Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

*--> MAALIT 2007 <--*

21.03.2007 |

Pitäisi siis aloittaa pino ja jospa minä sen teen.. En tosiaan minäkään löytänyt aiempaa.

Juuri sain vauvelin syötettyä ja lähti isin syliin tuosta olkapäältä. Jää siis kädet vapaaksi taas näihin tärkeisiin tehtäviin. ;)

Meillä arki sujuu loistavasti. Poika on löytänyt unen ihanat salat ja nukkuu tosi hyvin. Eka yö oli niin vaikea, että luulin menettäneeni viimesenkin uskon jo siitä vauva-arjesta, jossa oikeasti saa jopa nukkua itsekin.

Suurin kiitos kuuluu kyllä miehelle kaikesta suuresta avusta. Olisin ihan katki, jos ei mies ois noin uskomaton isä. :)

Vauvan vaatteita lajittelin jo tuossa aamutuimaan ja jätin sitten ne kaikki isoimmat (70cm) sinne lipaston takimmaiseksi. Täytyy pitää siis huoli, että tulee käytettyä nuo pienimmät ensin. Eihän noita paljoa ole, mutta haluan silti käyttää jokaista edes kerran.

Sairaalaan vauvaa katsomaan tulleet toivat vaatteita kyllä muutamia ja se oli ihan kiva juttu se. Eilen tuli postissa iso paketti miehen kummeilta ja siinä oli sellai tosi kiva asukokonaisuus kaikilla herkuilla ja voi vitsi, että herkistyttiin tästä ihanasta eleestä molemmat.

Ainiin, suklaata tekee mieli ihan koko ajan. Oon sitä kyllä syönyt vasta yhden levyllisen sitten viime torstain. Että jotkut rajat oon saanut pidettyä. Oon vaan miettinyt, että Miksi sitä himoitsee niin paljon? Ettei kuitenkaan ois korvike sille toiselle asialle, jota nyt ei eräästä pikku jutusta johtuen tule vielä vähään aikaan harrastettua..? ;) Mieli kyllä teki sitäkin jo synnytyksen jälkeisenä päivänä..

Nyt täytyy mennä hoitamaan pyykkishowta ja siivoamaan vähän, kun tulee neuvolatäti tänään käymään vaavia katsomaan. Jännittää.. :)

Papu ja Hermanni 6pv

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
22.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysinpä minäkin tieni tänne vauvapuolelle! Jotenkin sitä vaan käy seuraamassa tuolla odotuspuolella edelleen, vaan taitaa olla aika hinautua tänne vauvat-puolelle, kun " ilonakin" on jo 1kk!

Voi, miten teillä kaikilla on noin ihania, helppoja vauvoja? Miten tuntuukin, että meidän vauvat on aina vatsavaivaisia? Ihmettelen vaan, että miksi? meidän vaiva nukkuu huonosti, vatsan vuoski. Nukkumaan ei saa muuta kuin sylissä pitämällä ja kävelemällä ympäri asuntoa. Lopulta uuvahtaa syliin. Sänkyyn laskiessa ja hytkytyksen loppuessa usein herää ja touhu alkaa alusta, jos ei ole pelannut varman päälle ja kantanut sikeään uneen. Siltikin unet usein lyhyitä pätkiä. Yöllä herää 2 tunnin välein, aamuyöstä tunnin välein. Päivällä hereillä ollessaan kitisee ja itkee koko ajan, vatsaansa. Yhtään ei siis viihdy itsekseen, esim sitterissä, vaan heti alkaa itkeä. Ei myöskään katsele rauhallisesti sylissä, vaan koko ajan täytyy taputella pyllylle, ja pitää pystyasennossa, jottei itke. Vaatii siis yhden ihmisen kädet aina hereillä ollessaan.

Kirjoitin tämän siksi, että todella osaatte nauttia vauvoistanne, rauhallisista sellaisista :) Meillä kun tämä alku on aina tällaista päivien laskemista, odotellaan sitä maagista 3kk ikää, jolloin vatsavaivat jostain kumman syystä helpottavat.

Kuinka tarkasti te katsotte syömisiänne? Juotteko kahvia? syöttekö suklaata? Syöttekö siis amaa ruokaa kuin yleensäkin, vai katsotteko mitä suuhunne laitatte? Siis vatsavaivoja välttääksenne, tarkoitan?

Anteeksi purkaukseni, olen vain niin " kade" tuollaisesta vauva-arjesta :) Jotenkin huono mieli myös isompien lasten puolesta, kun niitä ei ehdi juuri huomioida, kun kaikki aika menee vauvaa hyssytellessä.

