Mitä helvettiä, nykyään monet jo vähän yli viisikymppiset suunnittelevat eläkkeelle jäämistä ja oravanpyörästä pois hyppäämistä!
Kokoomustako saamme kiittää taas tästäkin, että porukka on aivan uupunutta ja kypsänä jatkuviin yt-kierroksiin ja pätkätöihin?
Kommentit (507)
Vierailija kirjoitti:
Sijoittajien kannattaa lisäksi muistaa että jossain vaiheessa valtaan nousee taas vasemmistohallitus. Ja tietysti ollaan perinteisesti kädet toisten taskuissa ja voi olla että tulee jonkinlainen exit-vero. Jos et halua eläkkeellä maksaa suomen ylikireitä pääomaveroja kannattaa poistua ennemmin kuin myöhemmin.
Ei tässä mihinkään olla poistumassa. Täällä on mökki ja koti ja omat lapset. Kauhea ajatus olisi joutua jonnekin Portugaliin.
Verot kyllä maksetaan.
Joo, tosi monet 50 v sedät alkaa puhua töissä että "joo ei tässä enää jaksa töitä niin paljon tehdä kun kohta jään eläkkeelle..." "Ai, koska pääset eläkkeelle?" "Noo enää 17 vuotta ja 3 kk..." nii just...
Mä sanoisin, että ennen (vielä 80-luvullakin) oli varmasti vielä ihan normaalia jäädä jo alle 60-vuotiaana eläkkeelle.
Että päin vastoin nykyään kituutetaan töissä niin pitkään, ettei enää kunto kestä nauttia eläkepäivistä, ja samaan aikaan nuorempia on työttömänä. Hyvä että edes joku tajuaa jäädä pois työelämästä ajoissa ja tehdä tilaa nuoremmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras päätös oli kuin jäin pois töistä 50 vuotiaana , olin 30 vuotta töissä ja ikävä ei ole.
In your Dreams..
Ei ole tuollaista lakipykälää, että pääset 50 kymppisenä eläkkeelle!
Ei hän mitään eläkkeestä sanonutkaan. Ehkä on onnistunut järjestämään asiansa niin että ihan omillaan elää, ilman tukia ja eläkkeitä. Meitä on katsos sellaisiakin.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä tässä joutenolossa on vahva mullan ja kalman haju, uskokaa pois."
Tuo on pelkästään oma valinta.
Ja mikä pakko sinne kauppaan on juuri aamusta mennä "mummoruuhkaan" vaikka kuinka olisi itsekin eläkeläinen? Et vaikuta kovin positiiviselta ihmiseltä etkä sellaiselta joka osaisi nauttia elämästä (ja vapaa-ajasta). Harmi itsesi kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Niin ihminen tarvitsee tilaa hengittää. Työelämä on nykyisin helvetin esikartano.
En allekirjoita tätä väitettä taso tekijöillä on laskenut kuin lehmän häntä ja yhä harvempi omaa ammattiylpeyttä. Ammattilainen on ylpeä tehdystä työstään ja tämä erottaa huuhaa porukasta ja juosten kusijoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä tässä joutenolossa on vahva mullan ja kalman haju, uskokaa pois."
Tuo on pelkästään oma valinta.
Ja mikä pakko sinne kauppaan on juuri aamusta mennä "mummoruuhkaan" vaikka kuinka olisi itsekin eläkeläinen? Et vaikuta kovin positiiviselta ihmiseltä etkä sellaiselta joka osaisi nauttia elämästä (ja vapaa-ajasta). Harmi itsesi kannalta.
Jotkut ihmiset eivät ole kovin itseohjautuvia ja tarvitsevat jonkun toisen tahon "määräämään" mitä milloinkin tehdä. Eivät osaa itse löytää mielekästä tekemistä, vaan jäävät sohvalle makaamaan, jos joku toinen ei ole ohjaamassa koko ajan.
Nykyisen systeemin rakensi alunperin boomerit jotka vain käveli sisään ensimmäiseen työpaikkaansa. Kaikilla oli jo nuorena kesätyöt jne. Työpaikoissa oltiin eläkeikään asti.
Itse vartuin laman aikana. Ei ollut kesätöitä. Ensimmäistä työpaikkaa ei löytynyt vuosiin. Epäluottamus työelämään ja työnantajiin on aina läsnä.
Elämä on nyt ja heti joten kannattaa nauttia jos vielä voi.
Jossain 55v kohdilla varmaan itsekin pyrin jäämään työelämästä pois, mikäli vaan henki pihisee. Ajatus siitä, että työskentelisin eläkeikään (mikälie 67 v olikaan) tuntuu absurdilta.
