Näin vastavalmistuneena työtilanne on vielä dystooppisempi kuin edes mediassa
Ajattelin että saa sitä biologin papereilla jos ei ainakin internship-jaksoa jostain lääkefirmasta tai tutkimusassarin hommia lipastolta, niin jotain joka leivissä pitää.
No, mua ei kutsuttu haastatteluun edes mäkkäreihin tai heseihin vaan jälkimmäiseen oli kuulemma yli 1200 hakijaa keittiötyöntekijäksi.
Pitääkö tässä oikeasti vain mädäntyä kotiin ja kuunnella pään aukomista siitä miten tämä on oma vikani ja olen liian nirso?
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän töitä saa nykyään muilla kuin suhteilla, vaikka opiskelisi kuinka kauan. Turha hakea minnekkään opiskelemaan jos suhteet ei ole kunnossa.
Suhteet luodaan itse verkostoitumalla yliopisto-opintojen aikana.
Suhteet joilla saa töitä luodaan jo syntyessä. Vähän vaikea noihin on itse vaikuttaa.
Verkostoitumishöpötykset vois jo unohtaa. Palkkaaminen on niin iso asia että ei kukaan naamatuttu verkostostas siutakaan kuule palkkais.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin nuorten vanhempana ahdistaa Suomen tilanne. Todella vaikeaa saada kesätöitä tai valmistuneena työpaikkaa. Tietysti aivan huiput ja myös suhteilla voi saada työpaikan, mutta muille on tarjolla ahdistusta. Toivottavasti itsellä riittää töitä, että voi omia lapsiaan mahdollisuuksien mukaan auttaa.
Suomi on kuilun reunalla, jos nuorilla ei ole tulevaisuuden uskoa.
Voi voi, vanhemmat sukupolvet saavat itseään syyttää kun möhlivät kaiken.
Biologeilla ollut kautta aikain jäätävän huono työtilanne! Miksi ihmeessä opiskelit sitä alaa?!
Vierailija kirjoitti:
Biologeilla ollut kautta aikain jäätävän huono työtilanne! Miksi ihmeessä opiskelit sitä alaa?!
Ihmiset opiskelevat sitä mikä kiinnostaa tai missä on hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän töitä saa nykyään muilla kuin suhteilla, vaikka opiskelisi kuinka kauan. Turha hakea minnekkään opiskelemaan jos suhteet ei ole kunnossa.
Suhteet joilla saa töitä luodaan jo syntyessä. Vähän vaikea noihin on itse vaikuttaa.
Verkostoitumishöpötykset vois jo unohtaa. Palkkaaminen on niin iso asia että ei kukaan naamatuttu verkostostas siutakaan kuule palkkais.
Sain ensimmäisen työni yliopistokaverini kautta. Toisen työn sain, kun ensimmäisen työn työnantaja kirjoitti erinomaisen työtodistuksen. Kolmannen työn sain, kun toisen työn työnantaja oli suositellut puhelimessa. Joko voi tehdä itse asioille jotain tai kitistä työttömänä miten syntyi väärään perheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin nuorten vanhempana ahdistaa Suomen tilanne. Todella vaikeaa saada kesätöitä tai valmistuneena työpaikkaa. Tietysti aivan huiput ja myös suhteilla voi saada työpaikan, mutta muille on tarjolla ahdistusta. Toivottavasti itsellä riittää töitä, että voi omia lapsiaan mahdollisuuksien mukaan auttaa.
Suomi ei ole enää reunalla, vaan meni jo yli ja on vapaassa pudotuksessa. Kovin isoa tönäisyä ei olisi edes tarvinnut enää muutenkaan koska ei tällä maalla ole mitään muuta kilpailuetua kuin turvallisuus ja se että kaikki pidetään mukana yhdessä yhteiskuntaa rakentamassa. Mutta nyt käsittämättömän surkean tapahtumaketjun seurauksena valtaan tullut vihahallitus on saanut aikaan järkyttävän syviä ongelmia.