Väsynyt Cassu ja ilona 1k 1pvä

Vierailija
22/28 |
22.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla että maalisten vauva arki on lähtenyt sujumaan aikas kivasti.

Meillä(kin) neiti nukkuu, syö ja kakkaa eli on eloonsa varsin tyytyväinen pieni ihminen. Tosiaan kakkaa on joka vaipassa enemmän tai vähemmän. Ja noista VAIPOISTA; me ostettiin Liberon vaippoja, mutta testaillaan tässä samalla myös kestovaippoja. Kymmenkunta harsoa ostin ihan koeluonteisesti ja neuloin parit villahousut kaveriksi. Aikas hyvältä vaikuttaa....

CAIUS; oletko kokeillut maitohappobakteereita? siis syönyt niitä itse. Niiden on todettu ehkäisevän vauvan koliikkia. Mä aloitin Gefilus (tai Rela) kapselien syömisen jo hyvissäajoin raskauaikana ja jatkan sitä edelleen. Yksi kapseli päivässä+ gefiluspiimää, -jugurttia ym tuotteita lisäksi. En tiedä, onko sillä vaikutusta vai ei muttei ainakaan vielä meillä vauva kärsi mahavaivoista. Tuota Relaa saa myös tippoina, joita voi antaa vauvalle. Ehkä jo neuvolasta oletkin saanut hyviä vinkkejä vaivaan. Toivottavasti vaavin massuvaivat teillä helpottaa pian!

Jep, nyt kutsu kuuluu, joten myöhemmin lisää...

Minnis& tytsy 2vk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
22.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömisistä; mä syön ja juon kaikkea mitä ennenkin, myös suklaata ja kahvia. Kahvia tosin tulee juotua ehkä liikaakin, vähintään isot mukilliset aamulla ja päivällä. Raskausaikana kahvi ei oikein maistunut, mutta nyt taas senkin edestä =)

Mitäs ruokia muuten pitäis välttää? tai mikä vois aiheuttaa noita vatsanväänteitä?

Vaikka meillä sisarukset ovatkin jo isompia (koululaisia), niin pientä mustista on havaittavissa... tai huomionhakuisuutta tai jotain.. Tähän saakka ainut tyttö kysyi yks päivä että " rakastatteko te enää mua?" :/

Pitäis vaan jaksaa ja ymmärtää huomioida myös noita isompia lapsia. Yhden äidin ja yhden isin kun pitäis riittää neljälle, siinä sitä onkin haastetta.

Saatikka perheissä joissa on useita ihan pieniä, nostan heille hattua!

Että sellasta.

Minnis taas

Vierailija
24/28 |
22.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cassu: mä laskin edellisen kohdalla, että imetin öisin keskimäärin 2 tunnin välein tonne 6kk ikään asti. Siis olihan siinä välillä hyviäkin jaksoja, mutta välillä taas öitä kun heräiltiin tunnin välein. Ja pullosta ei kelvannut mikään. Koskaan ei onneks oo tarvinnut hereillä ollessa taputella ja hyssytellä. Mun ystävä kokeili muistaakseni vyöhyketerapiaa tytöillään ja molemmilla koliikki loppui. Jaksuja.

Tänään oli eka nla ja painoa on jo 3850g ja pituuttakin 53cm. Kaikki on hyvin ja hienosti tyttö antoi itseään pyöritellä ja tutkia.

Kirkko on varattu ristiäisiin, pappi vaan puuttuu. Toivottavasti kummitäti jaksaa pitää jalat ristissä siihen asti, la on 4vk ristiäisten jälkeen.

G: mä oon tykästyny Pamperseihin, musta ne imee maitokakan paremmin, paitsi äsken tuli sellanen lasti, että neiti oli yltäpäältä siinä ittessään(sitä määrää ei olis imenyt mikään). Liberon housuvaipat on tosin musta paremmat kun Pampersit, joten niihin varmaankin siirrytään sitten myöhemmin.

Nyt tekemään kotihommia.

