Mikä on mielestäsi jo pihiyttä?
Säästäminen on fiksua, säästeliäästi eläminen sitäkin fiksumpaa, eikä ole ollenkaa hullua juosta tarjousten perässä...
Mutta mikä luetellaan jo ihan silkaksi pihiydeksi? Eli missä vaiheessa säästeliäisyys menee jo " hieman" yli.
Eräs sukulaisrouva " säästää" mm. siten, että ostaessa hedelmiä/vihanneksi, punnittaessa nostaa hieman pussia, jotta saa halvemmalla... tosin se on kyllä mielestäni jo varastamista! >:/
Kommentit (52)
Ja voi riemua, kun löytyi yksi liian kevyt leipä. Ukki myös mittaili ostamansa pattereiden varaukset kaupassa ennen ostopäätöstä. Hän toki rakensi myös meidän ( silloin heidän ) kesämökin siltstyömaan purkujätteistä. Tuli kyllä hieno mökki!
Anopilla on varaa matkustaa ulkomailla kolme kertaa vuodessa (Kiinassa, Islannissa, Irlannissa, ei missän Tallinnan risteilyllä), mutta lapsenlapsille ei ikinä anna mitään. Synttärilahja on yksi pikkuauto. Ja meillä on taloudellisesti tiukkaa asunto- ja opintolainojen ja lasten kroonisten sairauksien takia.
Tullessaan " auttamaan" kolmannen lapsemme ristiäisvalmisteluissa anoppi toi mukanaan hilloa kakkua varten. Kun kakkua ei leivottukaan, anoppi vei hillopurkin mennessään takaisin kotiin. Hän ei koskaan tuo mitään, mutta mättää meillä ruokaa kaksin käsin (ja passauttaa itseään)ja vielä kehuu olevansa pieniruokainen.
Kyseisistä syistä johtuen en enää juurikaan kutsu anoppia kylään.
Tämä on mielestäni pihiyttä.
- Puolittaa vessapaperit
- Nenäliinoina käyttää vanhoja alushousujaan leikeltynä paloiksi, samoin alushousut toimii keittiörätteinäkin! Pesee niitä vaan välissä.
- Säästää kaiken pakkausmateriaalin; jugurttipurkit, voirasiat, pullot, purkit, kaikki irtoavat muovit yms.
- Ei vedä sitä vessaa kuin kerta päivässä..
- Pesee käsin pyykkinsä, vaikka omistaa pesukoneen. Ja kerta viikkoon pyykkipäivä, säästää vettä näin.
- Valoja ei pidä ikinä, oikeesti aina pimeessä pitää istua.
Tätä vois jatkaa loputtomiin..
Tuttava perheessä vanhemmat jakavat kirjaimellisesti kaikki menot puoliksi, esim. kauppareissun jälkeen se osapuoli joka ei maksanut ostoksia, siirtää kotona sentilleen puolet ostosten hinnasta toiselle. Myös kaikki mikä liittyy lapsiin (2kpl) maksavat puoliksi, oli sitten kyse vaipoista, lääkkeistä, yhdestä t-paidasta tai lelusta. Tätä on vaikea ymmärtää. Etenkin kun äiti oli kotona lasten kanssa ja isi ihan hyvä palkkaisessa työssä. Äiti kun meinasi lähteä töihin isi tuumas, et sinä maksat hoitokulut tai hoidat kotona, oma valinta.. (vähän ohi aiheen)
Tota jugurtti-juttuu en ymmärrä. Kun on ihmisiä, kuten minä, joka ei jaksa syödä kovin paljoa jugurttia kerralla. Ostan mielummin pienemmän purkin, kun heitän isosta aina roskiin puolet, vaikka maksaiskin 2 senttiä enemmän. Sama kun juustoa ostan aina hyvin pienen palan, vaikka isompi kilohintaisesti usein halvempi - kun juustoa kuluu niin vähän.
opiskeluaikana minulla oli kaveri, jolla aina loppui tupakat kesken illan, hänellä ei muka ollut koskaan käteistä (vaikka oli ihan hyvin rahaa tilillä) pummi aina minulta kahvirahaa. Kerrankin minulla oli viimeiset 5 mk lompakossa, kahvi maksoi 1,50 mk ja hän sanoi pokkana, että voitko maksaa minunkin kahvit, kun en viitsi rikkoa satasta. Silloin tuli sanottua, että tämä on mun viimeinen vitonen. Maksatti aina kimppataksit muilla (ei ole nyt yhtään käteistä) ja paukut mun poikaystävillä....kerran yksi kundi sanoi, että nyt riittää hän seurustelee mun kanssa eikä meidän molempien, siis oltiin kaikki nuoria opiskelijoita. Kerran oltiin porukalla syömässä ja kaveri sanoi lähtevänsä kotiin nousi ja oli poistumassa, kun yksi porukasta sanoi suoraan, että ensin maksat kyllä oman laskusi....
