4 päiväinen työviikko. Useammalle töitä ja vähemmän uupuneita!
Kannatetaan! T. Työttömäksi joutunut, jonka veli sai burn outin
Kommentit (202)
Ei käy. Saisin vähemmän rahaa. Teslakin pitäisi ostaa. T. Varakas kokoomuslainen
Miksi ihmeessä 4 päivän työstä maksaisin viiden päivän palkan?
Te ette ymmärrä, paljonko työntekijä maksaa työnantajalle. Yhden työntekijän lisääminen maksaa työnantajalle lisää (enemmän kuin aiemmin muut, jotka tekivät 5 päiväistä työviikkoa), vaikka muilta vähennettäisiin yhden päivän palkka.
Nelipäiväistä työviikkoa toivovat varmaan kaikki, mutta suurin osa ei ymmärrä, mistä puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä 4 päivän työstä maksaisin viiden päivän palkan?
Te ette ymmärrä, paljonko työntekijä maksaa työnantajalle. Yhden työntekijän lisääminen maksaa työnantajalle lisää (enemmän kuin aiemmin muut, jotka tekivät 5 päiväistä työviikkoa), vaikka muilta vähennettäisiin yhden päivän palkka.
Nelipäiväistä työviikkoa toivovat varmaan kaikki, mutta suurin osa ei ymmärrä, mistä puhuu.
Kyllä monella meistä on omakohtaista kokemusta kuinka yksikin vapaapäivä saa mielialan kohoamaan ja työt sujuu yhtäkkiä paremmin ja ripeämmin... Samaa tukee tutkimukset. Työteho kohoaa.
Ei asiaa toki kannata lähestyä pelkkänä win-win tilanteena vaan yhteiskunnan vaurastumiseen ja kehittymiseen kuuluvana työntekijän aseman parantamisena pitkästä aikaa.
joo mulla on jo nelipäivänen työviikko, teen kaupassa 4 vuoroa vkos, 30h / vko sopparilla. tunteja noin 32-35h / vko, ja vain neljänä päivänä. Tämä on ollut todella hyvä kun on 3 pientä lasta, todella iso apu ollut. Toki olen luvannut jossain vaiheessa tehdä sen viidennenkin vuoron viikossa kun kaikki lapset on isoja.
Jee, olen voimalaitoksessa töissä, meillä on 2x päivävuoro (12h) ja 2x yövuorö (12h) ja 6 vapaata, läpi vuoden.
Mites ap ehdottaa että työt järjestetään täällä?
Asiantuntijatyössä ihmiset tekevät yllättävän vähän oikeasti tuottavaa, järkevää työtä. Tätä uskaltaa aika harva tunnustaa - eikä sitä kunnolla edes tunnisteta, kun ollaan koko ajan niin kauhean kiireisiä ja juostaan palaverista toiseen.
Jos tuottavan työn ja höpöhöpö-tekemisen suhdetta saataisiin muutettua, ihmiset saisivat oikeasti neljässä päivässä enemmän aikaan kuin nykyään viidessä - ja vieläpä vähemmällä stressillä. Ei tarttisi pienentää palkkaa ja olisi enemmän aikaa itselle, perheelle ja palautumiseen. Jaksaminen paranisi. Pelkkiä hyviä puolia.
Vierailija kirjoitti:
Miten se toimisi käytännössä asiantuntijatyössä. Otettäisiinko neljän hengen tiimiin yksi resurssi lisää, ja työt jaettaisiin viidelle. Yhden henkilön palkkaus maksaa työnantajalle työntekijän palkan plus 70-80% päälle kuluineen. Työantaja saisi jokaiselta työntekijältä 80% panoksen ja muut työantajan kulut pysyisivät samoina. Näillä spekseillä ei tule toteutumaan koskaan.
Mutta usein työantajalle sopii 4-päiväinen työviikko pienemmällä palkalla. Sitten pitää itse huolehtia työpanos vastaa tätä.
No tuohan on vain lainsäädännöstä kiinni. Lakeja voi myös muuttaa, esimerkiksi niin, että työnantajamaksujen määräytymisperusteita siten, etteivät kustannukset nousisi. Esim. 5 päivää viikossa tekeville työnantajamaksut kovemmat tms.
Vierailija kirjoitti:
Jee, olen voimalaitoksessa töissä, meillä on 2x päivävuoro (12h) ja 2x yövuorö (12h) ja 6 vapaata, läpi vuoden.
Mites ap ehdottaa että työt järjestetään täällä?
No esim 2x päivävuoro (12h) ja 2x yövuorö (12h) ja 8 vapaata. Vuorokiertoon tarvitaan sitten enemmän työntekijöitä.
En meinaa tulla toimeen edes tällä palkalla. Ajatuksena hyvä, mutta matalapalkka-alalla ei toimi.
Minä en koe että 40h töitä viikossa olisi mitenkään kuormittavaa. Vapaa-aikaa on vaikka kuinka paljon.
HYVÄ EHDOTUS!