Tässä ketjussakin viitattu muutto ulkomaille on todella kannattava vaihtoehto kaikille nuorille ja niille jotka pystyvät. Valitettavasti kaikki eivät pysty ja heidän tulevaisuutensa on kyllä todella kylmä ja synkkä. Puistattavaa mihin kuntoon pieni vihamielinen kiusaajahenkinen porukka on saanut koko Suomen ajettua ja valjastettua koko valtiokoneiston ministeriöiden virkamiehiä ja perustuslakivaliokuntaa myöten käsikassarakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne oli dystooppinen myös 1993, kun minä valmistuin keskelle lamaa. Ei siis mitään uutta auringon alla. Talous kiertää sykleissä, kuten aina.
No ei nyt ihan vertailukelpoista kuitenkaan. Silloinkin oli paha tilanne lyhyen aikaa muttei tällainen. Työttömyysturva ja turvaverkko olennaisesti järkevämmät ja tasoltaan paremmat, eikä ilmapiiri lainkaan tällä tavoin avoimen vihamielinen. Nythän jopa valtaan päässeiden poliitikkojen taholta on jo monta vuotta lietsottu avointa vihaa ja kiusaamisen ja vahingoittamisen halua vähävaraisia ja matalapalkka- tai osa-aikatyössä käymään joutuvia, opiskelijoita ja työttömäksi joutuneita kohtaan. Täysin mielipuoliseksi on tämä yhteiskunta mennyt :(
Missä tälläistä yllyttämistä on ollut? Ettet vain nyt satuilisi ihan omia kuvitelmiasi, somen kautta ei kannata
Kyllä se vaan niin menee että jos mediassa uutisoidaan kuinka valtio kurittaa vähävaraisia ja työtömiä niin se on viesti muulle väestölle heidän vähempiarvoisuudestaan.
Lisäksi jos miettisit vaikka näitä vauvan aloituksia, tai ihan mitä tahansa muuta "työttömiin" kohdistuvaa vihapuhetta ja sadistista kommenttia siltä kannalta, että korvaisit sähinästä sanan työtön sanalla "palkansaaja" niin johan se on selvää että kyseessä on viha ja kiusaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeps. Korporaatioista kesätöitä saavat päällystön lapset ja sukulaislapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, vanhemmat sukupolvet saavat itseään syyttää kun möhlivät kaiken.
Miksi he mistään välittäisivät? Kuolevat pois kiihtyväät tahtia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän työn etsintä on mennyt aivan uskomattomaksi pelleilyksi. Nämä: jätä meille avoin hakemus, on ihan yhtä tyhjän kanssa. Ja avoimessa haussa olevista puuttuu lähes poikkeuksetta palkka, eli otetaan se halvin vaihtoehto, ei suinkaan pätevin. Muutenkin, hakijoita on yhtään järkevämpää avoimeen työpaikkaa satoja, joten aika hyvää tuuria pitää olla. Hyvin usein hakija on joko liian kokematon tai "liian kokenut".
Lopputulos on ollut tässä nyt se että yritykset on sahannut pelkästään omaa oksaansa koska ne yritysten palkansaajat on samalla myös yritysten asiakkaita. Jos ja kun ei ole palkansaajilla ostovoimaa, niin ei ole myöskään niitä asiakkaita. Ostetaan ja kulutetaan vain se mikä on viimeinen pakko. Hyvin selkeä syy ja seuraus.
Sitten pahimmasta pahin on se kun pitää rekisteröityä työpaikan sivuille, että voi hakea töitä. Omasta mielestä mitään rekisteröitymistä EI pitäisi olla ennen kuin työpaikan saa ja työt alkavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne oli dystooppinen myös 1993, kun minä valmistuin keskelle lamaa. Ei siis mitään uutta auringon alla. Talous kiertää sykleissä, kuten aina.