Minä täytän 45 vuotta enkä ole ollut 9 vuoteen palkkatyössä. Eikä ole aikomus palata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko teidän mielestä on se summa jonka turvin voi jäädä eläkkeelle esim 5-kymppisenä? Itse nyt 48v ja osakesalkku 550k. Lisäksi yksi maksettu asunto ja yksi puoliksi maksettu, ehkä jäis velkojen jälkeen 250k noista eli yhteensä 800k. Jos laittaa kaikki osakkeisiin joista 4-5% osinkoja niin ei silti verojen jälkeen jäisi kuin 24-30k vuodessa.....eläkekertymä nyt 2600 mutta senhän saa vasta 67-68vuotiaana....
Itse jäin 50v.. iso omakotitalo. 4 yksiötä. 250000 käteistä. 100000 rahastoissa. Lisäksi saan sitten kun täytän 60 eläkettä 3500 jota olen maksannut itse työelämässä. Tärkein että on pikkuruokainen ja on sen verran että ei tarvi hakea mitään tukia tai korvauksia.. rikas ei tarvi olla
Ei me sille mitään voida, että sulla menee noin heikosti. Toivotaan, että jatkossa olisi parempi onni.
Vierailija kirjoitti:
Kun nuorena säästää niin voi keski ikäisenä ota rennosti
Ei köyhälläkään ole yhtäkään syytä stressata.
Tarpeeksi moni kun haluaa oravanpyörästä pois, niin pitäisi tulla mieleen että ehkä siinä pyörässä on jotain vikaa.
Siis että työelämä on vääristynyt jaska.
Jopa meillä työuskovaisilla suomalaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisen systeemin rakensi alunperin boomerit jotka vain käveli sisään ensimmäiseen työpaikkaansa. Kaikilla oli jo nuorena kesätyöt jne. Työpaikoissa oltiin eläkeikään asti.
Itse vartuin laman aikana. Ei ollut kesätöitä. Ensimmäistä työpaikkaa ei löytynyt vuosiin. Epäluottamus työelämään ja työnantajiin on aina läsnä.
Elämä on nyt ja heti joten kannattaa nauttia jos vielä voi.
Joo, monella on ollut sama kohtalo. Omat ensimmäiset täysi-ikäisyyden vuodet meni 90-luvun lama-aikana ja niitä olemattomia töitä etsiessä. Jotain pätkätöitä sain silloin tällöin, ja niin elettiin 6-8 vuotta. Lapsia meille syntyi kumminkin kolme vuosien 1993-1999 välissä, kun ihmisillä oli sentään joitain valoisampia tulevaisuuden näkymiä. Nyt vuonna 2025 olen itse taas saman asian edessä ja historia toistaa taas itseään. Ja myös 2 kpl lastani saman asian äärellä ja jäivät myös työttömiksi, sitä 90-luvun perinnettä vaalien, mutta vailla niitä valoisampia tulevaisuuden näkymiä. Yksi lapsistani on sentään vielä työelämässä, hoitoalalla sijaisuuksia tehden. Kaikki minun lapset on parisuhteissa tai aviossa, mutta lapsettomia.
Ymmärrän täysin syyn miksi heillä ei ole eikä tule lapsia koska elämän epävarmuus tekijöitä on nykyään aivan liikaa.
Niin suunnittelisin minäkin, ellen jo olis eläkkeellä. En ymmärrä miten kukaan jaksaa nykyajan työelämässä, hattua täytyy nostaa tai osaa ottaa. Ihan helvetiltä vaikuttaa mitä juttuja kuulee ja näkee.
53v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei viitsisi enää tehdä töitä, kun palstalla on toitotettu, että tuilla elää mukavasti. Työnteko ei kuulemma kannata?
Kummasti niitä tukien varaan vapaaehtoisesti jättäytyvia on todella vähän. Koska niiden varassa ei tosiaankaan elä mukavasti, nippa nappa pysyy hengissa. Ja sehän on tarkoituskin.
Mutta ainahan voit ottaa loparit ja kokeilla itse miten mukavaa se on.
En ole ottamassa lopareita. Totesin vain mitä vuosikaudet keskustelupalstalla on toitotettu. Tämä on kyllä selvästi vähentynyt. Tajusivat tollot, että sahaavat omaa oksaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei viitsisi enää tehdä töitä, kun palstalla on toitotettu, että tuilla elää mukavasti. Työnteko ei kuulemma kannata?
Tuillahan kaikki joutilaat elää. Eläkeläiset, vammaiset, työttömät, vanhempainvapaalaiset jne.
Eivät muut eläkeläiset kuin kansaneläkeläiset elä tuilla. Työeläkkeet maksetaan eläkeyhtiöihin sijoitetuilla maksuilla.
Tietysti, jos et ole koskaan ollut töissä tai yrittäjänä ja eläkemaksuja palkastasi maksanut, et voi tätä hoksata.
"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.
Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista.
Tänään eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa työeläkemaksuilla. "
Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja 8,65 %, jos on 53-vuotta ja se menee nyt eläkkeellä oleville.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 %vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
Anna heidän suunnitella. Jää työpaikkoja teille nuoremmille.
Ja sitten on meitä jotka jatkamme työntekoa vielä vanhuuseläkkeelläkin, koska niitä meille tarjotaan. Sekin on väärin.