa asunnosta, niin jäljellä olevan velan määrä oltava myös säästössä kaiken varalta. Yhteiskunnan tukien varaan on aika härskiä jäädä lorvimaan. Monella tuon ikäisellä voi olla jo aika hyvä eläkekertymä, mutta eläkeikä on vielä kaukana, joten hyvät säästöt tarvitaan.
Itse tähtään riittäviin pääomatuloihin, en säästöihin itsessään. Säästöt kuluvat, kun niitä käyttää. Pääoma voi jopa kasvaa, jos ei käytä kaikkia tuottoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tähtään riittäviin pääomatuloihin, en säästöihin itsessään. Säästöt kuluvat, kun niitä käyttää. Pääoma voi jopa kasvaa, jos ei käytä kaikkia tuottoja.
Molemmat ovat tärkeitä, mutta jos tuotoilla pystyy elämään, niin siinä on jo isoista pääomista kysymys. Ei tavallinen työläinen pysty tällaisia pääomia kartuttamaan. Toisaalta jos on ollut erityisen hyvällä palkalla töissä vuosikymmeniä ja kartuttanut pääomaa ja saanut sen kasvamaan huomattaviin summiin, niin onneakin on ollut mukana. Huomattavia rahallisia säästöjä on ihan pakko olla jos aikoo jäädä 55+ vuotiaana pois työelämästä. Säästöt on kai tarkoitettu käytettäväksi itse.
Paljonko teidän mielestä on se summa jonka turvin voi jäädä eläkkeelle esim 5-kymppisenä? Itse nyt 48v ja osakesalkku 550k. Lisäksi yksi maksettu asunto ja yksi puoliksi maksettu, ehkä jäis velkojen jälkeen 250k noista eli yhteensä 800k. Jos laittaa kaikki osakkeisiin joista 4-5% osinkoja niin ei silti verojen jälkeen jäisi kuin 24-30k vuodessa.....eläkekertymä nyt 2600 mutta senhän saa vasta 67-68vuotiaana....
Vierailija kirjoitti:
Minkäkin olen suunnitellut jäävän pois töistä 50-60 iän välissä, jos saan siihen mennessä saavutettua taloudellisen riippumattomuuden. Vielä tässä on säästötavoitteeseen matkaa..
Paljonko olet ajatellut tarvitsevasi? Ite olen 58v ja mietin riittäisikö säästöt?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olen tähän valmistautunut jo n. 15 vuotta. Vajaan 10 v päästä tilanne alkaa olla se, että pystyn pitämään nykyisen nettotulotasoni koko loppuelämäni ajan töitä tekemättä, joten en näe enää syytä haalia lisää rahaa töitä tekemällä. Eli voin jäädä pois työelämästä reilut 10 v ennen eläkeikää. Asia ei oikeasti vaadi muuta kuin suunnitelmallisuutta, säännöllisiä palkkatuloja, pitkäaikaista sijoittamista ja kärsivällisyyttä. Kaiken vaiken näistä on ylivoimaisesti kärsivällisyys, mitä erittäin harvalta loppupeleissä löytyy.
Tällä hetkellä monelle ne säännölliset palkkatulot ovat se isoin ongelma.
Suunnittelen just sitä samaa. Ja miksi ei, jos rahaa on?
Vierailija kirjoitti:
Paljonko teidän mielestä on se summa jonka turvin voi jäädä eläkkeelle esim 5-kymppisenä? Itse nyt 48v ja osakesalkku 550k. Lisäksi yksi maksettu asunto ja yksi puoliksi maksettu, ehkä jäis velkojen jälkeen 250k noista eli yhteensä 800k. Jos laittaa kaikki osakkeisiin joista 4-5% osinkoja niin ei silti verojen jälkeen jäisi kuin 24-30k vuodessa.....eläkekertymä nyt 2600 mutta senhän saa vasta 67-68vuotiaana....
No itse olen asettanut tavoitteen sekä pääomatuloille että eläkekertymälle. Lisäksi pitää olla velaton.
Osingoissa ainoana tulonlähteenä on se ongelma, että huonoina aikoina ne eivät ole 4-5%, eivät edes siitä huonojen aikojen arvostaan. Siksi on hyvä olla myös muu tulonlähde.
Viisikymppinen on lisäksi vähän nuori jäämään pois töistä. Sitä voi pudota aika pahasti yhteiskunnan kelkasta, jos kuplautuu omiin juttuihinsa 40 vuodeksi. Voi tulla monenlaista pärjäämättömyyttä. Sikäli turvallisempaa pysyä kiinni normaalissa suomalaisessa elämässä sinne kuuteenkymppiin.
Lopulta nuo omatoimieläkkeet pääomatuloilla tarjoavat aika laihan elämän verrattuna niihin pystyvän ihmisen työtuloihin. Jos on tottunut yli 4000€ nettopalkkaan, on tuommoinen osinkopäätöksistä riippuva 2000€/kk aika ahdistava konsepti. Toisaalta 4000€:n lisänä se on jo aika kiva määrä, jolla voi rahoittaa jonkun vähän kalliimmankin unelman.
Sijoittajien kannattaa lisäksi muistaa että jossain vaiheessa valtaan nousee taas vasemmistohallitus. Ja tietysti ollaan perinteisesti kädet toisten taskuissa ja voi olla että tulee jonkinlainen exit-vero. Jos et halua eläkkeellä maksaa suomen ylikireitä pääomaveroja kannattaa poistua ennemmin kuin myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Itse jäin 50v.. iso omakotitalo. 4 yksiötä. 250000 käteistä. 100000 rahastoissa. Lisäksi saan sitten kun täytän 60 eläkettä 3500 jota olen maksannut itse työelämässä. Tärkein että on pikkuruokainen ja on sen verran että ei tarvi hakea mitään tukia tai korvauksia.. rikas ei tarvi olla
No olisi ihan järkevää varsinkin jos on vaivoja. Äidilläni 52v todettu eräs sairaus ja kipuja on joka raajassa mutta ei silti ole myönnetty sairaseläkettä vieläkään. En usko että hänen on mahdollista työllistyä enää, ei edes voi kirjoittaa tietokoneella paljoa sormien kiputilojen vuoksi.
Siksi olisi paikallaan elinaikakertoimen ohella ottaa käyttöön lapsikerroin. Jos on kasvattanut vähintään kaksi lasta käyttäen vähintään puolet perhevapaista, saisi korotuksen. Jos yhden, saisi eläkkeen täytenä. Jos nolla, tehtäisiin pieni vähennys. Näin kompensoitaisiin ja rahoitettaisiin reilullla tavalla äitien eläkekertymään aiheutunut lovi.
Tuo perhevapaaedelletys siksi, että lasten saaminen ei ole vaikuttanut ollenkaan kaikkien isien eläkekertymään yhtään mitenkään. Monissa perheissä vain äidin tulot ovat kärsineet merkittävästi lasten saamisesta.
On ihan hassua, että eläkkeeseen vaikuttaa vain työnteko, koska eläkkeiden maksamiseen vaikuttavat sekä eläkemaksut että uusien maksajien määrä eli lasten määrä.