No ei nyt ihan vertailukelpoista kuitenkaan. Silloinkin oli paha tilanne lyhyen aikaa muttei tällainen. Työttömyysturva ja turvaverkko olennaisesti järkevämmät ja tasoltaan paremmat, eikä ilmapiiri lainkaan tällä tavoin avoimen vihamielinen. Nythän jopa valtaan päässeiden poliitikkojen taholta on jo monta vuotta lietsottu avointa vihaa ja kiusaamisen ja vahingoittamisen halua vähävaraisia ja matalapalkka- tai osa-aikatyössä käymään joutuvia, opiskelijoita ja työttömäksi joutuneita kohtaan. Täysin mielipuoliseksi on tämä yhteiskunta mennyt :(
Lamavuodet olivat 1990-1995.
Eivät olleet, vaan 1990-93. Vuosi 1994 oli jo voimakkaan talouskasvun vuosi, kasvun ollessa 3,9%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne tekee, mutta jos valitsee alan vain ja ainoastaan sen kriteerin perusteella että mikä on kivaa, ei pidä ihmetellä kun se ei täytäkään kriteereitä "työllistää ja maksaa hyvin". Nämähän ei olleet ollenkaan merkitseviä alaa valitessa, joten ei niiden perään voi alkaa huudella myöhemminkään. Sellaisen ammatin saa minkä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain ensimmäisen työni yliopistokaverini kautta. Toisen työn sain, kun ensimmäisen työn työnantaja kirjoitti erinomaisen työtodistuksen. Kolmannen työn sain, kun toisen työn työnantaja oli suositellut puhelimessa. Joko voi tehdä itse asioille jotain tai kitistä työttömänä miten syntyi
Ja itse teit siis mitä? Sul kävi hyvä tuuri. Eka työ kaverin kautta. Erinomaista tekstiä tokariin seuraavalta, ei itsestäänselvyys ole sekään. Kolmaskos puhui kilpailevan firman palkkaajan kans siusta puhelimes ihan sattumalta?
Tilanne on vaikea. Olisiko Penalla ässää hihassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriksi, sairaanhoitajaksi, bioanalyytikoksi jatkat opintoja? Biologeilla ei ole pahemmin töitä. Ei ole ollut vuosiin .
Ei se töiden puute koske pelkästään biologeja, vaan tosiaan edes "hanttihommiin" ei pääse kun niihin hakee niin monta epätoivoista. Hesarissa oli se juttu laivakokin paikasta Viking Linella johon haki yli 8500 ihmistä.
Lääkäreiden aloituspaikkoja on parisataa vuodessa. Ei se ole ratkaisu puolen miljoonan työttömän (ml. piilotyöttömät jotka ties missä kuntouttavissa) ongelmaan.
Perusta sitten firma ja palkkaat muita töihin. Kun kerran sitä työtä pitäisi vain "olla"
Muista maksaa helvetin kovaa palkkaa ettei syytetä hyväksikäyttäjäksi. Ja itse et kaikki riskit ottavana saa tienata mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut on palkattu kolmeen työhön verkoston kautta. Ensimmäinen kesäduuni meni ilman mitään.
Niin ja työpaikkoja tosiaan neljäs menossa, koko uralla.
Nyt on kaksi headhunteria perässä. Saa nähdä tuleeko viides työpaikka. Hitto kun ei olisi edes tarvetta tai mielenkiintoa hakea, mutta edut vaikuttaa aika kovilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten on turha syyttää muita ettei saa töitä.
Ainahan media vähättelee työpaikkojen puuttumista. Sen on pakko olla tarkoituksellista.
Tsemppiä ap, toivon että työllistyt! Yleisesti ottaen työllistymisessä vaikeinta on se ensimmäinen työpaikka ja sen jälkeen kaikki helpottuu. Toivon vilpittömästi että saat pian ensimmäisen omaa alaasi jollain tavalla liippaavan työpaikan.
Pystyisitkö kertomaan mikä osa-alue biologiasta on omaa aluettasi tai mihin olet erikoistunut? Mikä kiinnostaa erityisesti? Pystyttäisiin vähän auttamaan ja keksimään jos tulisi jotain mieleen.