Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käänteinen asuntolaina on ihan älytön juttu. Idea vaan saada rahat pois vanhukselta. Linkki

Vierailija
21.05.2025 |

https://yle.fi/a/74-20160902

Tässä siis pankki alkaa maksaa asunnon omistajalle rahaa pikku hiljaa asuntoa vastaan. 

Jutun mukaan korko on suurempi kuin tavallisessa asuntolainassa. Lisäksi asunto on myytävä viimeistään 10 vuoden kuluttua. 

Jos vaikka mun isä olisi ottanut tuollaisen lainan 90-vuotiaana, hän olisi järkyttynyt 100-vuotiaana, kun olisi joutunut kodistaan pois. Kuoli kotonaan yli satavuotiaana. 

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni leskiä on paljon ja olen myös käsittänyt ettei kuolinpesän asuntoa voi tälleen käyttää. Sopii sinkuille ja jos pesä on selvitetty.

Vierailija
22/73 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus tuo käänteistä vaurastumista koko kansalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jujuhan tuossa on se että käänteistä asuntolainaa ei lyhennetä vaan maksetaan vain korkoja 10 vuoden ajan. Mutta en ihmettele laimeaa suosiota. Yli 70-vuotiaat eivät kuluta sillä tavalla kuin nuoremmat ja usein heillä on velattomat asunnot ja säästöjä. Kuinka moni yli 70-vuotias esimerkiksi haaveilee maailmanympärysmatkasta, kalliista harrastuksesta tai öky-autosta? Aika moni yli 70-vuotias ei enää uskalla ajaa autoa vaikka ajokortti olisikin. Kesämökinkin osto alkaa olla myöhäistä tai sellainen jo on tai siitä on jo ehditty luovua.

Lisäksi omistusasujat saavat asumistukea eläkeläisinä joten senkään vuoksi ei kannata siirtyä vuokralaiseksi. Asumiskulut ovat pienemmät velattomilla omistusasujilla (etenkin ok-talossa asuvalla) kuin vuokralaisella.Ja mikä into hallituksella on tehdä eläkeläisistä vuokralaisia? Ja voihan eläkeläinen myydä itse asuntonsa ja maksaa sillä käänteisen asuntolainan pois jos haluaa, miksi asunto pitäisi jätt

Monet pankit ovat sidoksissa asunnon välitysfirmoihin.

Vierailija
24/73 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap siis silmät kiiluen odottelee perintöä ja toivoo ettei ikääntynyt vanhempi ainakaan keksi käyttää varallisuuttaan itseensä. 

Vierailija
25/73 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä ollut jo 20 vuotta olemassa, mutta arvatenkin pankit vetivät välistä erilaisina riskipuskureina 40%, niin kauppa ei käynyt. Kokoomus tietysti kehittelee pakon tähän, niin homma saadaan uudelleen tulille. Itseään se ei koske, kun voi myydä lapsillekin ja saavat jonkun verovähennyksen siihen.

Vierailija
26/73 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap siis silmät kiiluen odottelee perintöä ja toivoo ettei ikääntynyt vanhempi ainakaan keksi käyttää varallisuuttaan itseensä. 

Luule vaan, että sitä itseensä käytetään. Se menee hoivakodin ryöstöpalkkioihin, pankille ja osinkoihin veroparatiiseihin. Onneksi myin asunnon ennen tukiuudistusta ja saan nyt tukea. Myykööt vuokranantaja sitten pankille. Mulle on ihan sama. Mun säästöihin ei poliitikon pitkät kynnet ylety.

Vierailija
27/73 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiset ovat koti-ihmisiä ja kotiinsa kiintyneitä ja haaveilevat saavansa kuolla omassa kodissa. Tuskin on intoa ottaa jotain käänteistä asuntolainaa kodin menettämisen pelossa.

Vierailija
28/73 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaalilause voisi olla "Kokoomus kääntää kassasi".

Vierailija
29/73 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ainakin 3 eläkeläistä, jotka ovat viimeisinä työvuosina myyneet asuntonsa ja muuttaneet asoon. Jouluna työkaveri myi omakotitalonsa ja jää ensi viikolla eläkkeelle.

Muutti ihan metron viereen, sanoi ei tarvi edes talvikenkiä, kun menee kauppaan

Vierailija
30/73 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun loistava juttu, että saa rahaa matkusteluun yms. haaveiden toteuttamiseen. Mun vanhemmat otti tuon, ja ovat 70-80 välillä reissanneet ja toteuttaneet monenlaisia haaveitaan paljon. Ja mitä sitten että täytyy myydä, joka tapauksessa useimmiten ihmiset muuttaa isoista omakotitaloista jossain vaiheessa palvelujen lähelle pienempiin asuntoihin. Heillä on sen verran hyvät eläkkeet, että mitään ongelmia ei tuota asua vuokralla tai asossa tai esim. senioritalossa sitten. 

Taitaa olla perillisten kitinää, kun huolestuttaa että perinnöt tuhlataan. Itse olen omille vanhemmilleni sanonut, että go for it, ja iloinnut siitä että ovat olleet niin terveitä että eläkkeellä vielä pystyneet paljon tekemään aktiivisesti. Nyt ovat 78 ja still going strong.