-m- ja Hippu 10vrk

Vierailija
25/28 |
22.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Caius: Jaksuja, esikoinen oli aivan samanlainen vauvana, nukkuikin ekat 4 kk ainostaan rintarepussa päivisin ja yöllä vieressä tissi suussa. Vatsavaivat oli ihan vihoviimeisiä. Nytkin odotan vaan kauhulla koska pojan kanssa alkaa sama rumba, esikolla tosin alkoi huuto jo synnärillä joten sen puolesta ollaan jo saatu nauttia yli kaksi viikkoa erilaisesta vauvasta :-)

Mutta mutta mutta, meillä poika ei ole kuin muutaman kerran lyhyen elonsa aikana nukkunut kolmen tunnin unet ja kerran jopa 5,5 tuntia, muuten tuntuu että on päivät, illat ja yötkin tississä kiinni ja imee vaan, ei siis edes vaan nuku tissi suussa. Kahdessa viikossa oli painoa tullut 400 g yli sen kotiinlähtöpainon, eli maitoa varmaan tulee tarpeeksi, mutta miksi se ei nuku?!?! Mä tilasin sellaisen vauvan joka nukkuu 3 tuntia, syö, nukkuu 3 tuntia, syö jne! Kun kaikilla muilla tuntuu sellainen olevan. Heti jos lasken pojan sänkyyn sylistä, se vaan tapittaa silmät ymmyrkäisinä eikä meinaakaan nukahtaa! On siellä kyllä tyytyväisenä pitkän aikaa, nostan syliin vasta kun alkaa kiukkuamaan. Tutti kelpaa hetkeksi mutta jos sitä tyrkyttää moneen kertaan, siitä tulee kiukku kun pitää saada tissi suuhun. Luulisi ettei tiheän imun kausikaan kestä yli kahta viikkoa putkeen? Äsken annoin 20 ml Nannia ja sen jälkeen poika jäi sänkyynsä nukkumaan, harmitti sekin tippa kun tykkäisin kyllä imettää poikaa, pumpulla vaan ei irtoa kovin hyvin vaikka rinnoissa maitoa selvästi onkin. Imetys on kuitenkin niin helppoa ja laihduttaakin niin kivasti (oma napa taas lähinnä...). Onhan se kiva että pullokin kelpaa kun esikoiselle ei kelvannut, mutta silti. Ääh, mitäköhän tässä koitan sanoa. No, parempi että menen taas itsekseni pohtimaan tissejäni ja maidontuotantoani.

Kaisu TAAS

Vierailija
26/28 |
22.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

CASSU;

Kyllä mä ainakin tosiaan nautin tuosta mein vielä kiltistä ja helposta vauvasta, mutta on kaamee pelko persiissä, että milloin se alkaa se vatsavaivavalitus/koliikki. En ole sitä siis koskaan kokenut ja nyt pelottaa, että tulee sekin koettavaks. Ihan hurjasti siis pelottaa.

Itse syön päivittäin maitohappobakteerikapseleita ja käytän Gefilus-tuotteita ja (oon tehnyt näin koko raskausajan ja noit kapseleita syönyt hiivan takia jo vuosia), joten toivon tietty, että ne auttaa tässä vauvan kohdallakin. Kuulemma kun ne äidinmaidon kautta kulkevat vauvaakin helpottamaan..

Muutoin ruokavaliota koitan pitää sellasena, että just ne kaikki itselle kaasua aiheuttavat ruoka-aineet pidän poissa eli sipuli, herneet ja pavut, kaali, ruisleipä (moniviljaleipä ei yhtään niin paha) ja mitä näitä nyt sitten on mun kohdalla havaittu.

Ja ehdottomasti täälläkin saa valittaa ihan samalla tavalla kuin tuolla masupinossakin. Sehän kuuluu asiaan, että puretaan mieltä. Ikävää, että teillä tosiaan kaikki olleet masuvaivaisia. On varmasti todella raskasta ja aika ei mene yhtään niin nopeesti kuin ns. terveen vauvan kanssa. Paljon voimia lähetän sinne teille.

KAISU;

Mä kans tot pohtinut, että miksei tuo ipana niinkö nuku. No, ei se haittaa, kun vaan tapittaa ja ihmettelee maailmanmenoa, mut oishan se nyt kiva, jos nukkuiskin. Saattaa nelisen tuntiakin valvoa ja vaan ihmetellä. Tulee silleen vähän vaivautunut olo jotenkin, kun ei viitsis antaa yksinäänkään tossa lattialla maata ja tuijotella, mut ei sitten taas viitsis koko neljää tuntiakaan seurustella siinä vieressä ja vahtia.

Nan-maidon annosta itse en murhetta kanna. Jos ei muu auta/riitä niin annetaan korviketta. Eihän se oma maidontuotanto siihen tyssää eikä myöskään saa lasta muuttumaan totaalisesti pullolapseksi. Meillä eka yönä oli pakko antaa lisää, kunei mulla oikein mitään tullut, mut sen jälkeen on riittänyt. Yölläkin oli useampaan otteeseen lakanat ja peitot märkänä, kun oli ¿vähän¿ vuotanut nämä rinnat.. Ja nyt vasta muistin, että unohdin vaihtaa lakanat. Noh, kait niissä vielä nukkuu toisenkin yön. Tätä jumalatonta vuotamista ja maidontuloa varten ostin tänään rintapumpun, jolla sitten otan vähän pois, jos meinaa ihan räjähtää tulvimaan.

