Ostan kaupasta punalapputuotteita, vaikka rahaa olisi täysihintaiseen. Onko se väärin?
Harmittaa että ruoka on vaarassa päätyä roskiin niin ajattelen että samaan aikaan säästää rahaa ja säästää luontoa eikä se päädy ainakaan roska-astiaan.
pitäisikö alelaputettu ruoka säästää köyhemmille?
Kommentit (81)
Teet väärin.
Jos esim cittarissa on vaikka verkkarit -60% tarjouksessa, en ota niitä, koska silloin vien joltain köyhältä mahdollisuuden kerrankin urheilla oikeissa verkkahousuissa, ainaisten pitkien kalsarien sijaan.
Vältän myös pörssisähkön käyttöä silloin kun hinta on halpa tai jopa negatiivinen. Koska käyttämäni ilmainen tai puoli-ilmainen sähkö on taas pois jonkun vähävaraisen ihmisen pesukoneen tai uunin käytöstä.
Minulla on varaa ostaa täyteen rahaan, joten ostan vain täyteen hintaan. Tähän olisi saatava joku laki, ettei varoissaan olevat saisi ostaa alesta mitään!
M42
Vierailija kirjoitti:
Punalaput on laitettu tuotteisiin siksi, että joku ostaisi ne. Ostaja saa luonnollisesti olla kuka tahansa asiakas.
Ja jos näet että mummolta tippuu maahan satonen, senkin saa ottaa kuka tahansa?
Nyt täällä vastataan vähän aiheen vierestä mieleistäni. Tietenkin saa ostaa, se ei ole kiellettyä. Minusta tässä on kyse moraalisesta oikeutuksesta. Mulla ihan ok tulot. Meitä on kaksi aikuista taloudessamme. Onko moraalisesti oikein ostaa punalaputettuja tuotteita vai jättää ne esim. puolen tunnin kuluttua kauppaan tulevalle yh-äidille tai opiskelijalle tai työttömälle, jotka oikeasti joutuvat laskemaan rahojaan, mihin tuotteeseen on varaa.
Ne on tarkoitettu KAIKILLE ei vain köyhille
Vierailija kirjoitti:
Hävikin vähentäminen hyödyttää kaikkia.
Ei todellakaan hyödytä sitä oikeasti köyhää joka ei ehdi punalaputettua saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun ostat. Kaikille ne on tarkotettu
Kyllä ne on TARKOITETTU niille joilla on rahat vähissä, sillä laatueroja tuoreisiin tavaroihin on.
Kaupan myyjänä tiedän että ne on tarkoitettu vähentämään ruokahävikkiä, eli siihen ettei mene ruokaa roskiin, niitä saa ostaa kuka tahansa vaikka miljonäärit jos haluavat.
Vierailija kirjoitti:
👵🏻: MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ!
Vierailija kirjoitti:
Näen tämän toisin. Ja toivottavasti kaikki, joiden talous kestää normaalihintaisten tuotteiden ostamisen, eivät ostaisi punalaputettuja, vaan jättäisivät ne heille, joilla on tiukkaa.
Monet aleliputetut tuotteet ovat silti liian kalliita köyhille.
Parempi se on, että kuka vain ensimmäisenä ne bongaa, ostaa ne. Etteivät päädy haaskuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole väärin. Ne tuotteet menevät roskiin, jos kukaan ei niitä osta. Hyvä vaan kun ostat.
Ne EIVÄT mene roskiin. Kaikki muut paitsi vegaaniset tuotteet menevät oikeasti köyhien koriin.
Kyllä etenkin kalliimmat lihat, juustot ja kalat saattaa jäädä myymättä vaikka olisi puoleen hintaan, kallista se on köyhälle, biojätteeksi menee.
EIVÄT TODELLAKAAN JÄÄ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne on TARKOITETTU niille joilla on rahat vähissä, sillä laatueroja tuoreisiin tavaroihin on.
Kaupan myyjänä tiedän että ne on tarkoitettu vähentämään ruokahävikkiä, eli siihen ettei mene ruokaa roskiin, niitä saa ostaa kuka tahansa vaikka miljonäärit jos haluavat.
Kauppa haluaa tehdä rahaa. Ei rne nyt siitä puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt täällä vastataan vähän aiheen vierestä mieleistäni. Tietenkin saa ostaa, se ei ole kiellettyä. Minusta tässä on kyse moraalisesta oikeutuksesta. Mulla ihan ok tulot. Meitä on kaksi aikuista taloudessamme. Onko moraalisesti oikein ostaa punalaputettuja tuotteita vai jättää ne esim. puolen tunnin kuluttua kauppaan tulevalle yh-äidille tai opiskelijalle tai työttömälle, jotka oikeasti joutuvat laskemaan rahojaan, mihin tuotteeseen on varaa.
Täällä niitä kerää ahneet eläkeläiset, ei muut. Meinasin kerran jo yhdelle mummolle sanoa että kuolema korjaa ennen kuin on ehtinyt kaikki tuotteet syödä. Kärryllinen lihaa tällä mummolla. Punalaputettuja ostaa se joka ne ensin huomaa.
Vegaaniset einekset ja jäätelöt menee joka tapauksessa roskiin sillä edes -60 % kelpaa.
Sen olen oppinut, että jos niitä haluaa, niin pitää olla n. puoli tuntia ennen ilta-alen alkua keräämässä ne itselle.
Olen myös huomannut, että niitä piilotetaan tuoreiden tuotteiden taakse odottamaan piiloon. Löytänyt pari kertaa ja ottanut itselle.
Kerran olin kaupassa kello 21.30 ilta ale alkoi 20.00. Mutta työntekijät laputtivat niitä tuotteita 21.30. Eli niitä alelappu tuotteita voi ilmestyä lisää illan aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olet kouluttamaton kaupan myyjä, sinulle on turha puhua moraalista tai oikeudenmukaisuudesta. Epäilemättä äänestät myös persuja.
Vierailija kirjoitti:
Monet aleliputetut tuotteet ovat silti liian kalliita köyhille.
Täytyy olla vähintään hyvin toimeentuleva, että voi ostaa aleliputetun 10 -15 euron kyläsavulohifileen. Kyllä minä ostan aleliputettuja silloin, kun minua ei huvita maksaa riistohintoja.
Alennukset on tarkoitettu kaikille.
Politiikka ja hyväntekeväisyys on tapoja parantaa köyhien asemaa.
Köyhänä en halua ostaa mitään viimeistä päivää olevaa nahistunutta käpyisää harmaata lihaklönttiä, koska voin herkkävatsaisena reagoida siihen tavalla, josta en halua puhua tässä nyt. Varakkaammilla on varaa hoidattaa suolistonsa yksityisellä, jos käry käy HK Blöön jälkimainingeissa.