Nykyään (olemme keski-ikäisiä ja hän tienaa ihan suht hyvin), jos hän järjestää kotonaan juhlia niin tarjoilut loppuvat aina kesken ja ovat muutenkin osastoa hk:n valmiit lihapullat....kerran lähdettiin juhlistaan kaikki pitsalle, kun tuli miespuolisille kova nälkä.
Antoi lapsillemme joulurahaa peräti 0,85¿! Sama kun olisi jättänyt antamatta...
Anoppini ei ihan yllä tuohon, mutta pari juttua kuitenkin:
- Olin kerran lapsenlikkana mieheni kanssa suvun lapsille, jotka olivat tulleet anoppilaan mutta anopille tuli äkillinen lähtö lääkäriin. Ruoaksi oli pieni määrä kastiketta ja kauheasti perunoita. No, kun ruoka oli saatu jaettua niin otin mieheni kanssa perunaa ja meille molemmille osui peruna, josta yli puolet oli aivan mustaa mömmöä. Tietenkin heitimme roskikseen ja otimme uudet tilalle. Illalla anoppi sitten huusi kuin leikattava, koska " joku oli heittänyt aivan syömiskelpoista ruokaa roskiin" ..! :x
- Yöllä ei saanut vetää vessaa isonkaan hädän jälkeen ja päivällä vähintään kolmet haisevat pissat piti kerääntyä pönttöön ennen huuhtelua. Raskaana ollessani meinasin oksentaa monesti pelkästä hajusta vessassa. Vessaharja oli sama vuosikaudet, koska kuulemma maksavat liikaa (jos euro on liikaa, niin okei...). Yöks!!
Vastaavia juttuja on käynyt useampia, mutta nuo ovat kai räikeimmät.
(Ja on muuten just niitä jotka kysyy ennen kahvinkeittoa että montako kuppia kukin juo) Ja kun vieraansa ovat poistuneet, soittaa jollekkin sukulaiselle, että vierailta jäi kahvia kupillisen verran pannun pohjalle eikä viitsis pois heittää, että tulisitko juomaan.
Ja rahaa on niin että tili tursuaa! Säästää perinnöksi seurakunnalle, lapseton kun on.
Omalla äidilläni on myös tapana kysyä ketkä kaikki juo kahvia (ei tosin kuppimäärä erikseen), eikä kyse ole pihiydestä vaan siitä että tietää suurinpiirtein paljonko laitetaan teetä ja paljonko kahvia. Tyhmäähän sitä on koko pannullinen pistää tippumaan jos vain yksi juo?
Niinpä, raha riittää kun jossain säästää.
Viimeksi pusseja oli tällä henkilöllä kaupasta lähtiessään 7. Käyttää niitä sitten kotona kuulemma vauvanvaippapusseina.
oli yö tai päivä, meillä todellakin vedetään pönttö. minulla kans pihi mummo. siis käyttää tiskivedet vessanhuuhteluvetenä. pitää ph:n lattialämmitystä vain öisin (yösähkö halvempaa), säästää ruuassa,vaatteissa ym. ostelee jostain tarjoustalosta kaikkkea tosi halpaa kamalaa tavaraa, jota tarjoaa sukulaisille. eli ei juuri säästöä, jos ostaa turhaan.
ettei vedä vessaa joka pisun jälkeen. Meillä ei ainakaan vedetä joka kerta vessaa. Vieraiden meillä ollessa ja itse kyläillessä tietysti eri juttu. Mun mielestä ihminen on todellinen idiootti jos polttaa turhaan valoja tyhjässä huoneessa. Näistä vastauksista paistaa läpi se miten hemmoteltuja nykyajan aikuiset on, säästämistä ja ekologista ajattelua (=ei tuijoteta pelkästään omaa napaa) kutsutaan monessa kohdassa pihiydeksi!
T. Nykyajan nuori aikuinen