Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäriliiga vs. "crunchy mom" vanhemmuus

Vierailija
18.05.2025 |

Hei! Onko muita kotiäitejä, jotka ovat ehkä vähän huomaamattaan ajautuneet mukaan ns. "crunchy mom" -kuplaan? Itse koin kiintymysvanhemmuuden omaksi tavaksi hoivata ja kasvattaa jo esikoisen syntymästä lähtien. Imetin molempia lapsiani noin vuoden, nukuttiin perhepedissä, kannoin paljon, sormiruokailtiin, ei unikouluja jne. Somessa hakeuduin luonnollisesti samoin ajattelevien äitien pariin.

Vuosien myötä olen huomannut, miten tietyt ihanteet ovat vähitellen normalisoituneet ja jopa romantisoituneet omassa mielessä: ruuduttomuus, hidas ja luonnonläheinen lapsuus, pitkä imetys, lääkkeetön tai kotisynnytys. Ihailen näitä asioita, mutta samalla koen ristiriitaa. En itse yllä kaikkiin näihin ihanteisiin, eikä kaikki tunnu omalta. Viimeaikainen kriittinen keskustelu (mm. lääkäriliiga) on myös herättänyt: moniin näistä ilmiöistä tuntuu kytkeytyvän hämärämpiä piirteitä, kuten lääketieteen vastaisuutta, disinformaatiota ja salaliittoteorioita.

Koen olevani jollain tapaa väliinputoaja. En täysin kuulu "crunchy"-leiriin, mutta en myöskään vastakkaiseen ääripäähän. Arvostan lempeää kasvatusta, imetystukea ja kotiäitiyttä, mutta en niihin liittyviä sanattomia odotuksia tai ehdottomuutta. Tuntuu, ettei ole oikein omaa "heimoa". Vertaistukea? Ajatuksia?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan tuollaisesta puheesta näppylöitä. Eikö elämässäsi ole mitään muuta kuin lapset? Mitä SINÄ olet tehnyt?

Vierailija
2/5 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrän kuplat kaukaa. Omituisia porukoita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä hemmetistä te tollot kaivatte näitä termejä? Kuulostaa niin juntilta viljellä jotain englanninkielistä termiä, jonka on tietysti juuri oppinut. 

Vierailija
4/5 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen imettänyt molempia lapsia yli kaksi vuotiaaksi. Ensimmäinen sormiruokaili ja varmasti söi myös soseita. Toinen enemmän soseita ja pikkuisen sormiruokaa. Molempia olen kantanut, mutta vähän ja käytännön syistä, esim. Vauva kauppakeskuksessa kantorepussa tai vaelluksella tai ihan vaan siivotessa kotia.

molemmat oli ihan pikkuvauvoina osan yötä vieressäni, mutta melko pieninä siirsin jopa eri huoneeseen, koska häiritsin vauvaa ja vauva minua. Olen myös pitänyt unikoulut sen mukaan mitä tarvittu, esikoiselle n. 6kk iässä niin että isä silitti kolmena yönä eikä saanut maitoa yöllä enää (huom. kuitenkin että vauvan yö voi loppua jo viideltä aamulla jos mennyt nukkumaan vaikka klo 20). Toisen kanssa ei muistaakseni tarvittu mitään näin selkeää, vauvasta asti oli aika hyvä rytmi hänellä.

Tällä jorinalla tarkoitus on sanoa, että omia aivojaan kannattaa käyttää ja ottaa itselleen sopivia tapoja toimia käyttöön. Ei tarvitse olla täysillä jossain tietyssä kuplassa.

Vierailija
5/5 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi valita jokin tietty kupla, kun voi toimia, niinkuin itse parhaaksi näkee?

Näitä kuplia vaivaa usein ehdottomuus, jota vierastan kaikissa asioissa muutenkin.