Nyt Idols ja iltapala.

Papu, taasen..

Vierailija
27/28 |
22.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten mulla hetki aikaa istua koneella ennenkuin taasen valtaa koneen.Sitä vain voipi ihmetellä, miksi nää raskauskilot eivät häviä, jos isäntä päättää vaimolleenkin tuoda iltaista kebabia.Nam!

Kukahan(caius???) harmitteli vauvan levottomuutta?Meillä käynyt hyvä tsäkä näiden neljän muksun kanssa että kaikki ovat olleet toooodella rauhallisia ja tyytyväisiä vauvoja ilman mahavaivoja.Vain kakkonen oli hiukan enempi seurankipeä, muut ovat viihtyneet pitkäänkin yksin ja nukkuneet yönsä suht hyvin.Mutta meillä sitten isompana koetellaan korvatulehduksilla, atopialla ja tappeluilla.Ja kaksivuotiaamme herää edelleen 2-3 krt yössä kiljumaan maitopulloaan.Plaah, alkaisi kohta tutin ja pullon vierotus.Kahdelta aiemmalta ei ole tarvinnut juuri näistä huolehtia, melkein itestään jäi pois.

Oletko kokeillut vauvalle Cuplaton-tippoja? Meillä kakkosen kanssa tehos hyvin.Olen joutunut jättään ruisleivän pois aina kokonaan ruokavaliosta ja jos sitä erehdyin joskus syömään, Cuplatonin antaminen juuri ennen syöttämistä auttoi.Se ikään kuin rikkoo ilmakuplia vatsassa.Nytkin ruisleipä on pois, mutta kahvia ei ole ainakaan vielä tarvinnut jättää eikä onneksi suklaatakaan, mutta sen kanssa pitää olla kohtuus, sillä muuten vääntää.

Pitäis lähtä silittään valmiiksi ristiäisliinat ja omat juhlavaatteet.Muiden vaatteet silitin jo eilen.Huomenna onkin sitten täys tohina päällä, täytekakun,suklaajuustokakun,voileipäkakun teko edessä samoin kunnon siivous.Onneksi äiti tulee iltapäivällä avuksi, saan jotain tehtyä lapsiltani.Se on kumma, vaikka jo neljänsiä ristiäisiä laitan, aina se vaan jännittää, että kaikki menee hyvin, vaikka kyseessä on pienet juhlat ainakin omiin häihimme verrattuna.Varmasti kaikki menee hyvin;)

uupu ja kirkassilmäinen neiti

Vierailija
28/28 |
23.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papu: Maitohappobakteereita syönyt olen koko raskausajan, ja edellen päivittäin, juuri tuon takia, kun auttavat kuulemma vatsavaivoihin. Vauvalle olen myös antanut lisäksi vielä Rela-maitohappobakteeritippoja nyt viikon verran. Vaan eivätpä ainakaan ihmeitä ole tehneet.

Kantoliina on pelastus, siinä vauva nytkin nukkuu, kun hytkyttelen edes takas kirjoittaessa, vaan onpa kädet vapaat :)

Isäni meinasi, että jos vauva on nälkäinen, ettei maitoni riitä. Noh, tänään on neuvola, niin näkee kuinka paljon on painoa tullut. Eilen illalla annoin korviketta vauvalle nukkumaan mennessä. Oli mielenkiintoista nähdä paljonko juo kerralla. Olin imettänyt tuntia aikaisemmin, ja joi pullosta 60 ml, eikä itkenyt lainkaan, kun aloin nukuttaa. Sain istua sohvalla ja taputella pyllylle, ja katsella idolsia :) ei tarvinnut kävellä ympäri kämppää itkevä lapsi sylissä. Katson painon nousun tänään neuvolassa, ja koetan aina silloin tällöin antaa korviketta rinnan päälle, kokeilla olsiisko vauva rauhallisempi näin. Jos raasu näkeekin nälkää :(

Joku ehdotteli vyöhyketerapiaa. Tämä on pikkupaikkakunta, joten en tiedä onko täällä edes sellaista " ihmettä" kuin vyöhyketerapeutti :)) tavallisia hierojia vain :)

Mutta nyt jatketaan aamutoimia :)

Cassu hieman pirteämpänä .)