Vierailija
31/73 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kun loistava juttu, että saa rahaa matkusteluun yms. haaveiden toteuttamiseen. Mun vanhemmat otti tuon, ja ovat 70-80 välillä reissanneet ja toteuttaneet monenlaisia haaveitaan paljon. Ja mitä sitten että täytyy myydä, joka tapauksessa useimmiten ihmiset muuttaa isoista omakotitaloista jossain vaiheessa palvelujen lähelle pienempiin asuntoihin. Heillä on sen verran hyvät eläkkeet, että mitään ongelmia ei tuota asua vuokralla tai asossa tai esim. senioritalossa sitten. 

Taitaa olla perillisten kitinää, kun huolestuttaa että perinnöt tuhlataan. Itse olen omille vanhemmilleni sanonut, että go for it, ja iloinnut siitä että ovat olleet niin terveitä että eläkkeellä vielä pystyneet paljon tekemään aktiivisesti. Nyt ovat 78 ja still going strong.

Paremmin saat matkustella, kun myyt asunnon aidosti pois ja muutat vuokralle. Saat tuet ja rahat, eikä niitä kupata hoivakodin vessapapereiden kautta. Siellä maksaa henkilökohtaisena hoivana vessapaperirulla 20 euroa. Ihanasta mutta mauttomasta kasvissosekeitosta saa pulittaa 18€ lautaselta. Kun rahat on näin ylenpalttisesti nautiskeltu, sinut potkitaan kuin rukkanen kunnalliseen hoitolaan, jossa hoito on kuitenkin vähintään samaa tasoa.

Vierailija
32/73 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin rahat menee pois perillisiltä

Vierailija
33/73 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain mätää siinä on, kun pankit ei suostu myöntämään tavallista lainaa iäkkäälle talonomistajalle, vaikka hänellä olisi kaikki raha-asiat 100 % kunnossa - velattomuus, omistaa talonsa ja autonsa ja kesämökkinsä täysin. Silti ei saa tavallista lainaa, vaikka vastiketta olisi runsaasti.

Esim remppaan voisi tarvita jonkun kymppitonnin niin sitä ei saa. Nauretaan päin naamaa että ai sinä olet eläkeikäinen, no ihan turhaan haet. (Vaikka olisi ollut kyseisen pankin asiakas neljäkin kymmentä vuotta ilman ongelmia.)

Sitten tällaista outoa järjestelyä mainostetaan. Loukuksi minä sen ymmärrän, että joku toinen päättäisi koska minä haluan myydä omaa omaisuuttani. Houkutellaan tuollaisella järjestelyllä jäämään kiikkiin pankin orjaksi.

Vierailija
34/73 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mihin ne laittaa. Jos vaikka sijoittaa johonkin muuhun tai köyttää itseensä pienen osan mikä niin kamalaa. Aika karseaa on myös se, että omaisuus on seinissä, mutta käyttörahaa ei oikein  mihinkään ylimääräiseen ei ole. Onko järkeä elää niin, kunnes kupsahtaa. 

Kaikkein kamalin versio, ei omaisuutta, ei käyttörahaa. 

Mutta tosiaan, onko ihanne parisataatuhatta,  mutta käyttövarat luokkaa 1500 brutto. 

Vierailija
35/73 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin sanottu.

Vierailija
36/73 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei varmasti tiedä kuolevansa 10 vuoden sisällä, ei ole mitään järkeä. 

Moni sitä paitsi haluaa antaa jälkipolvillekin jotakin. 

Sitten voi jättää jotain muuta. Miksi me muut maksaisimme varakkaan vanhuksen hoidon. Vanhus voi käyttää asuntonsa oman elämänsä helpottamiseen.

Vierailija
37/73 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että AP ei ole koskaan saanut riesakseen asuntoa, jota ei saa myytyä

Ei sellaista vastaan saa käänteistä asuntolainaa. Idea on saada pankille tuottoa. 

Vierailija
38/73 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö. Mietin lähinnä omaa toimintaani tulevaisuudessa. Mitä teen ja en tee. 

Vierailija
39/73 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kyllä, pikkuhiljaa rahat pois yksityisiltä. Etenkin tähtäimessä keskustojen arvoasunnot, muuttotappiokunissa asuville samaa ei tarjota.

Hemmetti tää kuulostaa aivan demareitten hankkeelta. Outoa että tuli nykyisen hallituksen aikana puheeksi.

Tämän hallituksen tavoite on köyhdyttää keskiluokka ja sinä ihmettelet kun se yrittää sitä?

Vierailija
40/73 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mihin ne laittaa. Jos vaikka sijoittaa johonkin muuhun tai köyttää itseensä pienen osan mikä niin kamalaa. Aika karseaa on myös se, että omaisuus on seinissä, mutta käyttörahaa ei oikein  mihinkään ylimääräiseen ei ole. Onko järkeä elää niin, kunnes kupsahtaa. 

Kaikkein kamalin versio, ei omaisuutta, ei käyttörahaa. 

Mutta tosiaan, onko ihanne parisataatuhatta,  mutta käyttövarat luokkaa 1500 brutto. 

Pankki vetää välistä niin paljon, että tuo ei todellakaan kannata. 

Mieluummin sitten myy talon ja ostaa pienemmän tai muuttaa vuokralle. 

Pankille menee aivan liian suuri osuus ja kamalaa, että 10 vuoden kuluttua asunnon menettää kuitenkin. Ei kaikki tiedä, että kuolee 10 vuoden sisällä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi