Olen 55v, paljonko pitäisi olla rahaa säästössä jotta voi lopettaa työt?
Ajatus olisi elää työkkärituella eli 600€ + säästöillä 10v ja sitten saa joku 3000€/kk eläkettä
Kommentit (147)
Mä jäin samanpituisen työuran samalla palkalla kaverini kanssa tehtyäni 4 vuotta aikaisemmin eläkkeelle. Mun eläke on noin 400 euroa pienempi brutto.
Vierailija kirjoitti:
Pysy töissä. Itse olen 59 vuotias papparainen. Aion tehdä työtä 66 vuotiaaksi. Maalta muuttanut Helsinkiin. Täällä löytyy töitä käsistään osaaville. Minun työkaverit ei oikein osaa käyttää käsiään. Palkka on tunnetusti hyvä täällä. Suosittelen että pysyt töissä.
Työtyötyötyötyötyötyötyötyö! Minäminäminäminäminäminä!
Vierailija kirjoitti:
Vähintään 500 000 € olisi oltava että ainakin pk- seudulla selviää kuluista. Tai riippuu kuluista onko niitä paljon vai vähän mutta omat kuluni ovat n. 2000 €/kk joten ei ihan pikkuelåkkeellä selviää.
N.58 v.
Tosiaan riippuu ihan kuluista. Mä olen nyt njo jonkin aikaa elänyt keskimäärin 1500 €/kk. Siitä summasta siis jää myös muutama satanen säästöön ja sijoituksiinkin. Lopun palkasta pistän suoraan säästötillle. Mutta...mulla ei ole autoa, ei kalliita harrastuksia, ei kesämökkiä tai muutakaan selllaista, minkä ylläpitämiseen täytyisi olla rahaa tai mistä aiheutuisi kuluja. On vain yhtiövastike, sähkö, netti&puhelin sekä kotivakuutus kerran vuodessa. Niin ja kerran vuodessa vielä noin satasen verran maksan työttömyyskassaan. Etätyöläisenä ei ole työmatkakulujakaan. Olen reissannut maailmalla ihan riittävästi ja nyt olen menossa syksyllä siskoni kanssa käymään Irlannissa (tästä reissusta sovittiin jo 10 vuotta sitten), mutta en kaipaa enempää ulkomaanmatkoja. Koiraan ja kissaan menee jonkin verran rahaa, mutta ei paljoa. Nyt olen tosin investoinut vähän enemmän kodin laittamiseen ja lisäksi uusinut kodinkoneita, mutta niitä nyt ei muutenkaan tarvitse ostaa joka vuosi eikä edes joka kolmas vuosi. Nettoeläkkeeni tulee olemaan enemmän kuin tuo 1500€/kk, mutta miksi käyttäisin enemmän, jos vähemmälläkin elämäni on ihan riittävän mukavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luotatko siihen että saat jotain työkkäritukea tulevaisuudessa?
Ei tulevaisuudessa vaan tässä ja nyt saa 1.5 vuotta. Sitten ei välttämättä saa mitään, säästöjä tarvitaan kunnes varhennettu työeläke 62-vuotiaana alkaa.
Ei ole varhennettua eläkettä eikä ikääntyneiden eläkeputkea eli ansiosidonnaisen lisäpäiviä. Marinin kyvytön ihmisvihamielinen hallitus lakkautti ne. Äänestäkää vaan jatkossakin niitä järjenjättejä. Tiiätte sitten ikääntyneenä ja työttömänä ketä kiittää. Marin, SDP ja koko hallitus puolueineen. Enjoy!
Vierailija kirjoitti:
700 000 euroa säästöjä, jotta voit elää 75-vuotiaaksi ilman mitään apuja ja muita tuloja ja pitää mukavan elintason.
Menot 3000€/kk?? Ei tarvitse lähelläkään tuota
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile. Jätä joka kuukausi palkasta vain 600 e käyttötilille ja laita loput säästöön. Katso, paljonko jouduit ottamaan säästötililtä puolen vuoden tai mieluummin vuoden aikana. Sen jälkeen kerrot summan haluamiesi vapaavuosien lukumäärällä.
Tämähän on tietysti aika ansiosidonnaisen päättymisestä varhennetun työeläkkeen alkuun. Se on se aika, joka on omilla säästöillä (ja esim tulossa olevilla perinnöillä) katettava.
Juuri näin. Paitsi että ansiosidonnaisen jälkeen voi saada vielä Kelan tukea mutta se nyt on niin vähän että voi jättää huomiotta. Minulla tuo aika on kolme vuotta eli säästöjä tarvitaan n. 150 000 jolloin käyttöön jää reilu 4000 €/kk. Kyllä se riittää kun velkaakaan ei ole.
Matkusteluun, harrastuksiin ja naisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
700 000 euroa säästöjä, jotta voit elää 75-vuotiaaksi ilman mitään apuja ja muita tuloja ja pitää mukavan elintason.
Tuon verran menee belkästään sugar beiben ylläpitokuluihin. Aion nussia vielä 75 vuotiaanakin.
Lähitulevaisuuden työttömän tilit pitää olla nollissa. Jos säästät niin sijoita arvometalleihin joita pidät kämpilläsi jemmassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos oot pois 10 vuotta työelämästä et tosiaankaan saa tuollaista eläkettä.
Joo, voi tehdä tiukkaa. Itse nyt 52v, vuositulot viime vuonna 60 k€ ja jos vielä 15v painan töitä, niin ennuateen mukaan eläke on joku 2800 €/kk brutto.
Vierailija kirjoitti:
Lähitulevaisuuden työttömän tilit pitää olla nollissa. Jos säästät niin sijoita arvometalleihin joita pidät kämpilläsi jemmassa.
Kulta voi olla reilussakin kuplassa. Esimerkiksi 2010 huipulta ostaessa ja hinnan sen jälkeen pudotessa kesti 12 vuotta, että sai edes omansa nimellisarvoisena takaisin. Vaikka kullan hinnasta sulaisi puolet pois, se on silti historiallisen korkealla tasolla. Eläkeikää lähestyvälle se ei välttämättä tai edes todennäköisesti ole vörtti sijoitusassetti. Sen ostamisessa ja myymisessäkin on kulunsa. Myyminen ilman kuittia käteisellä on varsin kallista.
Vierailija kirjoitti:
Minä suosittelen, että lasket - tai arvioit - ihan vain ne aktiiviset ja hyvät vuodet. Mulla ei ainakaan ole aikomustakaan jäädä Suomen vabhushoidon käsiin paskat vaipoissa kirkumaan kipua johonkin hoitokodin nurkkaan jossa muistisairas tappaa halolla. Saatika maksaa tuollaisesta! Eli käytännössä: minulla on toimiva kuolinapteekki mahdollisia loppuvuosia varten. Omalla kohdallani en koe yli 75-vuotiaan elämää enää elämisen arvoiseksi, sairauksia kohdatessani lähden tietysti jo aiemmin.
Kaikkihan sitä nuorena tuota mieltä on. Vanhusten itsarit ovat kuitenkin hyvin harvinaisia. Samaa mieltä olen tuosta maksamisesta. Omat säästöt eivät riitä Esperissä edes vessapaperiin, niin sama sinne on mennä persaukisena sitten.
"Jos asunnon ja muut on maksettu, riittää 2000 vallan mainiosti!"
Ei riitä minun elämäntyylillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä suosittelen, että lasket - tai arvioit - ihan vain ne aktiiviset ja hyvät vuodet. Mulla ei ainakaan ole aikomustakaan jäädä Suomen vabhushoidon käsiin paskat vaipoissa kirkumaan kipua johonkin hoitokodin nurkkaan jossa muistisairas tappaa halolla. Saatika maksaa tuollaisesta! Eli käytännössä: minulla on toimiva kuolinapteekki mahdollisia loppuvuosia varten. Omalla kohdallani en koe yli 75-vuotiaan elämää enää elämisen arvoiseksi, sairauksia kohdatessani lähden tietysti jo aiemmin.
Kaikkihan sitä nuorena tuota mieltä on. Vanhusten itsarit ovat kuitenkin hyvin harvinaisia. Samaa mieltä olen tuosta maksamisesta. Omat säästöt eivät riitä Esperissä edes vessapaperiin, niin sama sinne on mennä persaukisena sitten.
Just näin. Mulla on sekä edunvalvontavaltuutuksessani että hoitotahdossani, että mikäli jompikumpi tai molemmat niistä joskus joudutaan ottamaan käyttöön, samalla hetkellä mun koko omaisuuteni pitää jakaa ennakkoperintönä lapsilleni. Jos taas jostain syystä pääsisi vielä järjissään olevana laitoshoidon tai edes kunnallisen kotihoidon piiriin, voisin sitten itse antaa omaisuuteni ennakkoperintönä lapsilleni. Kun pari vuotta sitten isä alkoi tarvita apua kodin hoidossa ja sittemmin äidin hoitamisessa, laskettiin, että heille tulee halvemmaksi ostaa apu yksityiseltä hoivapalveluyritykseltä eikä hyvinvointialueelta. Vasta sitten, kun avuntarve kasvoi tarpeeksi suureksi eli käytännössä ne viimeiset 3 viikkoa, kun äiti oli kotona saattohoidossa, tuli edullisemmaksi maksaa tulojen mukaan hyvinvointialueelle kuin ostaa saattohoito kotisairaaloineen yksityiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muuttaa Espanjaan, eläminen on halvempaa ja terveydenhuolto myös halvempaa mutta huomattavasti parempaa kuin suomessa. Eikä ole kelitkään näin perseestä. Paitsi kesällä voi olla ulkona kuuma jos ei ole tottunut mutta kyllähän siihenkin tottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan jostain Kaakkois-Aasian maasta taloudenhoitajan jolla on lääkärin koulutus. Ei maksa tuhansia euroja kuukaudessa ja minulla on talossani hyvin tilaa majoittaa tällainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon verran menee naisseuralaisiin ja saunajuomiin jo nyt. Sitten kun on enemmän vapaa-aikaa niin todennäköisesti vielä enemmän. Tiedä vaikka vanhempana tarvitsisi jotain erektiolääkkeitä, ei nekään ilmaisia ole.
"Mihin helvettiin sinä tarvitset tuossa iässä 4000 €/kk? Aivan typeryyttä! Jos asunnon ja muut on maksettu, riittää 2000 vallan mainiosti!"
Voi olla jos ei ole tottunut käyttämään rahaa ja nauttimaan elämästä. Minä olen ja aion myös jatkaa sitä.
Etkö oikeesti osaa itse laskea, paljonko tarviit rahaa? Mekö se lasketaan? Asutko missä/miten, mitä syöt, lääke-ja sairauskulut (vai aiotko sairastua), matkusteletko, tarvitsetko vaatteita, auton käyttökulut... voi jessus taas näitä aloituksia.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähintään 500 000 € olisi oltava että ainakin pk- seudulla selviää kuluista. Tai riippuu kuluista onko niitä paljon vai vähän mutta omat kuluni ovat n. 2000 €/kk joten ei ihan pikkuelåkkeellä selviää.
N.58 v.
Tosiaan riippuu ihan kuluista. Mä olen nyt njo jonkin aikaa elänyt keskimäärin 1500 €/kk. Siitä summasta siis jää myös muutama satanen säästöön ja sijoituksiinkin. Lopun palkasta pistän suoraan säästötillle. Mutta...mulla ei ole autoa, ei kalliita harrastuksia, ei kesämökkiä tai muutakaan selllaista, minkä ylläpitämiseen täytyisi olla rahaa tai mistä aiheutuisi kuluja. On vain yhtiövastike, sähkö, netti&puhelin sekä kotivakuutus kerran vuodessa. Niin ja kerran vuodessa vielä noin satasen verran maksan työttömyyskassaan. Etätyöläisenä ei ole työmatkakulujakaan. Olen reissannut maailmalla ihan riittävästi ja nyt olen menos
Aika samanlainen kokonaistilanne, mutta miten tulet saamaan enemmän eläkettä kuin palkkaa? Oletko ollut joskus pitkään paljon paremmin palkattu?
Pysy töissä. Itse olen 59 vuotias papparainen. Aion tehdä työtä 66 vuotiaaksi. Maalta muuttanut Helsinkiin. Täällä löytyy töitä käsistään osaaville. Minun työkaverit ei oikein osaa käyttää käsiään. Palkka on tunnetusti hyvä täällä. Suosittelen että pysyt töissä.