Miksi aikuiset ihmiset lainailee rahaa muilta?
Enkä nyt tarkoita opiskelijoita, vastavalmistuneita tai nuoria aikuisia, joilla vielä menojalka vipattaa. Vaan ihmisiä, jotka ovat jo menneet tämän vaiheen yli ja ikä lähentelee kolmeakymmentä tai on jo sen yli, on kokoaikainen vakityö, omistusasunto, joskus perhettäkin. Meillä on lähipiirissä pari tällaista jatkuvasti käsi ojossa olijaaa. Pari kertaa oli ihan ok ja ymmärrän, että joskus tulee yllättäviä menoja ja rahat loppuu. Mutta että joka kuukausi tulee jotain ja pitää lainata muilta, vaikka olisi säännölliset ok tulot? Ja kun lainailija tienaa meitä enemmän olettaen, että me elettäisiin jotenkin herroiksi. On meilläkin ollut välillä tiukkaa, mutta en ikinä kehtaisi pummata muilta, vaan sitten on nipistetty menoista, siirretty eräpäiviä ja hankintoja otettu laskulle tai osarille.
Enkä tarkoita tässä sitä, että vanhempi auttaa aikuista lastaan taloudellisessa ahdingossa. Mielestäni se nyt on ymmärrettävää, itsekin haluan omia lapsia auttaa mahdollisuuksien mukaan. Mutta tarkoitan ennemmin sitä, että lainaa rahaa esim sisarukselta tai kaverilta.
Kommentit (23)
Ne henkilöt, jotka nuorena pyysi lainaamaan rahaa tai takaajaksi lainaan ei viisikymppisenäkään ole saaneet talouttaan tasapainoon. Onneksi olen ollut jämäkkä enkä ole suostunut rahan lainaamiseen yms.
Vierailija kirjoitti:
Ap on erinomainen esimerkki siitä, että jotkut saavat aivan liian suurta palkkaa.
Jos on liikaa alle kolmen tonnin palkka, jota olen tänä vuonna vasta alkanut saamaan, niin ok. Nykyistä työtä ennen ei koskaan ole ollut yli kahden tonnin tuloja, mutta en silti ole kehdannut muilta pyytää. Erikoisen kuviosta tekee se, että lainailijoilla on palkka samaa tasoa tai enemmän, kuin minulla nyt. Ap
Ihmettelen, että kuka suostuu lainaamaan sitä rahaa.