Ostan kaupasta punalapputuotteita, vaikka rahaa olisi täysihintaiseen. Onko se väärin?
Harmittaa että ruoka on vaarassa päätyä roskiin niin ajattelen että samaan aikaan säästää rahaa ja säästää luontoa eikä se päädy ainakaan roska-astiaan.
pitäisikö alelaputettu ruoka säästää köyhemmille?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Nyt täällä vastataan vähän aiheen vierestä mieleistäni. Tietenkin saa ostaa, se ei ole kiellettyä. Minusta tässä on kyse moraalisesta oikeutuksesta. Mulla ihan ok tulot. Meitä on kaksi aikuista taloudessamme. Onko moraalisesti oikein ostaa punalaputettuja tuotteita vai jättää ne esim. puolen tunnin kuluttua kauppaan tulevalle yh-äidille tai opiskelijalle tai työttömälle, jotka oikeasti joutuvat laskemaan rahojaan, mihin tuotteeseen on varaa.
Jos moraalia mietitään, kyse on myös siitä, kuka tarvitsee tuotetta ravinnokseen vai vain siksi, että kiva on syödä kun halvalla saa.
Kiersin jossakin vaiheessa ilta-aleja, koska minulla on iso perhe ja ruokaa kuluu paljon. Huomasin melko pian, että keräilyvietti sai tekemään sellaisia ostoksia, joita täysihintaisina ei hankkisi. Ilta-alessa kuitenkin on melkein aika leivonnaisia - jotka ainakin minulle tuovat muun ruoan päälle energiaa, jota en välttämättä saa kulutettua, erikoisjuustoja, vanukkaita ja kaikkea muuta ylellisyyttä. Vaikea sanoa, kenelle ne kuuluisivat, mutta itse luovuin punalappujen keräilystä juuri siitä syystä, että tuli syötyä enemmän kuin olisi muuten syönyt.
Kaupat myyvät ruokaa edullisesti myös työntekijöilleen, ehkä ne illan viimeiset punalaputetutkin.
Saako niitä lasten ilmaisia banaaneja syödä muut?
On parempiakin tapoja auttaa vähävaraisia, ei sen vuoksi kannata jättää punalaputettuja ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun ostat. Kaikille ne on tarkotettu
Kyllä ne on TARKOITETTU niille joilla on rahat vähissä, sillä laatueroja tuoreisiin tavaroihin on.
Suksi kuuseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on tarkoitettu KAIKILLE ei vain köyhille
👵🏻: MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ!
Tuntuu tosiaan olevan köyhien asenne, pääasia että MINÄ saan halpaa ruokaa. Hällä väliä millään ympäristöllä ja ruokahävikin vähentämisellä, mitä väliä yhdellä maapallolla kunhan minulle riittää punalappuja.
Ei ole väärin. Ne punalaputetut on tarkoitettu kaikille asiakkaille ja se ostaa joka ensimmäisenä ehtii. Ei niitä mitenkään ole korvamerkitty koska kauppiaalle pääasia että ne menee kaupaksi.
Kauppa laittaa niihin tuotteisiin punalapun siksi että se vähentää kaupan menettämää rahaa, sekä siksi että nyky-yhteiskunta luo paineen vähentää hävikkiä. Mitään muita syitä punalapuille ei ole, niitä ei laiteta köyhien iloksi.
Kaupan esimiehenä olen vain iloinen jos ne saadaan myytyä, kenelle tahansa, ei kukaan meistä halua heittää ruokaa biojätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hävikin vähentäminen hyödyttää kaikkia.
Ei todellakaan hyödytä sitä oikeasti köyhää joka ei ehdi punalaputettua saada.
Hyödyttää jos se köyhä vaan tajuaisi yhtään miettiä nenäänsä pidemmälle. Pienempi hävikki auttaa pitämään kaupan kulut matalampana ja sitä kautta vaikuttaa pitkällä tähtäimellä hintoihin. Se auttaa myös sitä köyhää.
Täällä ei ainakaan ole mitään alennustuotteita vaikka menisi tuntia aiemmin kauppaan. Aikoinaan kun tämä ilta-ale tuli niin niihin tuotteisiin laitettiin alennustarra vasta illalla. Nyt ovat alennuksella myynnissä jo aamusta asti ja varsinaiseen ilta-aleen ei täällä missä asun jää juuri mitään.
Monta Prismaa kierretty, S-Marketeja yms. ja todella vähän löytyy mitään ostamista. Aikoinaan löysi joka kerta vähintään kassillisen aletuotteita ja vielä sellaisia järkeviä ostoksia, nyt ei mitään.
Ehdottomasti kielletty.Punalapputuotteet pitää jättää köyhille.
Köyhien ei ravitsemuksellisesti kannata ostaa noita punalapputuotteita joita itse käytän kuten valmisruoat sillä saavat kyllä kokattua halvemmillakin aineksilla ihan syömäkelpoista ruokaa
Jokainen voi ostaa punalaputettavia, ei niitä tarvi säästää kenellekään, hävikkiä pois jo kaupasta. Kyllä jakeluihin riittää ruokia vietäviksi. Ostan aina kun saan kaupan pakkaamaan siikaa, kuhaa, silakoita -50% ja aina niitä jääkin sinne.
Kaupalla menisi tavaraa enemmän roskikseen jos porukka ei ostaisi punalaputettuja tuotteita. Eli teet oikein, kun vähennät hävikkiä.
Osta pois vaan. Minä olen rutiköyhä ja ostan vain normaalihintaisia koska niissä on edullisempi kilohinta. Eikä minun kaupassani edes myydä lihaa ym alella.
Vierailija kirjoitti:
Osta punaliputettuja, jos ehdin käyttää sen, ennen viimeistä käyttöpäivää. En ole ajatellut että ne on tarkoitettu köyhille, sillä he saavat ilmaista ruokaa leipäjonoista.
Luulin, että on ekoteko ostaa punaliputettuja ja vähentää hävikkiä.
Tuotteissa on silti sellaisia, että ne eivät mene kaupaksi edes alessa.
Kaikilla paikkakunnilla ei ole leipäjonoja tai kaikki eivät kykene jonottamaan tuntikausia. Heille kaupan punalaputetut on kullan arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta punaliputettuja, jos ehdin käyttää sen, ennen viimeistä käyttöpäivää. En ole ajatellut että ne on tarkoitettu köyhille, sillä he saavat ilmaista ruokaa leipäjonoista.
Kaikilla paikkakunnilla ei ole leipäjonoja tai kaikki eivät kykene jonottamaan tuntikausia. Heille kaupan punalaputetut on kullan arvoisia.
Harvoin ne punaliputetut ovat oikeaa perusruokaa. Millään muikunmädillä kukaan elä.
Saa niitä kaikki ostaa, mutta toisaalta noloa jos kahmit hirveet määrät jonkun työkyvyttömän, eläkeläisen tai yh:n nenän edestä. Eli maltillisesti ostettuna ok.
Menen useasti punalappuaikaan kauppaan, mutta ei siellä ole yleensä mitään mistä haluaisin maksaa edes sen -60% iltahinnan. Ostamissani tuotteissa kilohinta ilman alennuksia on alempi kuin noissa laputetuissa. Paistopisteen tuotteet ovat ainoa poikkeus, illalla niiden hinta on hyväksyttävä.